Uncategorized

رواية اضطراب الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمود

                                                    رواية اضطراب الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمود 

رواية اضطراب الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمود

 رواية اضطراب الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمود 

 

كانت بتجري في الشارع وهي مش شايفه قدامها كل اللى بتفكر فيه أنهم ميلحقوهاش …وهي بتجري مخدتش بالها من العربيه اللي قدمها وملحقتش تجري وخبطت فيها
زينه :يلاهوي انت خبطت مين يا سيف .
سيف :معرفش هنزل اشوف .
نزل من العربيه وكانت الناس اتجمعت عليها دخل في وسطهم ووشها كان مليان دم واغمي عليها شالها وودها المستشفي .
حبيبه : هما طولوا ليه كدا جوا انا خايفه يكون جرالها حاجه وتروح انت فيها يا سيف .
زينه :ان شاء الله خير وتكون كويسه .
بعد ساعه
خرج الدكتور من عندها واول ما شفوه اندفعوا ناحيته .
سيف :خير يا دكتور هي كويسه .
الدكتور :الحمد لله يا سيف بيه كويسه بس عندها ارتجاج بسيط وكسر في دراعها وكدمات بسيطه في وشها .
اتنهدوا كلهم براحه .
حبيبه :طب هوا احنا ممكن ندخلها .
الدكتور :ايوا ينفع هي فاقت .
____________________
خالد :انا دورت عليها ملهاش اي أثر في المنطقه كأنها اتبخربت .
عاصم :كله بسبب بنتك قولت بلاش تبقي معاها بس مسمعتوش كلامي .
إلهام :مش وقته هنعمل ايه دلوقت .
خالد :بصوا انا هصبر عليكوا بس لو مريم مرجعتش انسي الاسفلت يا عاصم فاهم .
عاصم :وهنعمل ايه بقاا لازم نلاقيها .
إلهام :اكيد عند امها ومش بعيد تكون هي اللي هربتها اصلا وكانت سايبه حد من قرايبها يستناها عشان يهربها بسرعه .
عاصم :خلاص لو عندها هنخدها منها غصب ..وياولها لو كانت هي اللى هربتها هيشوفوا العذاب الوان .
كانوا بيتكلموا ونورا واقفه سمعاهم واول ما سمعت انهم هيجبوها من عند امها دروت على رقمها عشان تبلغها انهم هيجوا .
نورا :الو ازيك يا طنط بقولك هي مريم عندك .
آيه :وهوا ايه اللي هيجبها عندي هي مش عندكوا .
نورا بقلق :اه اه عندنا صح عندك حق ..طب سلام .
قفلت معاها وهي بتفكر هتكون راحت فين دي حتي معاهاش خط عشان تتصل عليها بس اطمنت لما عرفت انهم مش هيقدروا يوصلولها .
________________
دخل سيف وزينه وحبيبه الاوضه عند مريم وهي كانت فايقه وبتص للاشئ قدمها
سيف :حمد لله على سلامتك .
مريم :الله يسلمك .
زينه :الف سلامه عليكي يا حبيبتي والله احنا ما كنا قاصدين نخبطك بالعربية .
مريم بأستغراب :عربية ايه ؟.
حبيبه :انتي كنتي ماشيه بتجري في الشارع ومخديش بالك من العربيه وسيف خبطك .
مريم :خبطني!! ..هوا انا اتخبطت ؟!!.
حبيبه :ايوا سيف خبطتك بالعربيه .
سيف :استني يا حبيبه عشان بس عايز اتأكد من حاجه .
وبعدين وجه كلامه لمريم وقال :انتي مش فاكره انتي حصلك ايه او كنتي بتجري ليه .
مريم :لا..مش فاكره .
سيف :كدا ممكن يكون عندها فقدان في الذاكره انا هروح اجيب الدكتور .
__________________
عاصم راح البيت عند آيه ومعاه إلهام اخته
عاصم :فين البت يا آيه .
آيه :بت . .انت قاصدك مريم هي مش عندك .
إلهام :متستعبطيش علينا قولي وديتها فين خلينا ناخدها ونخلص .
آيه بعدم فهم :ايه اللي انتي بتقوله دا انا مش فاهمه حاجه منكوا بنتي فين .
عاصم :الكلام دا مش هيدخل علينا قولي هي فين .
آيه ببكاء :وانا ايش عرفني هي فين انا مشفتهاش من ساعة ما جت عندكوا وديتوا بنتي فين .
عاصم :بنتك هربت مننا يوم كتب كتابها وعارفه لو جت وحاولتي تخبيها ..قبركوا هيكون جاهز .
قال كلامه ومشي هوا واخته
_______________
سيف راح يجيب الدكتور وحكاله كل حاجه
الدكتور :طب انتي مش فاكره اسمك او حتي فاكره اي حد انتي تعرفيه .
مريم :لاء مش فاكره انا حاسه زي ما يكون مخي فاضي مش عارفه اي حاجه .
الدكتور :انا كنت شاكك ان دا ممكن يحصل بس كنت مستني لما تتكلم .
سيف :يعني ايه يا دكتور ؟.
الدكتور :شوف يا سيف بيه هي كان عندها ارتجاج بسيط في المخ بس الخبطه كانت قويه عليها وغالبا هي كانت في مشكله كبيره ومش عارفه تتصرف ف لما شافت العربيه وعملت الحادثه عقلها الباطن رفض انه يفتكر ايه حاجه حصلت عشان كدا هي فقدت الذاكره .
سيف :……
يتبععع..
رأيكوا +جماعه اول بارت الريتش بتاعه مش حلو ولو البارت دا كمان طلع كدا مش هكملها وهوقف .
يتبع …
 
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!