Uncategorized

رواية صدفة العمر الفصل الأول 1 بقلم زينب رضا

 رواية صدفة العمر الفصل الأول 1 بقلم زينب رضا

رواية صدفة العمر الفصل الأول 1 بقلم زينب رضا

رواية صدفة العمر الفصل الأول 1 بقلم زينب رضا

– ف واحد مدفعش ورا
بصوت عالي : مين ي جماعة اللي مدفعش ورا
الشخص اللي قاعد جنبها : اي براحة وداني، بصتله ومردتش
رجعت قالت : مين مدفعش ي جماعة
بهمس : انا اللي مدفعتش، بصتله بطرف عينها وعملت نفسها مسمعتش : انت بتكلمني انا
رحيم : اه انا اللي مدفعتش
رقية : ومدفعتش ليه شاطر تقول وداني ومش وداني
رحيم : ما انتي اللي بتجعري
رقية بصدمة : بجعر! تصدق ان.. قاطعها السواق : ف واحد مدفعش
رقية بشماته : ادفع بقا
رحيم : نسيت محفظتي ف العربية و… 
رقية : اي اي حيلك انت هتحكيلي قصة حياتك وفتحت شنطتها وطلعت فلوس : خد يسطا واحد
السواق : لما انتي اللي مدفعتيش عمالة تقولي للناس ليه
رقية : انا دفعت بس اللي جنبي اداني الفلوس وانا اتلغبطت محصلش حاجه، السواق خد الفلوس وسكت وهي قعدت متعصبة
رحيم رن ع صاحبه
قابلني عند **** يحيوان .. انت بتضحك اصبر عليا .. متعصب عشان بسببك اتأخرت ع الشركة وحصلي موقف بايخ .. بقا كدا طب ماشي وقفل السكة ف وشه
رحيم وهو باصص قدامه : اما ننزل هديكي الأجرة، رقية مردتش عليه
السواق اخيرا وصل والناس نزلت
رحيم بيبص لاقها ماشية نده عليها : لو سمحتي ي انسة
رقية وقفت وبصتله : خير
رحيم : هو اي اللي خير هو انا بشحت منك
رقية : لا لسمح الله اظن انت شوفت السواق اتكلم معايا ازاي
رحيم ببرود : وانا مالي حد قالك ادفعيلي
رقية : تصدق انا غلطانة كنت سيبت السواق عليك ونزلك من العربية ف نص الطريق
رحيم : محدش يقدر، رقية بصتله بغيظ ومشيت
رحيم : استني خدي فلوسك
رقية بصتله وبصوت عالي : معلش متأخرة اقولك اعتبرهم صدقة سلام، ومشيت وهي بتضحك عشان سابته يكلم نفسه خصوصا ان باين عليه مش محتاج صدقة
رحيم : صدقة!! هي البت دي غبية ولا اي
= انت بتكلم نفسك ولا اي
رحيم : عارف انك حيوان ولا اعرفك
مؤمن بضحك : مالك بس ف اي
مؤمن حط ايده ع بوقه : اهو سكت اهو قولي بقا ف اي .. اقولك تعال نفطر وتحكيلي وبعدين نروح الشركة
رحيم : طيب، ومشيوا سوا
رقية وصلت الشركة ودخلت ومش عارفه ولا فاهمه حاجة وقفت واحد وسألته
: لو سمحت انا جايه عشان انترفيو
الشخص : اطلعي الدور الرابع
رقية : تمام شكراً
الشخص : العفو ومشي؛ رقية بتكلم نفسها ‘ دور رابع اي انا فيا صحة اطلع دور اول حتي اكيد ف اسانسير اكيد ‘ فضلت تدور لحد ما لاقت الاسانسير وطلعت
شافت سكرتيرة راحت عليها : لو سمحتي كنت جاية عشان الانتر… اي ده مالك انتي كويسة
السكرتيرة بتعب : اه ممكن بس تجيبيلي مية
رقية بصت حواليها : منين طيب
السكرتيرة : آخر الدور يمين هتلاقي عمي محمد هاتي منه
رقية : حاضر، راحت بسرعه لاقت راجل كبير واقف والمكان زي مطبخ
رقية : لو سمحت عاوزة مية
محمد : انتي مين يابنتي
رقية بابتسامة : انا جاية اعمل مقابله بس عاوزه مية عشان السكرتيرة الحامل اللي برا
محمد : اتفضلي يابنتي
رقية : شكرا؛ واخدت الازازة وادتها للسكرتيرة
دينا : شكرا
رقية : العفو، معلش بس هو انا هعمل الانترفيو امته
دينا قفلت الازازة : مستر رحيم ع وصول اتفضلي اقعدي
رقية : تمام وراحت قعدت
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ صلوا ع النبي????؛ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ف كافية*
رحيم : بس يسيدي ده اللي حصل ومنظري كان وحش
مؤمن : هي دفعتلك لوحدها كدا
رحيم : اه بس السواق كلمها وحش
مؤمن : طبعا انت رديت عليه
رحيم : لا يخويا هي ردت عليه هي دي بتسكت ولا بتسيب حقها
مؤمن : طب والله جدعة
رحيم وهو بياكل : هي جدعه عشان مبتسيبش حقها بس لسانها طويل
مؤمن ضحك : وهتديها الفلوس ازاي
رحيم : مش هديها انت متعرفش انها دفعتها صدقة
مؤمن فتح ف الضحك : صدقة!؛ رحيم بصله بغيظ
مؤمن : مش قادر لاا
رحيم : اطفح وانت ساكت خلينا نمشي عشان عمك
مؤمن وهو لسه بيضحك : حاضر
بعد ساعة تقريبا*
رقية قاعده زهقانه وفيه كذا بنت جت للانترفيو ولابسين لبس قصير وفيه اللي بشعرهم  وده مسببلها توتر عشان ممكن متتقبلش
رقية قامت بزهق : لو سمحتي المستر اللي بتقولي عليه هيجي ولا لا
دينا : هو المفروض يكون جه عمره ما اتأخر
رقية : انا بقالي ساعة وشوية قاعدة اي الاستهتار ده
دينا شافت رحيم جاي قامت وقفت : ممكن تهدي … مستر رحيم ان.. 
رقية : بلا رحيم بلا بتاع بقا مديرين اخر زمن انا راحة اقعد هي نص ساعة كمان لو مجاش هقدم استقالتي احنا هنهزر هنا
صوت من وراها : هو انتي كنتي اشتغلتي عشان تقدمي استقالتك، بتلف تشوف مين بيتكلم
رقية : انت؟؟ انت بتعمل اي هنا اوعي تكون جيت ورايا عشان تديني الأجرة
رحيم : أجرة اي دي
رقية : الأجرة اللي انا دفعتهالك ف العربية انت هتستعبط، دينا ضحكت بتعب غصب عنها
رحيم بغيظ : ممكن تخرسي
رقية : وانت مين عشان تقولي اخرسي؛  وبصت لدينا انا جاية اول واحده هنا لو سمحتي رني ع رحيم ده شوفيه فين او هيجي ولا لا
دينا بصت لرحيم اللي هو اعمل اي
رحيم : مش المفروض تحترمي الشخص اللي جاية تشتغلي عنده
رقية : انت مالك انت وبعدين لما هو يبقا يحترم مواعيده ووقت الناس ابقا احترمه
رحيم اتعصب من كلامها ووجه كلامه لدينا : هاتي القهوة بتاعي ع المكتب ومشي دخل مكتبه
رقية بصت لدينا وعلامات الاستغراب ع وشها
دينا بهدوء : مستر رحيم اللي حضرتك مستنياه
رقية بصدمة : احيييه
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!