Uncategorized

رواية سجين الوحدة الفصل العاشر 10 بقلم رحمة أيمن

 رواية سجين الوحدة الفصل العاشر 10 بقلم رحمة أيمن
رواية سجين الوحدة الفصل العاشر 10 بقلم رحمة أيمن

رواية سجين الوحدة الفصل العاشر 10 بقلم رحمة أيمن

حمزه:  مستحيل يحصل الكلام ده! 
ورد:  متعصبنيش ياض! 
حمزه:  انتي عايزني امشي في شارع وفي ناس،  ده علي جثتي
ورد:  هو انا بقلك يلا ننتحر،  ده احنا هنمشي عادي بدل العربيات والحراس والزحمه الي انت فيها دي 
حمزه بقلق:  ورد متضغطيش عليا لو سمحتي! 
كان بيقُلها بترجي وعيونه خرقه قلبي، عمري ما قدرت اقاوم ضحكته او قلقه او خوفه من حاجه بحس بحساسه من غير ما يتكلم،  بفرح لما يناقشني ويظهر قد اي هو مش قادر ومش عايز ومبحسش انه بقلل منه حاجه وانه “راجل”واي اقلها اني تعبان وضعيف دي؟  
الرجوله طبعا شيئ اساسي ومهم في شخصية اي راجل بس لازم تعرف انك بتزعل عادي وبتكلم عن مشاكلك في الشغل عادي برضه وتحب اني اسمع واتكلم معاك وده كمان عادي لانه واجب عليا اني اكون ملجأك وقت اي ديق تحس بيه لان دي مشاركه مش ضعف. 
ورد:  حمزه ده اليوم الرابع الي اقلك فيه كده وتقولي لاء ومش قادر ومتضغطيش عليا،  لازم تاخد خطوه،  لازم تتعلم تحارب مخاوفك دي ولازم تواجه المشكله مش تهرب منها فهمني 
حمزه: ورد انتي مش فهماني لي،  انا حاولت كتير ومعرفتش وصدقيني الالم الي بينتج عنه انا مبقدرش عليه وبكون اسبوع مَخدر ولا بشتغل ول بحس بنفسي،  انا بقلك حقيقه عشتها الف مره ولسه مفقتش منها ول عارف اغيرها يا ورد؟ 
كان قاعد علي الكرسي ودراعه علي رجله ومشبك ايده ببعض وباصص لتحت،  وبيهرب بعينه في كل مكان عشان محسش بتعبه،  كان نفسي احضنه،  اطمنه،  اقلو انها هتعدي
بس مينفعش نتغبي في الحب ول تتغبي علي ضميرك الي ديما يكون فايق عشان يوفقنا معاه 
بعدها نزلت قدامه وعينى في عنيه عشان اطمنه واتكلمت بصوت هادي وبنبره اهتمام وقلق. 
ورد:  انا جنبك،  هنمشي سوى وقتها كنت لوحدك لكن دلوقتي انا معاك،  صدقني انت تقدر انا عرفه ووثقه فيك
حمزه:  صدقيني مقدرش اعمل كده 
ورد بعصبيه:  حمزه اذا انت مش قادر تثق في نفسك انا مش هعرف اساعدك ول اي حد يقدر يعمل كده!  ،  انت لازم يكون عندك إرادة التغير،  تواجه نفسك اخطائك وحياتك.. اقلك الفرق بين الهزمه والنجاح اي؟ 
او التغير وانك تكون زي ما انت كده من غير تقدم؟ 
هو عدم الاستسلام!  ،  جرب مره واتنين وتلاته واقدر علي نفسك وضعفك وخوفك وانا جنبك هطمنك بجد،  تعرف لما بابا واخويا ماتو في حادثه انا جرالي اي،  تعرف امي عملت كام عمليه! 
محدش مر بحاجه سهله ومحدش بيستسلم لمجرد انه خايف؟! 
حمزه:….. 
معرفش اتعصبت عليه كده ازاي،  ازاي قدرت ابص في عينه جامد كده واتكلم بكل الزعر ده،  ازاي قدرت اشوف يومها دمعه جامده نفسها تنزل وهو محاصرها بجنود الكبرياء جنود صلبه زيه 
غريب حمزه ده..  انسان قوي وجزاب وراقي وكتلة معلومات و يقدر يجزبك بنظره،  حركه،  حوار، او حتي سكوت،  يقدر يتحمل اي كلمه منك بصمت ويقدر يخليكي تسكتى بنفس الكلمه وبعد ده كلو بخاف؟! 
هو مش غريب يا جماعه هو في قلبي اوي مش اكتر. 
ورد:  مش هترد عليا 
حمزه:  انا لازم انام وانتي لازم تمشي لانك هتتاخري كده 
ورد:  حمزه
حمزه:  خدي بالك من الطريق وانتي ماشيه  
قال كده ودخل الاوضه الي هي الوحيده الي مينفعش او محرم عليا ادخلها ولاني طبعا فضول امي طافح في خلقتي كنت كل ساعتين اساله تقريبا فشتمني في الاخر فسكت بقي 
ولاه انت بتاجر باعضاء البشر فيها صح كشتفكو انا اصلا. 
_________________ 
ورد:  احط مرئه دجاج وحده ول اتنين
شهد:  لاء لاء حطي اتنين عشان يقوي الطعم 
ورد:  طيب روحي جيبي المقص كده 
“تحرك رشا الكرسي علي المطبخ” 
رشا:  خيااانه وفي بيتي!  وفي مطبخي!  ااااه مش قادره 
شهد:  عااا اي يا وليه خضتيني! 
ورد:  يلهوي يا ماما فزعتينا مش كده
رشا:  فاكرين انكو كده هتفلتو مني يعني، اندومي تاني يا ولاد الجزمه 
شهد بتريقه:  نفسي مره تشتمني كده واحس بالاهانه انما ابدا بتشتم نفسها بس 
ورد: ده انتي هتاخدي شبشب،  ههه لزق في وشها يا ست الكل طب والله عاش 
“ترمي الاخر في ورد ايضا” 
رشا:  واتكتمي انتي كمان يا رقاصه يلي بترجعيلي كل يوم بليل ومحدش عارف يلمك
شهد:  ااااه يا حبوبي ومسامي وقورتي يني،  انا وشي بقي طاسه بسبب ام الشباشب دي مينفعش كده يا حجه 
ورد:  طب والله قلتلهم يزودو النقطه شويه مرضيوش 
رشا:  نقطه يا قليله الادب، م انا معرفتش اربي وشوفي مين هيحوشك عني بقي 
جريت براحه وهي تحرت بالكرسي بضحك ولفينا ورا بعض في المطبخ و في الصاله ولما تعبت وقفت الكرسي ونهجت كده وقالت بتعب”هه خلاص يا ورد مش قادره ” وطبعا مقدرتش امسك نفسي وقتها. 
ورد بعناقه ووضع راسها في حضنها والبكاء:  انا بحبك اوي يا ست الكل والله. 
رشا:  شوف البت الي عايزه تنكد علينا دي 
شهد:  وانا وانا حبوني معاكو 
رشا:  تعالي يا فصعونه. 
بحبهم قد عيني من جوه،  لو قولت اي وعملت اي عمرك ما تلقي حد بحبك ويخاف عليك قد عائلتك،  لما بضعف بحتاج ليهم ولما بقوي بيكون بسببهم،  الحياه احيانا مبتكونش عادله معاك بتاخد منك حاجات كتير اوي،  لكن لو سبتلك عيله..  اعرف انك ملكت حاجات كتير حلوه من اهمها ” الدفه “. 
رشا:  ها هتلمو كياس القرف ده وتنضفو المطبخ امتي،  انتو ما صدقته ول اي،  قومي يا بت انتي وهيه شيلي القرف ده من المطبخ 
شهد وورد بحزن مصتنع:  مامااا بقي 
رشا:  احم بطعم اي 
ورد ببتسامه:  اللحمه 
رشا:  عليه مرئه 
شهد:  عليه عليه وشطه كتشير اوي 
رشا:  خلصانه جيبو الاطباق. 
_____________
“تقوم بعناقها بقوه وهدوء” 
شهد بستغراب:  اي يا بت هتموتي قريب ول اي؟ 
ورد:  بعد الشر عني يا حيوانه الهي الى يكرهوني 
شهد:  طب كويس طمنتيني، في اي بقي 
ورد:  اي جي انام جمبك وبحضنك..  اي الغريب في كده؟ 
شهد:  لاء مفيش حاجه غريبه فعلا! 
ورد:  يستا الحب الاخوي عايز منا اي 
شهد:  لاء يا ست ورد،  انت بتعنل كده في حالتين،  لاما محتاره في حاجه،  لاما مديقه وبقالك كتير مبتقوليش حاجه وسكته ها،  سكته اما اشوف اخرتها 
ورد:  تدري اني احبك كتشير اوي 
شهد:  تدري انك مهزقه وديما بتغيري الموضوع 
ورد:  بوعدك هقلك بعدين خليكي رويييحه
شهد:  مزفته يختي ويلا ننخمد عشان جامعتي بكره 
ورد:  تيجي نعمل شاي بنعناع بالقرنفل؟ 
شهد:  طيب تص تص تصبحي علي خير 
ورد:  شهد مبهزرش،  باليز ابت،  انتي ياض 
شهد:….. 
ورد:  اتفو عليكي. 
……….. 
عملت شاي وخرجت البلكونه وانا بسمع عنه،  ومبفكرش غير في. 
وبصيت لنجوم وكملت مع الاغنيه ” بتغيب وانت الي علي بالي وان كنت مش غالي يبقي مفيش غالين ” مفيش غير كلمه واحده هقلها ” تامر ده جامد جموده الجمدان وشكرا “
“منزل دعاء” 
دعاء:  اي الى هو مش هروح انهرده دي؟ 
ورد:  هي كده،  نونوت في دماغي 
دعاء:  امم هو ده الي ناقص اصلا عشان نتاكد انك مش كائن طبيعي زينا
ورد:  هطلع فوق علي اساس اني رجعت بدري وهسيبك قاعده لوحدك كده اتكلمي الحيطه
دعاء:  لاء خلاص خلاص مش مهم حمزه ول غيرو يا قلبي انتي،  تحبي تشربي شاي بلبن؟ 
عدا تلات ايام،  معرفش بهرب منه ول مني ول من اي،  بس انا حبيته واوي كمان! 
مقدرش اعمل كده،  مقدرش اقع فيه اكتر من كده حتي لو هموت واشوفه،  طيب هو كويس،  بيقرأ اي دلوقتي،  كسب كام في اخر جيم،  لسه قمر زي ما هو وبيخطف القلب ول انا الي مشفتش بربع جنيه تربيه،  معرفش. 
ورد بستغراب :  الو 
اكرم:  الو يا ورد ده رقم الشغل
ورد:  اه يا عمو اهلا 
اكرم:  هتروحي لحمزه بعد الشغل ول اي 
ورد:  لاء ممكن مروحش انهرده 
اكرم:  امم كنت واثق انه في حاجه ومش راضي يقول،  انتو تخانقتو يا بنتي 
ورد:  لاء يا عمو مفيش حاجه،  هي الفتره دي معرفتش اجي وكده 
اكرم:  حمزه مخرجش من اوضه الذكريات من يومين،  محدش عارف يوصلو ول راضي يكلم حد،  صحته بتسوء اكتر وخايف ترجع الفوبيه والحساسيه من الناس اكتر واكتر، وانا لازم اسافر انهرده عشان الشغل ومش عارف اعمل اي؟
ورد بقلق:  طيب يا عمو انا رايحه لي دلوقتي متقلقش عليه 
اكرم:  شكرا يا بنتي،  انا يومين كده وراجع علطول،  عشان خاطري خدي بالك منه 
ورد:  اكيد 
كنت حسه بذنب كانه حد رشق فيا سكينه وكاني انا السبب في ده جريت من مكاني وستأذنت من نرمين وجريت علي اول تاكسى ومستنتش ان عربيتهم تيجي زي كل مره وامشيهم وروحت لي من غير ما تردد لحظه او ابص ورايه حتي كل الي فكرت فيه اني اكون جنبه واطمن عليه. 
قائد الحراس:  مين علي البوابه؟ 
ورد:  انا ورد، افتحلي 
قائد:  انسه ورد! اتفضلي انا اسف جدا 
ورد:  لاء مفيش حاجه،  هدخل لحمزه موجود 
قائد:  اه في اوضته 
ورد:  تمام شكرا. 
خدت الممر في خطوه ونص وانا قلبي بيتكلم قبل لساني،  بينبض بحرقه وشوق قبل عنيه الي تملت بدموع اول ما شوفت اوضته وهو مش موجود فيها وقاعد علي الكنبه وفاتح كتاب واول ما ادخل يبتسم ابتسامه ترشق في قلبي ويقولي بحب “اتاخرتي لي يا ورد”  وانا اقلو ” الطريق يا باشا انت اوضتك علي حدود لبيا كده ” ويضحك وقلبي يضحك معاه،  وحشتني يا حمزه اوي 
وبعدها لقيت الاوضه السريه مقفوله فمشيت ليها بحذر. 
طق طق طق 
ورد:  حمزه انت هنا! 
حمزه:….
ورد:  حمزه انت موجود في الاوضه،  لو سمحت افتحلي لو جوه 
حمزه بصوت مهزوز:  دي انتي يا ورد؟! 
ورد:  اه انا انا،  افتح طمني عليك يا حمزه،  انت كويس؟ 
قام فتح ودخل الاوضه تاني وانا وره وكلي صدمه وزهول! 
ورد بخضه:  حمزه اي ده؟! 
يتبع ……
لقراءة الفصل الحادى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!