Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل الثالث عشر 13 بقلم نعمه شرابي

                                                رواية عشق وسيم  الفصل الثالث عشر 13 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الثالث عشر 13 بقلم نعمه شرابي  

 رواية عشق وسيم  الفصل الثالث عشر 13 بقلم نعمه شرابي

خالد ….أنا كويس والحمد لله
واقدر اكمل علاج تحت إشراف دكتور
إيهاب النادي وأقوم بعمل العلاج
الطبيعي تحت مسؤليتة
الطبيب…. أن كان هكذا فسوف
اقوم بإجراء الخروج تحت مسؤولية
دكتور ايهاب النادي
خالد….وهو كذلك خرج الطبيب
وقام خالد بالاتصال على دكتور إيهاب
الذي هنأهه علي سلامته
ورحب كثيرا أن يكون تحت مسؤوليته
واشرافه الطبي
عند عشق… خرجت هي واسلام متجهين الي الفندق للسفر هي
وأستاذ حامد الي الغرقة
وأثناء ركوبها السيارة جاءت
سيارة مسرعة ولكن اسرع اسلام
وخطف عشق ووقع بها في الجهة الأخري وقام المستشار حامد بكتابة ارقام السيارة علي هاتفه
اسلام…. قام وأسند عشق كي تقف ولكن تألمت من ذراعها فتوجهوا الي المشفي
وهناك قامت بعمل أشعة التي أظهرت
وجود كسر باليد اليسرى لعشق
كان في هذه الأوقات ترن عليها نادية
التي قلقت علي ابنة اختها الغالية
التي تعتبرها أنها ابنتها
لم ترد عشق قامت بالاتصال علي
إسلام أبنها وقص عليها ما حدث لعشق
أنهي اسلام حديثة مع أمه
وقام بالاتصال علي علاء ابن عمته وفي نفس الوقت هو ابن عم خالد..
إسلام….. علاء باشا حبيبي أخبارك
فين اراضيك
علاء… قسم تاني المنصورة وأنت
ضحك اسلام ….مباحث دمياط يا ابن المحظوظة بقا انت اسم تاني
شوف بقا الرقم دة عاوز العربية وصاحبها في نص ساعة
علاء…خير يا باشا من عيوني بس انت عارفانا مش بعمل حاجة ببلاش
إسلام…. ماهو أنا بكلمك عشان اللي
هتعملك الحمام والبط العربية
دي كانت متعمدة تخبطها لولا وصلت
في الوقت المناسب كان زمنها ماتت
علاء….. فريدة لاء جد طب انتم فين وانا اجيلكم ياعم عشان خاطرها
هي بس انت لاء
اسلام لاء احنا جايين نعملةمحضر وإثبات حالة بس نص ساعة
جهز الغدا يلا سلام
أغلق اسلام في وجهه علاء
علاء…. هو أية أصله ده اه يا ابن هدي
داخل علي طمع يا ابن….
عند خالد الذي قلق وظل يتحرك حركات
هستيريا عندما كان يتصل بعشق
ولم ترد فاتصل بهدي وقصت لمحمد ما حدث لعشق وطار جنون خالد ووسيم
الذي ارتاع قلبه عند معرفة ما حدث لها
خالد….. انت يا جبلة قاعد ولا علي بالك
أتصل علي الزفت اللي إسمه إسلام
شوف حصل لها أية وهي كويسة
انا عايز انزل مصر حالا
وسيم…. اهدي يا خالد اهدي إن شاء
الله هتكون بخير كلها بعد بكرة
ونكون في مصر الزعل غلط عليك
خالد…. دي عشق يا وسيم دي هنا
وده بينبض عشانها بس
هي تبان قدامك قوية وشديدة
لكن جواها طيبة وهشة ونزلت دموعه
يارب تكون بخير يارب ما صدقنا
نتلم تاني ياااااااارب
محمد…. اية يا اسلام كل ده تليفون يا زفت انت عشق فين
خطف خالد الفون …. اعطيها الفون يا إسلام بسرعة
إسلام …..يا ابني أهدي هي بخير
بس كسر بذراعها الشمال
وجرح بسيط فوق الجبهة والدكتور
بيضمضه وهتكلمك
خالد…. بجد يا إسلام وحياة بنتك
عشق بخير
إسلام… اهي يا عم خدي يا حجة
كلمي العاشق الولهان
خالد…. كدا يا عشقي كدا يا عشق قلبي
أهون عليكي مش تاخدي بالك من نفسك وحياتك اللي عمل كدا لاندمه
علي اليوم اللذي جاءت به أمه للدنيا
عشق…. اهدي يا نن عيوني أنا بخير
سمع المستشار حامد يكلم عشق
اشربي العصير ده يا مدام عشق
يرد روحك ويلا عشان نلحق نعمل محضر بالقسم
عشق ….معلش مش هقدر اشرب حاجة حضرتك شكرا
المستشار….. شكرا أية انت أمانة خالد عندنا اشربي وشك أصفر من الخضة
كان خالد يستمع لهم تكلم بهدوء
هاتي حامد يا عشق من فضلك
واسمع الكلام بتاعه واشربي العصير
انا محتاج مراتي قوية وعفية
أعطت عشق الهاتف المستشار الذي أعطاها العصير وذهب بعيد عنهم
خالد…. حامد الحادثة دى مدبرة
المقصود بها عشق يا حامد
عشان ابن…..ياخد الورث كله هو
والكلبتين التانين
حامد…. أنا معاك بس ده غبي اصلا آثار الشك حوالية
اعمل اللازم وكلم إسلام خلية يرن
علي علاء ابن عمي يعرفه
وتطلعوا كلكم علي القسم تعملوا اللازم
حامد…. اصلا علاء مستنينا في قسم
تاني عشان يعمل محضر
ومش تقلق أنا خدت رقم العربية
خالد …..ماشي ربنا معاكم
حامد…..وانت عامل أية دلوقت
خالد…. راجعين كنا بعد بكرة ماتعرفش
حد عندك عن ميعاد نزولنا
والحمد لله أنا بخير هكمل العلاج
الطبيعي عند دكتور إيهاب
حامد ….ماشي يا بطل اسيبك عشان نكمل الإجراءات
قام إسلام وعلاء بالبحث عن رقم السيارة الذي رفقوه داخل المحضر
واخذ حامد عشق بالسيارة متوجه
الي الغردقه
عندما وصلت عشق جن جنون هدى
التي انهارت خوفا علي ابنتها
كانت رقية تبكي في صمت وعندما رأتها
عشق قامت وجلست بجوارها
وامسكت يدها تقبلها الجميل زعلان
لية أنا معاكم حلوه اهون
ودراعي مكانه مش ناقص
رقية منه لله سالم الظالم هو عايز
منك أية بيعمل كدا لية
ولكنها صمتت فجأة عندما دخل علي
علي ….. ماما مالك أية اللي جرى
هدى…. دلوقت ماما وملهوف عليها ياعلي عجبك اللي سالم واخواته
عملوه هتفضل واقف مع الظلم لحد انتي يا نضري لما في يوم تلاقاه
مموتها وتروح مننا
علي…. وانت مين قالك أنه ابويا
دى حادثة عربية وبعدين
ابويا مكلمني الصبح كان نجع حمادي
راح يشوف شغل
عشق…. خلاص ياامه أنا تعبانة
ومش قادرة الواد رواد فين
رقية ….نايم يا كبدي من وقت ما
سمعنا واحنا بنكلم محمد مفطور
من العياط عليكي
عشق….هروح اصحية واكلية يا أمة
وانت يا علي اخبار الفندق أية والشغل
ماشي الزاي وانا مش موجودة
علي…. مدام فريحة جت وقامت بالشغل كله حتي لسة مش خرجت من المكتب
عشق… قامت بالشغل الزاي وهي
مش لها في الشغل وتعبانه
مش خير ولا اية..طب روح انت يا علي
وادخل غرفة الكاميرات هات لي تسجيلات الفندق الايام اللي فاتت
هدى…. رنا حبيبتي جاية يوم الخميس
هي وفريدة وخلصوا امتحانات
وهيقضوا تدريبهم هنا عشان السفر
عشق….. ربي ينجحهم ممكن طلب يا امي بس هتقل عليكي
هدي…. من عيوني يا عمري مش
عيب عليكي يا فريدة أما تقولي
كدا دانت اللي شايلاني يا بنتي
مش ولادي الصبيان
عشق….ساعديني بس اخد دوش
واتوضي واصلي عشان الجبيرة
مش تتبل مية
قامت عشق باخذ دوش كي بنعشها
وتوضات وصلت الفروض الفائته
ودخلت بالسرير بجوار رواد ابنها
عشق اخذته باحضانها ونامت
تسحبت هدى وأخذت هاتفها من جوارها كي لا تقلق
وخرجت تجلس بجوار رقية
الي أن رن هاتف عشق وكان خالد
قامت هدي بالرد علية
هدى…. هههههههههههه يخيبك بس انا مش عشق قلبك يا موكوس
خالد… خالتي حبيبتي طب عشق قلبي
فين وحشتني
هدى … يا واد اتلم عيب عليك
خالد…. آية عيبه بقا إن شاء الله
هدى ….الله يسعدك عشق خدت علاجها ونامت وانا جبت التليفون من جنبها
اصلي عرفاك مش هتهنيها علي نوم
خد امك معاك اهي
خالد…. بقي كدا هانت هنتجوز
واخدها منك يا هدى
هدى….. ربي يهدي سركم يا ابني ويبعد عنكم ولاد الحرام
امك معاك اهي واعطت الهاتف لرقية
خالد….. ست الحبايب اللي منوراني
وحشاني يا ست الكل
رقية….ياولد يا بكاش وكل بعقلي
حلاوه ياواد سألت علي عشق
ونسيت أمك اخرة تربيتي فيك
خالد ضاحكاً باعلي صوت علي كلام رقية …. انت الروح وهي العشق يا رقية
مش كنتي بتتمني يتلم شملي أنا وهي
رقية ….ربنا يسعدك يا ابني ويخليكم لبعض ويجبر بخاطرها فريده بنت
نوال قادر يا كريم
زي ماهي جابرة بخاطر الكل ولامة
الكل جمبها وعمرها ما كلت ولا زهقت
مش زي ام نص لسان اللي أنت متجوزها قرفانة مننا من يو ما جيت
جت يوم واحد كلت وسطينا
ومدخلتش علينا تاني قال أية
هي مش متعود علي كدا
ومشحطته الغلبانه فريدة وراها كل شويه يعيني هتلاقيها من اين ولا من اين ربنا يسعدها زي مهي سعدة الكل
خالد …. أمين يآرب معلش يا امي
فريحة مش مصرية ومش واخدة علي
عوايدنا هنا ولها ظروفها الخاصة
ادعيلها يا امي هي مش كانت كدا
بس موت مدثر خلاها بعدت عن الكل
رقية .. اقول أية ربي يقومها بالسلامة
هتيجي أمتي يا واد انت
خالد ….. اقولك ومش تقولي
رقية ..يخيبك واد بتختبرني يا واطي
لاء مش تقول عشان هقول
خالد …..وهو يضحك سلام يا احلي
ام في الدنيا كلها
رقية…. مع الف سلامه يا حبيبي
أغلقت هدى الهاتف ووضعته بالشرچ
في غرفة عشق وظلت فريدة نائمة
الي تاني يوم دخل رواد
رواد…. انت يا ست ماما الناس اللي برة
دول بيعزبوني فطرنا وبقول لهم
عاوز كافية من بتاع ماما تيتة رقية
بتقولي انت صغير
تبسمت عشق … آية التعذيب في كدا بقا يا عم رواد الكافية تقيل عليك
رواد…. ما هو انا جوعان وعاوز أفطر تاني تيته هدى بتقولي اعملك وتش جبنه
ده تعزيب ولا لاء
عشق…طيب روح علي ما اصلي واجي
افطرك احلي فطار هنفطر برة
بعيد عن العالم دي آية رئيك ياعم
رواد….. هيهيهيه أحلي فريدة في الدنيا
قامت وتوضات وصل فرضها واخذت
أبنها وطلبت من الفندق اعداد طربيزة
إفطار علي الشاطئ
وترك رواد ودخلت جلبت اللابتوب تبع العمل وجلست تتابع عملها من خلاله
ومراقبة ما يحدث بالداخل
ومراجعة الحسابات وفطرت وطلبت
من علي إحضار تسجيل فديوهات الكاميرات للأيام الماضية
وأثناء مشاهده الفيديوهات لفت نظرها
وجود شخص ما في المكتب تبع خالد
ودخول فريحه إليه تستسمحه
واخرجت مبلغ مالي من خازينة الفندق
واعطاتها له وبعدما أخذ المال قبلها
من وجنتيها وانصرف
ورأت فريحة تجلس وتبكي بقهر
ودموعها لم تجف تحدثت
عشق إلي نفسها ….يا تري وراكي اي يا فريحة ومين الشخص ده
ولية بتترجيه كدا وامسكت اللابتوب
وقامت بإرسال رسالة الفريدة الصغير
كي تعرف متي يأتون
عشق لرواد… رواد روح قول لطنط
فريحة ماما عاوزاكي
تقعدي معاها علي البحر وان قالت
لك تعبانة قول لها هتقولك
شئ مهم للغاية بسرعة

يتبع …

لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا

                                                         لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!