Uncategorized

رواية عشق المراد 2 الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة جودة

 رواية عشق المراد 2 الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة جودة
رواية عشق المراد 2 الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة جودة

رواية عشق المراد 2 الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة جودة

مامته .. هتتجوز يا اسر انا مبقولش تطلق مرام تتجوز وتخلف موافقه يا مرام
مرام بوجع .. موافقه يا طنط طلقني يا اسر 
اسر .. عايزه تطلقي يا مرام 
مرام بصريخ .. انا تعبت كفايه كدا آلم وتجريح في كرامتي انا انسانه 
اسر .. طلاق مبطلقش 
مامته .. تبقي تتجوز 
اسر حضن مرام .. ماما حبيبتي من فضلك انا مش عايز خلفه هي عندي بالدنيا ودي حياتي انا وهي لو علي حضرتك عايزه حفيد اعتبريني موت بس انا مش هتنازل عن حب عمري 
محدش يعرف انا كنت بتعذب وهي بعيد عني وعافرت عشان اتجوزها لو العيب كان مني هي مكانتش هتسيبني ودي حاجه مش بإرادتها دا قدر ومكتوب علينا من فضلك يا امي حياتي انا ومرام خاصه بينا وكفايه تجريح فيها هي كويسه جدا وانا راضي 
مامت اسر .. انا اسفه يا مرام سامحيني يا بنتي مكنتش عارفه  اني هجرحك اوي كدا سامحني يا اسر 
انا اسفه يا ولاد متزعلوش مني 
فتحت دراعتها ليهم وحضنتهم .. متزعلوش مني انتو عندي بالدنيا 
اسر .. ربنا يخليكي لينا 
مرام .. ربنا يخليكي لينا يا طنط 
مامت اسر .. عايزه اقولكم حاجه اتمسكو ببعض لآخر نفس في عمرك انت وهي خليكو سند لبعض يمكن ربنا مش أراد الخلفه عشان تكونو سند لبعض ربنا يحفظكم 
اسر حضن مرام وهمس .. اوعدك هفضل معاكي لآخر نفس في عمري 
***********
عز .. اي يا لي لي مالك 
ليليان .. انت خلصت شغل انهارده 
عز .. اه 
ليليان .. والنبي خد عاصم عايزه انام شويه 
عز .. هاتيه يا حبيبتي 
ليليان .. خد انا داخله انام 
عز خد عاصم وفضل يلعب معاه 
عز .. ياااه نفسي تكبر كدا وتكون سند ليا 
عاصم ضحك 
عز .. طب انت فاهمني والا بتضحك على اي 
عاصم قفل عينه ونام 
عز .. ونعمه الاحترام يا ابني 
عز حطه في سرير البيبي وراح نضف البيت وجهز الأكل 
عز .. لي لي اصحي يا حبيبتي 
ليليان بنعاس .. عاصم فين 
عز .. نام قومي بس عشان عايزك 
ليليان جلست أمامه  وهي بتفرك في عينيها  .. اي يا حبيبي 
عز .. انتي وحشتيني اوي بقالك شهر نسياني خالص عشان عاصم 
ليليان ضحكت بدلع .. بتغير من ابنك 
عز .. للأسف اه حاسس انو خدك مني 
ليليان احتضنت وجهه بحب .. معلش يا زيزو انت عارف انو لسه بيبي يعني لازم اهتم بيه كويس 
عز .. طيب قومي نتغدي مع بعض 
ليليان بدلع .. نتغدي وبعدين هعملك مفجأه بس لو عاصم فضل نايم 
عز .. يارب يفضل نايم 
*********
داليدا .. حمدالله على السلامه 
مراد .. الله يسلمك يا حبيبتي 
داليدا .. الشغل عامل اي 
مراد .. انا مضغوط شويه في الداخليه 
داليدا .. ربنا معاك يا حبيبي يلا نتغدي 
مراد قعد  .. انتي عازمه حد 
داليدا .. لي 
مراد .. انتي حاطه طبق تالت لمين 
داليدا بحب .. للبيبي اللي جاي 
مراد بفرحه .. انتي . انتي حامل 
داليدا .. ايوه 
مراد قام شالها وفضل يلف بيها  
داليدا .. مراد براحه هنقع 
مراد .. حاسس اني بملك الدنيا 
داليدا .. ربنا يقدرني واسعدك 
مراد .. انتي كشفتي والا عرفتي ازي 
داليدا .. عملت اختبار حمل وكلمت فرح وهي قالت اني حامل بس لازم اروح أتأكد في المستشفى 
مراد  بسعاده .. طب ارتاحي خالص وانا هاخد اجازه من الشغل واعملك كل حاجه 
داليدا .. يا حبيبي اهدي شويه انا لسه في بداية الحمل 
********* 
كيان .. انتي يا بنتي هتولدي امته 
فرح .. اقولك ميعاد أولد فيه انت هتشلني 
كيان .. انتي في الثامن صح 
فرح .. اه في فاضل يومين واكون في التاسع 
كيان حضنها .. انا بحبك اوي يا فرح عارفه لما بكون في الشغل بحس اني مش مركز ببقي عايزك معايا 
فرح قعدت علي رجله .. شكلي باظ من الحمل 
كيان .. عندك حق بقيتي مزه بجد 
فرح بسعاده .. احلف 
كيان .. احلف علي اي مهو باين والكل قالك لما تخنتي شويه بقيتي احلي عشان كنتي رفيعه اوي 
فرح .. هو انا هشتغل بعد ما أولد 
كيان .. بصي بصراحه انا حابب تكوني في البيت بس دا كاريرك وانا مش هظلمك براحتك 
فرح .. انت هتكون فرحان لو انا قعدت في البيت 
كيان .. اكيد والاكيد انك لو اشتغلتي ونجحتي هفرح 
فرح .. بص بقي انا مش هعرف اركز مع البيت والبيبي واشتغل وبصراحة أنا عارفه اني اهملتك بسبب الحمل ودا مزعلني وخايفه تروح تخوني 
كيان قبلها بحب .. بطلي هبل انتي كلها كام يوم وتخلفي وتهتمي بيا زي الاول والا مش هتهتمي 
فرح ضحكت بدلع .. ههتم طبعا 
Fatma goda
************** 
فريده .. ادهم وحشتني اوي شغلك خدك مني بقالك اسبوع 
ادهم .. بكره الجمعه مفيش شغل هعملك اللي انتي عايزاه 
فريده .. طب ما تيجي نخرج بالعربيه زي زمان 
ادهم .. لا طبعا في شروط الاول 
فريده بدلع .. عارفاهم 
ادهم غمز .. احبك وانتي فاهماني 
فريده قبلته برقه .. يلا ننزل بقي كدا ملكش حجه
ادهم .. ماشي البسي 
فريده .. فوريره
ادهم دخل وهي بتلبس وحضنها من ضهرها وهو يستنشق رائحة  شعرها 
فريده .. مش هتبطل حاسب عشان ألبس 
ادهم .. انا جبتلك هديه 
فريده بسعاده .. بجد 
ادهم قدملها خاتم .. دا اللي شوفتيه وعجبك 
فريده بصدمه .. انت بتهزر دا غالي اوي يا ادهم 
ادهم بحب .. مفيش حاجه تغلي عليكي دا عشان اهملتك الاسبوع دا 
فريده حضنته .. ادهم انا بحبك اوي 
ادهم .. ااه يا فريده لو تعرفي انا بحبك قد اي كلمة بحبك قليله اوي عليكي انتي نستيني اللي حصل في حياتي وكل حاجه وحشه حصلتلي انا ابيع نفسي عشانك انتي كل حاجه ليا 
فريده دمعت من كلامه 
ادهم .. دموعك لي 
فريده .. دي دموع الفرحه يا حبيبي 
ادهم .. عايز اقولك حاجه 
فريده .. قول 
ادهم .. خلينا دلوقتي من غير اطفال عشان نشبع من بعض مش عايز حد يخدك مني. 
فريده .. وانا موافقه 
ادهم خدها وفضلو يتمشو بالعربيه ومشغالين اغاني بصوت عالي 
***********
عز .. بقولك عاصم صحي 
ليليان .. طيب ممكن تروح تلعب معاه وهو هينام عشان عايزه اعمل حاجه 
عز .. حاضر 
عز خرج من الاوضه وليليان جهزت سهره  وفيلم ولبست فستان قصير اوي قب وبارز جمالها وفارده شعرها وحطه مكياج خفيف 
عز بعد ساعه دخل الاوضه .. لي
قاطعه منظرها وجمالها 
ليليان .. اي مالك
عز .. دا اي السهره دي والجمال دا 
ليليان .. انا عارفه انك زعلان عشان اهمالي فيك 
عز .. احلي حاجه فيكي علي طول حاسه بيا 
ليليان .. اقعد بقي عشان نتفرج على الفيلم دا 
عز .. ماشي 
عز خدها في حضنه وقعدو يتفرجو 
**************
عمر .. انتي فين 
نانسي .. في المطبخ يا حبيبي 
عمر حضنها .. عامله اي 
نانسي .. حمدالله على السلامه 
عمر .. الله يسلمك يا روحي 
نانسي .. بص بقي انهارده هنخرج عشان خاطري 
عمر .. موافق 
نانسي .. حبيبي شاطر وبيسمع الكلام 
تليفون عمر رن وكانت جوليا 
نانسي .. نهار ابوك اسود بتخوني تاني يا عمر تاني 
عمر ضحك .. اصبري بس انا مش فاهم اهلي كان لازم يسموني عمر 
نانسي .. انت بتضحك 
عمر حضنها .. اصبري 
وفتح المكالمه 
جوليا .. مستر عمر اسفه اني برن دلوقت بس في اوراق حضرتك نسيتها علي المكتب 
عمر .. ماشي يا جوليا انتي مشيتي من الشركه والا لسه هناك 
جوليا .. مشيت خلاص بس حطيت الاوراق في مكتبي وقفلت عليها بالمفتاح  انا بس بقول لحضرتك عشان متدورش عليهم هما معايا في المكتب 
عمر .. ماشي شكرا يا جوليا سلام 
*******
عمر ضحك  .. اي مش سامع صوتك 
نانسي .. يادي الكسوف 
عمر .. بطلي شك في أهلي عشان مضربكيش 
نانسي .. كدا 
وقبلته برقه علي شفاتيه
 عمر شالها .. انا بقول ملوش لزوم الخروج 
نانسي اتعلقت في رقبته .. زعلان مني 
عمر .. تؤتؤ 
وقبلها وهي انسجمت معه 
Fatma goda
************
بعد مرور أسبوعين 
فرح بتعب .. كيان اصحي يا كياااااان 
كيان صحي مفزوع .. في اي 
فرح .. بولد الله يخربيتك 
كيان .. ينهار اسود اعمل اي 
فرح .. منك لله انت السبب يا حيوان هموت 
كيان .. انتي لسانك طويل علي طول اوعي 
كيان شالها وراحو المستشفى 
وكلهم راحو هناك 
يوسف .. ربنا معاكي يا حبيبتي 
فرح .. ااااااه كيان تعالي معايا 
كيان .. حاضر 
فرح وهي بتعض ايد كيان ..  ااااااه ربنا يغدك مش مسمحاك  
فرح دخلت العمليات والكل واقف ميت من الضحك 
مراد .. داليدا انتي هتعملي كدا اما تولدي  
داليدا ضحكت .. بس يا مراد ربنا يكملك بعقلك 
مراد ضربها بخفه في كتفها 
داليدا .. هزر هزر عشان تسقطني اشهدو يا جماعه مراد بيضربني عشان يسقطني 
عز .. بطل هبل والنبي  
**********
كيان .. يا دكتور طمني 
الدكتور .. اصبر 
سمعو صوت البيبي 
كيان شال البيبي …  ماشاء الله 
الممرضه .. يتربي في عزك 
كيان ادي للممرضه فلوس .. يسمع منك ربنا 
فرح خرجت من العمليات وفاقت 
كيان .. بهدلتيني 
فرح بحب .. معلش منا كنت بموت 
كيان قبل رأسها .. بعد الشر عنك 
فرح .. فين البيبي 
كيان .. امسكي يا حبيبتي 
فرح .. يا روحي  شبهك يا حبيبي
الجميع .. يتربي في عزكم 
***********
بعد مرور سنتين 
عز وليليان كانو مخلفين (عاصم وآدم ) 
كيان وفرح خلفو (وليد ) 
ادهم وفريده خلفو ( يوسف ) اتولد مع (آدم ) ابن عز 
ومراد وداليدا خلفو (حازم ) 
أما عمر ونانسي قررو  مش هيخلفو دلوقتي لمراعاة شعور اسر ومرام 
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد