Uncategorized

رواية الملاك والشيطان والرومانسي الفصل السابع عشر 17 بقلم مريم حسن سليمان

 رواية الملاك والشيطان والرومانسي الفصل السابع عشر 17 بقلم مريم حسن سليمان

رواية الملاك والشيطان والرومانسي الفصل السابع عشر 17 بقلم مريم حسن سليمان

رواية الملاك والشيطان والرومانسي الفصل السابع عشر 17 بقلم مريم حسن سليمان

ملاك: مالك يبنتي خايفه كد ليه 
سلوي: هاا .. لا مممش خايفه 
ملاك بتبص وراها اتصدمت م اللي شافته. شافت فارس قاعد ومعاه بنت 
ملاك: هو نا بتهيألي ولا اي .. جماعه ده فارس صح ! ايوه هوا 
رحمه: لا لا لا مش هوا
ملاك مردتش وراحت قربت منهم 
فارس: ملاك 
ملاك بغيره: ايوه ملاك … مين دي 
فارس: دي 
قاطعته ملاك: اقولك انا مين دي … دي اللي بتخوني معاها صح قول 
فارس: ملاك لا متفهميش غلط انا هقولك مين دي 
ملاك قاطعته تاني: مفهمش غلط اي بس … يعني شايفه جوزي قاعد مع واحده عايزني افهم اي بقي 
فارس: ملاك اسمعيني بس .. دي الانسه سيلا موظفه جديده كنت بعرفها القواعد وكده وحبينا نتكلم في مكان تاني غير الشركه 
ملاك بغيره: موظفه وتتكلموا ف مكان تاني غير الشركه ! وليه تتكلموا في مكان تاني غير الشركه هااا .. قصرت معاكوا في حاجه اشتكتلكوا هيا مثلا ؟ 
سيلا بضحك: ملاك هانم شكلها بتغير عليك اوي ي فارس بيه 
ملاك اكتفت بانها تبصلهم نظرات حاده 
فارس: خلاص بق افردي وشك كد … انسه سيلا نكمل كلامنا بكره ف الشركه 
سيلا: تمام عن اذنكو 
سلوي: احم … الناس بتبص علينا يلا نمشي 
فارس: تمم يلا
تسريع الاحداث
 راحوا البيت وطلعت ملاك ع الاضه وهيا مضايقه وفارس طلع وهو بيتوعد لها 
ملاك بغضب: هو انت الوحيد اللي ف الشركه ما ممكن تخلي اي حد تاني يكلمها. 
فارس بهدوء: سيلا موسي الشناوي بنت اكبر رجل اعمال من بعدنا مكنش ينفع اخلي حد م الموظفين يشرحلها وكان لازم نعمل معاها الواجب 
ملاك: يعني اي بنت اكبر رجل اعمال وجايه تشتغل عندك هنهزر بق ! 
فارس: استغربت زيك بس هيا قالت انها عاوزه تأسس نفسها بنفسها وتشتغل زي اي حد عادي 
ملاك بصدق: وجهه نظر برضو 
فارس بهدوء: خلصتي نتي كد صح ! تعاليلي بق 
ملاك بخوف: اااجي فين معملللتش حاجه 
فارس: اول حاجه شعرك اللي سايبه مفرود ده ايه ! فاكر اني حذرتك قبل كده باين صح ! لابسه الدريس قصير ليه ! 
ملاك: ده ميني دريس ودي موضته والله وكمان ده مش قصير اوي 
فارس بهدوء: روحي غيري اللي لابساه ده 
ملاك: اااغير ليه 
فارس بغضب: مش هعيد الكلام تاني 
جريت ملاك راحت لبست بنطلون بوي فريند وتيشرت واسع وعملت شعرها كحكه فوضويه 
فارس: شطوره … مسكها من ايدها ونزلوا ركبوا العربيه 
ملاك: طب طب قولي رايحين فين 
فارس بعصبيه: ششش مش عايز اسمع صوتك 
ملاك خافت وسكتت 
بعد شويه
ملاك: انت خارج برا البلد كد 
فارس: خايفه ولا اي ! 
ملاك بتوتر: هههخاف ليه يعني 
فارس: يبقي تسكتي 
ملاك: طيب 
تسريع الاحداث 
نزلوا عند مول باين عليه جديد وكبير وراقي جدا ودخلوا
فارس عجبه دريس رمادي مع الحجاب 
فارس: ها شوفي ده 
ملاك: بس ده للمحجبات 
فارس: اه منتي هتتححبي 
ملاك: بجد .. شكله تحفهه اوي عحبني 
فارس: تمم 
مسكت ملاك فستان كافيه هادي 
ملاك: الله حلو اوي ده 
فارس بابتسامه: جميل اوي 
ملاك بفرحه: انا عندي فكره حلوه اوي
فارس: اي هيا 
ملاك: انت هتنقي ليا هدوم ونا هنقي ليك هدوم ونتقابل هنا اي رايك 
فارس: بس انا هدومي كتيرهه 
ملاك: بس كلهم بدل هاا موافق ؟
#الكاتبه_مريم_حسن
فارس: ماشي بس خلي بالك من نفسك 
ملاك: حاضر 
تسريع الاحداث
خلصت ملاك و وصلت ع المكان ولقت فارس لسه جاي حاسب فارس ومشيوا وروحوا طلعوا كل واحد يشوف اللي جابه للتاني ملاك كانت جايبه لفارس تيشرتات كتير والوان فاتحه وقمصان برضو وهكذا وفارس اختار ل ملاك فساتين مع دريسات وطٌرح كتير والوانهم هاديه وجميله 
ملاك بفرحه: الله شكلهم كلهم جمااال اوي 
فارس: كويس انهم عجبوكي 
ملاك: ها الحاجات عجبتك 
فارس: هما تحفه اوي وكل حاجه بس انتي عارفه اني لبسي كله بدل 
ملاك بزعل: يعني اي 
فارس بابتسامه: يعني جمال اوي وهبقي البسهم 
ملاك بفرحه: حبيبييي 
فارس: انتي قولتي ايه 
ملاك: ها … لا مقولتش حاجه 
فارس بغمزه وبيقرب منها: يبتت  
ملاك بتوتر ملحوظ: اانا جعانه 
فارس: بوظتي اللحظه يخربيتك 
ملاك ببراءه: انا جعانه بجد 
فارس: تاكلي اي 
ملاك: انا عاوزه شوكلاته وشيبسي وبيبسي وايس كريم ومصاصه
فارس: نعمم هو ده كد اكل … مصاصه متجوز طفله انا 
ملاك بغضب طفولي: مليش دعوه انا عاوزه كد 
فارس بحب: من عيوني 
وعمل مكالمه سريعه وف ثانيه الحاجات طلعت 
ملاك بفرحه طفوليه: هيهاهيهايها انا بحبك اوي 
فارس بصدمه: 
رحمه قاعده بتفكر تعترف ل محمد بحبها واللي يحصل يحصل وف نفس الوقت خايفه يجرحها وهيا قاعده بتفكر وصلتها مسدچ 
سليم: رحومه عامله اي 
رحمه كتبت: الحمدالله 
سليم:دايما يارب 
رحمه: لينا 
سليم: حاسك متغيره كد في ايه 
رحمه: الصراحه محمد زعقلي تاني وشافنا واحنا مع بعض 
سليم: ههههه الغيورر 
رحمه: تفتكر بيحبني ؟ 
سليم: مشعارف اوقات بحسه بيعشقك واوقات لا انا بجد مش عارف 
رحمه: برأيك اعترفله وخلاص ؟ 
سليم: ممكن يجرحك ! بس احسن تعترفيله 
رحمه: لو جرحني اعمل اي ؟
سليم: انسيه .. هيبقي احسن حل تنسيه .. ممكن يكون بيحبك وخايف تكوني معتبراه اخوكي ف خايف يقولك 
رحمه: تفتكر ممكن 
سليم: ايوه صدقيني واعترفيله 
رحمه: اقوله امتي 
سليم: حالا … مستنيكي يالا 
رحمه: ربنا يخليك ليااا بجد مش عارفه من غيرك كنت عملت اي انت وقفت معايا كتير جدااا 
سليم: عيب الكلام ده ي رحمه انتي اختي 
رحمه: ربنا يخليك ليا يارب … يالا هروح اقوله 
سليم: ماشي مستنيكي 
نزلت رحمه وهيا خايفه جداا فضلت تدور عليه لحد ملقته داخل م الفيلا جريت عليه 
رحمه: ابيه انت كنت فين 
محمد: يهمك ف ايه ؟
رحمه: معرفش … زي مبيهمك انا بكلم مين وبخرج مع مين وجايه منين وراحه فين..عاوزه اعرف برضو كنت فين 
محمد بهدوء: كنت بتمشي .. عاوزه حاجه عشان عايز انام ! 
رحمه: اه بصراحه عاوزه اقولك حاجه 
محمد: تمم قولي 
رحمه: انا بصراحه يعني … انا ..انا .. انا يعني 
محمد: هتفضلي تقولي انا كتير قولب الموضوع بسرعه 
رحمه حطت ايديها علي وشها زي الاطفال وقالت بسرعه: انا بحبك 
محمد : ونا كمان بحبك يرحمه مفيش اخ بيكره اخته 
شالت رحمه ايدها بوجع: بس انا مش بحبك عشان بعتبرك اخويا .. انا انا بحبك حب 
محمد لف ظهره الناحيه التانيه وقال: انتي صغيره ع الكلام ده اطلعي زاكري يلا 
رحمه بدموع: انا مش صغيره يمحمد انا كبيره 
محمد للحظه كان هيلف وياخدها فحضنه لما سمع صوت عياطها وبعدين جمع قوته تاني: ابيه ..!
رحمه بوجع: هو انت بتحس زينا !! انت بتوجعني ليه 
محمد: فين الوجع ف كده !! انا واحد بيعتبرك زي اخته انتي شيلي الحاجات دي من دماغك وركزي ف دراستك يرحمه عشان الحاجات دي كبيره عليكي وانتي اصلا متعرفيش اي هو الحب 
رحمه: لا ي ابيه اعرف اي الحب … الحب يعني الامان والاهتمام والحنان والثقه الحب يعني السند يعني احتواء يعني مشاركه يعني غيره واشتياق والخوف من فقدانه الحب يعني انك تحس انك لقيت نفسك ف حد تاني لقيت اللي شايفك احسن حد فالدنيا اللي زعلك ميهونش عليه اللي ممكن يهد الدنيا عشانك الحب يعني انك تلاقي شخص ينفع يكون اب مش بس اب واخ وصاحب وابن يكون هو العالم يعرف يبسطك ولو باقل حاجه الحب يعني يشوفك العالم فعينه ❤️.
محمد: وكبرتي ي رحمه وبقيتي فاهمه 
رحمه بهدوء و وجع: انا فاهمه م زمان ي ابيه بس انت اللي مش فاهم … اعتبرني مقولتش حاجه ي …. ابيه 
وسابته طلعت لاوضتها جري 
محمد بحزن: اسف يرحمه اني وجعتك.
رحمه فضلت تعيط كتير لحد متليفونها رن لقته سليم ردت عليه وهيا بتعيط 
رحمه بشهقات وعياط: سليم محمد مش بيحبني انا انا بحبه وهو مش بيحبني يسليم 
“قالت احبه ولكن لا اعني له شئ فبكت.”
سليم: اهدي ي رحومه واحكيلي ونبي وبطلي عياط انا مش بستحمل اشوفك بتعيطي 
رحمه حكتله كل حاجه وهيا بتعيط 
سليم بحزن ووجع: رحمه يحبيبتي نحاول ننساه بقي هو مش م نصيبك صح ! قال مش بيحبك وجرحك وشافك بتعيطي ومعملش حاجه … اسمعيني ي رحمه اللي فيه الخير ربنا هيقدمه .. وامسحي دموعك وبلاش تعيطي علشان انا بتوجع كده 
رحمه: حاضر 
سليم بمرح : روقي كده ي ابله رحمه بق عشان بكره نخرج انا ونتي 
رحمه ببراءه: محمد هيزعقلي 
سليم: يادي النيله فين كرامتك يبت انتي كاسبه كرامتك ف كيس شيبسي كرامه مين اللي مرميه ع الارض دي حوشي كرامتك م علي الارض بق 
رحمه: الاهه هو انا قولت اي عشان كل ده نا بقول محمد هيزعقلي 
سليم: ياربيي يبت ده لسه مزعلك وجايه كمان تقوليلي مش عارف اي … بصي بق انتي المفروض تعملي الحاجات اللي بضايقه 
رحمه: يالهووي لا ده يقتلني 
سليم بمرح: اسمعي كلامي بق .. وهنخرج بكرا عشان وحشتيني والله 
رحمه بضحك: والله انت كمان وحشتني اوي 
محمد بغضب وصوت زي فحيح الافعي: 
ملاك بفرحه طفوليه: هيهاهيهاهييا انا بحبك اوي 
فارس بصدمه: بتحبيني !
ملاك بتوتر: ءءء لا لا سمعت غلط 
فارس بخبث وبيقرب: انا بسمع صح اوي … وكمل بحب: انا اللي بحبك اوي 
ملاك بهدوء: 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد