Uncategorized

رواية شيزوفرنيا الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم الشيماء عبيد

    رواية شيزوفرنيا الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم الشيماء عبيد

…تلك العاصفة التي مرت علي روحي وأسقطتها بشدة لا أعلم كيف لي تخطيها ولكني فقط أحاول الصمود!
#بقلمي
بصتله نسرين بعمق من الكلمة ومش فاهمة هل ده يونس أبنها شكله نطقه للكلمة النظرات اللي بيوجهلها وجوده هنا بيؤكد ده بس ازاي ازاي عرف مكانها ازاي اصلا لسه فاكره بعد السنين دي كلها مين دول اللي معاه بصت بالراحة علي غرام اللي،كانت بتبصله بصدمة مش،مصدقة دي خالتها تؤام أمها حاسه بأحساس فظيع أن نفسها متكونش دي خالتها أصلا بل أمها وأن تروح تضمها وتعيط تعوض كل النقص اللي،في حياتها ده بوجود خالتها او شبيهة لأمها قاطع حرب النظرات دي جاسر وهو بيقول:عايزني نفكها!
غرام ركزت معاه وقالت:طب ازاي معناش مفتاح القفل ده
جاسر شد بنسة من شعر غرام وفك بيها القفل بمهارة كل ده ونسرين بتبص للي بيحصل بغرابة ويونس وغرام واقفين مصدمين حتي غرام اللي كانت عارفه أنها جايه عشان خالتها 
فجأة دخلت عليهم سرية وماسكة مسدس في أيدها ومعاها ووراه بودي جارد وقالت بسخرية:أنتوا مفكرين أن دخول الحمام زي خروجه ولا أيه 
كلهم نظرهم أتوجه لسرية بصدمة ومش،عارفين يقولوا أيه فجاة سرية ضربت نار في كتف يونس وغرام شقهت بصدمة وراحت ناحيته جاسر كان لسه هيطلع مسدسه اللي مكنش نفسه يستعمله دلوقتي خالص ولكن لقي منير من وراه شد سرية من شعرها ورامها لرجالته وقال للبودي جارد اللي كانوا مع سرية روحوا انتوا كملوا شغلكم دخل وكان مزهول أن سرية ضربت نار علي يونس دخل بسرعة عند يونس وهو بيقوله بخوف: أنت كويس  ؟!
يونس بوجع:أنا تمام 
راح عند نسرين بحنين وأشتياق رهيب قد أيه هو ظلمها وقد ايه كل الناس ظلمتها كلهم غلطوا ولعبوا عليها وهي اللي دفعت التمن دفعت التمن عمرها كله بص لعيونها الازرق اللي بيعشق لونهم لكنهم فيهم نظرة حزن وضعف وانكسار عمره ماشافهم وبص لشعرها البني الطويل ولكن عليها تراب كأنها كانت مدفونة وشكلها اللي ضعف جدا وهي وهي بتبص علي نفسها بحزن وعلي كل اللي حوليها بأستغراب قرب منها وحط أيده لمس خدها بهدوء وغمض عينه بحزن فجأة فتح لما لقي سكينة غرزت جنب قلبه بص لقي نسرين شدت السكينة دي وغرزها جنب قلبه وبتبصله بشر يونس وغرام وأتفاجوا بمنير اللي وقع وبصوا بزهول علي نسرين اللي تراجعت لأخر الاوضة بعيد بخوف من نظراتهم يونس راح لابوه وقال بقلق :بابا أنت كويس أحنا هنطلب الاسعاف حالا وهي هتجيلك 
خرجت غرام موبيلها وطلبت الاسعاف بسرعة منير كان لسه فايق بص لنسرين اللي،قاعده جنب الحيطة وضمها رجليها لجسمها بخوف وبتبصلهم بحزن بصلها بحب ومد أيده تجاهها وقال بحنية:مفيش حاجة يا قلبي تعالي
ابنه بصله بزهول بس أستغرب نسرين اللي قربت بتردد منير مسك أيدها لما قربت وباسها وغرام ويونس وجاسر بيبصلهم بصدمة الاسعاف جت ويونس وجاسر حاولوا يسندوا منير اللي اغمي عليه من التعب ولكنه فتح عينه ببطء وشد أيد نسرين معاه يونس أخد أيدها بالراحة وقاله:متخافش هي معايا 
رحوا المستشفي واطمنوا علي منير أنه بقي كويس ويونس كمان الدكتور خرج الرصاصة من كتفه وربطله الجرح وخيطه بعدهاراح يونس سحب أمه اللي لحد دلوقتي متكلمتش وبتبصلهم بس وراح أخدها لعيادة دكتور نفسي وشدها نزلها من العربية وهي مستسلمة تمام لكل اللي بيعمله وشرح للدكتور اللي أمه عملته بصدمة وقاله أن كان عندها شيزوفرنيا وقاله علي حياتها كلها خيانتها لابوه وقتله ليها وأنها في الاساس عايشة ومحبوسة في مكان بقالها اكتر من عشرين سنة وتطرق اكتر لعلاقتها بأبوها وأختها وأمها اللي ماتت بس استغرب الدكتور اللي ساله بفضول وتركيز:ماتت ازاي؟!
يونس بأستغراب:زي الناس!
الدكتور بتركيز:ايوه ماتت موتة طبيعية يعني!
يونس:لا ماتت منتحرة 
قام الدكتور بسرعة ودخل الاوضة اللي سايب فيها نسرين اللي كانت ماسكه سكينة وبتقلبها في أيدها بتفكير سحبها منها وبصلها بحدة وربطها في كرسي وسط زهول يونس اللي قاله:أنت بتعمل ايه؟!
الدكتور:مكنتش اعرف ان عندها شيزوفرنيا ولما عرفت توقعت فكرة انتحرها دي ودخلت لحقتها هل انا كده غلطان 
يونس مش فاهم حاجة عمتا فالدكتور اخده لبره تاني بعيد عن نسرين اللي في حالة صمت تام 
الدكتور بتساؤل:تعرف ايه عن مرض الشيزوفرنيا يا أستاذ يونس 
يونس بأستغراب:اعرف ايه في ايه يعني اعرف أنه مرض نفسي!
الدكتور:بس يعني متعرفش اعراضه اسبابه وتأثيره ومراحل تطوره وعلاجه 
يونس:لا
الدكتور بعملية:مرض الشيزوفرنيا هو مرض الانفصام في الشخصية وينتمي لمجموعة أكبر تُسمي الامراض الذهانية والتي تشمل اضطرابات نفسية متعددة واضطراب الفصام واضطراب الذهان الوجهي والاضطراب الوهمي 
ويُعتبر الانفصام اضطراب عقلي شديد ومزمن ومستمر بيوثر علي المصاب في سلوكه ،تفكيره وإدراكه…..ثم قال:خلينا نقول تأثيره الاول بيسبب هلاوس وعادة بتكون هلاوس سمعية وتفكير وهمي زي …
… بيفقد الشعور بالمتعة والحب بيسيب شغله ميول انتحارية وارتفاعها النسبة دي بنسبة 5%حيث قُدر في 2013 عن 16000 ألف حالة وفاة ذات علاقة بمرض الانفصام وأظن كده فهمت أني ربطتها ليه لحد ماتكون في مكان أمان وخالي من اي حاجة لو فيه شخص معين أذي المريض بيتحول لحاجتين ياخوف كبير من الشخص ده يا أذية ليه وطبعا ده مريض فأكيد مش هيأذيه بطريقة بسيطة أبدا وكده أنت فهمت هي ضربت والداك بالسكينة ليه 
نيجي بقي للاسباب:الاسباب أن مفيش أسباب يعني ده مش مجرد مرض نفسي ده مرض عقلي قبل أي حاجةأما الاسباب المهمة عوامل وراثية وأظن كده عرفت جدتك ليه انتحرت…..يونس بصله بصدمة فكما الدكتور وقال:ممكن جدا أن والداتك أُصيبت بالمرض ده وراثيا من والداتها وأنتحرها ده أكبر دليل أنها أكيد مكنتش طبيعية خاصة أنكم مش لاقيين السبب…..قاطعه يونس بتوتر وقال:هو أنا يعني ممكن أكون عندي المرض ده أو يبقي عندي في يوم من الايام
الدكتور:ممكن جدا ليه لا بس مش ديما ومش احنا اللي بنحدد التحاليل وتصرفاتك فهل يمكن تُصاب بالمرض ده لكن مش دلوقتي اه ممكن برضو ولكن مش ده السبب الوحيد للمرض كيمياء المخ كمان ليها دور وعامل الانفصام مرض المفروض يكون منتشر والناس تبقي علي علم بيها أكتر من كده خصوصا مع تقدير الإحصائيات الحديثة لوجود أكثر من 23مليون مصاب حول العالم وأن المرض ممكن يجي للمراهقين وأن المرض ممكن يجي لاي حد وتبقي اعراضه أخف من كده بكتير وأن مريض الانفصام مش بيحس أنه مريض أصلا ولا لازم يتعالج كمان  المرض بيظهر غالبا في الرجال أكثر من النساء وأعراضه في الرجال بتبقي أكثر تدهور عن النساء اللي بتظهر خطورة أعراضه عندهم في منتصف الاربعينات وأعتقد بعض العلماء أن ده بسبب هرمون الاستروجين أو أنه بسبب نمو عدد كبير من الخلايا العصبية في الدماغ في عمر مبكر أكثر من الرجال وده يؤدي إلي استقرار عمل دماغ المرأة في عمر مبكر طبعا دي 
علاج المرض:هو أدوية مضادة للاكتئاب والاضطرابات وأدوية مضادات الذهان وطبعا اللي بيكون ليها أثار جانبية علي حسب أنواعها من أقراص او حقن ولكل مريض وكمان جلسات كلامية بسيطة مع الطبيب والأدوية دي بتكون مستمرة مدي الحياة وبتكون لسه في بداية ظهور الاعراض عشان نحد منها طب الحالات المتدهورة بنضطر أن أحنا نعرضها للصدمات الكهربية(ECT) واللي أحيانا بتساعد في علاج الشخص المصاب بالاكتئاب كمان العلاج بالصدمات الكهربية مش مدي الحياة و لكن لحد ما الحالة تتحسن وتمشي علي الادوية فهمتني وجودها في المستشفي او العيادة ضروري هتكون خطر علي نفسها أكتر منكوا في وجودها في البيت 
يونس قام وسلم علي الدكتور بعملية وهو بيقوله ياريت حضرتك تعمل اللازم انا عاوزه تتحسن بأسرع وقت
الدكتور ببتسامة:ان شاء الله
_______________
يونس سابه وراح لابوه المستشفي وقاله أنا بخوف:انت كويس؟
منير بتعب:أنا كويس فين نسرين 
يونس بتنهيدة:لازم تتعالج….بس انا لازم افهم ايه اللي حصل 
منير بحزن:هفهمك…
يتبع …..
لقراءة الفصل الثالث والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد