Uncategorized

رواية صعيدي عايز يتجوزني الفصل الثالث 3 بقلم أية رمضان

 رواية صعيدي عايز يتجوزني الفصل الثالث 3 بقلم أية رمضان
رواية صعيدي عايز يتجوزني الفصل الثالث 3 بقلم أية رمضان

رواية صعيدي عايز يتجوزني الفصل الثالث 3 بقلم أية رمضان

محمد : ماشي يافاطمة انا هوريكي ماليش دعوة ازاي وراح ماسكها من شعرها ..
فاطمة : اووووعي ايييدك كدة ياجددددي الحقني من ابن ابنك المتخلف ده 
محمد: هوريكي ازاي تقعدي تتزوقيلي اكدة وتخرجي بشعرك اللي انتي فرحانه بيه ده 
فاطمة : ااااه اوعي شعرري ياجدي تعالا بسرعه الحقني ياجدي 
محمد: محدش هيرحمك من ايدي النهاردة انا هقثلك شعرك ده 
فاطمة : اوعي كدة ايدك تقص لمين يلا وبعدين انت مين عشان تعمل كدة انت ليك حدود معايا فاهم 
محمد: وانتي ليكي حدود ولو خطيتيها لازم نربوكي 
فاطمة : اللي يربيني ابويا وابويا الله يرحمه وبعده امي وامي الله يرحمها ودلوقتي جدي انا من مسؤوليته مش من مسؤولية حضرتك واوعي ايدك دي ومش عايزة اشوف وشك 
محمد: بجا اكدة طيب تعالي واقسم بالله يافاطمة يابنت عمي لهتتحبسي في قوضة لوحدك ماهتشوفي حد غير ضلك بس دا لوفيه نور فيها ولا ماية ولا اكل ولا اي حاجة هتشوفيها نش ف ازاي مهعرفش اربيكي 
فاطمة : بقولك اوعيي ياجددددي تعالاا الحقني بسرعه 
محمد: شوفي مين هيحوشك من يدي النهاردة وبعدين جاب مقص وقص شعرها الطويل لحد ودنها وهي واقفة مش مستوعبه اللي بيحصل 
فاطمة : انت حيووووووان ابعد ايدك عنييي اوعيييي 
محمد: مهتروحيش في حته ومش هتشوفي النور خااالص لحد ما انا اقرر 
فاطمة : اوعي بعيد عني ياحيوان يامااااماااا وبعدين شدها وهبسها في قوضه ضلمة واخد شعرها اللي قصه في قوضته وهو متعصب 
فاطمة : ياماااامااا تعااالي خديييني اما مش عارفة انا جيت هنا ازاي تعالي خديني بالله عليكي انا اتهنت كتير اوي بعدك انتي اللي كنتي بتحميني وشعري اللي كنتي بتحبيه خلاص اتقص بسبب حيوان ومتخلف 
سلمي سمعت كل حاجة واول ما جدها وصل راحتله قوضته كان الوقت متاخر الساعه ٣ الفجر وهي من الضهر محبوسه 
سلمي بتخبط علي جدها 
الحاج ابراهيم: ادخل 
سلمي : جدي عايزة اقولك حاجة بسرعه 
ابراهيم: تعالي ياحببتي  عاملة اي في دراستك
سلمي : هقولك علي حاجة ملهاش علاقة بالدراسة 
ابراهيم: فيه اي يابنتي قلقتيني حصلك حاجة 
سلمي : اخوي محمد فاطمة متعرفش عادتنا اهنا راحت اتصورت برة بشعرها واخوي لما عرف مسكها وزعقلها وقصلها شعرها وحبسها في قوضه ضلمه 
ابراهيم: محمد عمل اكدة والله لاوريه الكلب ده ياعيني عليكي يابنتي وراح بسرعه لقوضه  محمد وشاف شعرها محطوط علي مكتب وهو مقصوص  وراح ناسكة ضربه بالقلم 
ابراهيم: هات المفتاح 
محمد: ……………….
ابراهيم: بقولك هات المفتاح محمد اداله المفتاح وراح لفاطمة يفتحلها 
ابراهيم قبل مايخرج من الباب: عقابك لسة مجاش انا هوريك ازاي تعمل اكده انا معرفتش اربيك صوح ولازم تتربي من جديد عشان تحرم تمد يدك علي حرمه وخرج 
الحاج ابراهيم فتح الباب لفاطمة لقاها مرميه علي الارض بتهلوس باسم ماما 
سلمي : خيتي قومي انا جمبك 
فاطمة : م مااما 
سلمي : قومي ياخيتي انا معاكي اهوه قومي ماحدش هيقربلك 
ابراهيم: اسف يابنتي وبعدين خدها في حضنه وهي اتشددت في حضن جدها لحد ما نامت وخدها قوتها ونيمها علي السرير وبيستحلف لمحمد وراحله قوضته 
ابراهيم: انا مش عارف انت تربيتي ازاي البنيه دلوقتي في حالة صعبه لا وكمان تقص شعرها دي زينه البنت في شعرها انا كنت هجوزهالك بش استحاله تتجوزها علي جقتي الجوازة دي تتم 
محمد: جدي 
ابراهيم: انا قولت كلمتي انا لو اطول اعمل اكتر من اكده هعمل البمت امانه في رقبتي وانا مامنش عليها معاك 
محمد: بس انا بحبها ياجدي 
ابراهيم: حبك برص مسمعش منك الحديت ده واصل ولا تفكر حتي تبصلها 
محمد: انا اسف ياجدي 
ابراهيم: لو هي سامحتك انا هبقي افكر اسامحك ولا لا وبعدين سابه ومشي 
محمد: لي اكده كل اما احاول اقرب خطوة ببعد عشرة  انا بحبها ياربي انا رايدها حلالي 
_انت لو بتحبها بجد مكنتش عملت اكدة انت اناني بس  
محمد باستغراب : انت مين وشبهي لي 
_انا ضميرك انت مبتحبهاش يامحمد انت بتحب نفسك انت لو بتحبها هتخاف عليها من نفسها حتي 
محمد: انا مش عارف اعمل اي دلوق انا ندمان والله 
_حاول تخليها تسامحك وكفاية كدة واحمد ربنا لو سامحتك 
محمد: بس انا بحبها وعايزها حلالي 
_بعد اللي عملته ده متوقعش تكون البميه دي ليك انسي 
محمد: كيف انساها وهي مالكة عقلي وقلبي وكل حاجة فيا …انت روحت فين 
تاني يوم فاطمة صحيت وفاقت اتكومت مكانها وبتحط ايديها علي شعرها بزعل وبتفتحر امها لما كانت بتسرحه وقالتلها اوعي تقصيه دا الشعر زينه البنت وانتي شعرك زي روبانزل طويل وجميل 
سلمي : خيتي اخبارك النهاردة عاملة اي 
فاطمة : …………………..
سلمي: انا حاسة بيكي ياخيتي متزعليش بكرة شعرك يطول ويبقي تحسن من الاول
فاطمة : مش هيرجع زي الاول كان طويل دلوقتي لو طول مش هيبقي نفس الطول وغير كدة ماما كانت بتقولي اوعي تقصيه 
سلمي : هو اخوي محمد اكدة غشيم متزعليش ياحببتي 
فاطمة : مش طايقة اسمع اسمه انا هرجع بلد امي تاني كنت هناك مرتاحه 
سلمي : وههون عليكي تسيبيني دا انا ما صدقت لقيت حد يونسني في وحدتي 
فاطمة : مش عايزة اشوفه كل ما اشوفه هفتطر شعري االي ضيعه هاتيلي حد يساويه عشان همشي من البلد دي 
سلمي : يعني لساتك مصممه علي الكلام ده 
فاطمة : خلاص ياسلمي اعملي اللي قولتلك عليه 
سلمي : حاضر ياخيتي 
فاطمة : سلمي 
سلمي : نعم ياخيتي 
فاطمة : انا مش همشي من هنا 
سلمي : بجد 
فاطمة: ايوة مش همشي من هنا انا هعلم اخوكي الادب انا هوريه ازاي يقصلي شعري بس هاتيلي حد بيعرف يساوي الشعر يساويه  عشان هو قصه بطريقة غلط اساسا 
سلمي : حاضر 
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد