Uncategorized

رواية هي والمجهول الفصل العشرون 20 بقلم نعمه شرابي

                                       رواية هي والمجهول  الفصل العشرون 20 بقلم نعمه شرابي

رواية هي والمجهول  الفصل العشرون 20 بقلم نعمه شرابي

رواية هي والمجهول  الفصل العشرون 20 بقلم نعمه شرابي 

حين يَِّّسـألَوِنِــڪ عٌنِـيِّ…
قِلَ لَهِمَ تّـمَتّلَڪ خَمََّسـةّ عٌيِّـوِبِ..؟
أّوِلَآ: هِيِّـــأّ تّـقِلَقِ عٌلَيِّــأّ ڪثّيِّرآ
ثّـأّنِيِّـآ: أّنِــهِأّ َّسـيِّئهِ أّلَمَــزِّأّجِ حٌـيِّنِ تّـفِّقِدِنِـــيِّ
ثّـأّلَثّــآ: أنِــهِأّ تّــخَأّفِّ عٌلَيّ مَنِ ڪـلَ شٍــيِّء
رأّبِــعٌآ: قِــأَّّسيِّـهِ عٌنِـدِ غٌــيِّرتّـــهِأّأّأّ
خَـأّمََّسـآ: تّــــريِّــدِنِـيِّ لَهِـأّ وِحٌــدِهِــأّأّأّ

فتح آدم الفون واحتضنه وقال صعب

فراقي عنك يا ضي عينى بس لازم

احاول اتقلم عشان اقدر اكمل وخليكى
ترجعي قوية ترجعي ضي اللي الضحكة الحلوة مكنتش بتفارق وشها وفاق علي صوت الرجاء ربط الاحزمة وانطلقت الطائرة

وتوجهت
ضي مع سفيان وورد الي البيت وما ان دخلت حتي جرت علي غرفتها وظلت تبكى
وتتذكر حنية آدم وحبه لها وان الله عوضها بحبه وقربه منها

وباطفالها التي حين تذكرتهم وضعت يدها علي بطنها وقالت ربنا يحميكم
يااااااااااارب ويخليكم لنا ويسعدك بابكم ونفرح بنجاحة ونامت ضي

انت اتجنيت عاوز مني اية ابعد عني لاء لاء مش ممكن تاخدهم مني أبعد إيدك جاك كسر إيدك اآآآآدم الحقني بغرق بغرق

وفاقت ضي علي يد جميله تهدهدها واخذتها في حضنها وقالت لها اهدى حبيبتي ده كابوس استغفرى ربنا وقومي
صلي
آدم وصل ورن عليكي مش رديتي
هيوصل السكن ويكلمك قومي صلي علي ما يكلمك هزت ضي راسها

بالموافقة وقامت دخلت الي الحمام واتوضأت وصلت فرضها وأستغفرت ودعت ربها ان يحفظ زوجها وابنائها

رن
هاتفها جرت علية بلهفة ولم ترى المتصل وردت وما كان غير ام سفيان تطمئن
عليها وعلي حملها والتي فرحت عندما علمت ام سفيان انها سيمن الله عليها
بتوأم فرحت كثيرا وباركت لها ودعت ان يحفظ الله لها زوجها وأولادها
وانهت معها

واخذت هاتفها وتوجهت الي حديقة البيت التى تطل على البحر وجلست امام البحر تتذكر ما ومرت به من آلام ومن وقت للاخر تنظر الي الهاتف

وجدت سفيان يجلس بجوارها ويبتسم
سفيان..أية الحكاية لحق يوحشك كدا
ضي.. لم ترد

سفيان.. يا بختك يا دكتور آدم منصوف في الحب أمرى لله خدى كلمية معايا خط دولي عشان بسافر كتير بحكم شغل ابويا

ضي.. بجد يا آدم.. اقصد يا سفيان طيب رن علية بسرعة

سفيان .. يخربيت الحب وسنينه حد كان يصدق ضي بنت ام ضي تحب آدم اللي كان بيعد النجوم في حبها عشان ترضي عنه سبحانك يا رب

ضي..بطل غالاسة ورن وقوم من هنا

سفيان.. هرن بس بعد ما تخلصي عاوز رئيك في موضوع حياة او موت

ضي ..ماشي رن بقا يا ابني

رن سفيان علي آدم واعطى الهاتف لها
آدم.. سفيان خير يا ابني في حاجة

ضي..كدا يا آدم أنا سفيان طب انا مش هكلمك وصلت ولا لسة وكلت اخدت

شاور ولسة متنساش تتقل لبسك وحاول تنام ومتجهدش نفسك آدم مش بترد لية

آدم.ههههههههههه انتي مش بتقولي مش هتكلميني ومش مدياني فرصة أرد حاضر

يا قلب آدم هعمل كل اللي انتي عايزاه أنا لسة واصل الفندق وواقف اسجل بيناتي

أهم شيء انتي عاملة ايه والبهوات عيالك

عاملين اية معاكي حافظى علي نفسك وتاخدى الدوا في ميعاده وبلاش مجهود وحركة كتير عشان اجمل ضي اللي

هتجيبلي احلي زهور في حياتي هخلص واكلمك اسيبك على عيني

ضي..هستناك يا قلبي متغبش علية
واغلق الهاتف وتبسمت علي لهفتها

لسماع صوته

افاقت علي سفيان يقول تليفوني حلو قوى كدا عشان تحبية كدا

ضي.. اتلم يا زفت انت وتعالي هنا عاوز اية اخلص ومطولش عشان عاوزة ارتاح

سفيان.. ترتاحى مني يا ضي ماشي سلام

ضي..خد هنا يا واد انت فية اية

سفيان.. بحب يا ضي ومش عارف ده حب ولا استلطاف ولا تعود مشاعرى متلغبطة

ضي.. احكي وبطل فلسفة

سفيان.. نجلاء اخت علي زميلي وجيرانا انتي عارفاها عاوز أتقدم لها ومتردد

ضي.. عشان الكلام الاهبل اللي قولته
شوف يا سفيان خليك ايجابي وخد خطوة

ومتبررش اى شعور جواك تحت اى مسمي ولو عاوزنى اساعدك فانا بقولك
كلم

الشيخ سويلم واتقدم انا قدامك اهو
عمرى ما كنت اتخيل اني احب بعد احمد
بس انا دلوقتي عندى آدم بالدنيا كلها

مش بحبه وبس لاء دانا اكتشفت انى بعشقه

وربنا يقدرني واقدر اسعده خد خطوة ايجابية يا سفيان واتقدم واللي فية

الخير يقدمه ربنا واستخيره قبل ما تعمل اى حاجه واعقلها وتوكل يابن الشيخ سويلم

سفيان..طب يلا قومى عشان البرد ولا عاوزة آدم يحاسبنا ويقول اهملنا معاكي
تعرفي يا ضي انتي من يوم ما شوفتك وعرفتك وانا قلت ربنا بعتلي اخت وصاحبة تفهمني وتقدر تدخل لقلبي

ضي..طيب يا فليسوف عصرك يلا

جميلة .. يا ضي يلا يا حبيبتى عشان نتعشي جوعتينا وورد جت اهي هي كمان

ضي.. ماما جت يا امي

جميلة آه بتعمل العشا مع السيدة جوة
ضي يلا يا سفيان مع ان مليش نفس

سفيان.. اه اه عارف انك ملكيش نفس شوية وهتاكلينا يلا ياااختى

تناولوا العشاء والتموا امام شاشة التلفاز
حتي رن هاتف ضي وفرحت عندما وجدته اسم حبيبها

دخلت ضي غرفتها واغلقت الباب وفتحت الهاتف

قالت آدم حبيبي وحشني اوي اوي امتي ترجع بالسلامه انت اكلت وصليت

آدم.. اهدى يا حبي آه اكلت واخدت شاور وغسلت سنانى

وصليت وكنت هنام قلت اكلم الحته الطرية بتاعتي اللي مخليانى ناسي

الدنيا واللي فيها وحشتيني من ساعة ما ركبت الطيارة بحببببببببك

ضي..مش اكتر مني يا آدم تعرف لما

بعدت عني مش بس اتاكدت اني بحبك لا انا بعشق التراب اللي بتمشي علية

آدم.. بس انا اكتر منك ومتعرفيش مش قادر اقعد من غيرك ولو مش ركوب الطيارة

كنت ختك معايا واخبيكي جوه قلبي ضي قلبي اسيبك تنامي ومتنسيش

دواكي وصحيني عشان أذاكر شوية اول ما تصحى يلا خدني في حضنك

وغمضي عيونك الحلوة ده لا إله إلا الله
ضي..محمد رسول الله تصبح على خير

نامت ضي وآدم حتي رن المنبه قامت واتوضأت وصلت الفجر وجلست تقرأ في كتاب الله وتحمده ان الله من عليها بزوج صالح يحبها

ورنت علية حتي صحي وقام وصلي

فرده لفرق التوقيت

ووجد رساله علي فونه

➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿
لك في روحي همسه ….
كلما غبت عني ذكرتها ….
ولك في قلبي نبضه ….
كلما زاد حنيني لك عزفتها ….
ولك في أنفاسي حياة ….
كلما زاد شوقي لك تمنيتها ….
ولك بين ضلوعي سكنا ….
كلما تغربت عني استوطنتها ….⁦
ولك في دنيايا الف زهره ….
كلما ذبلت رويتها…..
♥❤❤????
ابتسم ادم وارسل لها
أحببتُك باليقِين الَذي لن يحني ظهري يومًا،
أحببتُك بروح لم تخاف الحياة بمُرها لطالما أنك معي،
أحببتك ك شيء مني، ك كُل شيءٌ لي ..

استمرت الأيام علي هذا الوضع حتي مر الشهر وجاء يوم مناقشة رساله آدم

وكانت ضي علي اعصابها ولم تقم من علي سجاده صلاتها

من توترها وقلقها غفت علي سجادتها وكانت تحلم بأن آدم أتي وحملها

ووضعها علي الفراش

ولكن قامت علي صوت قاسم وهو يضحك علي علي كلامها اثناء نومها

قاسم… قومي يا اختي جوزك اتصل عشرين مرة وانتي نايمه في العسل

خلص مناقشته وخلاص حجز وجاى بعد بكرة والحمد لله خدها بجداره

ضي. بجد بجد يا قاسم ولا بتضحك علية

قاسم.. اتصلي وانتي تتاكدي

ضي.. فونى فين فين اهوت هاته والنبي يا آدم اقصد قاسم

قاسم.. بقيت آدم صبرني يارب بت ياضي اية رئيك نويت

والنية خير لله اني استنى آدم لما ينزل عشان اغلس عليكم انتم الاتنين

وبعدين ابقي أخد امك ونروح ابوكي جاى اخر الأسبوع

ضي.. برحتك وجودك او غيره مش هياثر فينا اصلا

هتبقي نكرة بالنسبة لنا

قاسم.. اتلمي يا بت احسن هنام وسطكم
اتصلت ضي ي آدم وانتظرت الرد

آدم.. قلبي قلبي قلبي يا ناس وحشاني مووت نفسي كنتي تبقي معايا وتسمعي درجة التفوق بتاعة جوزك حبيبك

ضي.. مش تزعلني هلاقيها منك ولا من ولادك اللي منيميني طول الوقت ولا الزفت قاسم كان نفسي اكون معاك

واخدك جوه قلبي لسة هستني يومين وترجع لي مش كتير

آدم.. هو قاسم عندك من امتي وهيمشي امتي الواد ده عامل لي زى اللقمة في الزور

ولا سي زفت التانى سفيان نفسي اولع فيهم الاتنين واخلص منهم

ضي.. ضحكت كثيرا من غيرة آدم عليها من اخواتها

آدم.. اضحكي يا اختي ماشي اجهزى بقا عشان هاخدك ونمشي اول ما اوصل

ومفيش اعذار ومش هقولهم غير بعد ما نسافر نفسي اخبيكي جوة قلبي انتي

بتاعتي انا لوحدى متعرفيش الشهر ده عدى علية الزاى وانتي بعيدة عني

دخل قاسم..هه لسه كل ده كلام ارحموا انا سنجل لسة حرام عليكى

ضي.. اطلع برة يا قاسم واللهي لا اجوزك والمك عشان تبعد عن أدم حبيبي

قاسم.. بيقلدها آدم حبيبي اشبعي بية يا اختي جتكم القرف في حبكم

آدم.. عيل فصيل ورخم صدقتيني

ضي.انطلقت في الضحك حتي ادمعت عيونها خلاص معنتش قادرة منكم

عاملين زى الضراير صبرني يارب

آدم.. المهم وحشانى قوى والعيال

عاملين اية روحتي لوائل عشان المتابعة ولا لاء

آه روحت ومسنية اما تيجى نعرف

نوعهم سوا عشان انت اللي تبشرني

آدم.. باذن الله تعالي ولد وبنت

ضي.. يااااااااااارب يااااااااااارب ويفرح قلبك يا حبيبي وتجيني بالسلامة

آدم.. ويخليكي لي انت وزين ووتين

مر اليومين وعاد آدم واستقبله سفيان وقاسم بالمطار

ولم تذهب ضي ظلت في البيت تنطزه حتي دخل من الباب وجد الجميع

في استقباله ما عدا هي سلم عليهم جميعا

وهمس لامه فين ضي يا غالية ردت

والدته مستنيك جوه وقلقانه من الصبح عليك دخلت تصلي

دخل آدم غرفته ولم يصدر صوت واغلق الباب بالمفتاح وبحث عنها بالغرفة لم

يجدها ووجد باب البلكون مفتوح تقدم بشويش

وجدها جالسة علي كنبة صغيرة وضع يديه علي عينها انتفضت ضي في مكانها وشمت رائحته وارتمت بين احضانه

تبكي وهو يا اخذها في احضانه كاد ان يكسر ضلوعها من شدة الفرح بها

قبلها آدم قبله بس فيها شوقه لها وحشتيني وحشتيني اوي اوي

ضي.. وانت اكتر كنت هموت واشوفك
آدم..متتصوريش فرحان قد اية انك

اخيرا بدلتيني حبي لكي كنت خايف منك

ضي.. عمرى انت عمرى وكل حياتي اللي

فاتت والجاية واول مرة اقدر اعبر عن

مشاعرى معاك لاني 

يتبع ….

لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا

                                                           لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!