Uncategorized

رواية الكابوس الفصل الخامس 5 بقلم إسراء القاضي

 رواية الكابوس الفصل الخامس 5 بقلم إسراء القاضي
رواية الكابوس الفصل الخامس 5 بقلم إسراء القاضي

رواية الكابوس الفصل الخامس 5 بقلم إسراء القاضي

_إسراء انتي كويسه؟ 
بصتلها بدموع_عايزه الحقيقه..! 
رهف _اكيد طمنيني عليكي 
ليساء = إسراء من ساعة ما رجعنا وانتي ساكته اتكلمي بقي؟؟ 
ضحكت إسراء بهيستريا وبعدين فضلت تعيط وشاورت علي قلبها _انا تعبانه اوووي حاسه ان ده بيتقطع حتت كده انا قلبي واجعني اوي اووي ياليساء.. انا كل ما بفتكر الزفت ده وهو بيقرب مني بموووت كل ما بفتكر لو رهف مكنتش وصلت انا كان ايه اللي هيحصلي مجرد التفكير بيقتلني والله… 
حصنتها رهف وقالت_ششش خلاص بقي انتي معانا دلوقتي متخفيش واكيد ادهم ومهند وجاك دلوقتي بيربوه علي عملته دي.. 
اوليفيا_صح رهف معاها حق يا اسراء متقلقيش بقي وفكي كده.. 
إسراء _انا كنت بدأت اتعود واتأقلم علي الوضع الجديد ما صدقت اتطمنت من تاني ليه يحصل ده كله؟
رزان_صدقيني اول ما تفوقي وتبقي كويسه انا هاخدك ونطلع بره افرجك علي حجات كتيير واخليكي تعيش مغامره وانسيكي كل ده..
فاقت إسراء علي صوت رزان وبعدين بصت لرهف وقالت بإهتمام.. 
إسراء _احم بقولك ايه يارهف لما كنتي بتتكلمي مع دانياال قولتي ان مامته عربيه ازااي؟؟ 
رزان_اااه دي حقيقه فعلا مامته عربيه من فلسطين وابوه اسرائيلي 
إسراء بإهتمام_بس ازاي ازاي قدرت تتجوز واحد اسرائيلي…؟ 
بدأت رهف تحكي وتقول بإهتمام= بصي ي إسراء وقت الحرب زمان كانت فلسطين مُحتله زي ما انتي عارفه بس اللي شقلب حالنا ودمر البلد كانت حرب قويه جدااا مكناش عارفين نعمل ايه ساعتها كان اعلان حرب قوي من إسرائيل واتباعها احنا مكناش مستعدين ليه ابدااا 
إسراء بتساؤل_حرب ايه دقيقه الحرب دي اللي اتحررت فيها فلسطين مش كده؟؟ 
رهّف_ كان قبل عيد الاضحي بإسبوع كنا بنجهز ليه ووسط فرحة الاطفال والكُبار نسينا انو ارضنا مُحتله وكل شويه كان  بيموت حد بس كنا فرحانين برضو بقدوم العيد لكن في يوم وفي عز النهار سمعنا اصوات صواريخ بتنضرب كتييير في الجو والجنود الاسرائيليه بتدخل كل بيت فلسطيني وبتطرد اهله منو واللي مكنش بيرضي انو يطلع كانو بيقتلوه، انتي عارفه يعني ايه تبقي قاعده في بيتك وتلاقي العدو داخل يقتل في اهلك وياخد اختك او امك بنتك علشان يهددك بيها، عارفه يعني ايه تخافي تطلعي من بيتك احسن تموتي وبردو خايفه تقعدي جوه البيت احسن حد يدخل عليكي او يضربو نار عليكي؟.  في الوقت ده واللي بيحصل كانو الجنود بياخدو البنت اللي تعجبهم وكأنها جاريه بالنسبه لهم ويتجوزها وابو دانيال عمل كده واخد واحده فلسطينيه اتجوزها.. 
إسراء _بس ازاي هيا وافقت ليه عملت في نفسها كده. 
رهّف بغضب _لانها مجبوره كانت مجبوره علشان تعيش وتحمي اهلها من الموت لو كانت رفضت كانت ماتت هيا واهلها في لحظتهاا.. 
إسراء بتساؤل _طيب وايه دخل ده بتحرير فلسطين ما طول العُمر عارفين ان ده بيحصل فيها؟ 
جاوبتها رهف والدموع في عنيها_لأنو المرادي كانت غير المرات اللي فاتت كلها، الاحتلال الإسرائيلي ساعتها دخل يدمر في فلسطين بغباء كانو بيحاصرونا من كل مكان بيدخلو البيوت ويقتلو الناس بياخدو البنات.. بيقتلو الاطفال ويهدمو البيوت والاماكن خلو فلسطين عباره عن دمااااار فضلنا كتييير كتييير نستنجد بالعرب بس محدش كان بيرد علينا كلهم كانو خايفين علي مصالحهم وو…. 
إسراء _كملي هاا وبعدين؟؟؟ 
مسحت رهف دموعها _وبعدها وصل الحال انهم يدخلو المساجد ويقتلو في المُصلين بدون رحمه حتي انهم دخلو القدس  بالأسلحه ودمروهااا هنااك وخربو الأماكن المقدسه كلها بس لحد هنا وكانت قنبله بالنسبه للكل احنا طلعنا بالشوارع وبعديها اتفاجئنا باالدول العربيه كلها بتحارب معانا من البحر والبر والجو كانو بيحاربو معاانا ولأول مره نلاقيهم جمبنا فعلاا..
قاطعتها رزان _ساعتها كان وقت ميسمحش اننا نفكر في اي حاجه غير انقاذ فلسطين وبس.. 
ضحكت اوليفيا _ومكناش عارفين انها لما تتحرر من هنا هيكون نهاية العالم من هنااا.. 
إسراء بإنتباه وتساؤل=ازاااااي؟؟؟ 
________________________
دانيال فقد السيطره علي نفسه وقال بغضب وخوف_بقولكم ايه براحه كده ونتفاهم لو حد قرب مني ساعتها انا هاروح ليها واقول لإسراء علي حكاية المرايه وهقولها ان اهلها ممكن يكون من الناس اللي عاشو في المختبر ساعتها هت….. 
مهند بصدمه=اهلها عايشين؟؟؟؟
دانيال_بقول يمكن معرفش المختبر في ناس كتير المصابين والميتين واللي بيتعمل عليهم تجارب ف منعرفش اذا كانو منهم ولا لاء 
مسك ادهم دانيال من رقبته وبغضب قال_داااااانيال اقسم بالله لو إسراء عرفت حاجه عن المختبر ما هرحمك ومحدش هيقدر يشيلك من تحت ايدي. 
جاك _ادهم هيا لازم تعرف خلاص انت قولت انها بقت واحد منا ف لازم تعيش معانا وتتعود علي كده وتعرف الحقايق.. 
مهند بتأييد_جاك عنده حق مينفعش نفضل ساكتين لازم تعرف ان لما اغمي عليها احنا عرفنا ماضيها بمراية اوليفيا وان البشريه انتهت بسبب التجربه اللي اتعملت وقت الاحتلال وإن… 
ادهم بمقاطعه_بس بس انا مش هقولها حاجه ومحدش منكم هينطق بكلمه مفهووووم 
جاك بغضب _ليه ادهم ليه البنت تعبت وهيا مش فاهمه حاجه كده. 
ضحك دانيال بصوته كلها وقال لأدهم= شوفت بقي ان ده الصح وانها لازم تعرف يعني تعرف نزل ايديك بقي وسيبني مش هنخسر بعض علشان بنت 
ادهم ضربه بوكس في وشه_اياك تجيب سيرتها علي لسانك ده تاني فاااهم واسكت خاااالص علشان انا تكه وهقتلك يا دنيال ف اسكت خالص بقي.. 
دانيال بغضب _لييييه ده كله ليييه خايف انها تعرف ليه هيحصل ايه يعني مااالك بيها..؟ 
انفجر ادهم بغضب وصوت عالي جدا هز المكان
=علشان اناااااا بحبهاااا لأني حبيتها….
#ويُتبع
“يكفيني شخص واحد يمنحني الشعور بالأمان، شخص يأخذني من ذاك العالم المليء بالسوء فيكون هو عالمي، قادرًا على عودة الشغف بداخلي، شخص يتسبب في ابتسامتي حينما يضيق بي كل شيء ..
يجعلني اطمئن دائمًا فأنا ممن يسكن الخوف قلوبهم، وجوده سيكون سببًا كافيًا لأكون بخير..
فكيف يعيش الإنسان دون شخص يؤنسه، ولو حدث ذلك سيحتاج يومًا لأحدهم، أنا ممن يكتفون بأشخاصهم ولا يودون شيئًا آخر!????
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد