Uncategorized

رواية سجينة العادات الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نرمين قدري

 رواية سجينة العادات الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نرمين قدري

خرجت فوزية و شغلت نورما موبايل علي كاميرا و فجاه قامت واقفة معقول معقول طايب ليه يعمل كده معقول هو 
نرمين قدري
ماسكات نورما التليفون وكلمت وكيل نيابة
نورما / اللو سيادة وكيل نيابة
وكيل نيابة/ أيوة مدام نورما انا عارف انك حتتكلمي دلوقتي شوفت كل حاجة حرصي علي نفسك ده مراقبك وخالي بالك شكله شاكك فيكي 
نورما /ربنا يستر بس توصل بيه الجرأة أنه يخوفني بس انا خايفة احسن الاقي في الاوضة عندي زي ما بيطلع قوضة ماهي بس هو  ق*تل*ها.  ليه انا اللي عاوزه افهمو
وكيل نيابة/اكيد بدافع سرقة وده اللي احنا حنعرفة بس قولي يارب بصمتة تطلع هيا علشان لو مش هي كده امير حيكون المتهم الأول عندنا لسة 
نورما / هو حضرتك مستني ايه علشان تقبض عليه 
وكيل نيابة /مستني امسكة متلبس في اوضة ماهي 
نورما /ودي حنعملها ازاي بقي
وكيل نيابة/دي بقي مهمتك انتي 
نورما /ازاي مش فاهمة 
وكيل نيابة /بصي يا ستي انتي دلوقتي حتروحي قوضه ماهي تقفلي باب من برا بالمفتاح. و خليكي مستعده من خلال كاميرا اول ما تشوفيه حط سلم و بيطلع بلكونه اصبري يطلع وانزلي بسرعة شيلي سلم و انا عليا الباقي 
نورما /تمام كده حلو خالص انا حقوم دلوقتي اقفل باب ماهي من برا بس يارب تعبنا يطلع بفايدة وتطلع بصمته 
قامت نورما نفذت خطة بلظبط وقفلت باب ماهي 
بالمفتاح من برا وجرت تستني في قوضتها 
وهو كالعادة مكدبش خبر و حط سلم وبداء يطلع وهو لابس باروكة علشان يخوف نورما 
نورما شافته طلع جرت بسرعة البرق تشيل سلم 
وفعلا شالته من غير هو ما ياخد باله 
بدا هو في تخوفها علي اعتقاده أنها مقتنعة بالخيالات 
دخلت قوات شرطة السريا  و بدأت في هجوم طلع ظابط قوضة ماهي وفتح باب 
سمع الجاني صوت باب جري علي بلكونه علشان ينزل اتفاجيء أن سلم مش موجود
الجاني /ياسنة سوخه يا ولاد شكلي انكشفت ولاوايه يا وجعقتك المربرة يامجاهد  شكلي انكشفت عااد ياحظي الواعر عااد
دخل ظابط علبه بلكونه 
ظابط/سلم نفسه والا حضرب  رصاص 
مجاهد /خلاص بابية وعلي ايه أنا  اهو عاد 
قبض ظابط علي مجاهد طليق فوزية متلبس في قوضة ماهي 
طلع ظابط وفي أيده مجاهد و أيده كلبشات
هانم طلعت من قوضتها
نرمين قدري
هانم / خبر ايه عاد  ايه اللي عيحصل اهنه في سرايا ممكن حد يرد وايه چاب حكومة حيدانه حد يرد عليا 
وفجاءة 
وه وه وه عاااد مين سمح لولد المركوب ده يخش اهنه انا مش منبه عليك رجلك متخطيش اهنه ولا انت معتحرمش عاد 
مجاهد /احب علي يدك ياست حاجة خليهم يهملوني عاد علشان خاطر اربي الولد 
هانم /وه صوح وانت سيد مين يربي عاد اذا كان انت نفسك ناقص رباية 
الفتت هانم الضابط /هو ممكن تفهمني ولد مركوب ده عمال ايه عاد
ضابط /متهم ب*ق*ت*ل المدعوة ماهيناب 
خبطت هانم علي صدرها 
هانم /وه وه وه إييه يليلية غابرة هي ماهي ماتت و مق*ت*و*له كمان امير ولدي عنده خبر باللي حوصل ده 
ظابط /امير المتهم الأول عندنا وهو محجوز عندنا 
تدخلت نورما بسرعة 
نورما /ماما خوشي ارتاخي يلا انتي تعبتي كتير انهاردة 
هانم/ بزعيف  راحة راحة انهو راحة دي عاد امير ولدي محبوس وانا اخر من يعلم ليه عاد ولدي اااه يا ولدي. انت كمان حضيع مني كيف مضاع خيك اكمل يا حرقت جلبي عليك ياولدي 
نورما /يضيع ايه بس يا امي امير كويس وانا كل يوم عنده اطمني
هانم /خوديني عنده يا بنيتي خوديني لولدي 
نورما /اوعدك لو مطلعش انهاردة حاخدك عنده مش يمكن كمان ساعة ادخل ايدي في ايده ادعيلو بس ويلا دكتوره علاج طبيعي جت عاوزه امير لما يطلع يشوفك واقفة علي رجلك 
هانم /حاضر يابنيتي ربنا يباركلي فيك 
نورما /,وفيكي حجري انا بقي ظابط مشي مع مجاهد من زمان 
هانم /بسلامة بس ابقي طمنيني عاد 
نورما وهي بتجري حاضر حاضر سلام 
نادت  هانم علي فوزية 
هانم بقوة ،/فوزززززية تعالي اهنه حالا 
جرت فوزية بسرعة/  خير يا ست الحاجة انا جيت اهو  نعم 
هانم /انتي عندك خبر باللي عمله ولد مركوب مجاهد 
فوزية /بعياط قسما بالله مكنتش اعرف حاجة انا عمري ما اعمل أكده واصل انا لحم كتافي من خيركم 
احب علي رحيلك يا ست حاجة انا مليا صالح بحاجة 
هانم / فزي قومي يابت كل حاحة حتبان بس ورحمه اكمل ولدي لو ليكي صالح باللي بيحوصل ما حخلي دبان يعرفلك طريق حدفنك حيا 
فوزية /يالهوي يالهوي مظلومة و اقسم بالله مظلومة 
هانم /حيبان اجري دلوق شوفي شغلك عاد 
وفي قسم دخلت نوما تجري علي وكيل نيابه 
نورما خبطت باب ودخلت 
نورما /خير طمني ايه البصمة هي 
وكيل نيابة /اتفضلي ارتاحي بس لسة مطلعتش مستنينن. النتيجه
نورما /يارب يارب 
اقسم وكيل نيابة
نورما/ حضرتك بتضحك علي ايه 
وكيل نيابة /بصراحة أنا عمري ماشفت حب لدرجة عشق كده إذا كان انتي أو امير نظرة الحب والشوق و اللهفة و الخوف  اللي في عنيكم كفيلة تحرك اي حد ربنا يخليكم لبعض وتفصلوا كده علي طول  اتمني اقابل الحب ده في يوم من الايام 
نورما /وانا مش حخلي نفسك في حاجة طلبك عندي بس اطمن علي امير الاول 
خبط الباب ودخل امير 
جرت نورما عليه وبدون شعور اترمت في حضن وفتحت في عياط 
امير /خير يا بنت قلبي بس اهدي اهدي كل اللي حيجيبوا ربنا كويس اهدي بس 
نورما/انا ماسكة قلبي بايدي خايفة حموت 
رفع امير وشها له والتققط دموعها بشفافية 
امير /وانا لو مت دلوقتي حكون اسعد انسان علي وش ارض كفايا نظرة خوف اللي في عنيكي دي عندي بالدنيا 
وكيل نيابة/ احم احم الله يبارك لكم مش وقته خالص اهدو كده واستنو النتيجة احنا في نيابة حضرتكم 
امير ماسك ايد نورما وقعد بيها وكلهم علي أعصابهم و 
نورما / دموعها نزله مش قادره تتحكم فيها 
امير / ممكن تهدي شوية أن شاء الله خير
نورما /انت لو مطلعتش معايا انهاردة انا مش عارفه ايه ممكن يحصلي غير أن ولدتك عرفت مينعش اقولها انك لسة محبوس 
امير /امي عرفت ازاي ازاي ده يحصل 
نورما /,غصب عني واللهي لما جم بقبضوا علي مجاهد كان لازم تعرف بس انا طمنتها متقلقش
قطع كلامهم خبط علي باب ودخول عسكري بنلتيجة بصمات 
الكل اتجمد مكانه 
اخد وكيل نيابة التقرير و قراه 
وفجأة ضحك الف مبروووك برأتك ظهرت البصمة لمجاهد
امير /قام وقف احلف بجد الف حمد وشكر يارب الحمد لله الحمد الله 
وجري علي نورما وحضنها وشلها ولف بيها الفضل ليكي انتي يابنت قلبي انا بحبك بحبك 
اتفاجاءت نورما اول مرة تسمع منه كلمة دي وشها احمر من خجل 
وكيل نيابة/لاء دي مبقتش نيابة اقعد بقي مكانك احسن اجدد حبسك 
امير/وعلي ايه الطيب احسن بس انا ليا طلب عند ساعتك 
عارف أننا تقلنا عليك وأنك بصراحة عملت معانا اللي ميعملهوش اخ وجميلك ده علي راسي و عمري ما حنسهولك 
وكيل نيابة/,خير قول علطول اللي انت عاوزة و بلاش تقول واجب ومش واجب انا لو مكنتش حاسس انك بريء مكنتش عملت معاك كده كفايا اني كسبت اخ 
امير/بعد اذنك انا عاوز احضر التحقيق مع مجاهد ينفع 
وكيل نيابة / ينفع طبعا وانا كنت ناوي اعمل كده علشان عاوزاك تسمع كل حاجة بتتقال علشان توضح اي حاجة لينا 
والتفت لنورما ومعلش بقي مدام نورما احنا نستاذنك برا شوية علشان مينفعش كل ده يحضر تحقيق
نورما /وهو كذالك حستني برا 
امير/لو تحبي تروحي وأنا احصلك مافيهاش مشكله بدل ما تقعدي برا كل ده 
نورما /هو انا مقلتلكش انا مينفعش اخش سرايا من غيرك مامتك تاكلني
وكيل نيابة /وهي كمان مينفعش تروح انا لسة محتاج اخد اقولها ويلا بقي اتفضلي علشان زمنهم جايبن مجاهد 
طلعت نورما ودخل عسكري وفي أيده مجاهد 
وكيل نيابة /فك كلابشات من أيده يا عسكري 
فك عسكري كلابشات و قدم سلام وخرج 
وكيل نيابة /اسمك بالكامل ايه وسنك 
مجاهد /اسمي مجاهد عويضة السعدني 40 سنة يا بيه 
وكيل نيابة / انا عاوز كل حاجة بلتفصيل وخالي بالك الإنكار مش في مصلحتك بصمتك موجوده في مكان حادث يعني التهمة ثابتة عليك ثابتة يبقي تقعد كده وتحكي كل حاجة و عملت كده ليه و ايه دافع بلظبط
قاعد مجاهد وعينة جات في عين امير نزل عينة بسرعة علي أرض
مجاهد/ انا ححاكي كل حاجة يابية بس واللهي مكنت عاوز اعمل اكده بس هي اللي استفزتني يا بية
بص يا بية انا مرة كنت سهران كالعاده براعي جنينة حكم انا احب شغل اليليل عن نهار في طراوة يعني اصل الصبح بتكون شمس واعرة قوي 
المهم انا كنت قاعدة و بظبط حوض الورد اللي في جه شرقية في ظلمة محدش يشوفني لمحت حد خارج بيتسحب من سرايا ربك الحق قلت حرامي بس حرامي حيخش منين وكيف  واحنا كلنا قاعدين قلت ايه يا واد قوم شوف مين ده 
سبت اللي في ايدي ومشيت براحة علشان ميحسش بيا لقتها الست ماهي ماشية تنسحب مشيت وراها لقتها رايحة ورا سريا من ورا قربت منها شوفتها قابلت واحد ولمواخدذة يعني متاخذونيش في اللي حقولها اترمت في حضنه انا ربك الحق دم غلي ولسة حقرب منهم سمعته بيقولها خالي بالك سم ده خطير جداا بس استحالة ينكشف ولقتها بتقولوا انا عاوزها تغور باي طريقة هي واللي في بطنها أصلها لو ولدت انا كده حتروح عليا 
محستش بنفسي غير وانا مطلع موبايل وبسجل كل ده الشطان لعب في دماغي ساعتها اني اسومها باللي حصل 
عرفت انهم بيتكلمو عن الست نورما وأنهم عاوزين يخلصو منها دي كانت مرة 
مرة تانية لماكتور جه و هو نازل كلم نفس شخص وقالو انها عطيتو فلوس علشان ميتكلمش بس فلوس دي مش عجباه و لو مدفعتش اكتر حيروح لاستاذ امير ويقولو أنها مش حامل اصلا ربك الحق انا قلت طاقت القدر وانفتحتلي وشطان بدأ يلعب بدماغي اكتر قلت مبدهاش وبدأت اهددها التسجيلات اللي معايا  
الاول عملت أنه مش هممها و قلتلي اعلي ما في خيلك اركبه بس انا ماسكتش طلعتله قوضتها ولما اتفجاءت بيا فلاش باااااك
ماهي /انت انهبلك ولا شكلك كده انت ايه اللي طلعك هنا 
مجاهد /وه ايه انهبلت دي عاد انتي متعرفيش انا ممكن اعمل فيكي ايه انا بس بضغطت زر ابعت التسجيل لامير بيه و انتي كده في باي باي عاد 
سحبت ماهي ناعم و ليه بس كده انا بقول عليك طيب انت عاوزة ايه وديني تسجيل ده 
مجاهد/ مليون اجنية
ماهي /ااايه كككام انت انعبط ولا شكلك كده 
مجاهد /وليه غلط تاني عاد هي رقبتك متسولش مليون دول شوفي بقي لما يعرفوا الست الكبيرة مين كان سبب في اللي هيا في ده عاد 
ماهي /بتلجلج وواننا مالي بالي حصلها 
مجاهد./هههههههههههه هههههههههههه حنشوف إذا كان ليكي يد ولا لع عاد   اياكي تكوني فكراني عيل اصغير عاد  سلام و خرجعلك تاني 
بااااااك 
وكيل نيابة/,كل ده تمام لحد كده ماشي ايه بقي اللي حصل خلاك تعمل كده 
مجاهد /منا جاي لساعتك في كلام اهو 
انا يوم حادث مكنش في نيتي اعمل أكده طلعت عنديها علشان اسومها تاني ولسة عدخل الاوضة منا بخش من بلكونه عاد 
لقتها عطياني ظهرها ويتكلم نفس شخص وبتتفق أنها تخلص مني كيف وعمالة تشتم فيا وازاي بتخطت علشان تخلص مني
ربك الحق دمي غلي في عروقي وعرق صعيدي طلع محستش بنفسي غير و دم*ها سايح في كل الاوضة فوقت لنفسي بسرعة وسرقت كل حاحة ايدي طالتها 
وكيل نيابة /تمام كده اكتب يابني امرنا بحبس المتهم مجاهد عويضة السعدني بتهمة قت* ل 
ماهيتاب خالد الالفي مع سبق الاصرار والترصد والإفراج عن امير العزاوي 
وكيل نيابة/الف مبروووك امير برأتك الف مبروك اتفضل اطلع وابعتلي مدام نورما ناخد اقولها بسرعة علشان تروحو 
دخل عسكري .
وكيل نيابة /خد متهم علي حجز 
عسكري/تمام يا فندم وسحب مجاهد علي حجز
دخلت نورما 
وكيل نيابة/مبروك براه امير 
نورما / الله يبارك فيك 
وكيل نيابة /اتفضلي احكي بقي الي حصل علشان تروحي بسرعة 
قاعدت نورما تحكي كل اللي حصل وازاي كشفت مجاهد انتهت من اقولها 
خرجت نورما وامير من نيابة بعد توديع وكيل نيابة لهم 
امير /انا مش مصدق نفسي أن ربنا  عد محنه دي علي خير الحمد لله الحمد لله يا رب
نورما /يلا بينا علي بيت زمان مامتك علي نار 
شدها امير  ليه جامد بيت ايه اللي حروحه دلوقتي انا عاوزك في كلمة الأول 
نورما /امير مش معني اني وقفت جنبك في محنتك ابقي سامحتك في اللي عملته في حقي لاء امير دي حاجة ودي حاجة انا كان لازم اقف معاك في محنتك 
امير /نورما وبعدين بقي احنا ضعينا وقت كبير في خصام  ناوية تسامحني أمتي بقي انا تعبت من كتر هجر 
نورما /امير اوعي تنسي انك كسرتني جامد. وده حياخد وقت لحد ما جرح ده يتلم ويلا بقي زمان مامتك علي نار
امير /وانا مش مستعجل وانا حخليكي تغيري فكرتك عني بس عاوزك تعرفي حاجة واحده اني بحبك و بحبك من زمان مش من دلوقتي قلبي مدقش لحد غيرك يا بنت قلبي  وانا حصبر و مش حزهقك وحعمل المستحيل  وحستحمل اي حاجة منك  كفابا عندي انك شايله جواكي حته مني ومنك 
بحبك قوي يا نورمت قلبي من جوا يانبضي قلبي وعمري وعشقي كله 
نورما وبدا قلبها يدق بشده خافت يبان عليها دورت وشها  وبصوت مخنوق يلا اتاخرنا 
لاحظ امير ارتبكها وعرف أنها بدأت تلين ابتسم و دور وشه 
دخل امير و نورما سرايه مع بعض
امير /امي امي امي فين انا جيت 
نورما/شكلها فوق مع دكتورة علاج انا حطلع بسرعة اقولها انك جيت و طلعت نورما بسرعة تجري تبلغها وعلي اخر سلمة رجليها أتنت وفقدت توازنها وبصوت عالي امييير الحقني ااااه ابني ابني ااااااه  ووقعت من علي سلالام 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا

‫6 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!