Uncategorized

رواية حب مشروع الفصل الرابع 4 بقلم غادة محمد

 رواية حب مشروع الفصل الرابع 4 بقلم غادة محمد

رواية حب مشروع الفصل الرابع 4 بقلم غادة محمد

رواية حب مشروع الفصل الرابع 4 بقلم غادة محمد

حبيبه كان نفسها تفضل في حضنه…  ايوه عايزه فتره تتعود عليه بس برضه كانت عايزه تنام في حضنه 
وفجأه و هيا سرحانه وغرقانه في احلامها لقت….. 
لقت الباب بيخبط خبطه خفيفه 
حبيبه: ادخل 
الباب اتفتح وايمن دخل وبعد ما كان مجهز هيقول ايه نسي الكلام اللي هيقوله ومعرفش يقول ايه؟  
ايمن: في تكييف في الاوضه لو حاسه ان الجو حر ممكن تشغليه وده الرمود 
بص لحد ما جاب الرمود وعطاهولها 
حبيبه: اه تسلم فعلا الجو بدأ يبقي حر 
بيدور علي حاجه تانيه يقولها 
ايمن: طيب محتاجه اي حاجه؟  
حبيبه: سلامتك 
ايمن: لو احتجتي انا في الاوضه اللي جنبك تمام 
حبيبه: تمام 
رجع خطوتين لورا بضهره وصل للباب ويدوب هيخرج
ايمن: بصراحه انا بعد ما وصلت للسرير النوم اتبخر 
حبيبه: وانا زيك 
ايمن: طيب وبعدين؟  
حبيبه: براحتك 
ايمن: انا عايز انام ومش جايلي نوم هناك 
حبيبه ابتسمت: هيجلك نوم هنا؟  
ايمن: انتي رأيك ايه؟؟ 
حبيبه: انت قلت هنفضل فتره مخطوبين 
ايمن: وانا مازلت عند كلمتي بس الفتره دي علشان نتعود علي بعض واعتقد لو كل واحد فضل في اوضه مش هنتعود علي بعض 
حبيبه: دي وجهه نظر برضه…  يعني احنا هنام مع بعض في اوضه واحده وسواهنام مع بعض؟  انا فاهمه كده صح؟  علشان تبقي الامور واضحه 
ايمن: بالظبط كده…..  بس لو في اي وقت حبيتي ننهي الخطوبه دي والطبيعه تاخد مجراها ده مش وحش برضه علشان برضه الامور تبقي واضحه 
حبيبه: قصدك ايه بقي؟ ؟  
ايمن: قصدي يا حبيبه ان مفيش اي حاجه هتم غصب عنك او وانتي مش مستعدالها او انتي مش عيزاها..  اللي انا وانتي نرتاحله وعايزينه هيتم 
هاه عندك اي مخاوف تانيه؟  
حبيبه: لا 
ايمن: اجي؟  ولا مش مرتاحه للخطوه دي؟  
جاوبت بانها حركت نفسها من نص السرير ورفعت الغطا فايمن راح جنبها وقعد 
ناموا الاتنين وكل واحد وشه للسقف ومتحنط 
حبيبه راحت للحرف وعطته ضهرها 
حبيبه: تصبح علي خير 
ايمن ما ردش عليها بس باصص ناحيتها 
 حبيبه بعدها بفتره.: انت نمت؟  
ايمن: لا لسه 
لفت وشها ليه وبقوا الاتنين جنب بعض وشهم لوش بعض 
حبيبه:   خلينا كده قريبين من بعض بس ينفع؟  
ايمن: ينفع 
وشويه والاتنين نامو وغرقوا في النوم 
# ايمن ايمن حبيبي 
ايمن: ايه خير؟  امي في ايه؟  
فاطمه: خير حبيبي بس العصر هيأذن خلال دقايق وما اعتقدش انك صليت الظهر فقلت اقولك وانت براحتك بقي لو تبقي تصليه قضاء 
ايمن: لا قضاء ايه هقوم تسلمي يا ست الكل 
فاطمه: ومراتك اللي في حضنك دي هتصحيها؟؟ 
ايمن بص لقي فعلا حبيبه مستخبيه في حضنه ونايمه علي صدره فابتسم 
ايمن: اه هصحيها تصلي 
فاطمه: اجهزلكم غدا ولا هتكملوا نوم 
ايمن: ما تتعبيش انتي نفسك 
فاطمه: لا يا حبيبي انا اصلا عملتلكم غدا يستاهل احلي عرسان وام حبيبه برضه باعته غدا 
ايمن: طيب تسلموا سيبينا نتعامل بقي 
انسحبت وهو مستمتع بحبيبه في حضنه بس لازم يلحق الظهر 
حبيبه: بيبه…  حبيبه 
حبيبه: امممم ايه 
حبيبه بتتقلب وهو باصصلها ومش مصدق اصلا انها مراته…  شال شعرها من علي وشها برقه وبيمتع عنيه بجمالها ولقه نفسه بيقرب لخدها ويحس بنعومته 
وباسها جنب شفايفها 
ابتسمت وفتحت عنيها 
حبيبه: صباح الخير 
ايمن: صباح الخير لاجمل عروسه في الدنيا 
حبيبه: هو الوقت ايه دلوقتي 
ايمن: الوقت يدوب نلحق الظهر 
حبيبه: طيب نلحقه بسرعه 
قاموا وصلوا ونزل العصر في الجامع ورجع اتغدوا وجاله تليفون عايزينه في شغله 
حبيبه: انت بجد هتروح شغلك؟  
ايمن: امم هروح انا مش واخد اجازه والنهارده ما رحتش 
حبيبه: هو في عريس ما ياخدش اجازه؟؟؟ ماليش دعوه انت لازم تاخد اجازه ولو حتي بسيطه 
ايمن: عيوني انتي بس تشاوري….  بس مفيش عريس بياخد اجازه لعروسه بالمواصفات اللي انا اتجوزتها 
حبيبه: ودلوقتي؟؟ 
ايمن: هاخد اجازه هحاول ارتبلها بس مش الافضل الاجازه لما ننهي الخطوبه ولا ايه؟  حتي نسافر انا وانتي كام يوم ايه الرأي؟؟ 
حبيبه: ماشي ده الصح بس برضه عايزه اقعد معاك كتير 
ايمن قرب منها ومسك ايديها: مش هتأخر اوك هرجع علي طول 
ايمن نزل وفضل 3 ساعات بره ورجع 
عدي حوالي اسبوع بيقربوا فيه من بعض بيضحكوا يهزروا يروح شغله ويكلمها ويخرجوا يتمشوا 
حبيبه: النهارده الخميس واحنا اتجوزنا الخميس 
ايمن: عدي علينا اسبوع بحاله عدي بسرعه قوي 
حبيبه: اهممم فعلا 
ايمن: تحبي نعمل ايه الليله؟؟ 
حبيبه: ايه رأيك نعمل فشار وكوبيتين نسكافيه ونسهر قدام التلفزيون 
ايمن: انا اؤيد بشده 
قامت عملت الفشار والنسكافيه وطلعوا قعدوا قدام التلفزيون 
حبيبه: هقول لمامتك تيجي تسهر معانا؟  
ايمن: قوليلها 
راحت قالت لمامته بس رفضت وقالتلها انها عايزه تنام بدري علشان تصحي الفجر 
فاطمه عارفه بالاتفاق اللي بينهم وكل يوم تدعي انهم ينقلوا الدبل 
ايمن: تتفرجي علي ايه؟  
حبيبه: شوفلنا فيلم اكشن 
ايمن بصلها باستغراب 
حبيبه: بتبصلي كده ليه؟  
ايمن: ما تخيلتش ابدا انك هتقولي كده…  انتي النهارده بتفاجئيني 
حبيبه: ههههههه ازاي؟  
ايمن: في الاول اتخيلت انك هتقولي نقيم الليل وتقرالي قرآن ولقيتك بتقولي لا نسهر مع بعض فرحت انا بقي…. بعدها تقوليلي فيلم اكشن الطم ولا اجيب لطامه 
حبيبه: ههههههه طيب هات اللي تحب تتفرج عليه 
ايمن: لا يا ستي انا نادرا اصلا ما بقعد قدام التليفزيون بصي احنا نختار رقم واللي يطلع نتفرج عليه احنا وحظنا بقي 
حبيبه: ولو طلع مثلا متش كوره او حاجه بايخه 
ايمن: يبقي حظك كده نقلب كل ربع ساعه لو حاجه مش عيزينها 
حبيبه: اتفقنا…  انا اختار الاول 
ايمن: اختاري 
اختارت رقم صغير  وايمن جابه وكانت قناه ناشونال جيوغرفيرابو ظبي 
حبيبه: انا بحب القناه دي بتجيب حاجات حلوه 
لقوا برنامج عن الحيوانات شغال فيها وكان بيتكلم عن التزاوج في الحيوانات 
الاتنين تنحوا وفجأه ايمن انفجر في الضحك وحبيبه معاه 
حبيبه: ابوس ايدك اقلب 
ايمن: مش انتي اخترتي وبتحبي القناه اتفرجي 
شويه وايمن: اختاري رقم تاني 
اختارت رقم كبير 
ايمن: الف كام؟؟  هو في الف قناه اصلا ما علينا نجرب 
ايمن جاب القناه وطلعت قناه التت 
ايمن: ههههه ما شاء الله اختياراتك ايه؟  
حبيبه: طيب اقلب 
قامت وقفت قدام وشه
ايمن: انتي بتخلي بشروط اتفاقنا 
حبيبه: ماهو انا مش هسيبك تتفرج علي واحده شبه عريانه وبتتمايص كده 
ايمن: طيب ما تتمايصيلي انتي وانا اتفرج عليكي انتي ايه رايك؟  
حبيبه: لأ ماليش في المياصه 
ايمن: يبقي اقعدي علي جنب ومالكيش دعوه 
حبيبه قعدت وكشرت وهو قلب القناه 
حبيبه: متشكره 
كان فيلم عربي قديم وكان بتاع عبدالحليم ابي فوق الشجره 
كانت اغنيه شغاله لعبد الحليم وناديه لطفي وكل لقطه ببوسه 
ايمن: هيا ليله باينه من اولها ذنوب ذنوب ذنوب 
امسكي يا بنتي انتي الرمود واختاري 
حبيبه قلبت ولقوا فيلم اجنبي ولقطه فيها اكشن 
ايمن: اهو فيلم اكشن اهو 
كان لقطه مطارده عربيات كان فيلم 
Mission impossible 2 
واحد بيطارد واحده والمطارده كانت حلوه 
ايمن: اعتقد انه بيهزر معاها مش بيطاردها بجد 
حبيبه: شكلهم فعلا  بيحبوا بعض ومتخانقين مثلا
اصلا الواد ده افلامه حلوه كلها هو اصلا مز 
ايمن: افندم؟  مز؟  توم كروز مز؟؟  ده اوزعه…  وبعدين لما واحده تبقي قاعده مع جوزها وتشاور علي راجل تقول عليه مز المفروض يعمل ايه؟  
حبيبه: هههههه يجري ورايا زي دول شوفت بيجري وراها بالعربيه ازاي وهيا ولا معبراه
 ايمن: امم ماشي اتفرجي 
فجاه العربيه بتاعت البنت لفت حوالين نفسها وهو حاول يوفقها فحط عربيته جنبها والعربيتين لفوا مع بعض 
ايمن: اهو هتموت اهو بغبائها وهتموته معاها 
حبيبه: ده البطل مش هيموت 
العربيه وقفت علي حرف جبل والبنت بابها اتفتح ووقعت وماسكه في الباب وهو جري ولحقها وشالها 
وفجأه المشهد اتقلب رومانسي جدا  
المشهد كان كفيل انه يسحب كل الاكسجين من الاوضه ويعمل شرارات في الجو ويخلي الاوضه تبقي زي خرم الابره 
ايمن: اعتقد نطفي التلفزيون؟؟ 
حبيبه: يا ريت 
ايمن: ما تيجي ننام بدري 
حبيبه: اه يالا 
راحو اوضتهم بس الشحنات اتنقلت معاهم والانفاس بقت عاليه ومسموعه…  
ايمن: بعيده عني ليه النهارده؟  ما تقربي 
حبيبه قربت منه شويه صغيرين 
ايمن: مالك؟  
حبيبه: ماليش 
شويه وحبيبه قايمه 
ايمن قام وراها و  مسكها من ايديها وشدها ليه وسند راسه علي راسها 
ايمن: رايحه فين؟  
حبيبه: هشوف ماما عايزه حاجه ولا لأ؟  
ايمن: شوفيني انا الاول عايز حاجه ولا لأ؟  
حبيبه: انت عايز ايه؟  
الكلام كله كان همس بتتخلله نظرات مشتاقه 
ايمن: عايز ده 
قرب منها قوي 
بعد فتره طويله 
ايمن: بحبك 
حبيبه : اخيرا قولتها 
ايمن: كل حاجه في وقتها حلوه 
حبيبه رفعت ايدها اليمين لايمن 
ايمن: امم ننقلها الشمال 
خلعها دبلتها ولبسهالها في الشمال وباس ايدها 
حبيبه اتعدلت 
حبيبه: هتروح شغلك بكره؟ 
ايمن: بكره الجمعه اجازتي 
حبيبه: وبعده؟؟؟ 
ايمن: هروح 
حبيبه ضربته وعطته ظهرها هو اتعدل وراها واخدها في حضنه 
ايمن: هروح علشان ابلغ اني اجازه ما تبقيش عبدو السخن كده اهدي عليا 
حبيبه اتلفت ليه: هتاخد اجازه قد ايه؟  
ايمن: علي قد ما اقدر ماشي 
شويه وامه خبطت عليه تناديله وايمن قام وخرجلها
ايمن: خير يا ست الكل في حاجه؟  
فاطمه: هو انا قاطعت حاجه اصلك طولت علي ما خرجت؟؟  يعني اسفه مش اقصد
ايمن: اسفه ايه؟  عادي ما تشغليش بالك بس كنتي عايزه حاجه؟  
فاطمه:  لا ابدا كنت هصحيك زي كل يوم للفجر وعارفه انكم بتبقوا نايمين فبدخل اصحيك براحه    
 المهم ايه الاخبار انا  قاطعت حاجه ولا متهيالي
ايمن: هههههه هسيبك بفضولك ده وادخل اجهز للفجر 
فاطمه: ماشي يا ايمن ادخل 
سابها واتحرك كام خطوه وهيا رايحه اوضتها فرجع وراها وضمها وهيا مدياله ضهرها وباسها علي راسها 
ايمن: انتي ما قاطعتيش حاجه يا ست الكل…  
فاطمه: يعني هيا بقت مراتك ولا لسه؟  
ايمن: بقت مراتي خلاص 
فاطمه: الف مبروك يا حبيبي  
ايمن: تقدري تقولي كده اني اسعد راجل في الدنيا كلها 
ايمن بيتكلم وامه في حضنه وهيا حاضنه ايديه 
فاطمه: ربنا يسعدك يا حبيبي ويفرح قلبك علي طول طيب يدوب تلحق تاخد شاور وتنزل الفجر 
ايمن: طيب عايزه اي حاجه؟  
فاطمه: سلامه قلبك يا حبيبي 
يدوب هيمشي 
فاطمه: ايمن حبيبي 
ايمن: اؤمريني يا ست الكل 
فاطمه: الامر لله حبيبي بس عيزاك تاخد مراتك وتسافر يومين كده تبقوا براحتكم او لو مفيش اجازه عندك تروحو فندق مثلا او انا اروح 
ايمن: حيلك حيلك شويه انتي مش هتخرجي من بيتك واحنا واخدين راحتنا ما تشيليش همنا 
فاطمه: بس يا حبيبي اول كام يوم بيبقي ليهم متعتهم ومش عايزين حد فيهم 
ايمن: ما تشغليش بالك بكره الجمعه وبعدها هاخد اجازه ونسافر 
ايمن اخد مراته وسافر وقضي احلي شهر عسل ورجعوا وكل يوم بيقربوا من بعض اكتر واكتر وبيعرفوا بعض اكتر واتعلقوا ببعض اكتر 
ايمن كمان بيروح مع حبيبه تزور اهلها والكل بيعتبروه اخوهم وبيرتاحولو في الكلام وما بيلبسوش نقاب قدامه وهو كان مستغرب من النقطه دي 
ايمن: هو انتو ليه مش بتلبسوا نقاب قدامي مع انكم كلكم منتقبات؟؟؟ 
سميه: احنا بنلبسه قدام الغريب بس لكن العيله لأ
ايمن: اول مره اسمع المنطق ده 
ساره: احنا مش منتقبات قوي احنا متدينات عارفين دينا وبنلبس النقاب قدام الغريب او في الشارع لكن اهلنا اللي متربين في وسطهم هنلبسه ليه اغلبهم يعتبروا محارم اصلا وانت جوز اختنا وبقيت اخونا وحاليا ما تحلش لاي واحده فينا طول ما هيا مراتك
ايمن: امم 
حبيبه: مالك بتقولها كده وكأنك مش مقتنع 
ايمن: عادي وجهه نظر تحترم 
حبيبه: هو انت من رأيك النقاب فرض ولا سنه؟؟؟ 
ايمن: انتي ايه رأيك؟؟ 
حبيبه: هو مش فرض طبعا 
ايمن: اعتقد انه فرض في حاله 
حبيبه قاطعته: واحده جميله لدرجه يخشي منها الفتنه 
ايمن:يعني بالنسبالك فرض
حبيبه: ليه بقي ان شاءالله؟  
ايمن: انتي ما بتبصيش في مرايه ولا ايه؟  ايه؟؟؟ 
كلهم ضحكوا 
حبيبه: يعني انت شايفني جميله لدرجه الفتنه؟؟ 
ايمن: والله انا اول واحد اتفتنت واعتقد ابوكي اكتر واحد هيوافقني ولا ايه يا عم سعيد؟؟ 
عم سعيد: عادي يعني؟  
ايمن: عادي؟؟؟  ده لولا انك واثق انها هتفتن مكنتش دخلت فيا بقلب جامد يا عم سعيد 
عم سعيد: انت لسه فاكر؟؟ 
ايمن: لسه فاكر يا راجل ده انا كنت بقف زي الشحاتين قدام الباب واقولك لله باليوم وانت ولا الهوا ولا في بالك اصلا 
عم سعيد: ندمان؟؟؟  لو ندمان رجع اللي اخدته من البيت هنا واحنا مسامحينك؟؟؟ 
ايمن: ارجع اللي اخدته؟؟؟  امممم 
حبيبه: انت بتفكر اخص عليك طيب روح بقي وحدك النهارده 
ايمن شدها وقعدها جنبه واخدها في حضنه 
ايمن: وعلي ايه الطيب احسن انتي عارفه ما بعرفش انام غير وانتي في حضني 
عم سعيد: ربنا يسعدكم….. صح يا بيبو هيا الكليه هتبدأ امتي ان شاءالله؟  
حبيبه: خلاص اسبوعين 
ايمن: اسبوعين بس كنت فاكر انها لسه شويه!!!!  طيب لو انا كنت قولتلك ما تكمليش كنتي هتعملي ايه؟  
حبيبه: شخصيتك ما تديش انك من المتعصبين ضد التعليم 
ايمن: ولو قولتلك؟؟ 
حبيبه: اعتقد يا ايمن ممكن اسيبك 
ايمن: بجد تسيبيني؟  
حبيبه: ماهو مش هتبقي انت دلوقتي هتبقي شخص سوري يعني متخلف حبتين ورجعي واغلب الصفات الكويسه فيك مش هتكون موجوده فساعتها اه هسيبك 
حبيبه رجعت كليتها واغلب اصحابها حسدوها علي جوزها اللي بيوديها ويرجعها 
وبالليل كتير يسهر جنبها وهيا بتذاكر 
فات كام شهر وفي يوم وايمن في الشغل حبيبه صاحيه تعبانه ومش متظبطه وفاطمه نزلت جابتلها اختبار حمل وحبيبه عملته واكتشفت انها حامل 
حبيبه: ماما يا ماما انا حامل 
فاطمه: الحمد لله الحمد لله الف حمد وشكر ليك يارب 
هتتصلي بايمن تقوليله؟؟ 
حبيبه :لا لما يجي هقوله هعملهاله مفاجأة…  ايه رايك ننزل انا وانتي نجيب تورتايه صغيره ونعمل غدا مميز 
فاطمه: طيب قوليلي عايزه ايه وانا اجيبهولك وانتي ارتاحي 
حبيبه: لا يا ست الكل تعالي ننزل مع بعض…  انتي بس قولي لايمن ان احنا نازلين نشتري حاجات ماشي؟  
فعلا نزلوا الاتنين يتمشوا شويه ويجهزوا لقعده مميزه 
فاطمه: مش هتقولي لمامتك؟؟؟ 
حبيبه: هقولها بس الاول ايمن يعرف بعد كده الباقي 
ماشيين هما الاتنين بيتمشوا وبيضحكوا وفجأه وقفت عربيه زي الميكروباص متفيمه كلها ونزل منها اربعه رجاله ومسكوا حبيبه…  فاطمه حوالت تشدها منهم وهيا بتصوت بس زقوها وقعوها واخدوا حبيبه وجريوا…  الناس اتلمت علي فاطمه اللي بتصوت بس بعد ايه؟  
جت تكلم ايمن بس شنطتها مع حبيبه فعيطت اكتر واكتر 
قامت مش عارفه تعمل ايه ايدها اللي وقعت عليها بتوجعها ورجلها اتخبطت فيها ومش عارفه تروح فين ولا تعمل ايه؟  
واحد واقف: احنا نطلب البوليس بسرعه 
فاطمه: ابني مقدم حد يوديني عنده في المديريه حد يوديني بسرعه 
واحد: طيب يا حجه اتصلي بيه وهو يجي 
فاطمه: موبيلي معاها ومش حافظه نمرته ياما قالي احفظيها وانا بطنش 
 كام واحد من اللي واقفين راحو معاها  لحد المديريه ودخلوا  معاها 
ايمن كان في اجتماع هو ومعظم زمايله…  امه راحتله مكتبه ملقتهوش سألت عسكري عليه قالها انه في اجتماع واترجته يوصلها صعبت عليه  فاخدها لايمن
خبط العسكري ودخل 
المدير: في ايه يا عسكري ايه اللي جابك هنا؟  
العسكري: في واحده ومعاها كام واحد عايزين المقدم ايمن 
ايمن رفع راسه وبصله 
ايمن: عايزيني انا بالاسم؟؟  خليهم يستنوا في مكتبي لما اخلص 
العسكري خرج وقالهم كده فاطمه زقته وغافلته ودخلت 
الكل وقف ويدوب المدير هيزعق ايمن قام وجري علي امه اللي اتخض من شكلها المتبهدل 
ايمن: في ايه يا امي حصل ايه؟  
المدير: والدتك 
فاطمه: مصيبه يا ايمن حبيبه 
ايمن قلبه هيقف: مالها حبيبه؟؟؟ 
امه بتعيط وهو ماسكها 
ايمن: ماما مالها حبيبه؟؟؟
فاطمه: اتخطفت 
ايمن مش مستوعب هيا مش عيله تتخطف 
ايمن: انتي بتقولي ايه؟  اتخطفت ازاي؟  
فاطمه: كنا مع بعض ومره واحده عربيه وقفت ونزل منها اربع رجاله متلتمين وشدوها مني ومشيوا الحقها يا ايمن بسرعه يا حبيبي ال ح ق ها
قالت جملتها دي ووقعت من طولها بين ايدين ابنها اللي حس مره واحده ان كل حاجه بتنهار ومش عارف يعمل ايه؟  يلحق امه ولا يلحق مراته؟؟؟؟ 
ياتري ايه اللي هيحصل؟  
ايمن هيلحق مين الاول؟؟؟ 
حبيبه هيجرالها ايه؟  
ايمن هيلاقيها تاني ولا كانت حلم جميل وانتهي
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!