Uncategorized

رواية زواج بالكذب الفصل الثانى 2 بقلم شيماء عرفة

 رواية زواج بالكذب الفصل الثانى 2 بقلم شيماء عرفة
رواية زواج بالكذب الفصل الثانى 2 بقلم شيماء عرفة

رواية زواج بالكذب الفصل الثانى 2 بقلم شيماء عرفة

حور تخلع حجابها ثم تنظر خلفها فتجد حمزه فتخجل منه
حمزه يقرب منها وينظر لها بعمق ثم يرفع وجهها لوجهه وينظر لعيونها التي بلون السماء وقد اعجب بهما وغرق ف جمالهم ولكن يطرد هذه الافكار من راسه: ازيك ياعروسه 
حور تبص تاني ف الارض فهذه العيون قد فازت بسرقه قلبها وعقلها
ثم يمسكها من اكتفها ويرمي بها ع الفراش
حمزه: اوعي تفكري نفسك مراتي او عروسه لا ياماما فوقي انتي هنا مجرد خدامه ليا فاهمه خدااااامه وجوازنا ده كدبه عارفه والا مش عارفه
حور تبكي
حمزه: متعيطيش مبحبش الزن وانتي مش هتنامي هنا اطلعي شوفيلك اي مخروبه تانيه تنامي فيها يلللاااا
حور: حاضر 
تخرج حور من الغرفه وهي تبكي 
احمد: مالك يابنتي 
تنظر له وتزداد ف ألبكاء
احمد: طب اهدي 
وياخدها ويدخلها غرفه تانيه قد جهزت لها بعد حديث حمزه مع احمد قبل ان يذهب لحور
تدخل حور غرفتها وتجلس
ع فراشها وتبدأ ف البكاء مجددا
….. 
يدخل احمد ل حمزه
احمد: انت ايه مش بنأدم
حمزه: اتفقنا من الاول انها خدامه خدامه
احمد: ليه هي مش بنت ناس حرام عليك 
حمزه:مليش دخل ف كل ده وقولها متحتكش بيا مادام مش عاوزني اهزقها
احمد بنفاذ صبر: ربنا يهديك 
ويذهب احمد ل حور لكي يخفف عنها
يطرق عده طرقات ع باب غرفتها
حور تخف وتضم قدميها وتحتضنهم 
احمد يعاود الطرق
حور لنفسها: انا مش ضعيفه هو ليه بيعاملني كده مش ذنبي ان بابا طلب كده ليه يابابا تعمل فيا كده عاجبك بهدلتي دي 
وتبدأ ف البكاء مجدداً 
احمد يسمع شهقاتها ثم يتركها لكي ترتاح 
*مع طلوع نهار يوم جديد*
حور تقوم وتتوضاء وتصلي وتشكي هموممها لخالقها 
ثم ترتدي فستان بسيط بلون الازرق وترفع شعرها الطويل ديل حصان 
وتنزل للاسفل تجد احمد جالس ف الصالون
احمد: صباح الخير ياحبيبتي عامله ايه دلوقتي 
حور: صباح النور ياعمو الحمدلله كويسه وحضرتك 
احمد: تعالي اقعدي 
تجلس حور بجانب احمد
احمد ينده ع مسؤله القصر
احمد: اعرفك دي جيهان مسؤله القصر اعرفك ياجيهان دي حور 
حمزه وقبل ان ينطق احمد: الخدامه الجديده 
احمد: حمزززه
حمزه: ادخلي جوا ياجيهان
تذهب جيهان للداخل 
احمد: انت ازاي تقول كده 
حور ببرود: هو مغلطش ودا اتفقنا لحد ما نطلق انا مجرد خدامه هنا مش اكتر عن اذنكم اشوف الشغل اللي هعملوا مع جيهان
تذهب حور لجيهان
احمد: انت اكيد مش بنأدم انت مفكر ان بفلوسك هدوس ع الناس تبقا غلطان ممكن ف يوم وليله تبقا ف الشارع 
حمزه ببرود: عن اذنك
*عند جيهان*
جيهان: متزعليش من حمزه بيه هو طيب بس معرفش ماله الايام دي متزعليش ياحبيبتي 
حور: مش مشكله عادي كلها كام شهر واخد حريتي المهم دلوقتي عرفيني انا ملزومه بايه 
جيهان: ولا اي حاجه انتي تقعدي ست القصر وتأموري وبس
حور تضحك ضحكه مكسوره: ست القصر لا ياستي انا ست نفسي 
حمزه: عاوزه اشرب قهوه
جيهان: حاضر دقيقه وتكون عند  حضرتك
ينظر حمزه ل حور بحده ويتركهم
حور: خلصي انتي الاكل وانا هعملوا القهوه
جيهان تضحك: بس حمزه مبيشربش قهوه غير بعد الغدا اول مره يطلبها الصبح
حور: امممم
جيهان: هعملها انا وانتي وديها
حور: تمام
تنهي جيهان قهوه حمزه وتعطيها ل حور 
حمزه يجلس ف الجنينه 
حور تضع القهوه ع المنضدة  
حمزه ينظر لهاو يجدها رقيقه وينجذب لجمال عيونها 
حور: حاجه تانيه حضرتك 
حمزه: لا
تتركه حور وتذهب للداخل 
حمزه: البنت دي غريبه اوي بس برضو لازم اخليها تقول حقي برقبتي
 ثم ينظر لقهوته: طب انا مبشربش قهوه دلوقتي 
ثم يتركها ويركب سيارته ويذهب لعمله
جيهان: تعالي افرجك ع القصر
حور: والاكل
جيهان تضحك: ياحبيبتي ف طباخ مسؤل عن الاكل وناس مسؤله ع التوضيب انا بشرف عليهم بس تعالي القصر هيعجبك اوي 
تذهب حور برفقة جيهان وتتأمل القصر و ذوقه الرفيع وانه غايه ف الجمال والرقي 
وتقف حور عند احد الغرف
حور: الباب ده غير باقي الببان ليه
جيهان: انا من وقت ماجيت هنا ومفيش حد بيقرب من الغرفه دي 
حور بفضول: امممم محدش بيفتحها خاالص
جيهان: اوعي يانور تدخليها دي خاصه ب حمزه بيه
حور: تمام
وتكمل حور وجيهان القصر ثم تتعب حور 
حور: انا تعبت ايه ده 
جيهان تضحك: ليه بس
حور: القصر كبير وعاوزله اسبوع ع مااخلصه 
تضحك جيهان مره اخري:طب تعالي اقعدي ف الجنينه ويجلسا سويا وتستأذن جيهان لكي تكمل عملها بداخل
ثم تترك حور بمفردها ف الجنينه 
حور تجلس ع الأرجوحة وتخلع ربطه شعرها 
*ف الشركه*
حمزه يجلس ف المكتب 
نور السكرتيره: حمزه بيه الاستاذ ياسر والاستاذ جاسر برا 
حمزه: دخليهم 
يدخل جاسر برفقة ياسر
ياسر: ف عريس تاني يوم فرحه ينزل شغل
جاسر: شكل الاسد طلع قطه
حمزه: متسكت انت وهو
ياسر:ليه بس هي طلعت وحشه 
جاسر: اوعا تكون ضربتك 
ثم يضحك ياسر وجاسر
حمزه: بقولكم ايه انا هروح ع البيت
جاسر: خلاص نروح سوا ونتغدا عندك انهارده 
ياسر: ايوه يلا
حمزه: طب تعالوا
وعند خروجهم يجدو رامز امامهم
حمزه:محدش يتكلم بخصوص جوازي قدامه
رامز:ايه يازوما بقالك فتره مش باين 
حمزه:كان عندي شغل برا ألقاهره
رامز يغمز لحمزه:دا بيسألو عليك قولت اجي اشوفك 
حمزه يضحك:فيهم الخير
رامز:طب رايحين ع فين
ياسر بخبث:نتغدا ف بيت حمزه
حمزه نظر لياسر بغضب
رامز:خلاص نروح سوا
حمزه:تعال تنورو
(رامز وياسر مبيحبوش حمزه وبيحقدو عليه)
يتصل حمزه ع جيهان ويقولها ان اصدقاءه هيتغدو معاه ومتخليش حور تظهر قدامهم
انشغلت جيهان بترتيب الغداء ولم تخبر حور بطلب حمزه 
….. 
حور تذهب لغرفتها وتاخذ كتابها المفضل وتنزل للصالون وتبدأ ف قراءته 
بعد مده يصل حمزه القصر برفقه أصدقاءه 
ويدخلا الي الصالون
حور تقف وتنظر لحمزه 
حمزه ينظر لها ثم يتكلم رامز
ووو…..
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا 
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!