Uncategorized

رواية في كل ليلة امرأة الفصل الثاني 2 بقلم شجرة الدر

                                                رواية في كل ليلة امرأة الفصل الثاني 2 بقلم شجرة الدر

رواية في كل ليلة امرأة الفصل الثاني 2 بقلم شجرة الدر

 رواية في كل ليلة امرأة الفصل الثاني 2 بقلم شجرة الدر

حياة بصدمه ….اااااي
يوسف ….بصي انا عرف انك خايفه بس فعلا بنتي أول مره تستجيب معايا من ساعة موت امه دي بسببك عشان كدا هتيجي تشتغلي عندي قولتي ايه
حياة …..بس
قطعها
يوسف ……ماما موجودها معايا متخفيش
حياة بصت لي ساره الي نايمه في عربيه كانت ملامحه البريئه
حياة …..امري لله
يوسف …..تمام يلا
ركبت عربيه هي خايفه مش عرفه ليه
فضلو طول طريق ساكتين
_____
وصلو يوسف الفيلا علي ترز العالمي
شال يوسف ساره الي كانت نايمه
دخل لقها امه مستنيها
(فريده امرأة في العقد الخمسين متكبر شايفه نفسها مووووت)
فريده ( الأم) بلهفة…..لقتها يا يوسف
يوسف …..شششش نايمه
فريده …..طالعه الحمد الله
يوسف طلع ساره تنبهت فريده عل الحياة بدأت تبصلها من فوق لتحت ????
حياة كانت محرجه
نزل يوسف
فريده…..مين دي يا يوسف الخادمه صح
حياة الكلمه وجعتها اوووي كانت دموع علي وشك نزوال لكان مسكت نفسها
يوسف….لا يا ماما دي مربيه ساره
فريده ….يا تري بقا هي هتعرف مش بيفهم حاجه مش كفيه الي قبلها عملت فيها اي
يوسف بغضب ….ماااااما
فريدة …..انا طلعه نام
قبل ماتمشي بصت لحياة بغضب
يوسف …..انا اسف علي حصل
حياة بصوت منبوح…. لا عادي ولا يهمك
يوسف……تعالي اعرفك علي أوضتك فين
طلعت حياة كانت دموع في عيونها
طلعت علي سلم كانت حسا ان الأرض بتلف بيها
كان بيغمي عليها كانت هتقع لكن يوسف شدها بقت في حضنو
يوسف بقلقك…..انتي كويسه
حياة بحراج ….اببببعد
بعدت عنو
يوسف انتي كويسه
حياة ……دماغي كانت بتلف بيا
يوسف ….اطلب دكتور
حياة ….لا ملوش لوزم انا هطلع استريح
يوسف …..متأكد
حياة…..اه انا كويسه
يوسف ….طب تصبحي عل خير
بصت في عيونها زرقاء لم تستطع أن تبعد عيونها فضول بصين لبعد فتره
حياة هي لا تنظر لها…..انت من اهلو
طلعت بسرعه
يوسف ابتسم طلع يانم
كانت هنك عيون غضبها ترقب الموقف من بعيد
فريد بغضب…..مش هسمح القصه تعيد نفسها تاني ????
______
عند حياة
حياة بخجل …..انت بتدق ليها بطل بقا
بس عيونها قمر والله
حياة .بخجل…..اي بقول دي نامي يا حياة نامي
__________
في يوم جديد تستيقظ
حياة ليتوضاء تصلي صباح
لبست حجابها
نزالت لي الاسفل لتجد فريد تجلس علي كرسي حط رجال فوق تانيه
حياة بتسامها…..صباح الخير
فريده ما ردت لتسمع صوت يوسف يرد
يوسف …..صباح نور
حياة…..امال فين ساره
يوسف…. نايمه مش بتصي دلوقتي
حياة ……طب انا هطلع اصاحيه
فريده …..مش قالك مش بتصحي دلوقتي ولا انتي اترشتي في ودنك
حياة …..بس دي شغلي مربيه ساره مش كدااا
طلعت لي ساره الاوضه هي ماشيه بكل ثقه
طلعت لقتها ضلمها خفت بدااا جسمها كلو يرتعش
حياة بخوف،……اهدي يا حياة
دخلت الاوضه فتحت شبابيك بدا نور يدخل الاوضه حيا هديت شويه
ساره بدأت تتقلب علي سرير حياة عرفت انها صحيت
حياة ….،سارره اصحي
ساره ادتها دهرها ما تكلمت
حياة ….سارره اصحي مش همشي من هنا الي متصحي
بدأت ساره انا تفتح عيونها ببطء تظهر عيونها زرقاء نفس عيون يوسف
(عيونها القمر هتجبها من برة يعني????????)
حياة ببتسامها …..صباح الخير
ساره ما ردت
قامت بملامح بردها خليها من اي مشعر
حياة بزعل مصتنع…..يعني انتي كدا انا هامشي
ساره سمعت كلمه امشي جريت عليها حضنتها من رجلها
حياة بضحك …..خلص مش امشي هفضل معكي ديما
ساره بصت رقيق …..وعد
حياة حضنتها وقلت وعد
حياة …..يلا بقا عشان تخدي شور
مدتها رحت الحمام
________
وفي مجال أخرا
يوسف ……يوووو يا ماما قولت مش هتجوز
فريده ….وبنتك انت مش هتعرف تربيته لوحدك
يوسف …..هعرف يا ماما انا مش هتجوز بعد ساره الله يرحمه( مرات يوسف )
فريده …..يابني دي بقالها خمس سنين حرام عليك
يوسف ….مش هتجوز افاهميها
فريده بغضب …..لا يا يوسف انا حدات معاد مع مني زملتي هخطبلك انجي بنتها
يوسف بغضب……مين قالك اني عايز اتجوز هاا اشتكتلك
فريده بدموع مصتنعها …..انا خايفه عليك هاتيجي معايا ولا مجتش يبقي لا انت ابني ولا انا عرفك
يوسف ..خلص يا ماما هشوف
فريده بلهفة …..خلص وفقت
يوسف …..هفكر الأول
فريده ……فكر براحتك يا حبيبي
خرجت بره
فريده ….عفاف حضري الفطر
بدأت تحط الاكل نزالت حياة هي تمسك ايد ساره بتضحك كانت قمر اوووي
فريده….تعالي هنا يروح تاتا
أخدتها قعدتها علي رجلها
يوسف ….اقعدي يا حياة
قعدت بدا يفطرو في صمت
حتي تحدثت فريده
فريده……انا هتصل بي انجي خطيبتك تجي تتعشس معانا
حياة سمعت كلام كانت كانت صاعقه نزالت علي دماغها
يوسف……هي خلص بقت خطيبتي
فريده …..طبعان
حياة كانت فعلم تاني ما حست الي دمعها بتزال علي خدها
فريده بصت لها بسخرية
ليدخل فارس في هذا اللحظه
فارس …صباح الخير
حياة مسحت دموعها بسرعه كانت حسا عرفه صاحب الصوت
لفت وشها فارس شفها
فارس بصدمه …..انتي
يتبع … 
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!