Uncategorized

رواية بنت البواب الفصل الثالث 3 بقلم دنيا محمود

                                                    رواية بنت البواب الفصل الثالث 3 بقلم دنيا محمود

رواية بنت البواب الفصل الثالث 3 بقلم دنيا محمود

 رواية بنت البواب الفصل الثالث 3 بقلم دنيا محمود

مش عملين ليا حساب حسيت قد ايه انا صغيرة وقد ايه مكسورة وضعيفة ،كنت عايزة أصرخ فيهم واقولهم ارحموني انا انسانة زيكم ،ارحموا ضعفي وقلت حيلتي ،بس هو انا مين عشان اتكلم ،لازم أتألم وانا ساكتة .
دخلت عملت نسكافيه و روحت أقدمه ليهم ،لقيتهم قاعدين جنب بعض علي الكنبة وهي في حضنه ،اتكسفت ووشي جاب الوان وتنحة .
+مالك واقفة لي سيبي الحاجة وغوري .
=استني يا نرمين اخليها تعملك اكله معينه ياروحي .
+لا يا حياتي بس ممكن تخليها تمسح جزمتي عشان اتوسخت .
اتصدمت وفضلت واقفة متنحة ،ما فوقتش غير عليه وهو بيزعق.
=روحي جايبه حاجة تمسحي بيها جزمت ستك.
دخلت المطبخ وجيبت فوطة .
_ممكن حضرتك تقلعي الجزمة عشان امسحها .
+لا طبعا امسحيها وانا لبسها.
بصيت ليه بصت بطلب منه يرحمني ،بس هو بس الناحية تانية وهي زعقت.
+اخلصي يازفته .
واطيت امسحها وغصب عني نزلت دمعه مني مساحتها بسرعة لما لقيته بيبص عليا ،خلصت أجريت علي المطبخ ،كنت بهرب منهم مش عايزهم يطلبوا حاجة تاني تهين كرامتي ،قلبي واجعني اوي ،وكنت بطبخ بدموع وحسرة قلبي .
حطيت الاكل وهي مشيت وانا دخلت اوضتي ،مر شهور علي الحال ده وانا بطبخ وأمسح ودلوقتي رجعت الدراسة ،بقيت أجهز الاكل من بليل واروق يوم الجمعه والصبح اكون في الجامعة وارجع اسخن الاكل واحطي ليه يتغداء والصبح بكون حطه الفطار جنب السرير قبل ما امشي واروح اجيب الصنية من اوضته واخش انام ساعة ،واجهز اكل بكرة ،واقعد في جنينة اذاكر وبعدين اخش انام ،بقت دي حياتي ،هو كل جمعه مش بيكون موجود ،بقعد فيه براحتي .
امي كانت جيبه قمصين نوم وترنجين وطقم خروج واحد اسود وواحد ابيض وطقمين هوت شورت .
الترنجين دول اللي متمرطين معايا في الفيلا اما بقي طقمين الخروج دول بتوع الجامعة ،وطقمن الهوت شورت بنام بيهم ،وقمصين النوم بلبسهم يوم الجمعه وانا بمسح .
ويوم الجمعه زي كل جمعه كنت لسه خارجة من الأوضة بقميص النوم ،لقيت ادهم قدامي هو نرمين ،هو شافني تنح ،بصت نرمين ليه لقته كده ،راحت مسكاني من شعري ،وهزقتني .
+ادخلي البسي عدل ياحيوانة أنتي، أنتي فاكرة نفسك مين ،هي زريبة اوعي تلبسي كده تاني.
انا كنت بعيط هي بتشد جامد ،واول ماسابت شعري طلعت جري علي الاوضة ،كنت بعيط بحرقة مش عشان شدت شعري ،لا عشان كرامتي عشان انا انسانة انا انسانة والله وبحس وبتالم انا من ساعة ما دخلت بيته وانا بتهان كرامتي بيداس عليه بالجزمة ،انا عمري ماعشمت فيه يارحمني او حتي يحوش عني .
الباب خبط لبست بسرعة الترنج البامبي ،لقيتها واقفة حته ايديها في وسطها .
+واحدة غيرك كانت طلبت الطلاق من بدري ،تعالي ياختي ادهم عايزك .
مشيت وراها وانا ساكتة وبصه في الارض .
+اهي جت السنيورة هتقول انت وله أقول انا .
=اقعدي يا زهرة.
لسه هعقد علي الارض .
=لا اقعدي علي الكرسي .
قعدت وانا بصه في الارض .
+بصي علي الارض ياحلوة ما ده مكانك الطبيعي .
كان نفسي ارد ادافع عن نفسي ،بس خوفت يضربوني انا اتوقع منهم اي شئ .
=بصي يا زهرة انا عايزك تروحي لبابا وتقولي انك عايزة تطلقي مني .
+فاهمة يابتاعة أنتي.
الابتسامة ملئت وشي .
_حاضر حضرتك تحب اعمل كده امتي.
=بكرة هبعت السواق معاكي .
_طيب ممكن بلاش بكرة انا عندي امتحان ،وده امتحان اخر السنة، ارجوك ده اخر امتحان ارجوك خليها بعد بكرة.
=ماشي يا زهرة عايزة بحس ان الرفض منك ماشي .
_حاضر حاضر.
+يا عيني أنتي في سنة كام ياشاطرة.
_تانية كلية هندسة .
+أنتي هترغي غوري اعملي حاجة نشربها.
مشيت جري علي المطبخ ،وانا داخلة عشان احط الحاجة سمعتها بتقول لادهم.
+دي واحدة غبية ومتعودة علي الاهانة واحدة غيرها كانت راحت لابوك وطلبت منه أن يطلقك منها من زمان .
فعلا هي عندها حق ،بس مكنش ينفع اعمل كده عشان بابا وماما واخواتي عشان ظنهم مايخبش فيا خاصة ان ٢٠٠٠ جنيه بتوع كل شهر فارقين في حياتهم اوي ،انا لو فضلت ابيع ورد شهر ماكنت هجمع نص المبلغ ده ،بس ده طلبه هو يعني هيقف معايا .
جه اليوم اللي هروح فيه لوالده عشان يطلقني من ادهم ،كنا واقفين بالعربية قدام الفيلا.
=بصي يا زهرة انا ابعت لك السواق ياخدك .
_ماشي.
=عايزك تقول ان السنة دي من اسود أيام حياتك وكده .
_ماهي فعلا كده.
قلت الجملة وانا خارجة من العربية وبصوت واطي ،دخلت عند اللواء وعملت كل اللي قالي عليه بس صدمني كلام اللواء .
×عايزة تطلقي ماشي يا زهرة بس هطرد عيلتك بره ،يوم طلاقك، ومش هخلي حد يشغلكم.
وزعق فيا
×أنتي فهمه .
سكت وخرجت من عنده رحت عند بابا وماما واخواتي قعدت معهم شويه ،زي كل زيارة من ساعة ما تجوزت ،بس المرادي كنت سرحانة وبفكر هعمل ايه ،خاصة انهم مبسوطين وعايشين عيشه كريمة ،مش عايزة اكون سبب في مرمطتهم تاني .
جه السواق خدني و روحت لقيتهم مستنين بالهفة.
=ها هنطلق أنتي .
سرحت وشفت ان انا واهلي واحنا في الشارع و رديت بحزن وأسي
_ لا احنا مش هنطلق.
راحت مسكتني من شعري وهزقت فيا بس المرادي معيتطش .
+أنتي واحدة زبالة ،معرفتيش تقنعيه.
ادهم كان بيتفرج زي العادة ،بس المرادي دافع عني
يتبع … 
 
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!