Uncategorized

رواية أسرتني فتاتي المشاغبة 2 الفصل الثالث 3 بقلم شهد علاء

 رواية أسرتني فتاتي المشاغبة 2 الفصل الثالث 3 بقلم شهد علاء
رواية أسرتني فتاتي المشاغبة 2 الفصل الثالث 3 بقلم شهد علاء

رواية أسرتني فتاتي المشاغبة 2 الفصل الثالث 3 بقلم شهد علاء

الرجل:حضرتك امضي هنا دا محضر من محكمه الاسره
كريم بصدمه:ايه اسره و دا ليه بقا
الرجل:مدام لارا عبد الحميد رفعه عليك قديه خلع و القاضي عايز حضرتك بكره و هي هتكون موجوده 
كريم :تمم 
و كريم مضي و الرجل مشي 
كريم دخل يكسر ف الحجات ز يزعق
كريم:بقا انا يترفع عليا قضيه طلاق انااااااا 
سرين نزلت جري من فوق:شو في ليش عم تكسر ف الحجات هيك 
كريم بزعق:انا يترفع عليا قضيه طلاق و رحمت ابويه ي لارا لاندمك ع كل الي بتعملي ده بتعندني انا انااااا
سرين: اهدي اهدي بليز مو مستحقيه كل هاك اهدي
كريم بعصبيه:مش مستحقيه اي انتي كمان بقلك مراتي عيزا تطلق مني و هتبعد عني و اكيد هتاخد عيالي انا بتي هيتخرب
سرين:لا مو راح يتخرب ولا شي ..
كريم:ازاي
سرين:اول شي راح تطلع الاولاد من هاك مشاكل و راح قولك شو راح نعمل………….
……………………………………….
ف شقه لارا 
كانه صحبها عندها
شهد:بجد انتي مبقتيش طبيعيه انتي جري لعقلك اي 
لارا بزعيق:حد فيكم يحط نفسه مكاني انا بعترف اني اهملت جوزي بسبب الشغل و الولاد و قبلها ب يوم الولاد قلولي انه بيكلم وحده و هو بنفسه اعترف و بدل ما انا الي بزعق هو قلب الطربيزه عليا و زعق هو و تاني يوم القي وحده ف حضن جوزي و ف بيتي و لم ازعق و اجي امشي و اطلب الطلاق يسبني بكل بجاحه و يروح وراها اييييييييه كلكم عليا و هو لا لا انا قرفت
الكل سكت و قدر هي ف اي
تمارا:كلنا حسين بكي بس كان لزم تسمعي
لارا: لو فارس عمل معاكي كدا هتسمعي 
تمارا:في وقتها لا بس لم اهدي هسمعه و مشهضيع بيتي و جوزي و اولادي كدا
لارا: انا بقا مهدتش و مش ههدي غير لم ابعد عنه 
(بصرحه ي جماعه انا كاتبه شريره و انا الي مش ههدي غير لم اطلقهم????)
……………………………………….
عدي اليوم و فارس و تيم و احمد ف الشركه و البنات عند لارا ف الشقه الجديده و كريم و سرين ف فيلاته 
تاني يوم ف المحكمه 
كريم قدام القاضي ولارا لا 
القاضي:اي ردك ع اقوال المجني عليها مراتك 
كريم باستغراب:المجني عليها!!
القاضي:دخل المدام يبني
بتدخل لارا لبسه حجاب بطريقه عشوائيه و شيبه شكلها قديم و تشرت برده شكله قديم و وشها متخرشم (و دا ميكب طبعا لارا عملاه)
كريم باندهاش :مين دي????
القاضي:جوزك الي مبهدلك كدا ي مدام
لارا:ايوه ي سيه القاضي و كل يوم من دا ..دا طردني من البيت ب ف نص الليل ف الشارع انا و عياله 
القاضي:و فين العيال عيز اسمع شهادتهم 
لارا:انا مقدرش اوقف عيالي ف محكمه قدام قاضي عشان حلتهم النفسيه متتعبش ي سيده القاضي
القاضي:اي ردك  ي كريم
كريم :مفيش رد بس عندي سال لمدام لارا
القاضي:اتفضل
كريم:عيزا تبعدي عني و دا قرارك النهائي
لارا بصت ف عيونه و لنفسها *انا مقدرش اعيش من غيرك ب بس انت خنتني *
لارا:احم اه 
كريم:انتي انتي انتي طالق و هطلقك عند مازون شرعي و كل حقوقك هتخديها ..بس الاولاد اي مصرهم 
لارا انهارت من العياط و قالت :ا الاولاد هيفضله معايا
القاضي:الحضانه مع الام بس لك الحريه ف انك تشفهم و تقعد معاهم و دا ع حسب الاتفاق مع الام
لارا:دول عيالك و تقدر تشفهم ف اي وقت 
و سبته و مشت و هي بتعيط
ف بيت شهد
شهد:طب ينفع افهم انتي بتعيطي ليه دلوقت ما انتي الي كنتي عيزا كدا
لارا:اهئ اهئ مش هشوفه تاني اهئ اهئ 
شهد:هتشفي لانه ابو اولادك بس مش هتشفي كريم حبيبك تاني و انتي الي اخترتي كدا
لارا:اعااااااااا طلقني اكنه مصدق يخلص مني 
شهد:انتي عيزا تجنني ما انتي الي صممتي و كمان رفعتي قضيه خلع عيزاه يمسك فكي مثلا
لارا: ااااااعااااااااا مين هيجبلي دلوقت الصباره الرقاصه اعاااااا
شهد بفرسه: ااااااعااااااااا انتي هتموتني بت اطلعي بره روحي روحي يلا بلاش قرف و فرسه 
……………………………………….
عدي اسبوع ع طلقهم و كل يوم كريم بيشوف العيال بس مفهمهم انه عنده شغل عشان كدا مش قاعد معاهم 
و كل واحد شايف شغله كويس اوي 
……………………………………….
ف الشركة
ف ميتنج 
كريم:دي فكره هيله 
سرين:ايه فكره كتير كتير حلوه و انا بفهم ف الفاشون و هايل لم نفتتح شركه متل هيك هون بمصر 
احمد:ايوه حلوه جدا ان نفتح شركه لتصميم الازياء و نصدر للعالم كله ..هنسميها اي
تيم:امممم نسميها ع اسم صاحب الفكره يعني مثلا سيري الازياء والموضه
سرين بفرحه:واااو راح تسميها ع اسمي كتير حبيت 
كريم:اشطا كدا تتم بس عيزان نصممين ممتزين و نتعاملمع اكبر اتيلاهات ف البلد 
فارس: متقلقيش الموضوع دا عندي
كريم:تمم اتفقنا
……………………………………….
ف الاتليه بتاع البنات
ايمان:اي دا اومال فين عيالك ي لارا
لارا:جبالهم بيبي سيتر 
تمارا:شفته الاعلان الي ع النت دا
شهد:اعلان اي 
تمارا:اعلان لسه نازل حالا افتتاح اكبر شركه سري الازياء والموضه ف مصر و طلبين يتعقده مع اتيلاهات مصر و مش كدا و بس عيزان مصممين 
ايمان:اوووو دا مشروع هينالنا نقله تانيه خالص
شهد:فعلا ..تمارا ابعتلهم طلب 
تمارا: اشطاات
……………………………………….
بليل ف بيت لارا
ميرا:مامي لابي بقاله فتره كتيره مش بيبات معانه و هو وحسني اوي
لارا حضنتها و قالت:ولله يبنتي و وحشني نا كمان
مراد:طب متقليله يقعد معانا بقا 
لارا:حاضر ي حبيبي 
ترن ترن
لارا:الو اي ي تمارا
تمارا:الطلب اتقبل و هيعمله معانا انتر فيو بكرا لزمه وحده فينه تروح
لارا:انا عندي شغل كتير لزم اخلص تصميم الفستان الي بشتغل عليه
تمارا:تمم انا هروح بس بعرفك بس ي قلبي
لارا: اشطا يابا يلا تصبحي ع خير
تمارا:و انت من اهلو 
……………………………………….
تاني يوم ف 
الكل ف الشغل و تماره راحت الانتر فيو 
و رجعت ع الشغل تاني
تمارا:ف خبرين واحد حلو و التاني وحش ابدا ب اي
لارا:قولي الحلو و الوحش متقلهوش
تمارا: مينفعش لزم اقول الاتنان
شهد:طب قولي و اخلصي 
تمارا:الحلو ان الشركه وفقت ع الشغل معانا اوووو
ايمان: الحمد لله طب و اي الوحش
تمارا بصت ل لارا:ان الشركه بتاعت كريم و فارس و تيم و احمد و…..احم سرين 
لارا????:سردين اعااااااااا سردين بتشتغل مع كريم ااها اااه يمررتي اااه 
شهد:المراره بتبقا ف الجنب ي لارا مش ف نص بطنك
لارا:اعاااااااا اخرصي يبت انتي ..لا لا مش هنمضي معاهم و ع الله الارزاق 
تمارا:انتي عبيطه يبت ع فكرا انا عرفت ب الصدفه لم شفت كريم طالع هناك و هم مش ع طول هناك ف هنشتغل معاهم 
لارا بتفكير:تمم كدا كدا احنا شغلنا هنا مش عندهم 
تمارا:احم هننقل هناك عشان ادوتهم اغلي و انضاف و هنعرف نشتغل ف الوسع اكتر
لارا:لا بقا انتي حد مصلتك عليا تمارا غوري من وشي
شهد:معلشي ي لارا تعالي ع نفسك شويه
لارا:ع جثتي اروح هناك
……………………………………….
تاني يوم ف الشركه الجديده
بنت وقفه مع لارا:و دا مكتبك ي مدام لارا نورتي الشركه
لارا من تحت درسه:دا نورك 
لارا بدات شغل 
و المكتب ازاز 
ف سرين و هي معديه شفتها بس لارا مشفتهاش
سرين استخبت و قالت بصوت واطي:ي الله شو بتعمل هي هون ..ويت ويت هي بتكون من المصممين الجدد ي الله لو شافتني راح تموتني شو اعمل..اه راح حاكي كريم
سرين:الو كريم الحقني
كريم: ف اي
سرين:لارا هون هي من ضمن المصممين الجديده 
(اه نسيت اقلكم ان سرين اتعرفت ع تماره ب انها اخت فارس بس مش اخت كريم )
كريم:اه عرفت طب و فين المشكله
سرين:شو انت ما بتعرف مرتك هي ممكن تموتني انا بخاف منها
كريم:اعملي الي اتفقنا عليه ي سرين
سرين بخوف: الله يستر باي راح حكيك بعد شوي 
و قفلت 
سرين خدت نفس و دخت ع لارا
سرين:اهلا 
لارا بتبص:اهل….احم اهلا سردين 
سرين:سرين حبيبتي سرين و لو مو عرفه تقليها بتقدري تقولي سري 
لارا:اقول سرير يعني بصي ي سرير ولي سردين انتي انا جي اشتغل ف خلكي ف حالك و عدي يومك ها
و راحت قعدت ع المكتب تشتغل 
سرين:امنيح انك بتشوفي شغلك يلا تشاو 
لارا:يرحمكم الله 
سرين ضحكت و مشت 
لارا :ماشي ي سردين الكلب هوركي ايام سوده 
……………………………………….
ف شركه كريم 
فارس: احمد عيزك تروح تمر ع الموظفين الجديده ف الشركه و تشوف اخبار الشغل ماشي ازاي من اول يوم كدا
كريم بتفكير و اندفاع:انا هروح احم احمد عنده شغل تاني 
فارس بمكر:و انت كمان عندك شغل ع فكره
كريم:اعتبرني بهرب من الشغل ي سيدي ..يلا باي 
و مشي
……………………………………….
راح الشركه و مر ع الموظفين كلهم و وصل عند مكتب شهد الي جنب لارا
كريم: ازيك ي شهد
شهد:الحمد لله ي كريم اي اخبارك 
كريم:الحمد لله هو انتي و لارا بس هنا 
شهد بمكر:و انت عرفت ان لارا هنا ازاي
كريم بتوتر:ها اص اصل
شهد:اه ي كريم احنا بس عشان الاتيليه يفضل مفتوح 
كريم:تمم مبسوطه ف الشغل
شهد بخبث:اه الحمد لله.. اهم حاجه انت تكون مبسوط
كريم:ها و انا هتبسط ليه سلام ي شهد
و سبها و مشي راح ل لارا
كريم: السلام عليكم
لارا من غير مابص:وعلكم السلام 
كريم بص ف رسمه الفستان انبهر بس حب يرخم :من الادب و الزوق لم المودير يدخل تقومي تقفي و بعد كدا تكملي شغل
لارا بصتله و بصت للرسمه تاني:نعم ي مودير عايز اي 
كريم شد الورقه و قال:مش حلوه لزم تطلعي شغل احلي من كدا 
و رمي الورقه قدمها و طلع بره 
لارا????????
كريم وقف هو و سرين قدام مكتب لارا
كريم:وحشتني اوي اوي ي روحي
لارا سمعت قالت بصوت واطي:طلعت روحك انت و هي ي قادر ي كريم
سرين:انت وحشتني اكتر بيبي تعا نقعد بمكتبي و بشربك شي 
لارا:توحشك عقربه تلوشك ي بعيده 
و قامت طلعت بره تجيب حاجه سرين ندت عليها 
سرين: بقولك ي لارا بدياكي تقولي للساعي يجيب لنا تانتان قهوي مظبوط بسرعه
لارا بتفكير :اممممم احلي قهوي ي سردين من عيوني 
و مشت 
كريم بضحك:مش مطمن 
سرين:ولا انا ????
(وحياتك ي سردين ولا انا ????)
و
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!