Uncategorized

رواية معاً من جديد الفصل العاشر 10 بقلم شروق فاروق

 رواية معاً من جديد الفصل العاشر 10 بقلم شروق فاروق
رواية معاً من جديد الفصل العاشر 10 بقلم شروق فاروق

رواية معاً من جديد الفصل العاشر 10 بقلم شروق فاروق

تالين بقلق:عمل إيه يا علي ماتخضنيش
أمير بترجي:خلاص يا بو نسب عديها المرادي
علي بضيق:خلاص..أنا هروح أجيبلك حاجه تشربها عشان الدم ده ..وانتي خلي بالك منه لحد ما أرجع
اتجه ناحية الباب وطلع وقفله وراه
تالين :عملت ايه يا أمير لحد ماخليته يشلفط وشك كدا؟
أمير:قوليلي الأول.. عرفتي منين اني هنا؟
تالين بسرد:لما غبت عليا روحت الشركة وسألت عليك عمو شكري قالي علي عنوان المستشفي وجيت بسرعه هنا
أمير:اممممممم
تالين:يلا..احكيلي ايه اللي حصل بينك وبين علي
أمير:بصي…
Flash back..
أمير وهو بيقعد علي الكرسي قدام علي:أبويا هيكتب كتابي علي ميس
علي بعصبيه:ازاي يعني..واختي خيال مأاته ولا لعبه هترميها؟
أمير بشرح:والله أنا زي زيك بالظبط اتحطيت أمام الأمر الواقع ومش عارف أتصرف
علي بضجر:لازم تعرفها الحقيقه ونخلص من الفيلم ده بقا
أمير بحزن:لولا فلوس أبوها شركتنا هتقع وانت أكتر واحد عارف حاجه زي دي وأنا اللي عكيت الدنيا وما أقدرش أصغر أبويا
علي بغضب:مااشي ..اختي ايه دخلها..أشوه وشك يعني وأخلص!
أمير بضحكه:انت قولت ايه؟
علي بضجر:هشوه خلقتك
أمير:طب ما ننفذ الحوار ده عملي..وبكدا ابويا هيأجل النصيبه دي لحد ما ربنا يحلها
علي بتوجس:انا ايدي تقيله وكنت بلعب ملاكمه..يعني البوكس هيخرشم وشك..انت حر
أمير:براحه عليا الله يسترك
علي:اديني وشك يالا…
انتهاء flash back..
تالين بضجر ذقته وقامت وقالت:انت اهبل ..وشك باظ حرفيا..هتفضل متهور كدا لحد امتا؟
أمير بعصبيه:وأعمل ايه في اللي بيحصل معايا..انا بتخبي من واحده مالهاش عندي حاجه
تالين:أنا هروح البيت دلوقتي..اما تيجي جاي كلمني 
أمير :طب اقعدي سليني طيب
تالين بضجر:له هو أنا كيس لب هسليك..انا أصلا مش قادرة أبص في وشك بخاف
أمير:عووووو
تالين ب سخريه:لا ي شيخ..يلا سلام
خرجت من الأوضه لقت علي مقابلها بصتله بضجر ومشيت
أما في بيت ميس
عادل ب استغراب:انت راجعه بدري ليه كدا؟
ميس بدموع:علي ضرب أمير وهزقني 
عادل ب استغراب:اهدي بس وقوليلي حصل ايه؟
ميس:علي كان بيضرب أمير في مكتبه ولما  روحت عشان أشوف فيه ايه قالي اخرسي
عادل بغضب:باين عليه عاوز قرصة ودن 
ميس:انا قلقانه اوي علي أمير يابابا
عادل وهو بيطبطب علي كتفها:هنروح بكرا بليل نشوفه عامل ايه.. ماتخفيش أكيد كويس
ميس:ماشي يابابا
أما في بيت أمير
عايدة:زمانهم راجعين دلوقتي..وبعدين اقعدي معايا انتي اختي بردو
ميادة ب ابتسامه:ما انا قاعدة من ساعتين اهه 
روفيدا وهي بتحضن خالتها:بس مش بنزهق من قعدك..ياربي لو كلهم يجيوا نسهر سوا زي زمان
ميادة بحب:عادي نرتب ونيجي نسهر يوم
فجأة تالين دخلت من الباب
تالين بفرحة:ماما!
راحت عندها وحضنتها وقعدت جمب عايدة 
عايدة وهي بتمسح علي راسها بحب:امك يستي مغلبانا وعايزة تروح
ميادة:عامله ايه يا حبيبتي؟
تالين:الحمد لله..انتي صحتك عامله ايه؟ودواكي؟
ميادة:كله زي الفل والله انا مبسوطه انك شوفتك وصحتك حلوة
روفيدا:اومال أمير مارجعش معاكي ليه؟
تالين بلعت ريقها بصعوبة وقالت:كان متخانق وراح المستشفي
عايدة بخضه:مع مين؟..وعامل ايه؟..انا عاوزه اشوف ابني
ميادة بخوف:ماله ياتالين؟
روفيدا بخوف:ماتردي يابنتي أمير فين وحالته عامله إزاي؟
تالين بشرح:كويس والله كويس.. وزمانه جاي كمان.. انتو قلقانين كدا ليه؟ هو لو فيه حاجه كنت قعدت كدا!
عايدة بدموع:أنا قلبي حاسس من الصبح ..طب هو فين نروحله؟
تالين:في مستشف….قاطع كلامها رنة الفون
تالين رفعته وردت
تالين:أيوا يا أمير
عايدة ب انصات:بيقول ايه؟
تالين:تمام ..ماتتأخروش عشان ماما وخالتي قلقانين اوي..مع السلامة
روفيدا:ها ..قالك ايه؟
تالين:جاي في الطريق أهه
في بيت نادر
نادر:أيوا متأكد من أخلاقها يابابا..أتمني توافق
والده:هنروح نشوف كدا الكلام هيمشي ازاي
نادر بفرحه:بجد!..يعني آخد منهم معاد؟
والده:أيوا وأنا هجهز نفسي وأجي معاك وقت مايحددوا
نادر بحماس:ماشي
في مساء اليوم التالي
تالين:هتنزل تقابل الناس ولا هتفضل متخبي كدا
أمير بضجر:أولع في نفسي يعني!مش عاوز أشوف حد
تالين:أمييير..انت مش عيل للهزار ده انزل للناس..بدل ما ميس تطلع وتتكشف ونروح كلنا في داهيه
أمير بضجر وهو بيخبط في الأرض:نااازل ناااازل
تالين مسكت ضحتها وقالت:أيوا كدا شاطر..
نزل من الباب وقفلت وراه ودخلت المطبخ
عند ميس ووالدها
عادل بعصبيه:وازاي يضرب أمير كدا؟..اتجنن يعني!
رزق:اهدا بس..هما طول عمرهم كدا بس كبرت المرادي
ميس بتدخل:علي غلط فيا يا عمي ودا ماينفعش
روفيدا بضجر:خلاص ي ميس الصلح خير
ميس ب ابتسامة غيظ:شكرا للإضافة
روفيدا:انا داخلة أوضتي بعد إذنكم
ميس ب اكمال:لازم علي يعتزر ليا ولأمير
أمير:انا الغلطان واستاهل الضرب
ميس بخضه من وشه:ايه ده؟؟..كل دي كدمات ..هااا ومتخيط كمان!
عادل قام ومسك كتفه وقال:الف سلامه عليك اقعد يا ابني
رزق:دا اتحسن كمان عن امبارح دا كان وشه بايظ
عادل:خليه يخف براحته عشان البهدلة دي وكل حاجه تتأجل..وخد أجازة من الشركة كمان..صحتك أهم من أي حاجه..
أمير بنصر:يس..
كلهم بصولوا ب استغراب
أمير:يس ..يسيدي علي الجو جامد
ميس بضحكه:بطل يا امير.. ليك نفس تهزر؟
أمير:خلاص هسكت
أما تالين 
تالين بصدمه:ايه النيلة دي.. عاوز ايه ده كمان؟
علي بعصبيه:انجزي تعالي بأي طريقه مصمم يشوفك هو وأبوه..بيقولي هتوافق
تالين بحيرة:مش موافقه ولا متهببه.. مشيه
علي بصوت عالي:تعالي حالا..
تالين بخوف:حاضر هاجي
رفعت فونها وكلمت أمير يطلعها بعد مده طلع
أمير:ياااه قد كدا استغيبتيني؟
تالين:نادر راح يطلب ايدي من علي وعلي عاوزني أروح بسرعه
أمير:نعم ي حبيبت قلبي………..
يتبع ……
لقراءة الفصل الحادى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!