Uncategorized

رواية الكابوس الفصل السادس 6 بقلم إسراء القاضي

 رواية الكابوس الفصل السادس 6 بقلم إسراء القاضي
رواية الكابوس الفصل السادس 6 بقلم إسراء القاضي

رواية الكابوس الفصل السادس 6 بقلم إسراء القاضي

_حبيتهااا! انت كداب يا ادهم !!!
قالها دانياال وهو مستغرب من كلام ادهم ازاي يقدر يحب واحده من عالم تاني!! بنت بقالها كام يوم معاهم بس ازاي يقدر او سمح لنفسه يحبها ازاي وهيا من عالم تاني!!!  
ادهم بغضب=ايه يادنيال في ايه ماتتكلم عِدل لإما ماتتكلمش خاالص. 
دانيال بصوت عالي_وانت مش سامع بتقول ايه يعني اي حبيتها طب واوليفيا دي بالنسبالك ايه، ماتنطق وقول حاجه يا مهند ساكت ليه؟؟ 
مهند _انتو اتنين مجانين انا ماالي بيكم واحد كان المفروض انو أهم هم واحد في الفريق دخل في مرحلة روميو وجولييت والتاني كان عايز يقتل البنت بالحياا اعملكو انا ايه بقي؟؟ ماتفهموووني ساكتين ليه خلاص عل كده هنسيب وننسي كل حاجه ونقعد نفكر مين يحب الست إسراء ويكسبها في الأخر؟؟ 
ادهم بغضب_مهندددد!! 
مهند بهدوء_ايوه نعم في ايه كلامي دايقك اوي ولا حصل ايه. 
دانيال بسخريه_ باين روميو ابتدا يغير علي جولييت. 
كلام دانيال خلي ادهم في قمة الغضب هو مكنش عايز ده كله يحصل كان فاهم انو لما يعترف بمشاعره الدنيا هتتحل بس هيا اتعقدت اكترر!! 
مسك ادهم دانيال وضربه بالبوكس في وشه=لا بقي ده انت زودتها اوي يادنيال وعايز تتربي من اول وجديد انا هوريك روميو هيعمل فيك  ايه … 
جاك _Stooop Adahm انتو مش اطفال ايه اللي بتعملوه ده؟؟؟ 
مهند بغضب_ ادهم كفاايه هيموت في ايديك. 
حاول مهند وجاك يفصلو بينهم بس مش عارفين كل واحد بيرد الضربه للتاني وبتكون اقوي من الضربه الأولي بالذات ادهم الي كل مابيفتكر كلامهم مهند ودانيال كان بيزيد ضربه لدنيال لحد ما قطع الخناق بينهم صوت دانيال وهو بينهج وبيقول بتحدي= اددهم لو قولتلك اني لو خيرت إسراء بيني وبينك واختارتني ساعتها هتقبل الهزيمه وتحكيلها؟؟ 
مهند بغضب_لا بقي ده انت اتجننت رسمي انت متخيل انها هتبص في وشك تاني بعد عَملتك السوده دي؟؟ 
دانيال بتحدي وكأنه مسمعش حاجه لسه ووجه كلامه لأدهم=هااا قولت ايه موافق؟ 
ادهم بتحدي هو كمان _موافق يادنيال لأني متأكد انها مش طايقه تسمع اسمك اصلا ف اكيد مش هتختارك.. 
ضحك دانيال بصوته كله وقال بخبث=متستعجلش هنشوف!!!  
________________________
قاطعتها رزان _ساعتها كان وقت ميسمحش اننا نفكر في اي حاجه غير إنقاذ فلسطين وبس.. 
ضحكت اوليفيا _ومكناش عارفين انها لما تتحرر من هنا هيكون نهاية العالم من هنااا.. 
إسراء بإنتباه وتساؤل=ازاااااي يعني وقت ما تتحرر العالم ينتهي كيف ده؟؟
رهّف بإنتباه_احنا حكينا كتير بس عند النقطه دي بالذات مينفعش نتكلم فيها الا اذا ادهم وافق. 
اوليفيا بتأييد _بالظبط كده 
إسراء بعدم فهم_ليه مش فاهمه هو علشان نحكي مع بعض وتفهموني لازم نستأذن ادهم؟؟؟ 
ليساء_مش بالظبط كده بس هيا النقطه دي مينفعش نتكلم فيها لان هو هيزعل مننا احنا بعدين.. 
وقفت إسراء بغضب_مايزعل ولا يخبط راسه في الحيط هو ايه ده يطلع مين ادهم علشان نستأذنه في انكم تحكولي حاجه..؟ 
محستش إسراء بالشخص االلي واقف وراها وواقف يتفرج عليها بهدوء عكس البركان اللي جواه.. قاطع شروده وتفكيره صوت إسراء المليان غضب.. 
إسراء_ماتردي ساكتين ليه كده في ايه؟؟ 
ادهم من وراها=عايزه تعرفي ايه؟
إسراء بخضه_ يالهوي في ايه يخربيتك انت هنا من امتي!! 
ادهم_من عند يطلع مين ادهم ده او لاء انا جيت في عند مايخبط راسه في الحيط ..
إسراء بإحراج_ااااه لا بص هما مش راضيين يقولولي حاجه غير اما يستأذنو منك ف انا ادايقت علشان كده بس و.. 
 ادهم بمقاطعه_خلاص بسسس بطلي رغي ايه مابتصدقي كل شويه كلام كلام مبتتعبيش.. 
ضحك الكل علي كلامه وسط إحراج إسراء وبعدين اتكلمت بدموع_انااا رغايه؟؟ 
رزان بضحك_ادهم بيهزر يا إسراء اكيد 
ليساء _ادهم احنا اتفقنا مع إسراء انها تطلع بره تشوف الاماكن وتتفرج عليها.. 
ادهم _تروحو فييين و.. 
قبل مايعترض ادهم علي كلام ليساء حس انها فكرة حلوه علشان هيا تختار بينه وبين دانيال بس بطريقة ادهم..!؛ 
ادهم _خلاص تمام هنطلع كلنا ونركب خيل ايه رآيكم؟؟؟ 
إسراء _خييييل!!! هو لسه موجود يااااه اخيرا لقيت حاجه لسه منقرضتش!! 
رهف بضحك_مش هتوصل للأنقراض يا اسراء في مكان للخيل هنا جمب البوابه.. 
إسراء بتوتر_بس انا احم اناااا بخاف منه.. 
ادهم _هتجربي ومش هتخافي.. 
إسراء _تمام… 
خدت رهّف ادهم وطلعت بره بعيد عن إسراء وسألته.. 
رهف _ادهم عملت ايه مع دانيال؟؟ 
ادهم _معملتش حاجه 
رهف _يعني ايه؟؟ 
ادهم_يعني في حاجه هتحصل في مكان الخيل النهارده لو انا مفوزتش فيها دانيال هيرجع يقعد معانا تاني وهننسي إسراء دي ونشيلها من حياتنا خااالص 
رهف بغضب_انت بتقول ايه انت فاااهم الي بتحكيه ده؟؟ 
ادهم_ايوه واللي انا عملته الصح اشوفك بعد ساعه في مكان الخيل انتي والباقي .. 
كانت دي آخر جُمله قالها ادهم لرهّف وبعدين كان اختفي من قصادها وسط الغضب والتساؤل… 
رهف بغضب_ده اتجنن رسمي بتفكر في ايه بس ي ادهم ..
(بعد مرور ساعه في مكان الخيل))‏
كان الكُل متجمع في المكان هناك إسراء وليساء اوليفيا ورزان ورهف وادهم ومهند وجااك.. 
اوليفيا بحماس _انا هركب وراا ادهم.. 
=مش يمكن في واحده تاني خدت مكانك خلاص يا اوليفيا.. 
اتفاجئ الجميع بوجود دانيال بينهم وإسراء اللي بصتله بخوف وفضلت ماسكه في ايد رهف وكل شويه من خوفها تضغط عليها.. 
اوليفيا بغضب_انت ايه اللي جابك تااااني 
دانيال _انا عارف اني غلطت بس سامحوني انا آسف احنا مع بعض بقالنا كتير مش هقدر اسيبكم كده ولا ايه يا ادهم!!!؟ 
بصله دانيال وبعدين بص لإسراء بخبث.. 
إسراء بهمس لرهف_انا عايزه امشي هو جه ليه تاني؟
رهف بنفس الهمس_صدقيني انا مش عارفه ايه الي بيحصل بس تقريبا هما بيخططو لحاجه؟!
إسراء_ ايه هيا؟؟
رهف_مانا لو اعرف اكيد كنت قولتلك
قاطعهم ادهم صوت عالي_يلااا نبدأ!!!!
مهند بمقاطعه _ادهم استني دقيقه انا عايزك نتكلم.
ادهم_تمام ماشي 
راح ادهم هو ومهند ووقفو علي جنب بعيد عن الكُل.  
مهند بغضب_انت قد التحدي ده انت عارف النتيجة لو إسراء مركبتش وراك هتبقي ايه؟؟ 
ادهم_عارف بس هيا هتركب ورايا انا بحبها.. 
مهند بنفس الغضب_بتحبها بتاع ايه طيب واوليفيا اشمعني إسراء ليه بتحبها دي مبقالهاش معانا كام يوم؟؟
ادهم بص للإسراء وبعدين اتكلم _حَبيتها حَبيتها وخلاص مش لازم اسباب  
فاق ادهم علي صوت دانيال العالي وهو بيشاور ليهم وواقف جنب الحصان بتاعه 
مهند _ مش مصدقك مش مصدقك يا ادهم في حاجه  تانيه ورا كلامك ده بس خلي بالك بقي علشان قرارك فيه دمار للكُل.. 
راح ادهم ومهند للفريق من تاني وكل واحد من الشباب ركب حصانه ووقف ادهم ودانيال قصاد بعض.. واللي ركبو كانت ليساء ورا جاك ورزان ورا مهند ورهّف قررت انها تركب لوحديها وإسراء واوليفيا كانو لسه علي الارض.. 
إسراء_انا هركب مع رهف.. 
اوليفيا_وانا مع ادهم.. 
ادهم _رهف مش هينفع تركبي وراها مش هتقدر تسيطر علي حصانها وانتي ممكن تقعو في اي لحظه.. 
إسراء_طب والعمل دلوقتي انا هركب فين؟؟ 
دانيال بخبث_بما ان اوليفيا هتركب مع اد…. 
قاطعه ادهم بصوت عالي_دانيااااااااال مالكش دعوه متقرررش عنها وانتي التانيه شوفي هتركبي معايا ولا معاه بس خلي بالك وانتي بتختار ي إسراء 
مهند بصوت عالي نسبيا_ركزي يا إسراء متقرريش وخلاص. 
بصت إسراء لأدهم ودانيال  وبعدين بصت لدنيال وقالت بتوتر_انا مش هقدر اركب ورا الكائن ده واوليفيا هتركب مع ادهم اعمل ايه انا دلوقتي..!
ادهم _مالكيش دعوه بأوليفيا وقولي بقي
دانيال_ انا آسف مكنش قصدي صدقيني 
بصت إسراء ليهم هما الاتنين وبعدين قالت بتوتر..
إسراء بتوتر_انا هركب مع مع ادهم..
كان ادهم علي حصانه فرحان وباصص لدانيال بثقه  ومره واحده رفع إسراء من علي الارض علشان تركب وراه..
بص دانيال ليهم بغضب وبعدين نزل من علي حصانه ومشي وساب المكان خالص 
اوليفيا بغضب_طب وانا هعمل ايه دلوقتي انتي ركبتي معاه ليه!!!
إسراء _مكنتش هقدر اركب مع دانيال..
ادهم _اوليفيا اركبي حصان دانيال ويلا بقي 
بغضب_ماشي يا ادهم 
وفعلا ابتدا الكُل يتحرك بحصانه وهما فرحانين وإسراء وادهم كانو ساكتين طول الوقت لحد ما قطع السكوت ده ادهم _امسكي فيا جامد علشان هَسرع دلوقتي..بتوتر قال _هو انتي مش خايفه مني احم يعني قصدي مش خايفه من الحصان ؟؟!
إسراء مسكت فعلا في ضهر ادهم وقالت_لا مش خايفه..
ادهم_ليه؟؟
إسراء_اما انت بتسأل اسئله غير منطقيه ياجدع كمل في السواقه وخلاص هههههه
ادهم بسخريه _سواقه؟!احنا في عربيه..
بصتله إسراء وبعدين ضحكت بصوتها كله وركزت في الفرحه اللي علي وش ادهم وبعدين قالت وهيا مركزه معاه..
=ادهم 
_نعم 
ركزت إسراء معاه وقالت=علفكره انا كنت عارفه الإتفاق اللي بينكم..
=ايييييييه؟؟؟؟؟
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!