Uncategorized

رواية بيجان الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم نعمة ابراهيم

    رواية بيجان الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم نعمة ابراهيم

في شركه الاستيراد والتصدير
في مكتب جريئه 
دخلت جريئه الي المكتب ووضعت هاتفها ب اهمال علي المكتب 
ثم جلست علي كرسيها 
و هي تقول 
جريئه . يلهوي……… ده اي ده…….دة من الواضح أن الواد صقر كان عنده حق 
ده أنا كنت مستقليه بيه قوي 
سمعت هاتفه يرن 
فأمسكت به بسرعة ظنا منها أنه بيجان 
ولكن لم يكن سوي سلمي 
جريئه . الو ي سلمي 
سلمي . جريئه كنت عاوزه اقلك علي حاجه
جريئه . قولي 
سلمي . في واحدة صحفية حوالي اسمها..شمس….اه اسمها شمس 
كانت عاوزة تعرف من العمال اي الي حصل امبارح 
تجهم وجه جريئه بعد سماعها هذا الحديث فقالت 
جريئه بتوتر . و قالوا اي ي سلمي 
سلمي . لإ طبعا مقالوش حاجه…أنا بس بتصل بيكي علشان تبقي علي علم من الواضح جدا أنها حطه الموضوع في دماغها و مش هتسكت 
تنفست جريئه براحه 
جريئه . هبعتلك شيك ب ٣٠٠الف جنيه 
سلمي . علي فكرة أنا كنت بقلك مش علشان….
جريئه . الشيك دة مش علشانك ي سلمي…..دة للعمال 
سلمي . بس هما معملوش كدة علشان الفلوس و  قالوا إن البيت اللي يكرمهم و ياكلوا في عيش و ملح مع صحابه و يطلعوا سرهم برا و يفضحوهم  تبقا قلة اصل و خيانه 
و هما عمرهم ما كانوا لا قلالات  الأصل أو خاينين  
جريئه . أنا عارفة الاصيل اصيل ي سلمي متغيروش الظروف مهما كانت 
بس بالتأكيد لما شمس دي جتلهم عرضت عليهم فلوس 
سلمي . بس هما رفضوا 
جريئه . عارفة….ف دي شكر مني ليهم علي امانتهم و احتفظهم بالسر ده 
و ي ريت تشكرهم لي قوي علي امانتهم دي…اوكي 
سلمي . اوكي مفيش مشكله……يلا بقا سلام علشان معطلكيش اكتر من كدة 
جريئه . سلام ي سلمي 
أغلقت جريئه الاتصال 
ثم أجرت اتصال بصقر 
بعدما فُتح الاتصال قالت 
جريئه . واد ي صقر 
فين الواد الي ب يراقب شمس دة سلمي نفعتني اكتر منك 
صقر . ي بنتي أنا هجبلك بنت افضل علشان دي صحفيه ف بالتأكيد  لماحه 
ففكرت اجيب بنت هتجي كمان ساعة ه‍ قلها علي المطلوب و هتبداء النهاردة علي طول 
جريئه . فكرة حلوة 
صقر . واي دخل سلمي و نفعتك اكتر ازاي 
جريئه . البنت اللي اسمها شمس دي راحت الشركة للعمال 
علشان تثبت الفضيحة علينا 
صقر . اه بس تصدقي أن البنت دي دماغها شغالة 
دحنا مفكرناش في كدة 
جريئه . للاسف راحت مني خالص……اني احذر سلمي و اطلب منها أن مفيش حد يتكلم 
صقر . طب الحمد لله…..المهم هتعملي اي في الشركة بتاعت خالد 
جريئه . اتفقت مع حامد امبارح أنه يأجل الموضوع بتاع فتح المستشفي بتاعته دة مؤقتاً بس هتباع معاه يعني من البيت أو اخد إجازة يوم كدة كل اسبوع كمان استأذن و امشي بدري ايام كده في الاسبوع لحد لما اقدم استقالتي في ام الشركة دي او الشهر و نص دة يخلص و خلاص
و كمان طلبت من مدير المكتب بتاع خالد أنه يجمعلي كل المديرين بتوع الاقسام الشركة علشان هنعرفهم الفترة الجاي هتشتغل ازاي 
صقر . كويس جدا…..بس صحيح ي جيرا 
جريئه . قول 
صقر . أنا كنت حاطط حراسه مشدده على الفيلا من الشركة 
ازاي……ازاي…. و خدي بالك من ازاي دي……الواد دة دخل الفيلا 
ضحكت جريئه بصوت عالي 
ثم قالت 
جريئه . انت عارف انا صحبتك لي ي صقر
صقر . لي ي اخت صقر
جريئه . علشان نشأتنا زي بعض بالظبط كانت عسكري 
أنا اثر في تربيتي قوي عطيه الحسيني و انت خالك رفعت اثر فيك لما والدك و والدتك بيسافروا بارا و يسيبوك معاه 
صقر . اممم بعد الكلام ده و الضحكه العليا دي…..تبقا شكي في محله……..تبقا علشان كدة طلبتي مني اقوم اشوف الحراسة و انا رفضت علشان تخليني اشك في الحراسة أنها اللي غلطيت…فترجعي تقولي مش انت روحت اتاكدت بنفسك بس ده بعد لما انتي طبعا اتاكدتي أن كل حاجه بقيت تمام و الواد دخل 
جريئه بصوت ملئ بالراحة و يعلوا فمها ابتسامه واسعه
جريئه . و الي متعرفوش كمان اني طلبت من الواد الي ماسك شاشه العرض أنه لو اي حد طلب منه يعرض أي حاجه يقول اوكي علي طول من غير نقاش 
صقر . ي بنت اللذين……طب احكي 
جريئه . افكر 
صقر . والنعمه لو مقلتليش هقوم دلوقتي و تطلع علي البلد و اقول ل امك انك اللي عملتي كدة و الف من نفسي 
جريئه . ي واطي تعمل كدة في جيرا اختك حببتك 
صقر . خلصي أنا عندي فضول اعرف انتي عملتي كدة ازاي 
استعاده جريئه جديتها ثم قالت
بجدية 
جريئه . بص ي صقر كل الي الولد دة قاله صح مفيش كلمة غلط 
صقر . اي دة…..ده بجد دنا فكرتك 
جريئه . لإ محطتش التاتش بتاعي متخفش 
صقر . بس ازاي فهميني………..احسن بقيتي بتلعبي بديلك كتير الايام دي ي جيرا 
جريئه . ولا ديل و لا حاجه هو الموضوع لما رجعت من امريكا و بفترة كدة كان خالد خطب….. بعديها لما بكلم امي كل يوم  راحت قالت وسط الكلام خالد بقاله فتره كبيره مش بيجي البلد خالص….. و لاحظت بعدين أن الموضوع ده بداء اول لما خالد خطب قالت عادي أنا كدة كدة خالد ميهمنيش…….. بعديها لما بروح البلد كل اسبوع اسبوعين اقعد معاهم يومين فبقلهم بهزار في اي ي جماعه انتوا عملتوا حفلة الخطوبه بتاعت خالد و انا معرفش…..علشان كان مفروض حفله الخطوبه تتعمل من شهر تقريبا مش فاكره قوي…….. راح محدش رد علي فعرفت أن في حاجه غلط في الموضوع روحت سألت داليا 
راحت قالتلي أنهم بعد لما بعتوا كل حاجه بتاعت الخطوبه بما فيها فلوس الكوافير و القاعة الي قررت أنهم هما الي هيختاروا كل حاجه لوحدهم من غير تدخل حد حتي خالد ….قالونا ماشي…… بعديها بيوم الكلام اتغير و خالد قال إن مفيش خطوبه علشان خالها مات و عرفت فيما بعد أن خالها دة بيموت كتير……
….البت بعديها بقت بتدلدل رجليها علي المغفل بتاعنا بزيادة…….فمش عارفة حاجه من جويا قالتلي شوفي وراها اي 
لو طلعت سليمة و بتعمل كدة طمع في خالد و فلوسة أن مليش في هما حورين مع بعض….أما لو طلع في حاجه تبقا نشوف ساعتها……ف روحت كلمت خالد و كدة و عرفت منه اسمها بالكامل و عنوان بيتها ب حجه اني هروح أشوفها أنا و ماما و داليا و سارة و الولاد و بالمرة يقعدوا معاي يوم مع بعض……روحنا  علي الرغم من أن خالد قائل لهم أننا جاين 
لقيناهم مش في البيت ف استغلتها فرصه و خلتهم يقعدوا معاي في الشقه و قعدنا مع بعض يومين حلوين كدة فسح و لعب و جري مع الولاد…..بعديها دخلت علي صفحتها علي الانستجرام و لقيت لبسها لمؤخذه ميمشيش معنا و كمان مش محجبه و بتنزل الصور دي عادي كدة و خالد ايزي مش عارفة ازاي….معن اللي يشوف خالد زمان و معاملته معاي يقول إن اللي هياخدها دي لازم تبقا شيخه علشان تمشي مع دماغه النشفه….بس للاسف طلعت شيخه من نوع تاني 
المهم بعت واحد من رجالتي يسأل عنهم الحيران حوالين البيت علي أساس أنه شافها مثلا في فرح خطوبه أي حاجه المهم عجبته و هو عاوز يخطبها بس حابب يسأل عن اخلاقها الاول 
طبعا رجعلي و هو محمل بلاوي 
و لفتت نظري أنه قال إنها كانت مخطوبه لمدة أربع سنين و فسختها من قريب يعني قبل لما تتخطب ل خالد بحاجه بسيطه 
ف الفار لعب لمؤخذه …..اصل واحده اتخطبت  
لفتره طويله زي دي اي اللي يخليها كدة فجأه تفسخ الخطوبه………روحت بعثته الراجل د تاني يجبلي كل الاخبار عن خطيبها دة 
فلقيت حاجه اخر قرف شاب مدمن مخدرات علي طول قاعد في بار و بيشرب و نسوان و هايص و كان معاه فلوس كتير ورثها عن أبوه و بس طبعا ضيعها و اهم حاجه الراجل بتاعي قالها أنه يبيع أبوة ب الفلوس  
ف طبعا راجل زي دة اخاف اني اتعامل معاه خاصتا لو عرف اسمي 
ف هتبقا نصيبة و الترابيزة هتتقلب علي و احتمال كبير يبتزني 
روحت خليت كل التعامل مع الراجل بتاعي هو الي يتعامل معاه 
و عرفت منه بلاوي سودة 
صقر . طب لي عملتي كدة…لي ما سبتيش خالد يقع في شر اعماله 
جريئه . أنا هبقا الشيخه الجديدة للقبيله ي صقر من بعد عمرا طويل أن شاء الله ل عناني ….من مهمامي أن احافظ علي الكل و احمي سمعة القبيله
و غير كدة الفضيحه دي كانت ممكن تضيع مننا كلنا المشيخه للقبيله …و فوق دة و دة عمي سالم كان حنين و كويس معايه هو و دنيا مراته الله يرحمهم فمش هينفع بعد موتهم اخلي الناس تتكلم أن ابنهم فضحهم……حتي لو مكنتش عملت كدة …..مجرد بس أن يروح بيها البلد ب لبسها دة  هتبقى فضيحه لينا كلنا
صقر . قدر الله ما شاء فعل 
جريئه . و نعم بالله 
استمعت جريئه الي صوت أحد صراخ و تعارك في الخارج بالاضافه الي صوت أحد الأعيرة النارية التي ضربت  
صقر . جريئه اي صوت ضرب النار دة 
جريئه . مش عارفة 
صقر . أنا هاجي و انا معاي قوات دلوقتي 
دقائق و هكون عندك….متخرجيش من مكتبك و انزلي تحت المكتب تمام 
جريئه . ماشي ي صقر…سلام انت 
ثم أغلقت الهاتف و هي تخرج سلاحها الناري من حقيبتها الموضوعه علي المكتب 
يتبع….
لقراءة الفصل السادس والأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد