Uncategorized

رواية سجين الوحدة الفصل الثالث عشر 13 والأخير بقلم رحمة أيمن

   رواية سجين الوحدة الفصل الثالث عشر 13 بقلم رحمة أيمن

رواية سجين الوحدة الفصل الثالث عشر 13 بقلم رحمة أيمن

رواية سجين الوحدة الفصل الثالث عشر 13 والأخير بقلم رحمة أيمن

رشا:  في انك كدابه،  في انك واحده متربتيش فعلا يا ورد! 
ورد: ماما! 
رشا: اخرسي يا ورد مش عايزه اسمع صوتك خالص 
شهد بمحاوله تهدأت الموقف:  يا ماما اهدي خلاص 
رشا: اهدا!  اهدا ازاي وانا عرفت انه بنتي بترجع الساعه 11 و12 بليل علي اساس انها في الشغل لأكتر من شهرين وكل ده وهي بتكدب وتحور عليا مهي صحيح ملهاش كبير
ورد بدموع:  والله يا ماما هشرحلك وهقلك كل حاجه 
رشا:  هيفيد بإي ها،  قوليلي هيفيد بإي؟  بعد ما خنتي ثقتي فيكي انا لاول مره احس اني عاجزه عشان مش قادره اشوف بنتي بتلف علي حل شعرها وتروح فين! 
ورد:  خلاص يا ماما بقي بالله انا ما قدره 
رشا:  هسالك سوال واحد..  هو كان حوار الشغل ده كدب فعلا؟ 
ورد:…… 
رشا:  انطقي يا ورد!
متكلمتش،  لساني عجز عن النطق،  بصتها كسرت جوايا كل حاجه لو
كنت نزلت لسابع ارض او اختفيت او تحرقت من قدمها كان اهون عليا من نظرتها الي مليانه خوف واسأله وغضب وندم، حسيت اني خسرت كل ثقتها فيا حسيت انه معدش في حاجه اعيش عشانها خلاص. 
رشا بتعب:  يا بنتي حرام عليكي الي بتعملي فيا ده،  قولي اي حاجه متسبنيش كده لقوم انهي كل علاقه الصحبيه الي بينا بقلم تحلفي بيه حياتك كلها 
ورد:  ان..ا اسفه  
“تتحرك بكرسي بغضب في اتجاها وتقف امامها شهد بخوف
رشا:  اوعي يا شهد 
شهد:  ماما عشان خاطرى انا هتكلم معاها انتي عرفه ورد علي ايه بالله عليكي ما تتهوري انا هتكلم معاها لو سمحتي 
رشا:…. 
شهد بمسك زراعها بسرعه وتحرك:  امشي يلا بسرعه علي الاوضه يلا. 
~~~~~~~~~~~~
دخلنا الاوضه وانا خايفه وكانه كل المشاعر الي جوايه هاجت عليا وحجزتني.. صرخه في قلبي مبعبرش عنها غير بسكوت 
ودموع خنتني و لقتني جوه شهد وهي بتهدى فيا وانا بطلع كل الي حصل ده فيها،  كنت متوقعه نهايه زي دي بس مكنتش اتوقع انها بالالم ده. 
شهد: واحد عنده روهاب اجتماعي!  
ورد:  امم 
شهد:  وانتي الوحيده الي بيعرف يلمسها عادي 
ورد:  حصل 
شهد:  لاء بينو موضوع كبير،  قولي بسرعه 
حكتلها كل حاجه وهي مره تبرق ومره ترفع عنيها لفوق كده ترتب افكارها عشان تَهت مني،  ومره تقولي بسسس عيدي من الاول اما جالي شلل. 
شهد:  تعرفي لو امي عرفت المهلبيه الي في دماغك دي هيكون يومك مش معدي وربنا 
ورد:  اعمل اي اهو الي حصل بقي وبعدين كنت اسيبو يموت يعني 
شهد:  لاء سيبى نفسك انتي يا عسل لعند ما امك تعجنك 
ورد:  ربنا يسترها واعرف احكلها الكلام ده بهدوء 
شهد:  طيب و…  وائل يا ورد هتعملي معاه اي 
ورد:  هتكلم معاه ولو عرفت انهي الخطوبه دي هنهيها 
شهد: بجد!  اقصد لي يعني هو هيسامحك انتي عرفه انه.. بحبك 
ورد:  وانا عرفه انك بتحبي 
شهد:  ورد! 
ورد:  انتي اختي الصغيره يا هبله يعني حفظاكي وعرفه امتي بتفرحي وبتزعلي وبتديقي وبتحبي كمان بس صدقيني من قبل ما نتخطب وانا مبعتبروش غير اخ وبس انتي عرفه 
شهد:  بس يا ورد مينفعش،  وائل بحبك ولو عرف الخبر ده مش هيثق في حد تاني 
ورد: علي قد ما وائل طايش وبهزر وفكهي غير انه عاقل وعنده كبرياء وانا عرفه انه مش هيجرحني 
شهد:  ربنا يعدي اليوم ده علي خير 
ورد:  اه صح انتو عرفته ازاي؟ 
شهد:  هو انا رجعت من الجامعه ونزلت عند المصنع كده وسالت نرمين عنك 
flashback 
شهد:  ازيك يا نرمين عمله اي 
نرمين:  اهلا يا شهد،  انا الحمد لله بخير 
شهد:  اي اختي ورد هنا ول بتوصل طلبيه 
نرمين: ورد روحت من ساعه كده 
شهد:  روحت ازاي يعني!  مش انتو عندكو شغل اضافي وبتسهرو لعند بليل وكده 
نرمين:  شغل اضافي اي تفي من بقك مش كفايه الي احنا فيه ،  ده انا بروح 8 والبعافيه غير انه اختك بتاخد اجازات كتير وبقيت نادرا ما بتيجي المصنع والمدير اشتكي منها اكتر من مره 
شهد بخضه:  انتي متاكده يا نرمين! 
نرمين: اه يبنتي في اي؟  هو انا لغبطت الدنيا ول اي 
شهد:  لاء مفيش حاجه يا نرمين انا هتصرف،  عايزه حاجه. 
back 
شهد:  ولما وصلت ماما قلتلي رجعتي من غير اختك لي وانه انا موصياكي انك تجبيها معاكي لاني بقيت حسه انه في حاجه غلط،  الشغل مش مقطع بعضه غير انها مخدتش اجازه خالص ازاي مروحتش معاكي وكده،  قلتلها في شغل وحبه وهتيجي وتوهت عن الموضوع بس هي كانت بترن عليكي كل شويه وتلقي مقفول وبتعرفني لما بكدب و في الاخر مسبتنيش في حالي غير لما قلتلها وانتي عرفه الباقي بقي. 
ورد بندم:  عرفه انى غلطت،  عرفه اني استاهل ده انا اسفه ليكو بجد انا خذلتكو انا اسفه
شهد: شش متقلقيش هنقنعها سوى انتي عرفه روشه بتنزل علي مفيش في الاخر وهتسامحك اكيد 
قاعدنا مع بعض واتكلمنا علي كل الي حصل والمغامرات الي شوفتها وقد اي حلو وقلتلها اني حبيته،  حبيت كل تفصيله كمان وكانت سمعاني زي كل مره بكل اهتمام وحب،  الاخت نعمه كبيره اوي والله يجماعه وممكن متكنش في الاخت الي بتكون من الام بس، زي صحبتك او بنت خالتك او بنت عمك ممكن يكونو عالمك الي بتحكي في كل اسرارك وحياتك بس برضه مفيش احلي من اختك الي بتخاف عليكي وتحبك اكتر من نفسها كمان وبعدها غلبنا النوم ونمنا. 
بعد 4 ايام… 
عدا اربع ايام وانا قاعده في الاوضه مبخرجش ول بتحرك ولو خرجت او حاولت اتكلم معاها بتمشي وتسبني،  او تبعد وشها عني وشهد تقولي سبيها هي مديقه وفتره وهتفك متزعليش 
وغير ده كلو مشفتوش ول مره من وقتها،  وحشني اوي،وحشني ابتسامه وعينيه، وحشنى برفانو و مكلمنيش ول حتي بعت رساله…  فوقي يا ورد بعد ما عرف انك مخطوبه هيكلمك. 
ورد:  ماما انا… 
رشا:  ورد مش قادره اتكلم دلوقتي وتعبانه 
ورد:  وانا معنتش هخبي اكتر من كده ومش كل مره تقوليلي الكلمتين دول واسكت وامشي وتسبيني اغلي من جويا عارفه اني غلطت واستاهل بس اعطيني فرصه واحده اتكلم وهقبل باي حكم او عقاب بس متسبنيش كده انا بموت بالطيئ ومحدش حاسس بيا وانتي عرفه انك اهم حاجه في حياتي وزعلك ده ممكن ينهي حياتي كلها عشان خاطري سبيني اشرحلك لو لمره لاني تعبت لو سمحتي 
رشا:….. 
ورد:  ماما 
رشا:  قولي يا ورد ودي اخر فرصه مني ليكي. 
جريت قعدت قدامها واتكلمت بكل لهفه وحكتلها كل حاجه واشتكيت ودمعت وقولت انه كان الحل الوحيد واني حاولت اساعده وقد اي حاولت احافظ علي نفسي ومسافه كبيره بينا،  قولتلها كل حاجه وعيطت في حضنها واعتذرت و نصحتني وشتمتني وهزقتني وقلتلي اول واخر مره ولو حصل تاني هتبره منك والحمد لله رضيت عني 
لازم ابنك او بنتك لو غلطو غلط كبير تقف جمبهم وتعرفهم غلطهم براحه وبهدوء تزرع جواهم الاحترام ليك والخوف منك وبرضه الحنان والثقه بنفس،  خلي يعرف انه لو قل في عينك يبقي هو فعلا خسر العالم كلو،  انتي الي بطلعي ابنك نشأه كويسه وانتي الي بتخلي فعلا انسان عاقل او مريض نفسيا. 
بعد يومين 
رشا:  ورررد، انتي يا بت  
ورد:   خلاص جايه اهدي ، نع… احم 
رشا:  تعالي يا بنتي اتكلمي مع وائل شويه 
ورد:  هو يا ماما انا مشغوله و…
وائل:  ممكن تقعدي يا ورد بعد اذنك 
ورد:…. 
رشا:  هسيبكو مع بعض شويه 
_______________
وائل:  امم هتسكتي كده كتير 
ورد:…. 
وائل:  قولي الي عندك يا ورد وانا هتقبلو مهما كان 
ورد:  وائل انا…  انا مبحبكش مش قصدي كده اني بكرهك يعني بس انت اخويا وجاري ومقدرتش احبك اكتر من كده 
وائل:  عارف 
ورد:  والفتره الي فاتت دي مكنتش بكلمك وكده..  هو مش عشان الشغل وبس..  الصراحه كان في حد في حياتي 
وائل ببتسامه مؤلمه:  للاسف عارف برضه 
ورد:  واذا عارف مقلتش لي 
وائل: كنت مستنيكي انتي الي تقوليلي،  كنت مستني اسمعها منك عشان افقد الامل 
ورد:…. 
وائل:  تعرفي يا ورد يوم ما جيت وخطبتك انا كنت عارف انك مبتحبنيش غير زي الاخوات او شخص عزيز عليكي وقلت اقدر اغير المكانه دي وعارف انها هتساعدني وحبى ليها هينتصر في الاخر بس تقريبا كنت غلطان 
ورد باحراج:  انا اسفه يا وائل بجد
وائل:  لاء عادي انا عارف انه محدش بحب حد غصب عنه وقلبك عمرو ما دق ليا وشويه وهتلقيني رجعت كويس متخافيش 
ورد:…. 
وائل:  حلو الشب 
ورد:  امم اه 
وائل:  عرفتي ازاي 
ورد:  فاكر موضوع الحفله الي كنت بفتحه معاك ده ومعرفتش،  هو كان في الحفله بقي 
وائل:  يا خساره لو كنت سمعتك وقتها كانت حاجات كتير تغيرت وكنت حررتك من القيد ده بدل ما كنتي ديما مخنوقه كده 
ورد:  متقلش كده يا وائل هتكون ديما اجدع واحسن شخص انا عرفته في حياتي وانت تستاهل كل خير ويتمناك اي حد حتي لو كان يخصني ويخصني اوي كمان 
وائل:  مش فاهم 
ورد ببتسامه:  بكره تفهم 
سلمنا علي بعض بكل موده واحترام وقررنا ننهي الخطوبه دي قريب والحمد لله اقدر اقول اني بحبه من غير ذنب،  من غير قيود،  ومن غير خاتم ميخصنيش ول بإي صله
لو حسيتي انك مش مرتاحه في علاقه،  مبتحبهوش،  متظلميش نفسك وتظلمي معاكي قولي ونهى العلاقه دي بكل ود واحترام واختاري الي تحسي معاه فعلا بالحب،  الي قلبك يدق لي وتحسي جنبه بنار الحب..تحسي بالحراره..  حراره متكونش موجوده غير معاه. 
“في المساء” 
شهد بقلق:  مالك يا ورد في حاجه 
ورد بتمثيل النوم:…. 
شهد:  ورد اتعدلي وبصيلي عرفه انك منمتيش وصوتك واضح انك بتعيطي في اي قولي 
ورد:  في انه وحشني يا شهد، وحشني اوي كمان يا تري بيعمل اي وحاسس باي الفتره دي،  انا بعدت عنه 3 ايام كنت هتجنن،  عايزه اطمن عليه،  عايزه اعتذرله واقلو يزعقلي ويعتبني و يحسسني بذنب بس ميسكتش كده ميسكتش كده ويجنني 
شهد:  طيب ما تبعتي رساله لي او رني عليه 
ورد:  بعت رساله لي مبردش ولما برن مغلق،  انا مش عايزه حاجه في الدنيا غير اني اطمن عليه دلوقتي اطمن عليه وبس. 
خدتني في حضنها كالعاده وغرست نفسي جواها وعيطت بحرقه علي غبائي ياريتي ما قلتله،  ياريتي ارجع لنفس الوقت واشبع منه بنظره واحده طويله لي،  ياريتي اقدر اروح المحه من بعيد بس ولو مش هيشوفني بس الحجه رشا منعاني وابغي اصوت هالحين 
اليوم التالي… 
ورد:  الو 
حمزه:  ورد 
ورد:  حمزه!  حمزه انت كويس!
 في حاجات كتير عايزه اقلهالك لاء مش مهم دي انت كويس الاول طمني عليك؟! 
حمزه:  ممكن تخرجي من البلكونه شويه 
ورد:  بلكونه؟! 
حمزه:  امم انا تحت بيتكو. 
تحركت كده زي الصاروخ ومعرفش رجلي كانت بتلمس اي بظبط لعند ما وصلت سور البلكونة وقلبي وقف بعدها،  كان لابس ماسك ونظاره بني علي قميص بني وكوتشي بني،  كان حلو،  كان وحشني،  كان نفسي اجري عليه واقلو بكل اللغات الي في العالم اني بحبك. 
حمزه بنظر لها وتحدث في الهاتف:  عمله اي 
ورد:  كويسه طول ما انت بخير 
حمزه:  كنت عايز اشوفك قبل ما امشي 
ورد:  تمشي؟ 
حمزه:  طيارتي بعد ساعه 
ورد بحزن:  امم تروح وترجع بسلامه 
حمزه:  هرجع بعد سنه تستنيني؟ 
ورد: اكيد هستناك 
حمزه:  اوعديني؟ 
ورد:  بوعدك 
حمزه:  عارف انه في كلام وعتاب وحاجات كتير محتاجين نتكلم فيها بس لما ارجع كل حاجه هتوضح كل الي اقدر اقولو دلوقتي انك هتوحشيني،  واني بحبك يا ورد 
ورد: “ورد هتموت بسبب كلامك الحلو” 
حمزه:  خدي بالك من نفسك 
كان هيدخل العربيه فناديت بصوت عالي عليه وقلتها وانا بكامل قوايه الجسديه والعقليه والقلبيه. 
ورد:  حمزززه 
حمزه:  امم 
ورد:  وانا كمان بحبك. 
“بعد سنه “
ورد:  يسطاااا انا معزوم عندك علي الغداء انهرده 
دعاء:  يلا يا بت من هناك معندناش اكل وكمان عمك احمد هيشتمك قريب اصلا 
ورد:  بيت عمي علفكره وخلي يعترض كده ثم انه بقالو سنه الا شهر هنا ومشدش حيله نهائي ول سمعنا خبر حلو حتي 
دعاء بحمرار:  يخربيييتك! 
ورد:  يا ستي بقي جاتكو نيله
دعاء:  شوف البنت وقلت ادبها! 
ورد:  عجبك كده اتاخرت علي الشغل،  سلامانجا واعملي حسابي في الاكل ها حذرتك 
دعاء:  غوري 
___________
ورد:  قلبييي 
رشا:  صباح الزفت 
ورد:  ربنا يخليكي ليا وديما كده مطيبه بخاطري ورفعه روحي المعنويه 
رشا:  شكل الشبشب هيتحدف تاني 
ورد:  متقلقيش خبيتو قبل ما اطلع،  ما علينا شهد فين 
رشا:  في الجامعه يختي مش زيك فشله 
ورد:  بصي انا ريحه شغلي ول تقوليلي فاشله ول تقوليلي بايره سمعليكوووو. 
حياتي بقيت روتنيه،  عمي احمد جيه والحمد لله ووائل وشهد ناقر ونقير ودي قد عيالي وده واحد جبله ومبحسش ولما يشوفني عينه تلمع بقي وشهد تتشل ويكون يوم ملوش ملامح 
بس اكيد ناقص حاجه،  بقولو الي بعيد عن العين بعيد عن القلب وانا بقول كل ما بيعدي يوم عليا من غيرو بشتاق لي اكتر،  بعت رساله واحده من يومها وقطع ولسه بقراها كل يوم عشان احس بوجوده بيها ،  باطراف صوبعه وهو بكتبهالي،  بكل كلمه دخلت قلبي قبل عنيه وشفايفي الي بتقرأ،  واختصاري لكل ده انه وحشني جامد جموده ونحمه. 
رشا:  في عريس هيجي بليل اجهزي 
ورد:  قوليلو معنديش غير بنت واحده بتكرش علي جارها والباقي شكليات 
رشا:  تمام هقلو انك عايزه جاتو حاضر 
ورد:  ماما ده 8 واحد خلال شهرين،  ارحميني 
رشا:  ده ابيض 
ورد:  احم لاء مش هضعف 
رشا:  وشعره اسود ومسمسم 
ورد:  اي ده انا ضعفت،  الساعه كام انهرده؟ 
رشا:  قليله ادب وبتحبي بالمظاهر،  تربيتي 
“يقومون بضحك” 
___________
ورد:  ماما انتي بتقولي اي انا كنت بهزر! 
رشا:  بقلك بره هو وابوه،  خلصي 
ورد:  يا ماما مش هطلع مش عايزه 
رشا:  جايز تندمي ده الود حلو حلوه 
ورد:  اي ده يا حجه في اي 
رشا:  ورد اخلصي متحرجنيش قدام الناس 
ورد:  يوووه بقي بقلك لاء. 
رشا برفع حاجبها:  بتقولي اي؟ 
ورد:  بقول وراكي يا ست الكل فوريره هلبس واطلع. 
طلعت فتوترت فبتسمت فضحكت فعيطت فقلبي نبض فكان هيغمي عليا! 
وش مؤلوف،  وش بيخترق قلبي ودقاته وحروفي مقدرتش تطلع وقتها. 
اكرم:  اهلا بالعروسه 
حمزه بغمزه:  واحلي عروسه 
ورد:  انت…  انت بتعمل اي هنا! 
حمزه:  جي اشقط اقصد اخطب واحده كده 
ورد:  ههه 
رشا:  العصير يا جماعه 
حمزه:  ينهار ابيض حسبي بس هخده عنك 
قام وخد العصير من ماما،  مسك ايدها وباس راسها وانا في قمه زهولي،  خف!  حمزه خف واخيرا!  ههه 
ورد بدموع وسعاده:  حممزه! 
حمزه:…. 
ورد:  انت بقيت كويس بجد،  انت تعلاجت صح 
حمزه:  امم هه الحمد لله،  ده انا شوفت سنه لا يعلم بيها الا ربنا علي ايد مراد والحج الي قاعد هناك ده 
اكرم:  انا معملتش حاجه والله،  حلو العصير ده اوي يا حجه 
رشا:  اهى زي ما وعدتك ول نقصها ايد ول رجل 
ورد:  ثانيه واحده!  اي! 
حمزه:  اصل انا قبل ما اسافر كلمت امك و عرفتها كل حاجه اومال انا عرفت عنوانك ازاي يا ذكيه 
ورد:  اممم يعني من الحجه رشا 
رشا:  تصدق العصير فعلا حلو يا حج اكرم،  هقول لشهد تعمل دورق كمان 
ورد:  والله!  ماشي ماشي
حمزه:  وحشتيني علفكره 
ورد:  انا مبسوطه اوي،  لاء ده اسعد يوم في حياتي بجد اني شوفتك بخير وانك كويس،  انا…  اووه بجد فرحانه اوي 
حمزه:  جماعه قومو نكتب الكتاب دلوقتي عايز احضنها وانا مطمن مش قادر 
“يضحكون جميعا” 
“بارك الله لكما وعليكما وجمع بينكما في خير” 
ولانه ممحون حضني وكان هيدمع سيكا وقلتله ولاااه انشف الميكب بتاعي هيبوظ ايوا ده غالي فضحك والموضوع عدا 
وكل ما يشوف حد يقولي ده خطيبك وقلو لاء لعند ما شاف وائل من بعيد كده وقلي بقي تسيبي ده عشانى انا! قد اي هبله صحيح وقعدنا نحفل عناس وعملنا فرح اكبر من حياتي عشان البيه يرقص ويعزم زياد القمر الي هموت واقلو ولاه انت جامد كده لي بس حاسس اني هطلق من قبل ما اتجوز سيكا وقتها. 
“في الفله” 
ورد:  اي ده الاوضه كبرت 
حمزه:  اصل بعيد عنك الفله اتفتحت علي بعض 
ورد:  لاء في تقدم ابوك صارف ومكلف 
حمزه:  ابوك!  توب عليا يا رب. 
ترن ترن ترن 
حمزه:  طب بزمتك ده وقت حد يرن فيه!  ابن… 
ورد:  ششش دي طنط دعاء ترن في الوقت الي هيه عايزه،  تقريبا محدش غلف ليها جاتو وهيه ماشيه استنى 
حمزه:  غلف وجاتو!  ..  اه يني 
ورد:  الو 
_……… 
ورد بفرحه:  بجد!  قولي انك بتهزري عااااا 
_……
ورد :  طيب سلام سلام ابقي طمنيني برضه 
حمزه:  في اي 
ورد:  مرات عمي حاااامل،  مش مصدقه!  واخيرا الحمد لله،  فرحانه اوي اوي بجد،  انا كده قلبي اطمن 
حمزه بغمزه وابتسامه:  عبالك 
ورد:  عبالي اي،  هو في بينا كده لاء انا مروحه، انا متفقتش علي ده في القايمه اعذرني 
حمزه:  قايمه اي يا بنت المجنونه،  خدي هنا ❤
احببتك مريضا برهاب الناس فاصبحت انت ناسي واصبحت لك العلاج وبقينا نحن الكون لبعضنا  ????????
“يأتيك عوض الله وكانك لم ترى حزنا من قبل،  انت كنت جزئا كبيرا من هذا.. فالحياه من غيرك لا طعم لها وبوجدك جنه اتمتع بها برفقتك،  فانت اجمل الاقدار..  واكثرها صعوبه” ❤
End 
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد