Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل الثاني 2 بقلم نعمه شرابي

                                                رواية عشق وسيم  الفصل الثاني 2 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الثاني 2 بقلم نعمه شرابي

 رواية عشق وسيم  الفصل الثاني 2 بقلم نعمه شرابي

جلست
عشق بالبلكون تتذكر الحديث الذي دار بينهما هي ومحمد وشردت بأفكارها ياه
يا عشق هي دى عشق اللي كانت المنصورة كلها تحلف بيها تذكرت كلمات خالد
انت يا عشق لو سيبناكي هدمرى البلد دمار شامل انت ايقونه نشاط وجمال وأخلاق فوق الوصف
ياريتك توافقي بي أنا اه فقير ومسكين بس مسيرى أوصل يوم من الأيام

فاقت عشق علي
رنا …….ماما ست الكل احلى
كباية شاي تي في الففتيي
ضحكت عشق
وقالت كباية جايبة اللغة الجديدة دى من أين
رنا… لغة تعالي اسمعي وشوفي معايا في الكلية جميع اللغات المصرية
من كل صنف ولون
عشق ….. .طيب اقعدى يا فالحة
عاوزة اتكلم معاكي في موضوع مش عايزة حد يعرف حاجه عنه في الوقت الحالي

رنا …. اشجيني كلي آذان صاغية تنهدت عشق
رنا…. ياه كل دى تنهيدة يا ست الكل احكي أنا معاكي
عشق …أنا جالي شغل في بلد تانية ومريح ومفهوش بهدله ولا مجهود زي شغلي دلوقتي
ومرتبه حلو بس مترددة
عشانك انت واخوكي وخائفة
اقبل وانت داخلة ع الامتحانات
ورواد هو كمان فاضل له أسبوع ويخلص امتحان
رنا… وهو أية الشغل دة
عشق…… مساعدة شيف كبير شغال
في فندق مشهورفي الغردقه
وبيسافر تركيا شهرين بالسنه
ولي إجازة أسبوع كل شهر
والإقامة و الاكل عليهم
هي فرصة وفي مجال
تخصصي بس مترددة
والراتب اللي هخده كبير
بس مش هعرف سالم
باخد كام هظهر نصه لايضيعة
علي الحربيتين اخواته
وانت واخواتك متلقوش حاجة
.رنا…. مش تترددى يا ماما
إن كان علية هسافر مش هنزل
إجازة إلا بعد الامتحانات وان كان
علي رواد ممكن أما يخلص تاخدية معاكي يساعدك
زى ما بيعمل هنا ولا اقولك
سيبية عند تيته هدى هو بيحبها
وعلي وبابا مع بعض
وان كان علي المرتب فعلا مش
تبينيه كله لا ياخده ويصرفه
ع الفاضي وانت شوفي مصلحتك.

.عشق …….ماما هدى ومحمد
قالو كدا ومحمد هيكلم ابوكي
الصبح وياخد من الموافقة
وبعدين أنا مش هسيبكم
هاخدكم انت واخواتك واشوف
سكن هناك تبقوا قرايبن مني
بس اما ارستق حالي وربنا
يفرجها واستقر بالشغل

باتت عشق تفكر في قرار سالم وهل سيوافق
ام سيو قف لها المراكب السارية
وفي الصباح قامت بأداء فرضها
ورتين حياتها اليومي
اخذت هاتفها بعد أن أنهت
اعمالها وجلست بمكان تحس
به بالراحة علي النيل ورنت علي

صديقة عمرها سماح
عشق…..مساء الخير يا موحةوحشاني

سماح…… اهلا يا ست عشق توك ما افتكرني أن لكي أصحاب
عشق ……أصحاب اية يا بت انتي
أختي وبعدين انت عارفه مشاغلي عارفة أنا قاعدة فين يا موحة

سماح …..فين يعني عشق ع النيل
مكان ما بنحب نقعدوباكل درة مشوي
سماح… كدا يا عشق طيب استني لما انزل مصر ناكله سوي
عشق……. أما انت تيجي بس
وانا اعملك كل حاجة حلوة
عاوزاها انت عامله اية والولاد
عاملين اية حبيبتي
سماح…….. بخير الحمد لله يا عمرى
انت اللي عاملة أية
عشق ……عايشة يا سماح جايلي
فرصة شغل حلوة بمرتب مغري
مع واحد تعرفية كويس
سماح … وآية اللي ماخرك مين دة
عشق……. خالد ياسماح
سماح ……خالد بتاعنا خالد
عشق… اه بقي اكبر شيف
في مصر وبيسافر تركيا
شهرين بالسنه وعاوزني مساعدة له سماح …… ودى فرصة تتساب
امسكي فيها بايدك وسنانك
واوعي تترددي
عشق …….مش مترددة خايفة
سالم مش يوافق

سماح……. هو الزفت دة مش
هيحل عنك هو بيعمل كدا
مش لاقي حد يقف له
واخوكي ولا سائل عايش
حياته ونسيكي وانت مستسلمه
له واوامره
عشق ….. اعمل اية يا سماح
انت عارفه عمرى ما كنت
ضعيفة بس ولادى كسرين ضهري
سماح …..مش تضحكي علي روحك وخدى خطوة واطلعي
من القرف اللي انتي عايشة
فية ده كفاياكي اهانه
وقلة قيمة انت انسانه جامعية
ولسة صغيرة ومش محتجاه
بالعكس هو اللي محتاجك
وباصص لقرشك وطمعان
فيكي خدى خطوة في حياتك
وبطلي تردد يا عشق
عشق …….حاضر اهو مستنية
محمد يرد علية هيكلمه والله
انبسط اني كلمتك انت الوحيدة
اللي أقدر احكي لها همومى
سماح….. انت اختي وانتمتي يا بت مش عاوزة حاجة من أبو ظبي
عشق …..تسلمي حبيبتي
سماح…. طيب ولا من ام ظبي
ضحكتا الإثنين بوقت واحد وانهو المكالمه واحست عشق بالراحة
والحنين لحياتها وشبابها
أنا اللي عاملة في نفسي كدا
الكل عنده حق بس ولادي أعمل
فيهم أية ملهمش صدر حنين
غير هدى
رن هاتفها وكانت هدى
هدى …..اية يا قلبي محمد كلم سالم عشق … بجد يا أمه
هدى……. آه يا قلبي في الاول رفض وبعدين لما لقا هياخد فلوس
وافق علي طول انت فين ياعشق
عشق ……بجد وافق يا أمه
هدى….. اه يا بنتي والنهارد
خالد جاي بعد العشا
يمضي معاكي العقد هنستناكي سلام
عشق…… سلام يا احلي هدى
في الدنيا
تناولت عشق حقيبتها وتوجهت
الي منزلها دخلت البيت وجدت
سالم رمت السلام ودخلت
توضات وصلت فرضها
وخرجت سالم جعان يا هانم
كل دة برة وياريت بتجيبي
فلوس
عشق……. الأكل ملفوف لك
علي الطرابيزة اهوتما اكلتش لية
سالم …..اعملي شاى وتعالي عايزك اعدت له الشاى وذهبت الية اتفضل حاجة تاني
كان يتناول الطعام بنهم وشغف بصي محمد ابن خالتك كلمني
جايلك شغل مع شيف كبير اوى
ومرتب ٢٥٠٠جنية والاكل
والسكن عليه وانا مكنتش
موافق عشان مصلحة الولاد لكن
شايفك شقيانه ومفيش اى حاجة
باينه فقلت ترتاحي بالشغل دة
وتفضلي فيةعلي ما بنتك تخلص
كليتها وان كان علينا ندبر امرنا
عشق…. . محمد قالي بس اسيب
رواد فين وبعدين هسافر
معاه تركيا شهرين بالسنه
انت هتوافق
سالم……. رواد أمره يدبر محمد
هياخده وانا وعلي هنمشي نفسنا وبنتك كليتها عملية يعني مش
هنشوفها كتير والسفر
هيضاعف المرتب تقدري تجهزي
منه حاجة لبنتك
عشق…….. في نفسها انسان طماع وانتهازي مش همك غير الفلوس
ربنا يريحني منك يا ظالم
سالم…… قولتي أية
عشق ……..اللي انت شايفة صح اعمله سالم……….. علي خيرة الله البسي بقا الراجل هيكون عند خالتك
العشا يدوب نوصل
ودخلت ترتدى ملابسها رنت علي
محمد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
محمد ….. وعليكم السلام
عشق…… أنا جاية وسالم جاي معايا محمد…… ماشي كويس انك نبهتيني هعمل عقدين
واحد لسالم وواحد لكي يلا سلام

ذهبت عشق هي وسالم الي
بيت خالتها ومعها رواد الذي
دخل ورمي السلام كانه رجل
بالغ وابهر به خالد لرده علي
محمد بكل تلقائية
محمد….. ياض أنا خالك تقولي
خالوا مش عمو وانشف
شوية بدل ما انت خرع كدا
رواد……. والله يا ابن طنط هدى
ما عارف الزمن انقلب
حاله وآية خرع دى أنا راجل
قدامك اهو أنجز فين إبنك
ولا أنزل الم العيال ونلعب إحنا
محمد .. فوق يا ابن عشق والناس قاعدة اتلم أية ابن طنط هدى دى
رواد…….. اوك عشان الناس قاعدة بس هقول خالو الزيك يا تيتة
هتعوزى حاجة من تحت قبل ما انزل ألعب
هدى… …. لاء يا عمرى
رواد…. ابقي علمي ابنك الزاى يتكلم اصل الفاظة بقت بيئة أوي
وجرى رواد وضحك الجميع علي مشاكسته لمحمد فالجميع
يحبه تكلم خالد
خالد……. قائلا ممكن يا مدام عشق نتكلم في الشغل علي انفراد
تغيرت ملامح عشق ونظرت لسالم
الذي هز راسه بالايجاب
وتوجهو الي الصالون
خالد …….ازيك يا عشق اخبارك ايه عشق…… الحمد لله يا مستر خالد
نظر لها خالد كانه يشبع شوقه
لرؤيتها وتكلم اخيرا اخرج
عقد وقال لها دة العقد بتاعك
بسنة والراتب ٧٠٠٠جنية دة غير
التوب ودة مقدم شهر
نظرت له عشق بس دة كتير
محمد قال خمسة رد
خالد….. آه خمسة دول كمساعد لي والالفين من الفندق اللي
احنا شغالين فية غير التوب
وحافز الحفلات
عشق …..طيب والمقدم لية
خالد ……دة نظامي مع الفندق وكل اللاصطاف اللي معايا
وان شاء الله تكوني سعيدة معانا
محمد فهمني امضي انت هنا
وانا وانت هنمضي على عقد
تاني قدام جوزك
مضت عشق واخذت من النقود
ألفين وخمسمائة جنية
ووضعت الباقي بدرج في الغرفة
ومعه العقد
وخرجوا لهم ومضوا أمام سالم
واستاذن خالد قائلا
اجهزى هتسافري معايا من بكرا
عشق……… بكرا
خالد…… آه بعد بكرا اول الشهر
وانا اجازتي خلصت
همشي بكرا بعد العشا
هعدى عليكي تكوني جهزتي
حاجتك
قالت ماشي بعدما اخدت
موافقة سالم الذي لمعت عيناه
عندما رأى المال في يدها
ذهب خالد ووضعت عشق المال
بالحقيبه مع العقد المزيف
وقالت محمد تعالي هات لي
فلوس سلف علي ما اقبض وخرجوا عشق…… محمد أنا سايبة فلوس
في الدرج والعقد خليهم معاك
انت عارف هتعمل أية بالفلوس
والعقد هاخد منه صورة معايا
محمد…… مش تقلقي ربنا معاكي
ذهبت الي البيت هي وسالم وتركت
ابنها هناك
سالم….. خدتي فلوس من محمد عشق لاء بكرا هاخد
خمسمائة علي ما اشتغل مش ضامنه للظروف ومكان جديد
سالم…… وهتعملي أية بالفلوس دى عشق……. هسيب لك ألف وهدى
خالتي مصروف رواد
والباقي لرنا وأنا علي اللي
هاخده من محمد
سالم…. ملكيش دعوة برواد
عشق …. ميصحش يا سالم واقفل عشان ابني مش صغير
تصبح على خير
دخلت تجهز حقيبتها وتضع
فيها اجمل ثيابها وهي داخلها
شعور بالسعادة لهذا العمل
وهذه الخطوة فاخيرا
ستبعد عن مشاكلها اليومية
مع سالم وطمعة الذي لا ينتهي
وفي الصباح قامت من نومها
واغلقت هاتفها وصلت فرضها
ورتبت بيتها وجهزت كل ما يلزمها
من متطلبات لعيشها بعيد
عن البيت وجهزت لافائف
الشاورما حتي اتي الليل
أخذت شنطة السفر وشنطة
يدها ونزلت السلم وهي لا تتحمل
حمل الحقيبة نزلت أثناء خروجها وجدت خالد يقف بالسيارة
أمام البيت تعجبت
قابلها وأخذ الحقيبة ووضعها
في السيارة وقال
لها جيت عشان الطريق طويل
وانا اللي بسوق
عشق …..طب كنت راحة اسلم
علي أمي وابني لو ممكن
واجيب خط جديد بدل بتاع الشغل

اللي الكل عارفه ده
خالد …. ماشي مفيش مشكلة
يلا نجيب الخط
ونطلع سلمي عليهم
ونلحق نمشي تبسمت عشق
شكرا يا خالد
خالد.. اركبي يا عشق سالم واقف يشرب السجائر بالبلكون
شاور لهم سالم في حاجة ناقصة
حركت عشق راسها بلا
أدت مشاويرها وسافر
خالد وعشق الي الغردقه
وفي الطريق

يتبع ….

لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا

                                                         لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

 

اترك رد