Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية وعد الرعد الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم فاطمة خميس هارون

نظرت علا لعلي وتلك الملتصقه به ويحيط خصرها بيده وخاصتها علي كتفه 
علا :ااه شكلي قطعت عليكم حاجه 
انتفض علي وتوجه لها 
علي :ايه الهبل الي بتقوليه ده يا علا 
علا :هبل كلامي انا الي هبل امال الي بتعمله ايه …أيوة ايوه العقل بعينه صح 
والله انت ضحكتني 
علي وهو يمسك يدها ويجذبها له :علا اتكلمي عدل
علا وهي تزيح يده ثم رفعت سبابتها في وجهه قائله بتحذير 
اياك تلمسني فاهم 
انت بجد انسان مقرف وزباله عمري ما اتخيلت انك بالحقاره دي 
صفعها علي وجهها 
رفعت علا نظرها إليه ثم نظرت لمن حولها 
وضحكت باستهزاء 
ثم قالت بحده :طلقني
علي وهو يجذبها بقوه حتي اصتدمت به:لاااااا انتي اتجننتي علي الاخر 
علا وهي تحاول تحرير يدها ولكنه أحكم قبضته 
واضح اني انا الي اتجننت فعلا 
مسح علي وجهه بيده الحره 
ثم نظر السكرتيره والاخري بالذهاب 
علي لسكرتيره قبل أن تغلق الباب :متدخليش حد ولا تليفونات 
حركت رأسها بنعم وغادرت 
علا :ابعد ايدك عني بقي 
انا قولت من الاول انك سافل وبتاع بنات 
علي وهو يزيح خصلاتها التي انحدرت علي عينيها 
اهدي يا حبيبتي انتي مش فاهمه 
ضحكت علا بشده 
ثم قالت بسخريه :حبيبتك لا والله ده انت لسه ضربني قدامهم 
بقولك ايه طلقني وخلصني 
علي :لا والله يعني عاوزاني اسيبك تشتميني قدام الموظفين واسكت 
علا :تؤ تؤ اد ايه انا وحشه كان مفروض اشوفك بتبوسها وحاضنها واقف اشجعك 
علي :حضن ايه وبوسه ايه دي كانت هتقع وانا مسكتها 
علا :الله يا حنين كانت هتقع في حضنك قوم انت ايه بقا تخدها في حضنك اكتر 
الله علي قلبك الكبير 
علي :انت بتغيري عليا يا بيضه 
علا :اناااا ولا في دماغي علي فكره 
بس انت لو شوفاني في نفس الوضعية كنت هتعمل ايه 
علي بحده:كنت هموتك واموته 
علا :شوفت 
علي :حقك عليا انا اسف 
علا :لا والله هتضربني في شارع وتصالحني في زقاق 
علي :شارع ايه وزقاق ايه 
علا :صالحني قدامهم 
علي :بس 
علا :هو ده غير كده مفيش 
علي :حاااضر بس ده مش ضعف ده لاني مكنش ينفع أمد ايدى عليكي 
وبالفعل اعتذر منها أمامهم وقبل مقدمه رأسها 
علي وهو يغلق الباب :ها اترضيتي ولا ابوس تاني 
علا :لا لسه في حاجه 
علي :يعني ابوس هااا 
علا وهي تدفعه :لا يا خفيف انا قصدي عندي سؤال وهو الي جايه عشانه 
علي :طيب ناجل البوسه لبعد السؤال قولي ياستي 
علا :انت ليه كلمت احمد وهددته 
علي وهو يعتدل.:وانتي عرفتي منين 
علا :متغيرش السؤال 
علي وهو يتقدم ناحيتها :وانا بقولك عرفتي من فين هو كلمك 
ضيق عينيه وهو يقول بحده:علاااا انتي قابلتي احمد 
علا :ااااا انا.  
علي وهو يهزها:خلصي
علا :أيوة قابلته فيها ايه 
امسك يدها و جذبها لخارج المكتب للسياره 
…..
كانت تجلس في غرفتها بعد أن رجعوا لبيت رعد 
رعد :يلا 
وعد :علي فين 
رعد :البسي بس وهتعرفي 
لبست وعد فستان ابيض طويل اكمامه شيفون 
خرجت من الغرفه تبحث عن رعد الذي أشار لها بالصعود لاعلي لتصعد 
سمعت صوت ضوضاء عالي  لتقف مكانها عندما رأت طائره رعد الخاصه 
رعد وهو يمد لها يده :تعالي 
وعد وهي تمشي معه وتركب الطائره 
احنا ماشين فين 
رعد :لما نوصل هتعرفي 
بعد مده طويله كانت الطائره تهبط في المكان المخصص لها 
نزلت وعد ونظرت حولها ثم سالت رعد بحيره 
رعد هو احنا هنا ليه بجد 
رعد وهو يقف أمامها :هو مش انتي عاوزة تشوفي باباكى اديني جبتك ليه 
وعد وقد بدأت دموعها بالتجمع في عينيها :بجد انا هشوفه يارعد 
حرك رعد رأسه بنعم وهو يبتسم 
ركضت وعد ناحيته والقت نفسها باحضانه ليقف هو مصدوم لثواني ولكن سريعا ما ضمها بقوه إليه يستنشق رائحه الزهور بشعرها 
أفاقت وعد لتبتعد عنه سريعا وهي ترجع شعرها خلف أذنها 
وعد :احم اسفه اناااا مخدتش بالي 
رعد وهو يمسك أنفها :في حد يعتذر أنه حضن جوزه 
وعد بخجل :شكرا 
رعد وهو يمسك يدها يجذبها للسياره :في حد يشكر جوزه بردوا 
ابتسمت له وعد ليقبل اعلي رأسها بحنان استغربته وعد لوهله لكن سريعا ما نفضت الفكره 
بعد فتره 
كانت تنظر له من خلف زجاج العنايه 
وعد ببكاء :رعد عشان خاطري عوزة ادخله 
رعد :ادخلي بس بسرعه قبل ما يجي الدكتور 
قامت الممرضه لتجهيزها ودخلت 
تابعها رعد من الخارج وهي تمسك يده وتبكي وتتكلم معه 
او ربما تشكي 
فكرة انها تشتكي منه لابيها الذي لا يستطيع سماعها ولا مساعدتها المته 
كان العامل يمسح الارض ولكنه توقف عندما لاحظ نظرات رعد وقف بجانبه وسأله بالانجليزيه
العامل :هل انت مصري 
نظر رعد للعامل الذي كان شيخ مسن يبدو عليه الوقار
رعد :نعم كيف علمت 
العامل بمرح :الدم بيحن يبني 
ابتسم رعد بطريقته ثم أعاد نظره لوعد 
العامل :ليه بتأذيها وبتأذي نفسك معها 
نظر له رعد بعدم فهم 
العامل :اسمع قلبك يبني الاول بعد كده حكم عقلك 
انت عارف انك غلط صح 
حرك رعد رأسه بنعم ثم قال بأسف :أيوة واذتها كتير 
العامل :لا يبني دول مهما كان وصيه النبي دي واحده بتستني من جوزها انه يكون اب واخ وصديق قبل الزوج 
لو ملقتش ده فيك اكيد هتضيع منك 
رعد بحده :تقصد ايه 
العامل بابتسامه :الستات قدرتهم علي العطاء كبيره جدا وملهاش حدود وكذلك قدرتها في المسامحه 
بس لو وصلت لحد لاقتك فيه مش مقدر العطاء وبتستهتر بأنها بتسامح 
مع اول غلط حتي ولو كان صغير مش هتسامح وصدقني في الاول هتبان ماسك نفسك وهي الي منهاره
وبعد مده صغيره جدا هترجع ورده مفتحه الناس تتسابق عشان بس تشوفها و انت الي هتنهار وتندم في وقت الندم فيه زي قلته 
نظر رعد للعامل بفهم وهو يهز رأسه 
ابتسم العامل وهو يغادر 
رعد بصوت عالي نسبيا :شكرا 
العامل :العفو يبني العفو 
غاب رعدزفي فكره وقرر بعد التفكير بقلبه وتحكيم عقله كما قال له العامل ان يحاول أن يعاملها جيدا 
قاطع تفكيره خروج وعد واندفعها نحوه 
رعد وهو يتقدم سريعا ناحيتها :مالك 
وعد وهي تضع رأسها علي كتفه :عمري ما شفت بابا ضعيف كده 
رعد وهو يربت عليها :ان شاء الله هيكون كويس 
امسك رعد يدها وتوجه للفندق حتي موعد عودتهم 
….
علا :بقولك سيب ايدي 
علي وهو يترك يدها :اهو يلا برري 
علا :لا والله مين قالك اني هبرر 
علي من بين أسنانه  :انا الي قولت وده الي هيحصل 
علا بخوف من نبرته  :انا كنت بجيب حاجات من المول وشفته صدفه طلب يكلمني كلمته وقالي الي حصل 
علي وهو يمسح وجهه بغضب :ابن ال**** مش عاوز يجيبها لبر 
علا :لو سمحت متقولش عليه كده 
علي :انتي عبيطه ولا انتي الي كده 
عارفه يا علا لو شفتك معاه تاني هندمك فاهمه 
علا :بس ده …
علي بصوت جهوري وهو يضرب الحائط خلفها :فااااهمههه 
علا وقد انكمشت حول نفسها :طيب طيب 
امسك يدها وخرجوا للسياره 
علا :احم 
علي :…
علا :احم احم 
علي :..
علا:هوووووووف 
علي :ايه ااااايه مش ساكته ليه 
علا :بس طلب صغير 
علي : هااا اخلصي ايه  عاوزة تكلمي احمد ولا ايه 
علا بابتسامه بلهاء :ايه ده هو ممكن 
أوقف علي السياره ونظر إليها 
علاااا بلاش تختبري صبري يا ماما 
علا :خلاص متزعقش 
علي :هااا عاوزة ايه 
علا :انا سايبه حاجتي في المول عاوز اروح اجيبها 
علي :نعم 
علا :نزلني بس وانا هروح 
أدار السياره ورجع بسرعه 
علا وهو تمسك يده :برررااااحه يا علي بلاش غباء 
علي وهو يهدء :اهو يا انسه حاجه تاني 
علا :شكرا 
علي وهو يبتسم ببرود عفوا 
سكون فظيع 
رنين هاتف علا قطع ذلك السكون وكان ذلك سكون قبل العاصفه 
نظرت علا للهاتف بذعر وارجعته لمكانه سريعا 
علي وهو ينظر بطرف عينه :ما تردي 
علا :هااا لا مش مهم لما اروح 
علي :مين ده يا علا 
علا :مفيش 
التقط منها الهاتف ونظر في الاسم ثم نظر لها بغضب 
من امته وهو بيتصل بيكي 
علا :هاااا 
علي :اتصل بيكي كام مره بعد ما بقيت في حياتك 
علا :والله من ساعه ما بابا قال لا مكلمتهوش 
فتح علي الخط واستمع لصوت احمد الرخيم وهو ينادي باسمها بغنج 
علي :لا يا نانوس انا مش لولي 
احمد :علي 
علي :اصل انت مش راجل وحياة امك لو شوفتك حوليها تاني لخليها تصوت عليك 
احمد :اديني علا 
علا:علي لو سمحت 
نظر لها علي بتحذير لتبتلع باقي كلامها 
علي :ده انا هديك علي وشك بالجذمه يلا انت *****مش راجل يلا انت ****
بتروح تتحامي في البنات يا****
اقفل يا ****ولو شوفتك معاها أو بتحاول تقرب منها تاني انت حر 
اغلق الخط والقي الهاتف لعلا التي شهقت بخوف 
اكسري الخط وانا هجيبلك غيره 
حركه رأسها بنعم 
علي بزعيق :دلووووقتي 
فعلت مثل ما قال 
وصلوا المول جلبت اشيائها وخط جديد وتوجهوا الي المنزل 
علي :علا بلاش تخليني أفقد ثقتي فيكي 
علا :ده اخويا يا علي 
علي وهو يضرب علي المقود بعصبيه :برضوا بتقولي اخويا حرام ياماما مفيش حاجه اسمها اخويا ولا صديقي 
متتوصليش تاني معاه وخلصنا 
علا بحزن :حاضر
علي :علا
علا :اممم 
علي :بحبك 
نظرت له علا بصدمه كأنها تسأله اذا ما سمعته صحيح 
نظر لها علي بحب وحرك رأسه بنعم 
علا :شكرا 
اختفت ابتسامته سريعا ثم قال بسخريه :شكرا !
علا بتسأؤل :الله يخليك ولا ايه ؟
علي :لا علي ايه قولي يحنن احسن اطلعي يا علا  اطلعي الله لا يسيئك 
علا :خلاص خلاص وانا كمان 
علي وهو يفرك عينيه :مش مصدق الي سمعه 
علا :انت بتسمع بعينك 
علي ‘سيبك مني المهم قولي تاني 
علا وهي تفرك بيدها :وانا كمان 
علي :كملي كملي وانا كمان ب 
علا :وانا كمان ب 
علي :ها 
علا :خلاص 
علي :هو ده الي طالع من ذمتك يعني ؟
علا :اه 
علي :اللهم لا اعتراض الف حمد وشكر انها مقلتش زي أخويا 
ضحكت علا ثم أعطته ظهرها ليبتسم وهو يهتف :سجلت اسمي عندك كلميني بقي 
صعدت سريعا لاعلي ودخلت غرفتها أغلقت الباب خلفها 
وابتسمت بهيام 
علا لنفسها :ايه ده يا واقعه سوحه شكلي وقعت ومحدش سمي عليا 
رعد :احنا هنريح هنا ساعتين وبعد كده هنرجع تاني 
وعد :انا تعبانه اوي يا رعد 
رعد وهو يجذبها :تعالي نامي شويه 
وضعها علي السرير وهم بالمغادره 
وعد  وهي تمسك يده :خليك هنا انا خايفه 
رعد وهو يتمدد بجانبها :ابدا اوعي تخافي وانا جنبك 
ابتسمت وعد بوهن وهي تضع رأسها علي صدره 
ابتسم رعد رغما عنه وضمها إليه 
بعد فتره 
وعد :رعد يارعددد 
رعد :هاااا في ايه 
وعد بضحك :مالك 
رعد :في واحده بتصحي حد كده 
وخصوصا جوزها 
وعد :امال اصحيك ازاي 
رعد :يعني كلك نظر كلمه حلو لمسه همسه بوسه 
نظرت له وعد بحده 
رعد :ده مثلا يعني 
وعد :بس كده بعد كده هديك بالقلم 
رعد :لااا علي ايه زعقي احسن 
وعد :طيب قوم عشان اتاخرنا 
رعد وهو ينهض :تمام البس وانا هلبس 
بعد فتره طويله كانوا وصلوا مصر 
لينزل رعد وبيده وعد ويتوجه لغرفته 
وعد :بجد انا مش عارفه اقولك ايه انا فرحت جدا 
رعد وهو يعبث بشعرها :وده واجبي 
وعد :شكرا 
رعد :تاني
 يا بنتي لو مش شايفاني جوزك قولي 
وعد :لا مش قصدي بس مش عارفه اعبرلك عن امتناني ازاي 
رعد :هاتي اطه 
وعد :ننننعم 
رعد :ايه بساعدك تبربري اقصد تعبري 
وعد :لا شكرا 
اقترب منها رعد ببطئ وعلي وجهه ابتسامه 
وعد :ايه ها ايه 
رعد :ايه هعبر وتعبري وكلنا نعبر مع بعض
وعد وهي تمسك رأسها وتهتف بالم مزيف :ااااه 
رعد بقلق :ايه مالك 
وعد :راسي مغص في راسي هيفرتك بطني مش قادره 
رعد وقد فهم ما تنوي إليه :اممم انا عندي علاجه ده 
وعد وهي تحاول التخلص من يديه التي تحيط وجهها :لااا اسكت مش انا خفيت هو مشي خلاص 
رعد :هو ايه ده 
وعد :المغص 
رعد :ولو ولو لازمن تاخدي العلاج 
اقترب منها ببط بينما أطبقت هي شفتيها واغمضت عينيها كالاطفال ضحك علي هيئتها ثم قبل جبينها وابتعد عنها 
امسك يدها وهو يجلسها علي السرير بجانبه 
انا عمري ما هغصبك علي حاجه تانيه يا وعد 
ابتسمت له وعد ثم بدلوا ملابسهم وتوجهوا للنوم 
وبدأت العلاقه بين كلا من وعد ورعد 
علا وعلي تتحسن خلال الأسابيع التي تمر 
ولكن دوام الحال من المحال 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد