Uncategorized

رواية غرام الرعد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم رحمة أشرف

     رواية غرام الرعد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم رحمة أشرف

 رواية غرام الرعد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم رحمة أشرف

 رواية غرام الرعد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم رحمة أشرف

خرجت الدكتوره من بيت مروان وسابت الكل في حاله من الصدمه ..
رحمه بتعب .  في ايه يا جماعه.. بتبصولي كده ليه 
رعد بيبصلها مش عارف يعمل ايه .. ولا يقول ايه ..ورحمه لاحظت أنه بيضغط علي أيده بعصبية. وعينه احمرت .. 
رحمه بخوف .. هو هو في حاجه وحشه.
. في ايه يا زهراء ما تتكلمي .. في ايه 
زهراء بتوتر .. الدكتوره قالت انك .. يعني . 
رحمه . ايوه انا ايه ..قولي انتي يا ريوان.. ياجماعه في ايه 
رعد كان هيقرب منها وهو متعصب بس مراد مسكه . 
مراد بهمس..اهدي .. يا رعد .
ريوان بخوف . رحمه انتي حامل 
رحمه بصدمه .. نعم ح … ايه ياختي 
زهراء ضحكت غصب عنها… ح يعني حامل .. 
الكل بصلها وهي استخبت ورا مروان 
رحمه بهدوء .. هي مين دي الي حامل … بس علشان مش مجمعه … 
رعد كل ده ماسك نفسه عليها… و بيحاول يفهم في ايه .. علشان هيلغبطش الدنيا ..اكتر 
مراد .. يابنتي بتقولك الدكتوره قالت حامل 
رحمه بعصبية.. دي مبتفهمش حاجه 
رعد مسك أيدها بعصبية وضغط عليها.. انا لحد دلوقتي ماسك اعصابي عليكي .. ومش همسكها اكتر من كده . انطقي حامل  من مين 
رحمه بدموع والم ..وآلله ما اعرف حاجه.   والله ايدي.. بتوجعني يا حيوان 
رعد بصلها.. نعم قولتي ايه 
رحمه جريت ورا مروان.. والله اسفه والله 
رعد بعصبية.. رحمه تعالي هنا 
رحمه بدموع.. وآلله العظيم ..اسفه.  
رعد بعصبية وصوت عالي.. رحمه 
رحمه بتظمر طفولي… يخربيت رحمه .. وسنين رحمه السوده . وراحت وقفت قدامه وهي حاطه راسها في الأرض.. 
رحمه بدموع… والله العظيم معرف في ايه
وازاي الدكتوره الحيوانه دي قالت اني حامل.. 
رعد بهدوء.. سمعيني بقا قلتي ايه 
مراد .. رعد.  ممكن تهدأ. هي اكيد مش قصدها 
رعد بصله بعصبية… خليك ساكت يا مراد 
مراد بص قدامه وسكت 
رحمه بدموع وعياط… والله العظيم ما حامل ولا زفت .. 
زهراء بتوتر…طيب .. الدكتوره دي قالت كده ليه 
مروان .. انا مش رأي .. رعد تهدأ كده الاول. وبعدين نشوف .. حكاية حامل دي  
رحمه لسه حاطه عنيها في الأرض و بتعيط بصمت.. ام رعد فا بيبص عليها و الغضب ماليه 
رحمه بدموع.. والله ما اعرف في ايه.. 
رعد بعصبيه وزعيق.. هو ايه الي معرفش.. ما تنطقي .. قال كلمته الاخيره بصوت عالي .. 
رحمه انخضت من صوته وبصتله بعيون كلها بدموع.. والله ما اعرف حاجه عن كل ده 
زهراء راحت حضنت رحمه.. خلاص اهدي 
ريوان .. مينفعش كده.  علي فكره.. وبعدين الدكتوره دي قالت احتمال… تكون حامل.. واخدت الموضوع بكون انها متجوزه .. 
رحمه بعياط .. والله العظيم .. معرف حاجه. . عن الي قلته. و ازاي حامل.. والكلام الاهبل ده.. 
رعد ضرب بايده في الجدار بعصبية.. 
مراد .. يا جماعه اهدو.. مش كده .. 
مروان بهدوء.. ممكن نقعد بس ونفكر 
رحمه بصت لرعد بعصبية.. علي فكره حامل مش حامل.. انت مالك اصلا 
رعد بصلها بعصبية وقال بهدوء مخيف.. بت قسما بالله العلي العظيم… لو ما لميتي لسانك.. لقطعه 
رحمه بعصبية.. ليه بقا أن شاءالله… علي فكره بقا.. انت ملكش حق اصلا تقطعه. وحامل ولا لا ده ده ميخصقش 
رعد اتعصب وقام سحبها من حجابها وقفها .. عيدي الي قلتيه كده 
رحمه بدموع .. رعد 
مروان ومراد .. رعد انت بتعمل ايه 
رعد بعصبية.. محدش ليه دخل في الموضوع ده .. وبص لرحمه بعصبية..  ورحمة ابويا وامي. صوتك لو علا عليا تاني ولسانك ده لو ما لمتيه .. لقطعه .. فاهمه 
رحمه بتبصله بخوف وتوتر.. 
رعد بزعيق وعصبيه.. ما تنطقي 
رحمه هزت راسها بايوه ..فساب حجابها وهي جريت وقفت ورا زهراء .. 
رعد بعصبية .. بكره الصبح هنروح نشوف دكتوره تانيه… ونشوف موضوع الحمل ده .. 
ريوان وزهراء بيهدو في رحمه ام رعد فا بصلها بعصبية وخرج… بره القصر كله .. 
رحمه بدموع.. شوفتي بقا همجي اوي 
مراد بضحك…ايه ده رعد رجعت تاني ليه 
رحمه بصت وراها بخوف.  فا ضحك 
رحمه بعصبيه… منك لله ياشيخ. قطعت الخلف 
مراد بضحك… خلف ايه الي انقطع وانتي حامل 
رحمه بهدوء… مبهزرش .. يا جماعه انا حامل ازاي.  ازاي… الدكتوره دي متخلفه اوي اقسم بالله 
زهراء .. اكيد في غلط او حاجه. . هي قالت احتمال .  و اخدت الاحتمال ده لم عرفت انك متحوزه .. فا اكيد يعني بكره لم نروح للدكتوره هتأكد أنه لا .. 
رحمه كانت تايهه في عالمها الخاص .. مش عارفه تقول ايه ولا تعمل ايه… وبعدين قامت .. طيب انا همشي بقا
زهراء وريوان.  واحنا كمان .. 
مروان .. انا هوصلهم… 
رحمه بهدوء. لا معلش انا حابه امشي .. شويه علي النيل .. خد انت زهراء وريوان وصلهم. وانا هتمشي ..شويه 
زهراء باستغارب… بس
رحمه بابتسامه حزينه..معلش يا حبيبتي .. عايزه ابقا لوحدي ..
ريوان.  خلاص سبيها براحتها .. 
رحمه خرجت من البيت كله ومشيت 
*********************************
في بيت رعد .. كان في الكتب بيكسر كل الي يجي قدامه من العصبيه .. 
ميراث بخوف. رعد. في ايه.  رعد اهدي 
سميحه بتوتر. يا بني. اهدي. بس وقول في ايه 
رعد بزعيق .. اطلعوا بره.. كل واحد علي اوضته يلا 
ميراث وسميحه مشيو من قدامه.  وهو فضل يكسر في المكتب.  
رعد بعصبية.  غبيه.  عنيده .. متخلفه ..
*********************************
أم علي النيل قاعده بتعيط وهي بتكلم حازم .. 
رحمه بدموع .. زعقلي .. 
حازم .. طيب انتي فين.  وانا جي .
رحمه بعياط .. متخلف اصلا ميعرفش اني بحبه هو… وكل ده غلط 
حازم بابتسامه.. يابنتي هتشليني . انتي دلوقتي بتحبيه ولا متخلف 
رحمه . لا متشتمهوش . ده قلبي 
حازم بضحك..  اقسم بالله مجنونه… طيب انتي فين يخربيتك 
رحمه بعصبية. انتي فين انتي فين. علي النيل يا حازم هكون فين يعني. 
حازم بابتسامه.. طيب يا عم متزقش. جي.  مسافة السكه .. 
رحمه بدموع وعياط. هات معاكي جاكت.. شتوي الدنيا سقعه اوي 
حازم بضحك.. ماشي ياختي. اقفلي اقفلي يخربيتك .. وفصل معاها 
أم رحمه فا حست بضيق تنفس .. ووجهها بدأ يزرق .. فا خرجت حبوب من جيوبها . واخدتهم .. علشان تهدأ .. 
*********************************
قدام بيت طارق 
مروان بابتسامه.. خلي بالك من نفسك
زهراء بحب .  وانت كمان .. وكلمني لم تروح 
مروان بيبصلها بابتسامه وساكت
مراد بابتسامه. ايه 
ريوان باستغراب. ايه
مراد بغمزه. مفيش خلي بالك من نفسك
ريوان بابتسامه كسوف.  امشي يا مراد .. امشي. ما انتي بقالك ٢٨ سنه بتروح من غير ما حد يقول خلي بالك من نفسك. يعني هتفرق.  
مراد .. يخربيت ام الرومانسيه .. روحي يا شيخه منك الله يا بومه.   انا هروح لاي واحده.  تقولي خلي بالك من نفسك يا مرميرو.  احسن 
ريوان مسكته من لياقت قميصه .. نعم يا روح طنط 
مراد قبل يدها .. اهدي يا برنس. بهزر يا باشا.   
ريوان.  ايوه كده اتعدل .. انت بعلي انا وبس 
مروان بضحك .ايه يا بعلها .. مش يلا 
مراد بتظمر طفولي.. منك لله يا شيخه
زهراء . مروان عيب كده.  وبعدين ما انت كمان بعلي علي فكره.  
مراد ضحك . بعلها 
مروان ..أنا بقول نمشي احسن 
مراد ..وانا بقول كده برضو 
*********************************
علي النيل 
رحمه بدموع.. معرفش يا حيوان حامل ازاي يعني.  
حازم بحيره.. طيب مش هو قال هتروحي للدكتورة صح 
رحمه . اه 
حازم بابتسامه.  خلاص اكيد الحقيقه هتظهر بكره.. اهدي انتي بس 
رحمه بدموع.  منك الله يا الي في بالي 
حازم بصلها وبعدين ضحك.. 
*********************************
في الصباح . في مستشفى الجارحي .. 
الدكتوره .. حضراتكم التقرير غلط. هي بس تهتم باكلها شويه.   وان شاء الله خير. .. وفعلا صدقوني ..مفيش اي اعراض حمل. كل الي حصل.  إن المدام عندها انيميا حاده .. والوجع الي في البطن ده.. شئ عادي مفهوش اي خطوره 
رحمه بابتسامه .  إنشاءالله يخليكي يا دكتوره يا قمر انتي.. 
زهراء وريوان يصلها بابتسامه وخرجوا لمروان ومراد ورعد الي واقفين بره 
زهراء . الابله مبتكلش كويس ولا كمان عندها انيميا حاده. 
مراد.  يعني مفيش حمل 
رحمه بعصبية استغفر الله العظيم حمل منين يا عم انت وهو. صحتوني بدري علي الفاضي.  
ريوان بابتسامه.. يا شيخه قولي الحمد لله 
رحمه بصت لرعد بعصبية.  الحمد الله ربنا مع المظلوم ديما .. 
الكل ضحك علي تلقيحها علي رعد .. ام هو بابتسام وهو ساكت .. 
_زهراء 
زهراء وريوان ورحمه بصو علي صوت فكان صوت ساره وهي بتعيط .. .ماما 
ساره بانهيار.. طارق طارق 
رحمه بخوف. ايه يا امي في ايه 
ساره انهيار ودموع .. ابوكم بيروح .. طارق .. عيان اوي يا بنات. معرفش فجأة لقيته بيستفرغ دم.  ووقع من طوله
مروان ورعد . طيب هو فين 
ساره بدموع.. اخدوه معرفش فين. معرفش. اخدوه مني عند البوابه ومعرفش هو فين. 
زهراء  وريوان ورحمه بيهدو ساره .. 
رعد طلع تلفونه ورن علي حد .  
رعد . البش مهندس رعد الجارحي معاك . اهلا كنت عايز أسأل عن حاله طوارئ لسه جايه المستشفى من نص ساعه كده.   ..
ايوه .  طارق يونس.   فين . طيب .وفصل.  
رحمه.  في ايه 
رعد ساكت مش بيرد عليهم .. وبيبص لمروان ومراد .  
رحمه بتوتر…رعد في ايه بابا فين 
رعد قرب ليها ومسك أيدها.. اهدي.. 
مروان . في حاجه يا رعد 
رعد بحزن وهو ينظر لرحمه… انا اسف.  الاستاذ طارق اتوفا الدكتور قال أنه كان عنده الكبد في المراحل الاخيره.  وجه بعد فوات الاوان .. 
اغم علي رحمه في حضن رعد ..
رعد بخضه. رحمه… 
ساره قعدت علي الارض وفضلت تعيط ومش عارفه تعمل ايه بتقول كلام بصوت خافت.   ليه ليه.  كده ليه ..طارق.  مشيت و سبتنا لمين… مين هيسلم رحمه والبنات لجوازهم.   
رعد شال رحمه.  ودخل بيها غرفه وطلب الدكتوره.  تشوفها 
زهراء بدموع.  مروان. بابا. بابا يا مروان… لا اكيد بتهزر .  بابا 
ريوان هربت من كل ده في حضن مراد.   دخلت في حضن مراد وفضلت تعيط بصوت شبه عالي.. 
في غرفة رحمه
رعد ماسك اديها و بيبصلها بحزن .. 
الدكتوره . هي كويسه .. بس الصدمه كانت شديده عليها شويه. .. ربنا يصبر قلبها. عن اذنك .. وخرجت .. 
رعد قبل يد رحمه وقال بصوت خافت  .. رحمه 
رحمه فتحت عينيها بضعف وبصتله وفجأة انهارت من العياط.. ودخلت في حضن رعد وعيطت .. .رعد بابا ..رعد هو انت بتهزر. 
رعد بهدوء ..شششش اهدي ادعيله
رحمه صرخت باسم ابوها بحزن ودموع 
بعد وقت كان رعد ومروان ومراد وفارس اخو ساره شايلين النعش بتاع طارق .. 
ورحمه وزهراء وريوان واقفين في البلكونه بيودعو ابوهم بدموع وحزن علي فراقه .. 
ساره قاعده في السيدات في البيت وهي بتقول كلمه واحده بس . محدش يعيط .. محدش يصوت .. 
تم دفن طارق في مقابر العيله .. ورعد ومروان و مراد رجعو البيت عند البنات الي كانو قاعدين بصمت 
رحمه كانت سرحانه في أفكارها  وذكراها مع باباها 
فلاش باك 
رحمه كانت عندها ٧ سنين 
طارق بابتسامه .. طيب تعالي انا اسف 
رحمه نايمه تحت السرير وبتعيط . لا مث جايه 
طارق بابتسامه.  انا اسف خلاص بقا 
رحمه بصتله بعيون كلها دموع.. لا يا طالق مش جابه
طارق .. طيب انتي زعلانه من طالق.  طالق بيبحك 
باااك 
رحمه بدموع وهمس… والله وانا كمان بحبك اوي.  
مروان لزهراء .. اهدي يا روحي. ادعيله بالرحمه 
زهراء بصتله بحزن وهزت راسها بايوه
مروان اخدها في حضنه .. هو في مكان احسن أن شاءالله 
أم مراد فا كان بيهدي ريوان الي كانت قاعده جنب مامتها .. 
رحمه بصت رعد و عيطت وبدون مقدمات ارتمت في حضنه وعيطت بصوت مسموع. للكل .. 
رعد وهو يربط علي حجابها.. اهدي.
رحمه بدموع… بابا سبني ومشي .. مبقاش ليا حد.   هو كان كل حاجه بالنسبه ليا.   
رعد بهدوء وحب وهمس. وانا رحت فين.  هفضل جنبك طول حياتي 
رحمه بدموع وصوت خافت. انت انت سبتني. انت كمان.  واتحوزت عليا . كلكم سبتوني .
رعد ضمها ليه بقوه… وحياتك عندي مش هسيبك… تاني ابدا 
فارس لساره . تعالي يا حبيبتي علشان  ترتاحي 
ساره بدموع . طارق يا فارس.  طارق سبني 
فارس بحزن.  ادعيلي يا حبيتي. يلا.   واخدها ودخل بيها الغرفه . علشان ترتاح. لقا حازم قاعد جوه 
حازم بحزن.  انا كلمت بابا وعرف.. وقال إنه مش هيقدر ينزل. بس اكيد هيكلم ماما ساره لم تهدي من الصدمه.. 
فارس بحزن.  متخلهوش يتعب نفسه ياحازم.. قوله إن الكل بخير الحمد الله 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد