Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم فاطمة خميس هارون

  رواية وعد الرعد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم فاطمة خميس هارون

رعد بصوت مرعب :تؤ تؤ سلامة قلبك 
تخشب جسدها لم تكن جريئه بما يكفي للنظر إليه 
رعد وهو يقترب منها ببط :كده يا وعد يعني تشوفي جوزك بعد المده دي كلها ومترحبيش بيه 
تؤ تؤ اد ايه انتي قاسيه 
وقفت وعد وجرت باتجاه الباب ولكنه التقطها بين يديه 
رعد بحده :اياكي تعمليها تاني فاهمه 
وعد بصوت باكي :سيبني بقي في حالي 
انت عاوز  ايه 
رعد :عاوز مراتي 
مراتي الي قتلت ابني 
ضحكت وعد بسخريه وهي تقول :ابنك ايه 
انت مصدق نفسك 
مش ده الي انت كنت عاوزة 
طأطأ رأسه 
وعد بصراخ 
رررررد مش ابنك ده الي انت كنت عاوز تقتله 
وكنت هتضيعني معاه 
تملصت بين يديه وهي تقول بصراخ 
ابعد عني بقي وسيبني انا بكرهك 
الممرض بلغه اجنبيه 
ما الذي يحدث هنا 
تفضلوا للخارج الان 
نظر رعد لممرض ببرود وقبض علي يد وعد وهو يجذبها خلفه 
وعد وهي تحاول تخليص نفسها ولكن لا فائده 
جلست علي الارض لكي لا يستطيع جرها 
رعد وهو يرفع حاجبه :ايه شغل الاطفال ده 
وعد بغضب :بقولك سيبني 
ترك رعد يدها لتقف وهي تبتسم بانتصار 
ولكن اختفت الابتسامه بعد أن حملها رعد وتوجه بها للخارج 
وعد بصراخ :سيبني بقي حرام عليك 
رعد :اسكتي بقي 
جاسم :رعد سيبها 
وعد :جااااسم 
ضغط علي يدها بقوه انزلها ولكنه ابقي يده تضمها له بتملك 
رعد :ملكش دعوة يا جاسم بدل ما اندمك 
جاسم وهو يقترب منه  :افهم بس انااا 
لكمه رعد في أنفه بقوه وعلي غفله ليسقط علي الارض 
رعد بسخريه وهو يجر وعد للسياره 
ما قولتلك هتندم عد النجوم بقي يا حبيبي 
ادخلها السياره 
حاولت أن تتملص ولكنه احكم حزام الامان عليها ثم قال وهو يضرب علي السياره بقوه 
مش عااااوز اسمع صوتك فااااااهمه 
توقفت عن الصراخ وانكمشت علي نفسها بخوف 
اغلق الباب بعنف وتوجه لمقعده 
توقف بعد فتره 
نظر لوعد التي طالعته بقلق 
رعد :كنتي عند جاسم ليه 
وعد :مكنتش عند ..
رعد مقاطعا إياها بحده :متكذبيش انا عرفت كل حاجه وكذبتك دي اكدتلي انك ****
نظرت له وعد بصدمه 
رعد :انتي لسه بتحبيه 
نظرت له مطولا ثم نظرت للجهه الأخري 
ضرب مقود السياره بعنف مع كل كلمه 
رددددي عليا انت لسه بتحبي ال*** ده 
وعد :انت عاوز توصل لايه يا رعد 
رعد وهو يمسح علي وجهه لكي لا يفتك بها 
عاوز اعرف الي حصل يا وعد من يوم ما مشيتي لحد انهارده 
وعد وهي تضع يدها أمام صدرها (تربع ايديها يعني ):ولو قولت لا 
رعد :يبقي في حاجه مش عوزة تقوليها 
انت عاوزه تتجوزي جاسم 
رددددي 
لسه بتحبيه 
عشان كده قتلتي ابننا 
عشان اطلقك 
انتي ندمانه علي جوزنااا 
ما ترررررردي 
صاح بصوت جهوري 
وعد بصراخ 
ايوووة 
ندماانه 
اكتر حاجه ندمت عليها انت ايه يا اخي معندكش دم 
ماشي تحرق في دمي وتموت في مشاعري وتقطع قلبي ليه 
عملتلك اااااايه 
كل حاجه وحشه في حياتي انت السبب 
بابا تعب بسببك ودخل في غيبوبه 
اتجوزتني غصب واتهمتني في شرفي 
بعد كده اتاكدت بطريقه قتلت كرمتي 
كنت ديما قاصد تهني وتقلل مني 
ااااانت ايه
 ده انا غيرت من لبسي ومن نفسي وطبعي 
وكل حياااتي 
عشانك 
وانت مش مقدر اي حاجه 
وديما بتجرحني 
وكنت بسكت واستحمل 
مسحت دموعها وهي تشير له بسبابتها 
بس الي عملته مع ابني لا يمكن اسكت عليه 
ثم أكملت وهي تضربه وتصرخ 
مش عوزاك يا اخي مش بحبك انت معندكش دم
انت مش راجل 
طللقني  
ابتعدت عنه ووضعت رأسها بين يدها وهي تبكي بشكل يقطع نياط القلب 
نظر لها رعد بحزن واقترب منها وكاد أن يضع يده علي ظهرها 
ولكنها هتفت 
يا ريتني سمعت كلام جاسم وليلي من الاول هما قالولي بس انا بغبائي مصدقتش 
يا ريتني رفعت عليك قضيه قبل ما اسافر 
يا ريتني خليت جاسم يوديني بعيد بعيد اوووي 
كور يده بغضب وسحبها عندما ذكرت جاسم 
انطلق بالسياره بسرعه رهيبه 
رجعت وعد للوراء وهي تشهق بذعر 
ورعد يقود بسرعه وأفكاره تغضبه زياده 
ما بها تلك الفتاه 
اولا تهرب عنده ثم تستنجد به منه 
واخيرا تتمني لو هربت معه بعيدا 
كان سيفتك بها لا محالاه 
وعد :بط السرعه 
رعد :…..
وعد بخوف وهي تضع يدها علي يده 
هدي السرعه انااا خايفه 
تصلبت يده تحت ملمسها 
ولكنه استجاب لها وهدئ سرعته 
رعد بصوت هادئ :هربتي ليه يا وعد لما انتي نزلتي الطفل 
وعد ؛:عشان مبقتش طايقه العيشه معاك 
ضغط رعد علي المقود بقوه 
ليه يا وعد 
انا قولتلك لازم نتكلم 
انا عملت كده عشان انا عندي ااا 
وعد بحده :مش عوزة اسمعك  ومش عوزة تبرير انا عوزه أطلق 
طلقني يا اخي 
خلي عندك دم 
لو انت راجل طلقني 
نظر لها رعد بحده ثم نظر أمامه وابتسم بخبث وهو يزيد سرعته 
انتي الي وصلتينا لكده 
نظرت له وعد بخوف 
رعد :…
…..
جاسم بحده وهو يضرب سطح المكتب بيده  :يعني ايه اختفي امال انا باعتكم وراه ليه 
الشخص :يا باشا فجأة زاد السرعه وهرب مننا 
ده بيسوق ولا احرف متسابق 
جاسم لنفسه :انت هتقولي ما انا عرفه 
ثم صاح 
اكيد شافكم يا شويه اغبيه 
اسمع انت تقلب الدنيا لازم تعرف راح فين وتبلغني 
اغلق الخط قبل أن يستمع  له والقاه علي المكتب بأهمال
زفر بتعب وهو يمسح علي وجهه 
ضغط علي أنفه ليتأوه بالم 
وفي نفس اللحظه كانت تدخل قمر
التي ضحكت علي هيئته 
جاسم :انتي بتضحكي ليه 
قمر :هاا لا ابدا مش بضحك 
الورق الي حضرتك طالبه اهو 
جاسم بنفاذ صبر 
هاتي الاسعافات وشوفي شغلك 
أعطته ظهرها لتجلبها وهي تكتم ضحكاتها  
كور يده بغضب من ضحكها المستمر 
اقتربت منه وأخرجت ما تحتاج إليه وبدأت في علاجه 
نظر لها بغضب وهي تجاهد لكي لا تضحك 
ابتسم بخبث وهو يحرك قدمه لتسقط عليه 
رفع يده علي كتفها 
جاسم :كده يا قطه مش تخلي بالك ولا الحكايه عجبتك 
انزل يده 
برقت قمر بغضب ورفعت يدها عنه وضربته علي وجهه وهي تغادر غاضبه 
وضع يده علي وجهه بصدمه 
ثم تحولت لغضب 
وهو يراقبها تغادر 
….
علا :بجد يا علي لاقها فين وازاي وهي جايه طيب عملها حاجه 
لا اوعي يعملها حاجه ده انا اقتله. ووو
علي وهو يجلس أمامها 
براحه عليا شويه يا علا اخد نفسي بس 
علا وهي تضع يدها علي فمها 
حاضر اه. بس احكي 
ابتسم علي هيئتها 
علي :بصي يا ستي 
جاسم اتصل بيا وسأل إذا كان رعد جه ولا لا 
عشان هو لقي وعد عنده وكان متعصب جدا وضربه مرتين 
علا :يا حزن الحزن ضرب الراجل مرتين امال وعد هيعمل منها ايه بوفتيك 
علي :او ممكن بطاطس محمره 
علا بغضب :انا مش بهزر 
علي وهو يتفحص الرساله التي وصلته للتو :بوفتيك ايه يا علا 
ده جوزها يا ماما تلاقيهم جاين ومتصلحين وووو
ايه ده 
علا :ايه 
علي وهو ينظر لها 
رعد بيقولي أنه مش هيجي الشركه لفتره 
علا :طب ووعد 
علي وهو يبتلع ريقه بخوف ويهمس 
معاه 
علا :بتقول ايه 
علي وهو يبتعد عنها قليلا :معاها في مكان ما 
علا بصراخ 
يلهوووووي البت ماتت 
يا خسارتك يا وعد 
يا خساره شبابك اتخطفتي خطف 
علي :اهدي يا علا هو انا بقولك ماتت 
علا :بعد الشر انشالله هو 
علي :علا يا حبيبتي اهي وعد رجعت اهي هنتجوز امته 
علا :يا اخي احنا في ايه ولا في ايه 
علي بعصبيه :يوووووه 
انا زهقت منك ومن صاحبتك 
الله يكون في عون جوزها 
علا :ليه يعني يا بابا دي وعد الف من يتمنها 
علي بسخريه :ما دي المشكله 
كل شويه ومن حيث لا نعلم واحد يجي ويقول وو
قاطعه صوت رجل من خلفه وهو يهتف 
علااااا مش معقول 
أغمضت علا عينها بخوف ورفع علي حاجبه وهو ينظر للسمج الذي يحدق في زوجته 
علي :……
(يا تري مين ده ????)
….
كانت تجلس بجانبه منكمشه علي نفسها  تخاف من سرعته 
فهو رفض أن تعود لجلب حقيبتها واستقلوا طائرته الخاصه 
وعد :هدي شويه 
رعد :….
طيب احنا رايحين فين 
رعد رد عليا 
ده مش طريق البيت 
ابتسم رعد ابتسامه شريره وهو يهمس 
انا عارف 
وعد :امال احنا رايحين فين 
رعد :شويه وتعرفي 
وعد وهي تضربه في كتفه 
نزلني انا مش عاوزة امشي معاك انا بكرهك 
توقفت عن كلمها عندما وجدته يوقف السياره 
رعد بحده وبنفس الابتسامه 
انزلي
وبالفعل نزلت
نظرت حولها مكان خالي من البشر هادي تماما 
وعد :احنا هنا ليه 
رعد :ايه مش عاجبك المكان 
وعد :انا عوزة اروح بيتي لو سمحت دلوقتي 
رعد وهو يتقدم نحوها ببطئ ثم امسك يدها يلفها نحو كوخ صغير :هو انا مقولتلكيش 
وعد :ايه 
رعد وهو يشير لذلك الكوخ هو ده بيتك الجديد  
وعد :….
يتبع ……
لقراءة الفصل الثاني والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!