Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل الرابع عشر 14 بقلم نعمه شرابي

                                            رواية عشق وسيم  الفصل ارابع عشر 14 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل ارابع عشر 14 بقلم نعمه شرابي  

 رواية عشق وسيم  الفصل ارابع عشر 14 بقلم نعمه شرابي

عشق إلي نفسها ….يا تري وراكي اي يا فريحة ومين الشخص ده
ولية بتترجيه كدا وامسكت اللابتوب
وقامت بإرسال رسالة الفريدة الصغير
كي تعرف متي يأتون
عشق لرواد… رواد روح قول لطنط
فريحة ماما عاوزاكي
تقعدي معاها علي البحر وان قالت
لك تعبانة قول لها هتقولك
شئ مهم للغاية بسرعة
نظرت عشق الى البحر وتذكرت ما حدث لها قبل 24 عاما
عشق…… حرام عليك انت عاوز مني
ايه عايز فلوسي مستعده
اسيبهالك كلها يا سالم
وسيبني اعيش أنا وابني لوجه الله اعتقني وانا علي أتم استعدا اعملك كل اللي تطلبه عايزني اكتب
لك المصنع بيع وشراء اكتبه
لك عايزني اكتب لك العماره اكتبها
بس سيبني ارجوك ارجوك كفايه كده
خليني امشي بابني خليني اربي
ابني بعيد عن البيئه بتاعه اخواتك
ما فيش حد بيعمل كده
حرام عليك انا بنت عمك
ليه بتعمل في كده انا لحمك ودمك سالم ……بعيد عن عينك عاوزه تروحي له يا فجرة مفكرة اني هسيبك
تروحي لعشيقك ده يوم موتك
يوم ما تعدي او رجلك تخطي عتبه البيت ده يوم ما تطلعي من البيت
ده يكون أجلك وكده كده غصبا عن عينك المصنع والبيت
بتوعي انا واخواتي انا الراجل
هنا انا الوريث الشرعي لابوك
ابوك بجحوده وجبروته
راح يكتب لك البيت والمصنع
بيع وشراء
اهو غار في مصيبه تخده
عشق ……احترم نفسك عشيق اية حرام عليك ده ساب البلد كلها ومشيي ومعرفش عنه حاجة
واتلم و ما تغلطش في بابا بابا ده خيره عليك انت وابوك واخواتك ياظالم لم تشعرعشق
سوي بارتطام يده على وجهها
وقعت على اثره على الارض
انقض فوقها سالم وقام باغتصابها
ولم يرحمها ولا يرحم توسولاتها
في أن يتركها توسلت اليه عشق كثيرا الى أن يتركها في حالها
سالم بعد ما نال منها ما اراد
في لم ترضي له يوما عن طيب خاطر
كانت تكره معاشرة هذا الوغد
قامت عشق وارتدت ملابسها ودخلت الحمام كي تغسل جسدها
وهي تتالم وتتذكرحياتها الصعبه التي تمر بها وجاءت الحربايه اخته كما تسميها عشق
سحر….. مانت حلوة اهو وبتخلفي
امال سالم بيقول عليكي باردة
لية مانت بتعرفي تظهرى غريزته
عشق…. احترمي نفسك وتعرفي بتتكلمي مع مين يا جهلة يا متسلطة
انت وانت دخلتي هنا الزاي
مين ادالك مفتاح يبقي الحيو…….
لم تكمل عشق كلامها فقد ألقت سحر
علي ابن عشق علي الأرض
وانقضت عليها هي وسالم بالضرب
المبرح حتي آدمي جسدها من شدة الضرب وآلام الشديدة
فاقت عشق علي علي أبنها وهو
يضغ يده علي كتفها سائلاً
علي….ياهووو روحتي لحد فين وجيتي
مالك يا أمي من وقت ما جيتي
وانت متغيره وحاسس
انك مش عايزة تتكلمي معايا
عشق…. ابدأ يا علي انت مش أبني
انت اخويا الصغير
وانت اول فرحتي وروحي فيك
بس انا الحمل كبير شوية وسفر
الأستاذ خالد ورمية المسئولية علي
كتافي وعندي إستقبال لوفد جاي
في فندق الأستاذ ..وسيم….
ده كله شاغل تفكيري
وان كنت اخده علي خاطري منك
ياعلي علشان اللي عملته يوم
ما أخدت حكم بالطلاق
واللي ابوك عمله امبارح وانك كمان
مش مصدق أنه هو اللي كان عايز
يقتلني ياعلي لاءوواقف في صفه
عملك اية يا علي في حياتك دي
كلها هه قولي جايب لك لبس في عيد
مرة دفع لك تمن كتاب ولا محمول
م اللي بتمسكهم مره وقف جمبك
في مرة يوم ما اتخانقت مع أصحابك
سهر جمبك وانت عيان مرة
رد يا علي رد يا أبن عمري
دا انا رضيت بالضرب والذل والإهانة
عشانك اه عشانك انت ورنا
علي…ياماما مهما إن كان ابويا
تكلمت عشق بسخرية
اه أبوك وانا مش أمك اللي
تعبت معاك وعليك في حياتها
راءت رواد وفريحة علي مقربة منها
قوم يا علي ومعنتش تفتح كلام معايا
عن ابوك خد بالك من شغلك ومستقبلك
وبس هخلص مع فريحة واطلع
فندق وسيم قوم اعمل جولة علي
المطعم ونظافة الغرف
جلست فريحة وتبسمت لعشق
حمدالله على السلامه فريدة
الحمد لله انك بخير
عشق بخير يا قلبي الحمل
عامل معاك اية روحتي للدكتور
ولا احب معاك نطمن
فريحة …. بربكة روحت حبيبتي ????
????ملحوظة… فريحة بتتكلم عربي مكسر????
عشق… وهي تنظر إلي عينها التي لم تثبت في مكانها ومعاد الولادة أمتي
فريحة…. قال خلال الأسبوع المقبل
عشق….قربي مني فريحة عاوزة
اوريكي حاجة ع اللابتوب
تقربت فريحه ونظرت إلى الابتوب
الذي قامت بتشغيله عشق
صعقت فريحة وتحدث قائلة
فريحة ….. اية دة انت بتتجسسي
علية فريدة كيف هاد
عشق بكل هدوء…. وهتجسس عليك
لية يا فريحة أنا من يوم ما
خالد مسكني الإدارة وانا بتابع
الكاميرات كل يوم الصبح أنا بعرفك
اللي شوفته لان في نسخة منه
بتتحول مباشر على لاب خالد اللذي
لا نعلم اين يضعه أنا حبيت أعرفك
مش اكتر حابة تقولي
ونتصرف قبل خالد ما يجي وياخد
خبر ويشوف التسجيلات صوت وصورة
وانا هساعدك لو واقعة في مشكلة
انا همشي دلوقتي وهرجع علي المغرب
لو احتاجتيني هكون هنا على البحر
تركت عشق فريحة بمفردها وامسكت
هاتفها كلمت عم مدكور كي يذهب
بها الي فندق مرسال الهوى
واتصلت علي علي أبنها
عشق… ايوة يا علي عايزة مدام فريحة متغبش عن عيونك لحد ما أرجع
ولك مني 5جنية
علي…. خمسة جنية مرة وحده انت لية
مفكرة نفسك لسة عايشة عدن
يا ست الكل خمسناية واجيبلك قرارها
عشق… ماشي يا علوه
ذهبت الي مرسال الهوي واستقبلت
الوفد بكل حفاوي واطمئنت علي
كافة الإجراءات لهم واستقبلت السيارة
مع عم مدكور وتحدثت له
عشق…… انت تعرف خالد من أمتي يا عم مدكور
مدكور …. من يوم موت مدثر إبنه
يا مدام عشق
عشق… يعني من كام سنه يا راجل يا طيب وتعرف اتجوز فريحة الزاي
مدكور…. ياه يا ست فريدة ده موال
عشق….عاوزة اسمعه ولا ده سر
مدكور…..ولا سر ولا حاجة بس ده
عايز قاعدة وكوباتين شاي
عشق …. وعشا كمان يا راجل
يا طيب مش شاي بس
مدكور…….. تسلمي يا ست فريدة
عشق…. أسمي فريدة من غير ست
او مدام يا عم مدكور يا إما أم علي
مدكور…. وده يصح بردك
عشق… يصح يا راجل يا طيب دخل
العربية الجراج وانا هستناك ع البحر

????⛱️????️????️????️????️
تناولت
عشق الغداء مع عم مدكور الذي جلس معها امام البحر فكانت عشق لا تخطلت
بالناس كثيرا لانها كانت في فتره عدتيها وكانت لا تخرج إلا للضروره فقط
نظر مدكور أمامه قائلا
أستاذة فريده انا اول ما عرفت
بالاستاذ خالد لقيته طالع من البحر وبيجري وعلى ايده طفل عمره حوالي 6سنين وعمال يعيط ويقول
الحقوني يا ناس عربيه بسرعه
اسعاف انا كان معي عربيه اجره
باجرها للسياح اوديهم بها الفنادق وقفت له واخذته بالقرب مستشفى وفضلت واقف معاه ما قدرتش اسيبه وقتها الاستاذ خالد
طلب مني استناه كان أمله في ربنا كبير
ومفكر أنه هيسعفوا ابنه
ويروح بيه علي طول لكن قضي ربنا
ما كانش في جيبه جنيه كان طالع من الميه وكانت كل اغراضه في المكتب
كان الاستاذ خالد واقف قدام غرفه العمليات وكان حالته تصعب ع الكافر وقفت جنبه حطيت ايدي على كتفه وقلت له خلي املك في ربنا كبير
سالت
بيني وبين نفسي امال أمه فين مدكور معقول في ام تسيب ابنها في قدام الميه
وبيغرج ومش تجري وراه معقوله حسيت أن الاستاذ خالد سمعني وانا بكلم نفسي
بصراحة كان مدثر صعبان علية قوي
لقيت الاستاذ خالد رد وقال كل شيء في الدنيا دي معقول يا راجل يا طيب انت اسمك ايه
مدكور…..خدامك مدكوره يا بيه خالد …….حاشه لله خدام ايه يا راجل يا طيب احنا كلنا اولاد تسعه
مدكور ……….ازاي يا بيه العين ماتعلاش عن الحاجب
خالد …….حاجب ايه وعين ايه يا عم الحاج اطمئن
على ابني الاول وبعدين نبقى نتكلم
في الشكليات دي
وخرج الطبيب من غرفه العمليات وكانت تقاسيم وجهه لا تدل ولاتبشر بخير جري علية
خالد ….خير يا دكتور طمني على ابني
الطبيب….. الاسف البقاء لله شد حيلك كلنا لها
لم يتمالك خالد نفسه وجلس على الارض كرفساء وقاعد
يبكي بكاء يقطع نياط القلب
لقيت طفله عندها حوالي 10 سنين جاي تجري بابا فين مدثر يا بابا
مدثر فين يا بابا مدثر فين يا بابا
وقف خالد واخذ ابنته فريحه في بين احضانه وقال العوض على الله
اهدى يا حبيبتي العوض على الله
الصبر يا رب الصبر يا رب الصبر يا رب من يومها وانا ما كنتش بفارق
الاستاذ خالد عرفت وقتها ان هو ما كانش عنده عربيه كان لسه
بينشا باقي الفندق من جديد
وما كانش لسه عنده عربيه
او واقف على رجليه اوصل للمرحله
اللي هو فيها دي
بعد موت مدثر عرفت بأسبوع
قالي أنه رايح المنصوره لشريكه عمره
وعرفت
أن وهوي جاي بالطريق تعب علي طريق اسماعيليه الغردقةان هو فضل في غيبوبه
حوالي شهر وان واحد لقاه على طريق الصحراوي اللي جاي من اسماعيليه واخذ
وديه المستشفى وهو كان دخل في غيبوبه وتعبان
رحت زرته وتعرفت على الاستاذ
وسيم
وده اللي كان انقذ الاستاذ خالد على الطريق الصحراوي وبدأت علاقتنا احنا
الثلاثه تكبر مع بعض لحد ما الاستاذ خالد طلب مني ان اشغل عربيتي للافواج
اللي جايه من المطار لحسابه واشغلت لحسابه لمده خمس سنين وفي الخمس سنين
دول عرفت اان خالد اكثر انسان محترم
وقلبه طيب جدا بس ايام موت ابنه
اما الحكومه جاءت تحقق في موضوع الغرق الاستاذ خالد طلب من المباحث عدم
اجراء اي شيء قانوني وعدم تشريح الجثه حفاظا علي روح ابنه عدت الايام وعرفت
من خالد جوازه من مدام فريحه كان لان
فريحه كانت جايه هربانه من تركيا
عشق هربانة لية متعرفش
مدكور….. لاء معرفش وكانت
صديقه لام فريده الصغيره
الله يرحمها
عشق …… الله يرحمها وبعدين
مدكور…… وبعدين عرفت أن مدثر اخو فريدة مش إبن فريحة
وان مراته ماتت وهي بتولده
وهو اتجوز مدام فريحة عشان
ملهاش حد بمصر بعد مراته
الله يرحمها وعشان تربي ولاده ومرت السنين وجاءت جدة مدام فريحة
وتصافت النفوس واصبحت تسافر الى تركيا واهلها ياتون الى مصر
عشق…… هي ما لهاش اخوات يا عم مدكور
مدكور….. الله اعلم يا ست فريده عشق عشق ….يعني هي وخالد عايشين حياه زوجيه عاديه يا عم مدكور
سالت عشق هذا السؤال واخفضت رأسها إلي الأسفل خجلت من مدكور
مدكور…… الله اعلم يا ست عشق
بس اللي اعرفه ان خالد بيه متزوج وعنده ست في المنصوره
ومعرفش أن انت الست دي كان
دائما يقول انا عندي مراته وو اولاد الثلاثه والرابعه فريده
دول اهم ناس في حياتي لحد ما تفاجئنا وهو بيحكي لنا عنك انا والاستاذ وسيم واحنا قاعدين معاه
على البحر ان هو بعتبرك زوجته واولادك هما اولاده
وانك مهما بعدتي عنه فأنت عمره
وهو عمره ما يتخلى عنك
مهما حصل
لدرجه الاستاذ وسيم قال له ابعد عنها طالما هي ما بتفكرش فيك
وانها ست ومتجوزه ومعها ولادها يوميها الاستاذ خالد اتعصب علي الاستاذ وسيم
خالد…..والله انا غلطان اني باتكلم معاك في خصوصياتي
وهو والاستاذ وسيم شدوا مع بعض
وفضل الأستاذ خالد مقاطع
الاستاذ وسيم لحد ما في يوم
جم أهل مدام فريحة وطلبوا من الاستاذ
خالد أنه يكتب الفندق والفيلا باسمها
الاستاذ خالد رن علي وسيم بيه
وطلب منه

يتبع … 

لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا

                                                         لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!