Uncategorized

رواية ضي القمر الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مني عبد العزيز

 رواية ضي القمر الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مني عبد العزيز
رواية ضي القمر الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مني عبد العزيز

رواية ضي القمر الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مني عبد العزيز

لن  يشعر أحد بما تشعر به، حتى لو أمضيت ساعات تشرح لهم شعورك وما تمرّ به، فهم لم يلمسوا قرارة قلبك ولم تصلهم حرارة دموعك، إياك أن تلجأ لصدور الخلق لتنفض عن نفسك غبار الكتمان، فصدورهم أضيق من أن تتحمل زفراتك، الله وحده من يحلّ على صدرك برد الاطمئنان، فقط قل يارب.
___________ضي القمر????________مني،عبدالعزيز????
ضي وقلبها ينغزها لا تعلم لهذا النغزمه اهو شوق ام قلق أو شعور بحدوث أمر هام.
صباحا بالمزرعة  يجلس مازن  في  الحديقه يستند علي عصي ليستطيع الوقوف أثر  الضربه التي تلقاها  من الفرسه  لا يستطيع الاقتراب من حظيرة الخيل (الاسطبل) أو الاقتراب من اي مكان توجد به ضي  خجلا منها فهي رأت سقوطه أثر تلاقيه الضربه المخجله .
بعد نصف ساعه حضر صاحب الفرس  بعربه مخصصه لنقل الخيل  فهو يمتلك  اكبر مزرعه خيول علي مستوي  الجمهورية  ولديه عربه مخصصه لنقل الخيل .
توجه لمقابلته والترحيب  به  مدير المزرعه والدكتور البيطري المسئول عنها ومازن يقف متكائا   علي عصاه .
انزل السايس ومعه مالك الفرس الأصلي ريحان فرس لونه خليط بين البني الامع.  والاسود طويل القامه شاهق الارتفاع  حاد النظر   عالي الصوت أقوي من أصوات أقرانه من الخيل .
ادخلوة اسطبل الخيول الي مكان مخصص له  ادخله المالك الاصلي رتب علي ظهرة هامسا له  قلبي علي جد حزنه علي فراجك ال أنا مستبشر بك خيرا لا اعلم لما انت دون عن اشقاءك  الثلاثه التي انجبتهم ريحانه في الثلاث  سنوات  الماضيه التي وقع عليك الاختيار لولا المنام  اقسم ما كنت فرط في أحد من أبناء ريحانه حتي عوده  ضي ليل  ابدا .
تذكر عندما أتته له أخته تخبرة بمرض أمه الشديد وأنها تريده حالا … ذهب مسرعا   إليها  دخل عليها وجدها جالسه علي فراشها تتلو ا ايات من الذكر الحكيم. .. بصوت يكاد يسمع فهي تقريبا قد فقدت القدرة على الكلام بشكل جزئي.
ليل يقترب منها :لبيك يا الغاليه ويش بيكي   مرضا نه احضر الطبيب  ، جصي ويش يوجعك .
ام ليل : أشارت إلي قلبها , وبصوت يكاد يسمع   جاني بالمنام  خيك صهيل الله يرحمه  ويجرب لي لجاة  في المنام. ممسك بفرس  طويل وعالي ولونه  غريب ال ينظر ليه لا يعرفله لون. وجال جولي لليل  فكه وهو هينور ليله. بضيه .
غاليه :سبحان الله  صهيل ابن سنتين ينطج ويجول هاد الكلام. سبحان الله ربنا يرحمك ياخي  كنت  وليد موت  من يوم يوم .
ليل وهو يكاد قلبه يقف  كيف لامه تعرف بوصف هذا  الفرس 
ولا يعلم أحد ابدا به من وقت ولادته من ثلاث سنوات  لم يعرف احد بمكانه هو وأمه واخويه الصغيرين  وعاصف حتي عشار أمه لا يعلم به ال هو   كاد يجن صهيل شقيه الذي توف من أكثر من عشرون عاما  هو من يخبر عن قرب فرحته .
تذكر عندما قام بتصوير ريحان وتنزيل صورة علي مواقع مربي الخيول وعلي المواقع العالميه. وكم الاعجابات به   وعدد المشترين الذين يودون اقتنائه لكن كان يرفض  لا يعلم كيف وافق على مازن المصري   بالرغم أن المبلغ الذي عرضه مازن أقل من غيرة ال أنه وافق  لسبب لا يعلمه إلا الله  فهو استخار  ربه قبل أن يوافق على بيعه .
بعد الانتهاء من  ربطه  خرج من الاسطبل متوجه إلي مكان  جلوس مازن المصري  والمحامين الخاصين بالطرفين  .
ليل : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .
مازن والجالسين عليكم السلام ورحمه الله وبركاته اهلا وسهلا يا شيخ ليل.
جلس ليل للاتفاق  وامضاء  العقد   اتفق الطرفين  وقع مازن 
فجاءة صريخ وصوت عالي  هناك  صهيل  قوي قرب المكان .
ضي : وهي تدخل من باب المزرعه  سمعت صهيل خيل بالقرب منها وهناك فرس خطف قلبها اول ما نظرة له .
ضي :اجفل الباب بسرعه ياعم غانم جبل الفرس ما يخرج .
رمت حقيبتها أرضا  اقتربت من الفرس وهو يجري رفعت زيل فستانها  كشف  بنطالها  أمسكت بشعر الفرس  قفذت علي ظهرة ربطت علي رقبته أثنت جسمها  حتي تتملك من رباط الفرس  نظرت إلي أحدي أذنيه لفت شئ فيه أتت تمسك اقتربت منه  جحظت عينها  أنه هو  أنها تعرفه أحدي حبات عقد  خطبتها أنها حبه العقيق ال علي اسمها  ضحكت بشده أنها الإشارة  ليل جريب منها قلبها بيقلها  حاسه بيه جنبها شمه رحته بالمكان  لحظه ايعقل اقترب الوصال والجمع  والافراح .
فجاءه  من بعيد سمع  الفرس نباح كلب   ببقترب منه  فجاءة وهي في قمه سعادتها  بقرب  ليلها يصهل  الفرس   ويرفع قدمه لفوق تتمسك ضي بقوتها لفه ادها حولين رقبته فجاءة سقط
????????????????????????مني عبدالعزيز ????ضي القمر ????
عند نور وأثر 
بعد رجوعهم من   فرح اختها     طلعت علي غرفتها  ابدلت ملابسها عازمه علي تنفيذ خطتها   دخلت   تتحمم من تعب السفر   من جمال الميه علي جسدها نست نفسها  بعد فترة طويلة. لفه بشكرها علي جسدها  شعرها الدهب  علي كتفها .
خارجه ومطمنه  عارفه  أثر بغرفته  صدمت من شكل  وجمال اوضتها شموع في كل مكان موسيقي هاديه كمان  فجاءة ايد مسكتها من ضهرها  قرب من ودنها هامسا لها   ايه الجمال ده كله  
طبع قبله علي  كتفها  أدارها  و بقي وشه لوشها  طبع قبله علي خدها   اسف لو زعلتك من غير قصد اخرج من جيبه علبه بها  خاتم جميل جدا  لبسه ليهاباس يدها  قلها اسمحلي اليوم ده يكون أول يوم لينا  ننسي ال فات كانه ما كان   واوعدك   عمري يوم ازعلك  ولا يوم   اخزلك  لو فكرة  اني بقول كده عشان رغبه أو شهوه ابدا أنا   مش  فارق كل ده معايا   أنا بعشقك يا اجمل صدفه في حياتي    .
نور صوتها راح  مش قادرة تتكلم تقوله ايه كل  حاجه قالها  طلب منها السماح   ووعدها   لا يمكن يزعلها ولا يخزلها  .
نور اوعدك أن انسي كل ال فات كانه ما كان  واوعدك أن احفظك  واكون زوجه  وأخت وام وحبيه وعشيجه بس لو خزلتني  يبق  الفراج  من غير كلام ولا عتاب .
أثر بفرحه  من كلامها   أن شاء الله  لا يمكن أبدا  اخذلك ولا في يوم ازعلك وهكون ليكي  اب واخ وسند .
اخدها من يدها  قلها ادخلي البسي وتوضي  عشان نبدء حياتنا بطاعه  .
دخلت نور واتوضت ولبست  اسدالها  خرجت لجته واقف أمامها   وقفت خلفه قام  اقم الصلاة وكبر وصلي بيها أمامها  كانت فرحتها وسعادتها وهي تسمع صوته وجمال قريته  انهي صلاته   سبح علي ادها  قبل جبنها    وقف علي حيله وقوفها انحن وحملها وعلي سريرة ونزلها  قالها مستعده نتمم فرحتنا مش عوزك تخافي لو لسه مش مستعده   ولا يهمك أنا اهم ما عندي رحتك وسعاتك .
نور بحرج  : لا مستعده لم يمهلها تعيد كلمتها من فرحته  وبعد مده قبل جبهتها  يبارك ليها ويدعي ربنا يتم فرحتهم وسعادتهم  …. 
???????????????????????????? ضي القمر ???? مني عبدالعزيز ????
مازن مضي  العقد  وبيدي القلم لليل فجاءة سمعوا صريخ وصوت عالي وصهيل   الكل بيجري هنا وهناك السايس  يجري علي  الكبار  .
 غتنا يا بيه الفرس أنفك وكسر الباب وهج  والدكتور ضي مسكته وفوق ضهرة  ركبته  وبالجام ومسكته .
 فجاءة نباح كلب  هب الفرس ونط رفع رجليه لفوق  والطبيبه ضي ممسكه فيه بقوتها  
ليل نط  ضي جري بسرعه  البرق فجاءه الفرس من نباح الكلب أجن 
صهيل بصوت عالي وبيلف بيها فجاءة وجع حجابها وننقابها 
صدم الكل من جمالها ومن شلل الدهب ال هر علي ظهرها.وفر
بسرعه جلع  عبيته ورماها فوجها  وسترها جري علي ريحان 
امسكه  من لجامه. ووقفه وبراحه سند ضي نزلها وفجاءة ضمها   ضييييي  
  .
ضي بزهول  جسمها بيرتعس مش قدره تصدق ال حصل بعدت عن ليل ال شد   في احتضانه بتكلم  ورعشه جسمها من المفجاءة والفرحه   ليل ؟
ليل  اشتد في احتضانها    طبع قبله علي جبنها  لا تبعدي عن
احضاني بعد  طول اشتياقي .????????????????????ضي القمر ???????????? مني عبد العزيز ????
وجع حجاب ضي وسلال ل الحرير انفرد والكل شاف جماله وحلوتها .
مازن أنصدم مش قادر قلبه هيقف   هوسه  وجمر جسده زاد ورا ح  يجري عليها عاوز يحضنها ويدريها أنصدم ببرد ليل عليها وليل ضممها لصدرة وعلي جبينها وقبلها .
أجنن :ابعد عنها   انت ازاي حضنها شيل ايدك  عنها  ضي دي بتاعتي ولا يمكن  حد يخدها أنا من صوتها  وكنت مجنن يبال لما  شفت جمالها وحلاوتها وشلالات شعرها.
رمي عصيته ال مستند عليها نسي المه وكلام  طبيبهراح علي ضي وشدها من أحضان ليل .
ليل أنصدم من حركته  هجم عليه   وضربه اشتدت الخناقه بنهم  ضربه من ليل وضربه من مازن  الكل مصدوم من ال حصل  .
مازن  : مسك ليل   ضي  دي ليا أنا مازن المصري لا يمكن  اكون عاوز حاجه واسبها تروح من بين اديه .
ليل وبغصب   ده بعدك يا كلب ضي  القمر دي حرمتي  وتموت ولا تلمس طفها
مازن منادي الحرص  يمسكوا ليل ويربطوة وفي المخزن ويرموه 
ضي وجفت قصاده وامسكت سلاح من الغفير  ال واجج ديف جنبها  وشد ه صمام الأمان  لمازون ال هيلمس شعره من ليل ضي ما عيسوي عندي فشكه بنص افرنك
مازن :يقترب منها  بخوف ضي  ارمي السلاح متخفيش مش هعملك حاجه وان كان علي ليل هخليهم يسبوه بس ارمي المسدس ده  لم يكمل كلامه وهو بيحملها بعد ما خدعها بالكلام ومن خلفها الحارس بتاعه ال مسكها وشد السلاح مخرج الرصاصه في الهوي .
قبض الحراس علي ليل كتفوه ورموه في المخزن .
مازن شال ضي : ورفعها علي كتفه طلع علي غرفته نزلها وقفل بابها بالمفتاح  وراح علي الشباك وجفله كمان .
ضي  بخوف علي ليل مسكه برده علي رأسها بداري في جسمها .
مازن : متخفيش ياضي عمري ما ازيكي  أنا هجوزك  واعيشك ملكه  .
ضي: بخوف جسمها زاد رعشته  اتلميست سلسالها   تستمد قوتها منه …. عاوز تجوز مرة متزوجه وعلي زمه راجل  مكتوبه على اسمه .
مازن : يطلق أنا هغصبه يطلق وبعد العده  اجوزك.
ضي: وانا بعد ليل عمري مايملا عيندي رجيل لو تجلوه بالمال وليل بالصفبح اختار ليل  ولا يهمني مال ولا حاه.
ما ن أجنن : هو في ايه ليل ازيد مني   فهمتي رضي عليه 
أشارت ضي علي قلبها  هو هنا ساكن .
مازن أجنن خلاص هوسه بيها زاد اتكلمت منه شهوته   شد عبايه ليل من علي ضي  انبهر من جمالها الهادي الجميل ولمعه عينيها ال أقرته من اول مرة شفها فيها  .
شدها رمها علي سريره رمه نفسه فجيها خلاص معتشى متحكم في جسمه  عاوز بطفي تارة  ويشبع تملكه هوسه 
المرضي تملكه  رغبه اجتاحت أوصالها نظر في عنها ونزل علي شفتها حاول  يبسها  هزت راسها وبعدتها عنه اتجنن من حركتها وانتفاضه جسمها تحت منه زود رغبته مسك ايدها بيده و بالأيدي التانيه  مسك راسها ثبتها ورمي جسمه عليها يوقف حركتها   نظر لشفيفها وشها بنظرة كلها رغبه  نار  جسمه  طالبها   معاد متحكم في نفسه فاق علي ضربه قدمها ضربه عجزته عن الحركه سقط أرضا صارخا   يتاوه من الالم مكان ضربتها هي هي ضربه الفرس .
  ضي :بعدما ضربته وقفت تتنفض قامت  بثقت عليمازن نظرة لوجهه وعنينها عليه باحتكار   نظرت إليه .
ياخسي  مخفت من ربك وانت بدك تهتك عرضي ..فأكر الدنيا ديمه ليك  حسيب الله ونعم الوكيل ربي ينتجم منك ياحقير .
مازن متلئلاما : قلتلك اجوزك وتكوني مراتي وبالحلال انتي ال رفضه .
ضي :كمان بتكابر   وبتكذب تفرج ايش دي عن دي كله  حرام انت ما بدك جواز وستر واستقرار ما بدك غير السرير  .
مازن : بسرعه نادي الدكتور هموت من الالم ضربتني مكان الفرس.
ضي بحرج: فين دواك وانا  انولك تاخده لحد طبيبك يجي  وده مش خوف عليك.  ده رحمه ربنا ال وضعها بجلب البنادمين الا انت مش واحد منيهم .
أعطته علاجه واخت مفتاح الاوضه وعدلت برد عليا عليها وخرجت وسط صريخ مازن بالانتقام منها ولازم تكون ليه ويخده غصب عنها .
ضي:, ،اعلي ماةفي خيلك اركبه أنا ما بخاف غير من رب العباد  زي ما حفظني ونجاني منك   جادر يبعدك عني  ويحفظني .
 خرجت ضي نتوجه إلي خارج المنزل وصلت عند الحرس ال مسكين ليل  ال نازل فيهم ضرب هيجنن  علي ضي .
ترك اخر واحد بيضرب فيه رماه علي الارض .
ضي القمر: لليل. ضي   عفاك ياالغالي .
ليل بفرحه كبيره ضمها وهمس في اذنها اذاكي  ها الخسي.
ضي: تهز راسها بمعنى لا .
ليل شدد  في احتضانها ونادي علي محاميه وجله افسخ العجد مع ها الخسي واخد ريحان وركبه  عربته  واخد ضي باحصانه.
ضمها   ضييييي  
ضي : وفيت بالعهد يا شيخ ليل  وصدجت  الجول واليوم  ضي ليل وليل لضي.
ليل : خلاص اليوم الفرح والجمع والهنا  نطفئ لهيب الجلب ال انكوي من بعد ه عنيكي .
ضي : شيخ ليل بقي الجليل لسه ما خلصت دراستي والامتحان علي الابواب .
ليل: بالله عليكي  بكفاياكي بعد  اجسم برب العباد  بعد الفرح والجمع  اوعدك نرد  وداستك ههتم  واوعدك عنها ما  عطلك .
ليل  اخرج تلفونه ورن علي  خيه خليد من الفرحه  صوته باين عليه  جاله  جيم الفرح وادبح الدبايح  وجول شيخ الشباب ليل جي ومعه عروسته وضي لياليه .
اتصل علي الشيخ عبدالله وبلغه بلجاه  ضيه  وأنه علي وعده منه أن يوم لجاه ضي  هيكون يوم الجمع .
الشيخ عبدالله بفرحه جاله عطيتك ضيك بعد ما عطاك ربك 
راح لبيته بلغ حريمه  برجعتك ضي عروسه لشيخ الشباب ليل .
خالد ،: راح لمجلس  الجبيله وخبرهم بال جاله ليل  والفرح والدبح  وأن العقد  والجمع الليله .
في الواحه الكل يجري علي مجلس الجبيله  فرحه كبيرة  لكل قريه العفيفه  اخيرا شمل الجبيله بعد سنين فراج وجتل وتار 
اليوم كل العشائر بجت عشيرة واحده  الكل فرحان والدبح والطبخ للصباح والفرح ينجام سبع ليال   ما هو مش اي فرح ده فرح زنت الشباب علي العفيفه بنت الكرام   الطبيبه ال رفعت راس الجبيله  وكل بنت  في الواحه لما يسألهوها  انتي من وين  تجول أنا من واحه العفيفه ضي الجمر الطبيبه .
????????????????????????????
في بيت الشيخ عبدالله الهلالي    الكل فرحان  الزرغيت  والطبل والفرح  اليوم  ضي بالطريق   .
جيه بعد سنين   رفعه راسها  ورأس جبلتها  .
اتصل  الشيخ عبدالله بزواج بناته وخبرهم  برجعه ضي  عروسه بلباسها  ومعاها خيالها ليلها وليل  ليليها   شيخ الشباب ليل .
بعد سفر طويل  وخناق ليل مع مازن ال جنن لما لقي  ضي هتبعد عنه وهيمتلكها  غيرة   لولا وجفت ضي  واختيارها ليل جالتله هو زوجها ورجلها   والشور  شورة  والأمر إمرة .
وصلت ضي لبسه لباس فرحها ال اختارته  جبل رحلها راحت علي السكن جابت شنطتها  ال بيها حاجتها ال اشترتها  مع خديجه ونهاد مرت اخوها  سالمان .
وصلت ضي بزفه كبيرة وهي ركبه فرسها وسبب جمعتها  ريحان  .
ادخلها بيتها ال بنهولها  ال اقسم ماتدخل  جواه جدم جبل جدمها ..سبها  تتزين وخرج للمجلس   وجف الشيخ السلمي رحب بيه هو وكل مشايخ القبيله وتوجهوا للشيخ وجلس عبدالله جصاده مد يده ليد ليل  وعقد علي ضي   بعد سنين عذاب وفراج  انتهي من العجد  والسلام اسرع يجري علي فرسه عاصف يركب عليه ويجري بيه لحد بيت العين  ليفرح بحبته  ويملي عينه بيها ويشبع  بجربها  كل الفي خطرة  رحاتها بعد سفر طويل وتعب السنين .
وصل لبيت العين  دخل علي ضيه   سم الله  وكبر علي جمالها  وطول شعرها الحرير  ال مسك طرفه وجربه من أنفه شمعه واغمض عينه فتحها مرة تانيه تأكد أنه حقيقه مش منام زي كل مره .
جرب منها وضمها  جبل راسها اخرج  سلسالها الي زينه بحبات العقيق ولبسهلها .
ليل : فرحتي لا تتوصف لو اتوزعت علي الارض تفيض  وتوصل لاهل السما … ونحن يحملها .
فجاءة سمع صهيل عاصف  ال يعرفه جال مش وجتك يا ريحانه القلب ا نكوي وبده يرتاح بوليفه.
ضي : ليش عاصف يصهل وعلي الباب ويهبد   
ليل :ريحانه من فرحتها بلاجاكي  استكترت عليا الفرح وبدها انتي تحضيرها وتوليديهابعد الوشاح ما هر من كتر بكاء ليل .
اسرع بالخروج وبيده ضيه دخل مربط عاصف وريحانه  اخرج عاصف  وسعدت ضي ريحانه في ولادتها ال اول ما شفتها من فرحتها نزلت دمعتها كأنها بتعتبها علي فراقها .
ضي : اتوحشتك ياريحانه جلبي كان هيجف لما عرفت أنك هتولدي  شويه ونزل اول مهر وبعدها نزل التاني سبحان الله 
ليل ريحانه ولدت توم .
ليل اقترب منها وقبل جبنها  ريحانه ماشا الله ده ثالث ولد ليها بتوم  . تركت ليل وتوجه لريحانه التعبانه فهي في أربع سنوات جابت ٣ اجيال .
ليل: يعاتب عاصف كل مرة تشمت في ببعدي عن ضي  اتستكتر عليا الراحه والفرحه بحبيبت الجلب والعين .
 صهل عاصف كأنه فهم كلام ليل .
ضحك ليل وتركه وذهب لضي ال انتهت وساعدت الصغار علي الرضعه  .
تعبتي ياضي ليل  يوم طويل وسفر  وتعب  وانتهي بريحانه وتعابها. .
انحن وحملها وبيت العين  دخلها علي حمامها   غيرت وتحممت  وبعد شويه خرجت   لبسه لباس النوم من الحاجات الي جابتها ال شفها ليل ما جدر يجومها خد شفايهاة بقبىله  طويله بس فيها كل شويه وحنينه ليها .بعد فترة طويله تركها 
اسف ياضي ليل ماجدرت اجاوم حملها وعلي سريرة ونزلها وبفراشه ودثرها  جلها الايام بنتنا طويله نامي وارتاحي انتي تعبتي سفر وتعب ومساعدتك لريحانه .
عدي اليل والفجر قرب  فتحت ضي عيونها وبتلفت بنظرها لجت ليل جالس جنبها   وحضنها .
ضي: ليل اش بيك  ليش جاعد  هيك  ومانمت وارتحت   وانتفضت جالسه تتحسس وجنته ايش بيك يا نن عين ضي .
ليل : ال جسمه انتفض من لمسه حبيته  وحننها وخفها عليه 
لو جالولي أنك هتموت دلوقتي وتجابل وجه كريم  هجلهم اكون اسعد انسان بالدنيا كلها.
ضي: وهي ضمه لصدرها بعيد الشر عنيك. يجعل يومي جبل يومك  .
ليل :, حضنها وأيده  علي فمها  لا تجولي  هيك  ربنا يجعل  ايمنا هنا وفرح .
ضي،: يارب .
صوتها ورجتها فرحت جلبه اشتد في احتضانها  ونام  نومه هادئه  بعد سنين شوق وعذاب .
تاني يوم في الصباح  فتح ليل علي اجمل عيون .
ضي : صبحك الله  بالخير  يا جلب وعيون ضي.
ليل مبتسما خايف يكون منام زي زمان رفع أيده ولمس ايديها مسكها وجربها من فمه طبع عليها شفيقه أتأكد أنها  حقيقه شدها علي صدرة نظر  لعنيها ال جننته واثرته من سنين طوال .
بعد عنها بصعوبه بعد ما كان خلاص هانت وليل وضيه هيكونوا نهار .
بعد علي صوت  خبط علي الباب يجول ياليل صبحك الله بالخير  جوم يا عريس الهنا  شيل عني  فطار عرسك ال عملته بجلبي وفرحتي ودمع عنيا.
قام ليل  بعد ما ترك ليل  خرج متوتر من الجاء بين حبيته وممته خايف  من العتاب يرجع الاحزان وهو ما صدج الجمع والوصال.
فتح الباب لجي أمه المريضه ال بجالها سنين مريضه  وجفه وعلي رأسها صنيه كبيره بسرعه حملها  ليش ياااغاليه جمتي من علي فرشتك وانتي مرضانه  .
ام ليل: ويش مرضا نه  من فرحتي بلجاك ضي ليلك و لا ما كني مريضه ولا بي شي  جلت فطار عرسك لازم من يدي وانا في ديك اليوم  ال افرح بيه  بيبكري  وهو ينزف علي حببته  ونور عنيه ضي.
خرجت ضي  من غرفتها  لبسها حجابها وطت علي ايدها ا وقبلتها. جالتلها هلا بالغاليه ام الغالي حبيب الجلب وضي العين زنت الشباب ليل .
ليل من فرحته نسي أمه وضمها هاين عليه  يدخلها جواته .
انتبه لحاله من همهمت ضي  بحرج لو جود أمه .
ام ليل ببكاء سامحيني يا ضي  علي ال حصل زمان .
ضي،:  احنا ولاد النهارده  وخلاص أنا نسيت زمان كانه ما كان  .
خرجت ام ليل ببكاء علي خدها  ضي العفيفه  فرحت جلبها وسمحتها .
حملها  ليل وتوجه علي غرفتهم وبعد فترة طويله بث حبه ليها  خرج بسرعه لعاصف ال صهيله علا مرة و حد ه .
ليل ويش بيك يا صديج  فرحان لصحبك انت زمان  شمت في وانت صاكك ملكيتك علي زوجتك ريحانه  أنا دلجيت صكيت ملكيتي علي ضي  ليلي وبجين متعادلين  لا أريد اسمع صهيلك ثلاث ليال   بدي اشبع منيها جبل ما ترجع لدراستها وكليتها.
تركه وعاد لحببته    ينال من شهدها ال اتحرم منه .
بعد ثلاث ايام جمعت ضي أغراضها مستعده بعودتها لدراستها  وكليتها.
أخدها ليل تودع أهلها واخواتها حتي نور بباطنها الكبيرة  جات تسلم عليها  وتبارك لها علي فرحتها بحبها  .
بعد السلام  والوداع ذهب ليل وضي علي اسيوط لجامعتها  استأجر مكان  عشان يبق معها يوصلها ويرجعها ويساعدها بمزكرتها   .
ضي : بخوف من رجعتهم الا مازن  يعترضهم  ليل  طمنها وجاليها هو برات البلد  جبل ما يجوا شيع ال يرجبه ويجيب  اخبارة.
مرتت الايام ووقت الامتحانات ودعت ضي  خديجه صحبتها  ورجعت علي وحتها ومعاها ليلها وحبيبها .
رجعت ضي القمر تنور سما ليل .
يتبع ……
لقراءة الفصل الثلاثون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد