Uncategorized

رواية لعنة جمالك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة هشام

 رواية لعنة جمالك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة هشام

رواية لعنة جمالك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة هشام

رواية لعنة جمالك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة هشام

أماندا بغناء بصوت جميل : الاسمراني مر يا يما وقلي هاي من كلميتاه يما ما ادري اش حصل جواي
قلي يا قمره يا حلوه يا روح الروح عليتي انت يا زينه وسبب بلواي احرجني
الاسمراني مر يا يما وقلي هاي من كلميتاه يما ما ادري اش حصل جواي
قلي يا قمره يا حلوه يا روح الروح عليتي انت يا زينه وسبب بلواي احرجني
شوقي ما يفارقني يما ليل ونهار حسي بيا حرجني لكن ما شوف النار
شوقي ما يفارقني يما ليل ونهار حسي بيا حرجني لكن ما شوف النار
يا ترى يا حنينه يما يكون الحب تملك في قلبي وروحي بلا انذار احرجني 
كانت خارجة من المطبخ بطبق من المكسرات وهي تُدندن بكلمات الاغنية السابقة وجدت غياث يدخل و بصحبته آصف وجاسم و مروان و مروج و وسيم 
آصف : مين دي ؟! 
أماندا بصدمة و الطبق يسقط من يدها : يا نهار إسود 
وسيم بسرعة كي يتفادي الموقف : دي أماندا ي جماعة بس لما بتبقي لوحدها بتقعد بقا تلعب بمستحضرات التجميل و تفرد شعرها و تفضل تطنطت في الفيلا شبه القردة 
أماندا وهي تخبطة في كتفه : أنا شبه القردة ي حيوان 
وسيم بهمس : اسكتي ي فضيحة انتِ شايلة التقويم 
أماندا وهي تضع يدها علي فمها : طب ي جماعة ثواني هضبط الهبل اللي عاملاه وجاية 
وسيم : خديني معاكِ 
ذهبت أماندا إلي غرفتها سريعاً
أماندا وهي تضرب وسيم علي قفاة : مش ترن عليا ي حيوان تنبهني إن في حد جاي معاكم 
وسيم : الله وانا مالي ي لمبي .. اعرف منين انك في البيت 
أماندا : ي شتات الشتات ي أبا روجدي … شافوني كدا 
وسيم : متغيرتيش كتير علي فكرة .. كل الموضوع ان شعرك بقا أنعم و اكيد محدش خد باله من التقويم 
أماندا : وبالنسبة ل لبسي ي فالح 
وسيم : عادي بقا .. حطي الباروكة والتقويم وانزلي وخلاص 
أماندا : طيب 
في الأسفل 
جاسم : مش غريب اللبس اللي هي لبساه في البيت مقارنة باللبس اللي بتلبسة في الشركة 
آصف: أنا كنت مفكرها طخينة 
غياث : هي مش بتحب تلبس غير الاستايل اللي هي بتخرج بيه ..وهدوم البيت لينا اللي بتشتريها في أماندا بتضطر تلبسها 
مروان : بس شكلها وشعرها مفرود أحلي 
مروج : دي لو حطت ميكب ولبست علي الموضة هتبقي قمر أوي 
أماندا من خلفهم : وهستفيد ايه لما أبقي قمر 
مروان : الشباب هيحبوكي 
أماندا : وهل دا شئ مغري يعني … أنا مش عايزة أكون حلوة.. عاجبني شكلي كدا .. تفتكر ان صعب عليا اغير شكلي وابقي احلي 
مروان : اكيد مش صعب عليكِ
مروج: ايه السر انك مش عايزة تبقي حلوة 
أماندا : ربنا سبحانة وتعالي قال ..بسم الله الرحمن الرحيم “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ ” معتقدش ان اللي هتعرفوا هيرضي فضولكم بل بالعكس هيإذيكم نفسياً فبلاش الموضوع دا 
وسيم : مهما كانت فهي في عيونا أجمل بنت في الوجود 
غياث : هي حلوة في كل حالاتها 
جاسم : عارفة انا دلوقتي إقتنعت إن الحلاوة حلاوة الروح مش حلاوة الشكل 
أماندا : ي راجل 
جاسم : ي ست 
غياث : وسيم قول ل جاسيكا تحضر الغدا 
وسيم : اشطا 
  في باريس بالتحديد في عيادة راكان 
جُلنار طرقت الباب 
راكان : ادخل 
جُلنار : بتتكلم عربي إزاي
رفع راكان رأسة من الورق 
جُلنار بصدمة : مش معقول العسلية دا تبقي انت 
راكان بضحك : بتقولي ايه 
جُلنار بتوهاان : هااا 
راكان : ي بنتي روحتي فين 
جُلنار : اه معاك 
راكان : ما هو واضح 
جُلنار : خد هنا .. لما انتَ دكتور راكان مقولتش ليه 
راكان : عشان حبيت أتعرف علي صاحبك 
جُلنار : يلهوي ع الكسفة اللي إنتَ فيها ي حازم 
راكان بضحك : ليه قولتي كدا 
جُلنار : عشان أبان روشة قدامك 
راكان : الصراحة طلعتي روشة اوي 
جُلنار : طب هتساعدني ونبقي اصحاب 
راكان : هساعدك ونبقي اصحاب 
جُلنار : يخليك للغلابه 
راكان : بصي مش هينفع اذاكرلك هنا ..فلما هخلص العيادة هرن عليكِ تروحي اي كافية وتستنيني هناك تمام 
جُلنار : تمام .. سلام 
راكان : سلام ايه .. خدي هنا ي بت 
جُلنار : في ايه 
راكان : رقمك ي بنتي 
جُلنار : اوبس .. مش واخدة بالي .. هات اسجلهولك 
اخذت هاتفة وسجلت رقمها لديه 
جُلنار : سلام 
راكان : سلام 
نروح بقا فيلا يامن 
زين : السلام عليكم 
لينا : وعليكم السلام حبيبي 
زين : كلمتي الاولاد 
لينا : كنت مستنياك تيجي ونكلمهم سوا 
زين : طب هطلع اخد شاور واغير هدومي وانزل نكلمهم 
لينا : بعد الغدا نكلمهم 
زين : مليش نفس أكل 
يامن من خلفهم : ليه بس ي ابني .. اوعي تزعل مني عارف اني زودتها معاك بس دي بنتي الوحيدة وكمان بعيد عني .. بكرة بنتك تتجوز و تحس بإحساسي 
زين : مش زعلان منك ي عمي 
يامن : شكلك زعلان وليك حق .. بس اوعي تزعل مني 
زين : حضرتك في معزة والدي ولايمكن ازعل منك .. ممكن اتضايق شوية بس مستحيل ازعل منك 
يامن : ربنا يبارك فيك…خليهم يجهزوا الغدا بقا ي لينا 
لينا : حاضر ي بابا 
نرجع مصر تاني .. في فيلا الهلالي 
جاسم : وإنتِ بقا ي أماندا اتعلمتي لغات فين 
أماندا : انا دارسة في إيطاليا … وكمان كنت بسافر كتير وكل دولة بسافرها بتعلم لغتها 
وسيم : أماندا بتحب تتعلم لغات جديدة 
مروان : بتعرفي كام لغة 
أماندا: 10 
مروج : واو 
آصف : هايل .. ايه هما بقا 
أماندا: إنجليزي .. إيطالي .. ألماني .. فرنساوي .. تركي ..صيني .. يوناني .. هندي .. روسي ..أسباني ولسه في لغات بتعلمها 
جاسم : واو.. كدا مش هنحتاج مترجمين 
أماندا بضحك : كدا استغلال .. لا انا بقي عايزة مرتبين 
آصف: وأنا موافق 
أماندا: وانا بهزر 
آصف : عارف .. بس دا حقك 
جاسم : آصف معاه حق انتِ كدا هتشتغلي وظيفتين يبقي تاخدي مرتبين 
أماندا: بس اكيد في ناس محتاجة الوظيفة دي 
جاسم : مش هنلاقي حد عارف كل اللغات دي 
غياث : عادي أماندا 
وسيم بهمس لها : وافقي وابقي شوفي حد محتاج اديلة الفلوس دي ..اكيد دا رزقة 
أماندا : خلاص .. موافقة 
مروج : عايزة أقولك حاجة قبل ما أنسي 
أماندا: قولي ي قمر 
مروج : صوتك حلو أوي … ممكن تغني تاني 
مروان : ايوة بليز غني تاني 
أماندا : طب نخلص غدا كدا ونروح نقعد في الجنينة وهغنيلكم 
مروج : اشطا 
في باريس انتهي راكان من عمله وقام بالإتصال علي جُلنار 
راكان : السلام عليكم 
جُلنار : وعليكم السلام 
راكان : أنا خلصت شغل .. فشوفي نتقابل فين 
جُلنار : في كافية اسمه …. 
راكان : دا بعيد اوي عشان اوصله محتاج حوالي ساعة 
جُلنار : طب اختار انت كافية 
راكان : بصي هديكِ عنوان الفيلا بتاعتنا تروحي المكان وهاتي معاكِ حد يوصلك 
جُلنار : اشطا .. ابعته في رسالة وانا هخلي بابا يوصلني 
راكان : وانا هبلغهم في البيت عشان لو صلتي قبلي 
جُلنار : تمام 
اغلق راكان مع جُلنار وقام بالإتصال علي لينا 
راكان : السلام عليكم 
لينا : وعليكم السلام 
راكان : لينا في بنوتة جتلي العيادة وطلبت مني اساعدها في المذاكرة فهتجيلكم علي الفيلا هي و بباها فإستقبليها تمام 
لينا : تمام ي حبيبي .. انتَ فين 
راكان : في الطريق اهو 
لينا : توصل بالسلامة 
راكان : الله يسلمك 
اغلق راكان مع لينا وقام بارسال العنوان الخاص بهم في رسالة ل جُلنار 
في فيلا الهلالي 
مروان : أدينا خلصنا أكل أهو .. غني بقا 
أماندا: اختاروا أغنية 
مروج : بنت أكابر 
أماندا وهي تأخذ نفس عميق وتغلق عينها :
عمال يعادي و يتكابر و يسوق في عنده و مش صابر
واني من عيلة و بنت اكابر وفي وسط ناسي يا ناس اية
سبحان ما زاد حسنه و رسمه دة الناس بيتغنوا باسمه
ورد وطرح قبل مواسمه من غير لا زرع ولا سقاية
ابوي على جماله رواية شربات عنب منه يروي رواية
عطشانة جابني على عمايا و مشيت و قلبي يا ناس خالي
مع ان توبه مهوش توبي طالع في قدري و مكتوبي
و عشان ما سابني و رمى طوبي بشكي لناسه و ناس خالي
من تقله انا جزيت نابي بتسوي منه على جنابي
يظهر ما يعرفش جنابي ولا يعرف اني بمية عيلة
كل البلاد هنا داعياني بنت الاصول عين اعياني
ودة صابني همه و اعياني و عيلت همه انا ميت عيلة
مروان : صوتك يجنن ما شاء الله 
جاسم : هايل .. صوتك كنز و راح نكتشفة 
مروج : أنا مش مستوعبه لحد دلوقتي ان دا صوتك بالله 
آصف بعد فترة : صوتك ولا اروع 
أماندا بخجل : أخجلتم تواضعنا ي جماعة 
غياث : طب ما تغني حاجة إنجليزي او تركي 
أماندا: إنتم داخلين علي طمع بقا 
وسيم : يلا أماندا 
أماندا : طب إيه رأيكم نلعب سوا 
وسيم : اشطا .. نلعب الإزازة 
الكل : إشطا 
قام وسيم واحضر زجاجة 
وسيم : أنا اللي هلفها  
قام وسيم بلف الزجاجة فجاءت علي آصف و أماندا 
تفتكروا هيسألوا بعض في إيه …؟!  تفتكروا رد يامن هيبقي إيه لما يلاقي ابنه جايب بنت البيت …؟! تفتكروا آصف هيقتنع بكلام جاسم عن إن أماندا مخبية جمالها ..؟! 
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!