Uncategorized

رواية آمنة (عطاء وقسوة) الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام علي

 رواية آمنة (عطاء وقسوة) الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام علي
رواية آمنة (عطاء وقسوة) الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام علي

رواية آمنة (عطاء وقسوة) الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريهام علي

في بيت موسي الشهيدي
فجر مراد القنبله في وشهم بعد ما قالهم علي الحقيقه اللي خايفه منها آمنه
مراد : إيه مالكم سكتوا ليه … بس صحيح هتتكلموا تقولوا ايه يعني ، تكونشي هتقولولها مبروك مثلا
حازم : وقف وقال وليه لأ … ليه منقولهاش مبروك يا مراد ، آمنه تستحق كلمه اكبر من كلمة مبروك كمان
دعاء : وقفت وقالت وأنا أول واحده هباركلك يا امونه ومن قلبي والله ، مش مجرد كلام وراحت عليها وحضنتها
حازم : قرب منها ووقف قدامها وقال ألف مبروك يا أمونه … انتي تستاهلي كل خير وكل الخير دا موجود عند مراد أكيد
آمنه : من قلبك يا حازم
حازم : لولا أنك علي ذمة راجل كنت حضنتك من فرحتي
مراد : لنفسه. كويس انها علي ذمتي بالكدب لكنت صورت قتيل النهارده
فتون وبدور ونورا كلهم قاموا وباركوا لآمنه من قلبهم
آمنه : ربنا يخليكو ليا يارب … انا فرحانه لفرحتكم ليا اكتر
وبصت لمعتز وقالت : إيه يا معتز ، مش هتباركلي انت كمان زيهم … ولا العقربه مراتك لدغتك
وقربت منه واتكلمت بتحدي وقالت : أنا وأنت عارفين كويس اوي ان اللي هيدوم الخير وبس …. وعشان كدا خيري اللي انت فيه دا من بكره هاخده منك ووريني هتعمل إيه ، وعلي فكره متحاولش ولا تفكر تأذيني أنا معايا ربنا قبل اي حاجه وبعدين مراد وهشام
حازم : وانا ودعاء كمان معاكي يا أمونه …. وحقك وحق اولادك وهشام أنا اللي هطلعه وهبعتهولك
هشام : انت واعي للكلام اللي بتقوله دا يا حازم
حازم : وفي كامل قوايا العقليه كمان …. كلنا عارفين أن آمنه ليها حق أكتر مننا … كل الاراضي اللي هيه اشترتها هيه الاحق بيها مننا هيه واولادها مش احنا ، ولو فكرنا صح … دا يعتبر جزء بسيط اوي من سنين انتي عشتيها لينا وحرمتي نفسك من كل المتع في سبيل اسعادنا
كاميليا : متع ايه دي اللي حرمت نفسها منها …. مهي طلعت نص ست لا مؤاخذه ، وبصتلها وقالت آه وهيه الست مننا برضو تبقي ست الا بالخلفه
مراد : وحد قالك انها عاقر ولا حاجه … هيه خلفت عادي ، وبعدها حصل مشاكل
كاميليا : أممم كويس انك لقيتي راجل قابل بيكي ، بس يا تري بقا اغريتيه بأيه
هشام : ما تتلمي بقا انا مش عايز اغلط فيكي
مراد : استني انت يا هشام … وبص لكاميليا وقال احب اقولك اننا حبيت آمنه من اول لحظه شوفتها فيها ، ومش بس كدا انا كمان طلبت ايدها وهيه هنا بس هيه رفضت وقالت ان حياتها ليكو وبس …. ولما سابتكم ومشيت انا قابلتها في الكمين كانت مغمي عليها ومشلوله …. وبص لمعتز وقال ايوا يا معتز آمنه كانت مشلوله وفضلت اكتر من اسبوع في غيبوبه ولما فاقت مكانتش بتعرف تتحرك وكنت بضطر اشيلها وكنت بستحرمها …. عشان كدا عرضت عليها طلبي بالجواز وهيه وافقت وفضلت فتره لحد ما اتحسنت
دعاء : حضنتها وعيطت وقالت يا حبيتي أنتي تعبتي اوي … انا اسفه والله لو كنت قولت اي كلمه زعلتك ، وخلاص مش عايزه حاجه من الدنيا غير انك تسامحيني من قلبك انا وحازم
آمنه : طبطبت عليها وقالت مسمحاكي يا دعاء ومن زمان اوي حتي اسالي مراد
حازم : بجد يا مراد
مراد : ايوا يا حازم … آمنه مسمحاكو من بعد ما فاقت من الغيبوبه …. بس للاسف البيه المحترم وشاور علي معتز وقال لما عمل في هشام اللي عمله هيه اضطرت ترفع عليه القضيه عشان تربيه مش عشان تاخد حقها فعلا …لكن هو طلع غبي كالعاده واتهمها انها سرقت فلوس وهيه ماشيه
حازم : ثواني كدا … هو عمل فيك ايه يا هشام
كاميليا : اخوك الحيوان حاول يتهجم عليا
حازم : بعصبيه . اخررررسي ، اخرسي قطع لسانك…. اخويا انا يبصلك بصه مش كويسه ، كدابه طبعا
انا كنت بسافر وبسيب مراتي وانا مطمن عليها في وسطه وعارف انها لو اتعرت هيغطيها وانتي تقولي حاول يعتدي عليكي … اتجننتي انتي شكلك كدا ، وبص لمعتز وقال وانت صدقتها بكل سهوله كدا …. انت ايه يا اخي مراتك سحرالك ولا عملالك عمل
دخلت علينا فرقتنا وبعدتنا عن بعض ، دخلت وهيه راسمه انها تدمر البيت وتبقي ليها لوحدها … وياعالم هتعمل فيك ايه
مراد : يلا يا آمنه انتي مبقاش ليكي مكان هنا انتي وهشام
حازم : ولا انا ولا مراتي لينا مكان هنا خلاص … المكان اللي يبقي موجود فيه عقربه زي دي وشاور علي كاميليا .. احنا ملناش مكان فيه
مراد : يلا بينا كلنا … وانت يا معتز استني وشوف مراتك بكره هتعمل فيك ايه ….. بس لما يحصل متجيش تطلب مننا السماح ، لان رصيدك خلص مع الكل … يلا بينا
خرج الكل من البيت وسابو معتز وكاميليا خلاص لوحدهم
خرجوا لبره وكان راضي الشهيدي واولاده متجمعين سلموا عليهم ولسه هيمشوا جه عليهم صابر
آمنه شافته اترمت في حضنه وفضلت تعيط
صابر : ادعيلها بالرحمه يا بنتي خلاص دا اجلها ولكل اجل كتاب
هشام : شدها وقال كفايه كدا يا أمونه يلا بينا
صابر : روحي يا بنتي وارتاحي
مشيت آمنه مع هشام للعربيه
مراد : سلم علي صابر وقال مش عارف اشكرك ازاي يا عم صابر علي اللي عرفتهولي
صابر : لا شكر على واجب يا ابني يلا انت بالسلامه وربنا يسعدكو
____________________________________
في العربيه
كان مراد وهشام وآمنه راكبين مع بعض وكلهم كانوا ساكتين
هشام : أطلع علي المأذون يا مراد
مراد : فرمل العربيه مره واحده وبصله وقال بتقول ايه
هشام : زي ما سمعت
آمنه : أنت مجنون يا هشام … عايزني أتجوز وامك لسه مدفونه
هشام : انتي قولتيها اندفنت ، يعني ماتت … والحي ابقي من الميت ، وانتي لازم تتجوزي مراد في اسرع وقت مدام كلهم عرفو انك متجوزاه …. وكمان مينفعش نقعد معاهم بعد النهارده من غير اي رابط او صله كبيره …. وبيني وبينك ، خايف من العقربه كاميليا تطالب بالقسيمه لحجه معينه . عشان كدا بفكر نكتب الكتاب بتاريخ قديم
مراد : يسلم فومك يا اتش ايه يا واد الحلول العبقريه دي … وبص لآمنه من المرايه وقال رأيك ايه
آمنه بصتلهم وسكتت
هشام : اطلع يا مراد يلا العروسه مكسوفه
مراد : قرب منه وقال بصوت واطي . دا انا لو طايل ابوسك دلوقتي كنت قطعتك بوس علي خدمة العمر دي
هشام : اكيد هتردهالي في يوم بس اطلع
____________________________________
عند الماذون
كتبوا الكتاب فعلا وكان سامح وواحد كمان مع الماذون شاهدين
مراد كانت الفرحه ظاهره جدا عليه لكن آمنه اللي كانت بتعيط
وبعد ما كتبوا الكتاب وخلصوا الاجراءات
هشام : أنا هروح مع سامح يا مراد وانت خد آمنه ووصلها البيت
مراد : هز راسه بمعني ماشي
واخد آمنه ومشيوا لكن آمنه مازالت بتعيط … وقف العربيه واتنهد وقال : انتي مضايقه اننا اتجوزنا
آمنه : أنا لسه جوايا جرح يا مراد وهو موت امي … ازاي عايزني افرح وهيه سابتني
مراد : انا مبطلبش منك تفرحي انا بطلب منك تكوني قويه شويه ، حتي لو عشان خاطر هشام
آمنه : مراد انا آسفه … مش هقدر أكون مراتك فعلا علي الاقل دلوقتي
مراد : وانا مش مستعجل يا حببتي … انا كل اللي كان يهمني ان اسمك يرتبط بأسمي ، وهو خلاص حصل واتكلبشتي فيا
آمنه : عايزه اروح عشان الاولاد
مراد : اتنهد وقال. حاضر
____________________________________
مر اكتر من اسبوع
وكانت آمنه حابسه نفسها في اوضتها وكمان هشام حابس نفسه في شقة ناجي
وفي يوم دخل مراد لآمنه الاوضه عشان يتكلم معاها شويه
مراد : بقا فيه عروسه بقالها اسبوع تفضل حابسه نفسها كدا ، وكمان سايبه جوزها كدا متعرفش عنه حاجه
آمنه : ابتسمت من بين دموعها وسكتت
مراد : وحشني صوتك .. اتكلمي معايا شويه
آمنه : عايز ايه يا مراد
مراد : اتنهد وقال أخيرا اتكلمتي … ماشي عموما عايزك تخرجي بره معانا شويه ، حتي لو تطمني علي اولادك وكمان هشام بقاله اسبوع حابس نفسه في اوضته
آمنه : دموعها نزلت وزادت اكتر وقالت مش قادره يا مراد … حاسه أننا يتيمه بجد من غيرها
مراد : قرب منها واتكلم بهدوء وبصوت حنون جدا وقال : اخص عليكي يا أمونه … يتيمه وانا معاكي ، وانا روحت فين بس للدرجادي مش مكفيكي
آمنه : غصب عني دي يعتبر أمي ماتت بالنسبالي للمره التانيه
مراد : خلاص بقا يا أمونه محدش بيسيب من عمره دقيقه … يلا عشان نتعشي مع بعض زي الاول
آمنه : مليش نفس
مراد : لا منتي لازم تقومي ، اصل شكلك مغري اوي وانتي بتعيطي كدا وقرب منها اكتر وقال . ولا لون عيونك الاخضر والبياض اللي حواليه الاحمر يخلو ا يحد يفقد اعصابه … وكمل كلامه بلؤم وقال وخصوصا اني مفيش عليا حرج دلوقتي وأنتي مراتي … ولا إيه
آمنه : م.م.مراد أ.أ.أنا كنت صريحه معاك وقولتلك مش هقدر دلوقتي خالص
مراد : بخبث. وانا متجاوزتش حدودي معاكي اهو دا مجرد قرب برئ
آمنه : زقته من صدره وقالت ط.ط.طب ابعد كدا شويه لو سمحت
بس انت مقولتليش .. مين قالك علي الحقيقه
مراد : عايزه تعرفي مين
آمنه : آه طبعا
مراد : شخلل
آمنه : إيه !!
مراد : يعني ادفعي تمن كلامي ليكي
آمنه : أممم وايه التمن بقا
مراد : والله مش هفرض عليكي حاجه معينه .. بس هقولك اختيارات .. يا أما تجيبي بوسه يا اما حضن يا أما تقوليلي مين اللي قالك الكلام دا يا حبيبي …. ها اختارتي إيه
آمنه : أخترت انك تطلع بره ، ومش عايزه اعرف مين قالك
____________________________________
عند هشام
كان قاعد في اوضته وزهقان وقام خرج للبلكونه شويه وكانت قصاده نهي
اتبسطت انها شافته وقالت : هشام
هشام : بصلها وقال أزيك يا نهي
نهي : الحمد لله طمني عليك انت … بقالك اسبوع مبتظهرش خالص
هشام : اتنهد وقال مكنش ليا نفس خالص اشوف حد ولا كان عندي طاقه اتكلم مع اي حد
نهي : ليه يا هشام احنا مش أهل … ليه بتبعد نفسك عننا كدا
هشام : عقد حواجبه وقال نهي انتي كويسه
نهي : عقد حواجبها وقالت انا .. اه كويسه فيه ايه
هشام : يعني مش متعود منك علي الهدوء والبراءه دي
نهي : ابتسمت وقالت . اممم واضح ان المازوت وحشك وعايز تجربه تاني … بس عموما انا جاهزه لو حابب ، انا اللي قولت بلاش يعني وخليني محترمه معاه عشان ظروفه
هشام : هههههه سبحان مغير الاحوال … انتي بتتحولي من شخص لشخص تاني خالص
طب لما انتي كيوت كدا ، ليه الانسان بيعمل في اخوه الانسان كدا
نهي : عشان الانسان اللي بيعمل كدا لو مكنش بيعمل كدا كان زمانه هفق أوي وبياخد علي قفاه
هشام : لا طبعا منقدرش … نحن رجال عائلات محترمات
نهي : ههههههه طب يلا بقا تعالي عشان نتعشي مع بعض زي الاول
هشام : حاضر
____________________________________
عند أمل
كانت بتكلم نادر وكان زعلان منها جدا انها خبت عنه موضوع آمنه ومراد
نادر : للدرجادي مش واثقه فيا يا أمل ، عشان كدا مش حابه تحكيلي
أمل : غصب عني يا نادر … دا كان طلب أمونه نفسها ، ارجوك متزعلش مني
نادر : أنا برضو استغربت هبه لما كلمتها وقالت لا متعرفش حاجه عنها وكانت هاديه كدا مش خايفه او متوتره ان أختها غايبه وبعيده
أمل : أكيد أمونه اللي كانت قيلالها ازاي تتكلم معاك لو سالتها
نادر : يلا مش مهم…. بس تعرفي انا فرحان جدا والله انها اتجوزت مراد ، هما الاتنين لايقين لبعض وهما الاتنين يستاهلو بعض
أمل : عندك حق يا نادر … امونه فعلا طيبه اوي ربنا يسعدهم يارب
____________________________________
في بيت حازم ودعاء
كانو الاتنين بيتكلموا مع بعض عن آمنه واللي حصل معاها واللي عرفوه
حازم : يعني أنتي متعرفيش الكلام دا
دعاء : لا والله معرفش واتفاجئت زيي زيكم
حازم : انا اساسا مستغرب الكلام دا … ازاي يعني شايله الرحم ، وانا كنت معاها من اول ما ما تعبت وكنت واقف طول العمليه … محدش خرج وقالي انها هتشيل الرحم… ايه يعني صحوها في العمليه استاذنوها ونيموها تاني
دعاء : ضحكت وقالت مش عارفه يا حازم …. طب ليه معتز بس اللي يعرف حاجه زي دي
حازم : فيه حاجه غلط ومش مفهمومه في الحكايه دي وانا لازم اعرفها
دعاء : طب وهتعرفها إزاي
حازم : هننزل الاسبوع الجاي ان شاء الله نزورهم ونخلص اجراءات الميراث كلها وكل واحد ياخد حقه
دعاء : ملوش لازمة توزيع الورث دلوقتي يا حازم
حازم : لااا طبعا لازم دلوقتي ، لان انا مبقتش ضامن كاميليا تحرض معتز علي ايه تاني
دعاء : عندك حق
____________________________________
في بيت فتحي الباز (والد نورا)
كانت فاتحة نورا ورائد وكان عيلة رائد موجوده وكمان صابر وبناته
رائد : مبروك يا حببتي
نورا : الله يبارك فيك
رائد : كان نفسي تبقي خطوبتنا النهارده
نورا : معلش يا رائد عشان ظروف جيرانا بس
رائد : ولا يهمك يا حبيبتي تتعوض في الفرح
قطع كلامهم اسلام اخوه وهو بيقول : ايه يا عم الزنان ما تنزل من علي ودن البت شويه
رائد : يابني احترمني انا النهارده عريس
اسلام : احترمك !! انت تعرف عن أخوك الاحترام
جت عليهم ريم وقالت : الشهاده لله طول عمرك بنآدم مهزق
نورا : ههههههههههه
اسلام : بسخريه . تؤامي اللدود
ريم : بقولك ايه يا نور اسمعي كلامي أنا ومتمشيش ورا كلام العيال دي
رائد : عيال !!
اسلام : عيال !! ايه يا بنتي احترمي اخوكي اللي عامل فيها عريس
نورا : والله انتو زي العسل
اسلام : إلعب … دي بتتفق معانا من دلوقتي
ريم : شكلنا هنبقي عصابه عليك يا ابيه
في الوقت دا جت ماجده عليهم وقالت : ما تسيبوا اخوكم وخطيبته براحتهم بقا ويلا نروح
نورا : مستعجله ليه يس
رائد : لا يا دوب تتكلوا
اسلام : انا بطرق وانا عندي كرامه وعشان كدا همشي
ريم : وانا كمان عندي كرامه ، وضد العولمه
ماجده : ضد مين ياختي
رائد : لا لا يلا يا ماما قبل ما فقرة الرقص تبدأ
ماجده : ههههههههه عندك حق يلا سلام ، وسلموا عليهم ومشيوا
نورا : ما كنت تخليهم شويه
رائد : سيبك منهم بقا وركزي معايا
____________________________________
في بيت مراد عزام
كانو كلهم متجمعين بيتعشوا مع بعض
مراد : اخيرا اتلمينا من تاني …. كانت وحشاني اللمه الحلوه دي
هشام : بوجودك يا مراد
مراد : مفيش اخبار عن نتيجتك يا أتش
هشام : لا ظهرت من زمان بس الظروف مكنتش تسمح اقولكو
آمنه : ظهرت وانت ساكت يا هشام …. طب ليه مقولتليش
هشام : ظهرت تاني يوم وفاة أمي يا امونه هقولك ازاي
آمنه عيونها دمعت وسكتت
مراد : طب عملت ايه بس فرحنا
هشام : الحمد لله نجحت وجبت 95%
آمنه : الف مبروك يا حبيبي
أمل : الف مبروك يا أتش
نهي : ألف مبروك يا هشام .. أحنا لينا عزومه منك بقا علي الخبر الحلو دا
مراد : لا العزومه الحلوه دي عندي وبكره ان شاء الله
سيف وعبدالرحمن : هيييييييه يعيش بابا مراد
الكل اتصدم لما سمعوا كلمة بابا حتي مراد نفسه استغرب
آمنه : م.م.مين قالكو تقولو لعمو مراد يا بابا يا اولاد
هشام : أنا اللي قولتلهم يا أمونه
___________________________________
في بيت موسي الشهيدي
كاميليا كانت رايحه جايه تفكر في خطه جديده تحطم بيها آمنه
معتز : ما تقعدي بقا يا كاميليا خايلتيني
كاميليا : اقعد ازاي يعني …. انا لازم انتقم منها ، دي قررت تاخد كل حاجه وحازم كمان هيقف جنبها ويساعدها …. استني ايه انا ، استني لحد ما ياخدوا كل حاجه وانا قاعده كدا
معنز : يعني عيزانا نعمل ايه
كاميليا : مسكت دماغها بتعب وقالت معرفش . بس أكيد قيه حل ينقذنا من اللي أحنا فيه دا
بس صحيح انت محكتليش قبل كدا علي حكاية آمنه انها شايله الرحم يعني
معتز : اتنهد وقال وهيفيد بإيه احكيلك ولا لأ…. انا أساسا بغلط نفسي أننا قولت كدا، مكننش يصح اقولها كدا
كاميليا : أنت مغلطش عادي يعني متافورش
معتز : مش حكاية افوره … بس الموقف دا فكرني بموقف حصلي يوم فرحي مع جيرانا ، هما اصلا مبيخلفوش وكانوا غلطانين في آمنه وانا عايرتهم بالحكايه دي …. يومها آمنه اضايقت اوي وقالت متوجعش قلبي عليك
وبص لكاميليا وقال صحيح يا كوكي مش حاسه بأي أعراض كدا للحمل
كاميليا : حمل !!! ح.ح.حمل إيه دا يا معتز ل.ل.لا طبعا مفيش
معتز : بحزن. يا خساره
كاميليا : سيبك بقا من حكاية الخلفه دي … انا لقيتلك حل كويس تقدر ترجع حقك بيه
معتز : إيه
كاميليا : إسمع……..
____________________________________
في بيت موسي الشهيدي
كانت فايزه بتزغرط ومش مصدقه نفسها إن شيماء أخيرا حامل في ولد
راضي : يا وليه اكتمي بقا الناس تقول ايه
فايزه : ما يقولو اللي يقولوه وفضلت تسقف بأيدها وتغني وتقول : جايلنا ولي العهد جايلنا ولي العهد
إبراهيم : جرالك إيه ياأما … انتي برج من نفوخك هيطير كدا
فايزه : مهو طار خلاص واللي كان كان ، المهم يا شيماء انا عيزاكي يا حببتي تتغذي كويس كدا ومتتعصبيش وخليكي هاديه عشان الواد ميطلعش عصبي
شيماء : اتنهدت بحزن وقالت . حاضر ياأما بعد اذنكم انا طالعه شقتي اريح
فايزه : براحتك يا ضنايا
السيد : أنا كمان طالع اريح شويه وسابهم ومشي
في شقة السيد وشيماء
شيماء كانت عماله تعيط بحرقه ودخل ليها السيد وأخدها في حضنه
السيد : خلاص بقا يا شيماء وحياتي عندك متزعليش نفسك
شيماء : مزعلش نفسي ازاي بس … شوف كل الفرحه والدلع اللي أنا شوفته وهشوفه لحد ما اولد أمك هتطلعه علي جتتي بلاء ازرق لما تعرف أننا كدبنا عليها والولد بقا بنت
السيد : أنا اللي يهمني نفسيتك طول فترة الحمل … واللي يهمك أنا ، وأنا بقولك اهو .. أنا ميفرقش معايا ولد من بنت وكل اللي ربنا يجيبه كويس والحمد لله علي أي حاجه
شيماء : بس أنا خايفه من أمك لما تعرف
السيد : وحياتك عندي لو اتكلمت معاكي هنتعزل منها ولو حابه نمشي من هنا خالص نمشي … أنا مش ههد بيتي عشان خاطر أمي
شيماء : عيب يا سيد متقولش كدا دي مهما كان امك
السيد : علي عيني وراسي يا حببتي …. بس لما توصل لانها تهدم بيتي بسبب حاجه بأيد ربنا مش بأدينا يبقي لازم ابعد ، بدال ما أقف قصادها وصوتي يعلي ، يلا ربنا يعديها علي خير ان شاء الله وانتي مش عايزك تفكري في اي حاجه أبدا … فكري في بناتك وفي اللي جايه وبس
شيماء : ربنا يخليك ليا يا سندي
____________________________________
في بيت صابر
كان سامح بيحاول يراضي فتون ويصالحها لانها كانت زعلانه منه بسبب انه كان عارف مكان أمونه ومقالهاش
سامح : هتفضلي زعلانه مني كتير كدا يا تونه
فتون : أيوا زعلانه وهفضل زعلانه منك يا سامح … لانك كنت عارف مكانها وشايفني وانا بموت من القلق عليها ومقولتليش
سامح : والله هيه اللي طلبت مني كدا ، قالتلي متقولش لحد
فتون : أخص عليك يا سامح وانا أي حد … أنا مراتك ، يعني نصك التاني مش اي حد
صابر : خلاص بقا يا فتون … دا سر يا بنتي ومكنش ينفع يقولك ، زي ما أنا كنت عارف وبرضو مقولتش
سامح : بالظبط كدا يعني لو هتزعلي ازعلي مننا أحنا الاتنين بقا
فتون : يعني كنت عارف يا بابا وساكت
صابر : بطلوا بقا رغي عن امونه وخلينا نتفق علي معاد فرحكو عشان إبراهيم هيسافر بعد شهر … انتو لازم تكونوا الفتره دي
سامح : ايوا بقا وأخيرا هتبقي عريس يا واد يا سامح … وبص لفتون وقال ها يا قلبي عيزاه أمته
صابر : أتفقوا مع بعض وقولولي أنا داخل اوضتي شويه
فتون : مش هعديهالك برضو بس هعاقبك بعدين وبطريقتي
سامح : قرب منها وغمزلها وقال شكل فتون هتقلب لقطه شرسه وهتخربشني
فتون : اتوترت من قربه ليها وقالت هتعرف بعدين
____________________________________
مر أكتر من اسبوع
في بيت مراد عزام
كان حازم ودعاء وصلو من السلوم وراحو الاول لآمنه يباركولها ويتفقوا معاها انها ترجع البلد هيه وهشام معاهم عشان يوزعوا الميراث
حازم : ها قولتي إيه يا أمونه
مراد : إسمها آمنه يا حازم عشان مزعلكش
دعاء : ههههههههه حقك طبعا يا مراد
مراد : ايوااا عشان نبقي متفقين
آمنه : احمم.. المهم يا حازم هشام ان شاء الله هيقدم شرطه
حازم : آه مهو قالي ، ربنا معاك يا اتش ، وبص لمراد وقال أنا هعتمد عليك تفهمه الاختبارات والتوصيه
مراد : من غير ما تقول طبعا ، اتش دا اخويا
آمنه : طب بعد اذنكم ثواني .. تعالي يا مراد عيزاك
قام مراد ورا آمنه ودخلوا المطبخ
مراد : إيه فيه إيه
آمنه : أحمم .. مفيهاش حاجه يعني لما حازم يقولي يا امونه
مراد : حط ايده في جيوب بنطلونه وسند علي المطبخ بضهره وقال . أممم وإيه تاني
آمنه : مفيش حاجه تانيه … انا بطلب منك طلب عادي
مراد : أنتي عارفه انا مقدرش ارفضلك طلب … بس في الحاله دي ارفض واعترض كمان
آمنه : مراد مفيهاش حاجه متحبكهاش كدا
مراد : بقولك إيه يا حببتي… انتي مراتي فاهمه يعني ايه مراتي ، يعني مبحبكهاش ولا حاجه دا من حقي
وقرب منها اكتر واتكلم بصوت واطي جدا وقال : يعني حضنك من حقي أنا وبس ، دلع أسمك من حقي محدش ينطقه غيري أنا وبس
آمنه اخدت نفس عميق وقالت : ي.ي.يلا نطلعلهم ، مينفعش نسيبهم اكتر من كدا ولسه هتمشي
مراد : شدها عليه بسرعه وقال. بتتهربي مني ليه يا امونه
آمنه : متهربش ولا حاجه بس مش وقته الكلام دا
مراد : طب وامته وقته
آمنه : ابتسمت وقالت بعد ما…..
قطع كلامها صوت جرس الباب ، بصت لمراد وقالت : غريبه مين اللي جه
مراد : تعالي نشوف
خرجوا بره وكان حازم اللي فتح الباب وقال : تعالي يا مراد دا محضر من المحكمه
مراد : محضر !! خير
المحضر : دا جواب قضيه رافعها معتز موسي الشهيدي
مراد : قضية إيه دي
المحضر : قضية ضم اولاد أخوه عبدالرحمن وسيف عبدالرحمن موسي الشهيدي
آمنه : إيه !!!
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد