Uncategorized

رواية صغيرتي الفصل الخامس 5 بقلم أماني المغربي

  رواية صغيرتي الفصل الخامس 5 بقلم أماني المغربي 

رواية صغيرتي الفصل الخامس 5 بقلم أماني المغربي 

رواية صغيرتي الفصل الخامس 5 بقلم أماني المغربي 

تليفون نبض كان عمال يرن كتير برقم زين بس هي كانت بتكنسل…    اوووف بقا  
ساميه  …. ما تردي ي حبيبتي ممكن يكون عاوزك في حاجه مهم تخص تيته 
نبض بضيق. ..اوووف بقا     الو   انت عاوز اي   ….     صرخت عندما استمعت للطرف الآخر….  اي   زين عمل حادثه 
ساميه بخوف ..     حادثه   استر  يارب  استر وجيب العواقب سليمه 
نبض بخوف.. هو في مستشفي إي.. تمام ثواني واكن عند حضرتك  شكرا 
مسحت دموعها  بسرعه…. جبوة في المستشفي هنا انا هنزل اشوفه  وانتي خلي بالك من تيته 
قبل أن تستمع  إلي الرد من والدتها  ذهبت سريعا لكي تراه وظلت تدعي أن يكون بخير فمها حصل  بينهم فهو كل ما تملك في هذة الحياه ولا يمكن أن تتخيل حياتها بدونه 
ذهبت إلي الاستقبال للأستعلام عن الحاله التي اتت بحادث سيارة   
نبض بخوف.   لو سمحتي في حاله لسا داخله دلوقتي في حادثه عربيه  مكن اعرف هو في انهي اوضه 
الممرضع.. اوضه العمليات  دور ….  غرفه ….. 
نبض … تمام شكرا 
توجهت حيث اخبارتها  وجدت شاب يقف أمام باب العمليات 
نبض .. حضرتك انت إلي جبت زين 
الشاب  ..  ايوة حضرتك إلي اتصلت بيكي 
هزت رأسها  بنعم  
نبض …  ممكن اعرف إي إلي حصل بالظبط 
… كان سايق بسرعه كبيرة وفجاءة لقينا العربيه اتقلبت جرينا عليه وطلعناه بالعافيه وجبناه المستشفي 
حطت إيدها علي بوئها  وعيطت. .. طب هو عامل اي  دلوقتي 
…. هو حاليا ذي ما انتي شايفه في العمليات ولسا محدش من الدكاترة طلع 
بعد مرور أكثر من ثلاث ساعات  من التوتر والخوف  خرج الطبيب  لتجري عليه نبض بخوف …  طمني ي دكتور زين عامل اي 
د….. حضرتك تقربي للمريض إي 
نبض .. بيكون خال   احم قصدي جوزي   
د…. هو حاليا احنا عملنا إلي علينا والباقي علي ربنا  حالته كانت جايه صعبه جدا احنا قدرنا نوقف نزيف المخ  وعلاجنا الكسور إلي في جسمه  بس  لسا مقدرش احدد ليكي حالته غير بعد ٢٤ ساعه الجاين وادعي له يتجاوز مرحله وإلا للاسف هيدخل في غيبوبه لو ما فقش خلال ٢٤ ساعه الحايه  عن إذنك 
غطت وشها بإيدها وعيطت وظلت تدعي أن ينجوا وإن يكون بخير 
عدي تلات ايام ولسا زين مش فاق  امه عرفت وإنهارت وفضلت تأنب نفسها لأنها السبب 
في اوضه زين 
نبض مسكت كف ايدة وباسته ودموعها بتنزل …. مش ناوي تقوم بقا انت وحشتني  انا اسفه ي خالو    مسحت دموعها   انت بتزعل لنا اقولك خالي صح  خلاص انا مش عنت هقولك وهقولك  زين  
عيطت..   مش انت بتقول انك بتحبني وعاوز تتجوزني  انا موفقه اتجوزك بس انت قوم  انا بحبك قوي ي زين  بحبك   نامت٣علي صدرة.   انت عارف إني ماليش غيرك في الدنيا دي قومي عشان خطري   مش عنت هضايقك وهسمع كلامك بس انت  قوم 
اماني المغربي 
حسن بحركه  فابعدت بسرعه وقلبها بداء يدق جامد  
نبض بلهفه.. زين  انت اتحركت 
بس للاسف لقته ذي ما هو  رجعت عيطت تاني  لما عرفت إنها بيتهيأ لها 
في وسط بكائها سمعت صوت خفيف  فتختت عيونها بسرعه  لقت  زين  فاق 
ضحكت  وطلعت تجري تنادي مامتها.   ماما زين فاق  زين فاق ي تيته 
الكل جري عنده   بص زين للكل باستغراب….  انا فين  وانتوا مين
بصوا الكل لبعضه بصدمه 
الام… زين ي حبيبي  انا امك  انت مش فاكرني 
غمض عينه و هز راسه بالنفي 
دخل الدكتور…  حمد الله بسلامه ي د زين 
زين.   هو انا اسمي زين 
د…. انا مش عارف اسمك 
هز رأسه بالنفي 
د…  ولا تعرف مين دول 
زين .. لا 
د…. اممم  يعني حضرتك مس فاكر إي حاجه 
زين .  لا 
تسريع الاحداث 
الام .. طمني ي دكتور  هو زين ماله ولي مش فاكر حد فينا 
د…. انا دكتور زين عمل حادثه  الضربه اثرت علي دماغه جامد  وشكلها اثرت علي الجزء الخاص بالذاكرة بس اطمنوا مع الوقت هيفتكرت كل حاجه بس لازم حضرتكوا تساعدوة  بدا  وتنشطوا له الذاكرة  
الام لزين.. زين  حبيبي   أماني المغربي 
زين .  انتي مين 
الام بدموع    انا امك ي حبيبي   ابتسم لها  وشاور علي الباقي .. مين دول 
الام ..  دي ساميه اختك   ودي بنتها    
بصت نبض لستها وسكتت 
وإلي واقفه هناك دي  سميرة  اختك ودا ابنها محمد 
ابتسم لهم  وسكت 
بعد مرور اسبوعين اتحسنت  صحه زين  وقرر يرجع البيت 
ساميه..  يلا ي نبض جهزي هدومك عشان تيجي معايا مبقاش ليكي قاعدة هنا  احنا اطمنا علي زين لحد ما بقا كويس  فيلا 
نبض بجمود … انا مش هتحرك من هنا في  لما يقف علي رجله ويتعافي نهائيا 
ساميه..  يعني إي 
نبض….. يعني ي ماما انا مش هسيب خالي وامشي
ساميه بحدة .. بس هو مبقاش خالك  ولا بقا ليكي اي صله تربطه بيكي  عشان تفضلي قاعدة معاه
نبض  .  لا في  انتي نسيتي اني مراته 
ساميه بصدمه.   انتي بتقولي اي 
نبض…  انا بقول  إلي انتي نستيه  انا مش هسيب زين وهو في الحاله دي مهما حصل 
ساميه..  مش دا إلي مش كنتي طيقه  تسمعي صوته ولا حتي  تشوفي وشه 
نبض….  وقتها كنت متعصبه وزعلانه منه  ولسا بردوا  بس هو دلوقتي محتاجني وانا ماقدرش اسيبه و امشي بعد كل إلي عمله ليا 
ساميه..  بس هو  دلوفتي مش محتاجك اهله معاه  غير انه مش فاكرك اصلا 
نبض .. مش مهم المهم اني افضل حانبه لحد ما يقف علي رجله ويرجع زين إلي اعرفه  حتي لو ماكنش خالي بس هو إلي مربيني هو إلي بس مجرد ما اعطس كان بيجري يوديني لدكتور  ما كنش بيخليني احس اني يتيمه  كان دايما بيخاف عليا اكتر من نفسه  ولو روحت وسبته دلوقتي وهو في أمس الحاجه ليا يبقا انا قليله قص وخسارة فيا كل إلي كان بيعملوا عشاني 
سبتها ودخلت تتطمن علي زين  إلي كان بيهزر مع بنت اخته سميرة 
كانت بتبص عليهم بحزن لولا إلي حصل كانت دلوقتي  هي إلي مكان دهب بتضحك معاه 
دهب…. تعالي ي نبض واقفه بعيد كدا لي 
دخلت نبض وابتسمت بحزن 
دهب.   تعرف ي خالو نبض دي كانت لما تشوف حد  فينا  بيلعب او يهز معاك كانت دايما تيجي تحشر نفسها  معانا وتقول دا خالي لوحدي ومحدش يهزر معاه غيري  هههه بس دلوقتي تشوفها تحسها واحدة تانيه غير نبض إلي كلنا نعرفها     أماني المغربي 
زين .. معلش ي دهب ممكن كوبايه ميه 
نبض .. خليها وانا هجيب ليك 
زين.. لا استني انا عاوز اتكلم معاكي  يلا ي دهب 
دهب ..حاضر  ي خالو 
زين … تعالي ي نبض اقعدي جنبي 
اتوترت وقلبها بداء ينبض جامد من اول ما عرفت انه مش خالها وهما مش قعدوا اتكلموا   مع بعض لوحدهم 
اول ما قعدتت مسك ايدها فسحبتها بسرعه  وبلعت ريقها 
لمس خدها  برقه  بإيده السليمه  فغمضت  عينها وبداءت تتمفس بسرعه 
ضحك زين…. مالك بترتعشي كدا لي كأني حبيبك مش خالك 
فتحت عيونها بسرعه  وبداء قلبها يدق جامد  وطلعت جري من الاوضة بسرعه 
فابتسم بخبث ومثل أن ايدة وجعته. ق.  ااااه
قبل ما تطلع سمعته بيتألم فرجعت له تاني بخوف   أماني المغربي 
نبض بخوف…. انت كويس  اتصل بالدكتور 
ابتسم بحب… كويس بس ممكن تساعديني انام 
نبض ..  حاضر 
ساعدته ينام واعتدلت بس هو مسك ايدها 
زين.. نبض 
نبض بتوتر. ….. نعم 
رفع ايدة ورجع شعرها خلف ودنها …. انا 
…..ززززين  
بصوا الاتنين للصوت 
جريت صاحبه الصوت علي زين وزقت نبض 
وحضنته…  زين حبيبي  الف مليون سلامه عليك ي روحي شاله انا  وانت لا  ي روحي 
بعدها زين…  انتي مين 
سميرة من الخلف. …. دي رهف خطيبتك ي زين 
بص زين علي نبض وقال .. خطيبتي 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد