Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمه شرابي

   رواية عشق وسيم  الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمه شرابي  

 رواية عشق وسيم  الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمه شرابي

????????????????
المستشار حامد هو اللي طلب
مني اجمعكم كلكم
عشان هيفتح الوصية وكمان بعد
الوصية على هيقرا جواب سالم
وانا جيت قبل المستشار حامد
عشان اقول لكم واخد رئيكم…..
بالموافقة علي طلب الأستاذ وسيم
في الزواج مني وقبل أي كلام مني
او منكم ونظرت الي وسيم
الذي فرح من داخله لأنها فتحت موضوع الزواج
عشق…..انا طبعا مش هقول رائي
ولا موافقتي الا بعد موافقة فريدة
وولادي الأربعة
ضحك على علي كلام عشق
بقي يا ماما انت ناوية تاخدي رئي
المسخوط الصغير ده
عشق……. اه يا سي على وبعدين
ده راجل ويملي العين كمان
مش كدا يا خلودي
الطفل الصغير خالد محركا راسة
من اعلي لاسفل اه كدا يا مامي
تحدث وسيم طيب مهما كلهم هنا
اهون متاخدي رئيهم بقا
قبل حامد ما يجي
رقية بضحك يوة جاك اية مستعجل
علي أية صبرت سنتين ونص
ومش صابر ساعتين
وسيم…وهو يمثل الحزن… دانا استويت
علي الجامبين والله
هدي ومحمد بصوت واحد
الله يرحمه خالد استوي
خمسة وعشرين سنه
تكلمو جميعا بصوت جهوري الله يرحمه
آمنت عشق وقالت
اية رئيكم اوافق أو لا أوافق
جميعاً موافقون وانطلقوا بالضحك
وسيم راكعا علي ركبتية أمام خالد
الصغير الذي يأكل الموز
وهو يجلس على كرسي هزاز
صغير…وانت يا وسيم الصغير
اية رئيك موافق اتجوز
الموزه اللي وراك دي ولا لاء
الصغير خالد…. الموزة بتاعتي انا
موزة انت لاء
علا أصوات ضحكهم علي الصغير الذي
كان وسيم سيأخذ منه صباغ الموز والموزة التي امامه
وسيم…. هار اسوح انت عاوزها لك
انت كمان لاء كملت
بص يا خالد ماما فريدة انا عاوزة
مش الموزة هجبلك موز كتير
لو انا اخدت مامي لي انا
الصغير بضحك بجد خدها لك خالص
وسيم وهو يزغرد ويتنطت
امامهم ههه اخدتها الكل بارك لهم
ورن جرس الباب وفتح علي الذي
استقبل الأستاذ حامد بالترحاب
دخل الاستاذ حامد بعد السلام على الجميع جلس على الكرسي المقابل للسيده رقيه
قام من مكانه سلم عليها حامد وقبل رأسها عاملة اية يا أمي
يارب تكوني بخير وسعادة
رقية بخير ونعمه نحمدوا يا ابني
حامد دائما ياا مي
انا جاي النهاردة عشان نفتح
وصية خالد الله يرحمه
وقام بفتح حقيبته وأخرج منها
ثلاث اظرف ظرف كبير وواحد وسط
والاخر صغير وفتحه الاول
اخرج من الظرف الصغير
عدد اتنين سي دي اعطي عشق واحد
مسجل علية إسمها
حامد ….. مدام عشق السي دي ده لحضرتك خالد كان مسجله
لحضرتك قبل ما يدخل
العمليات هتفتحية لوحدك
انما ده الكل هيشوفه
محتاج لاب توب ووصله للشاشة
قام علي بتوصيل الجهاز بالشاشة وقاموا بتشغيل الفديو
وجدو خالد يقوم بالقاء المساء عليهم
خالد…. مساء الخير جميعا
عارف انكم بتبكوا بس ده حال الدنيا
أولا كيفك يا أمي عاملة اية
انا مش كتبت وصيتي ولا سجلت ده
الا لما اطمنت اني سيبتكم
في ايد احن واطهر قلب في الدنيا
عشق قلبي
عارف الحمل تقيل عليكي من بعدي
بكرا كتب كتابي علي عشق متتصوروش
انا فرحان قد اية
اخيرا بعد سنين الغربة والشقي
والعذاب هتبقي فريدة بتاعتي وعلي
اسمي فاكرة يا مي انا سافرت
الزاي من المنصورة لتركيا لما
الشيف طلب اني أسافر ومكنش
معايا جنية في جيبي يوحد ربنا
رقية بدموع….. فاكره يا ابني
خالد … فاكرة الخمس تلاف جنية
اللي جهزت منهم كل حاجة
كانوا بتوع مين
رقية…. آه ياقلب أمك كانوا
بتوع فريدة
خالد….. انا أيامها فريدة قالت لي
انا قبضت الجمعية خدهم وسافر
ولما أنا مرضتش أخدهم
هي صممت وقالت اعتبرهم سلف
ولما ربنا يفرجها عليك ردهم
وسافرت وربنا رزقني من أوسع
الأبواب وحاولت كتير اوصل لها
عشان ارجع لها الفلوس
لكن سالم الله يسمحه كان حابسها
قلت أعمل مشروع
وكان متر الأرض هنا بخمسة جنية أيامها اشتريت خمسميت متر
منهم 100متر سجلتهم باسم
فريدة بيع وشرا
وبعدها بنيت عليهم وزودت الفندق
وده كله من خير حبيبتي فريدة
فاكر يا وسيم أما أهل فريحة
جم وحبوا يخلوني اكتب لها الفندق
وسيم….فاكر يا صاحبي
وايضا تذكرت فريدة كلام عم
مدكور لها عندما قطع كلامه لوصول
فريحة سمعت فريحة كلام خالد و التي قالت تعبتك معايا كتير
وفريدة تعبت معي من بعدك
خالد مش وقته لاني عاوز اقول الخلاصة عارف كل واحد فيكم هيقول
اية مش تستغربوا
انا قاري دماغ كل واحد فيكم
وانت ياوسيم كنت عايز تبقي شريك
بالنص أيامها قلت لك
هشاركك علي فندق مرسال الهوا
بالنص انما ده بتاع بنتي ومراتي
بنتي لها عشرين المية وعشق قلبي
50% وانت وفريحة 15%
أيامها أهل فريحة لما شافوا أصول
الورق حبوا يعرفوا
مين فريدة قلت لهم بنت خالتي
وكتبت لفريحة 15%سدت
تمنهم لما اخوك بعت لها الفلوس
هز وسيم رأسه بالايجاب
باقي الأراضي وبيت المنصورة
والفيلا بالتساوي بين أولادي
وأمي وزجتي فريدة من بعدي أما الشالية فهو بيع وشراء مني لفريدة
زوجتي ده مهرها
واتمني انكم تفضلوا عايشين مع
فريدة وعشق وولادي عزوة وأهل
وياريت اكون مظلمتش حد
بس لي رجاء وطلب من فريحة
انا عارف انك هتستقري مع زوجك
وابنك فاياريت لو تبيعي
الأسهم بتاعتك لفريدة بنتي
استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه
انهي خالد كلامه وتحدث المستشار
حامد…… اعطي الظرف الوسط لعشق
الظرف ده في كل الاوراق الخاصة باملاكك وده في كل اوراق الي
تثبت حقك وحق فريدة الصغيرة
والحاجة رقية والصغير خالد
ومرفق معاهم توكيل عام بإدارة كل الأموال والورث من فريدة خالد
والحاجة رقية
فريدة وهي تبكي انا مش عاوزة
حاجة ياريته كان جمبي
واجهشت في البكاء
وسيم….. كفاية بكا يا فريدة
خالد هيبكي والحاجة رقية المفروض
تكوني قوية عشانها هي وفريدة
قامت واخذت فريدةورقية باحضانها
آسفة مقصدش ابكيكم
المستشار حامد… استأذن أنا
فريحة…. ممكن تجهز عقود البيع
لفريدة خالد يا مسيو حامد
حامد….. عن طيب خاطر
يا مدام فريحة
فريحة….. أيوة عن طيب خاطر
خالد ساعدني كتير وله افضال
كتير عليا وده جزء بسيط منهم
حامد وقبل ما انا أنسي
ده عقد للأستاذ محمد بإدارة
الشئون المالية للفندق
محمد بدهشة…. مانا ماضي معاه
عقد بسنتين وسكت فقد انتهت
مدة العقد منذ عدة أشهر
تبسم محمد وفتح العقد وجده
مفتوح المدة الزمنية غير محددة
استأذن حامد ووسيم وظل
الجميع قامت رنا وارتمت بأحضان
عشق قائله بابا خالد
كان أعظم راجل في الدنيا
وظلت تبكي فلاول مرة تشعر
بالحب ورد الجميل
من خالد لأمها التي وقفت معه
في بادئ حياته ورد لها
الجميل أضعاف وكانت تقارن
بداخلها بينه وبين أبيها المستغل
الذي كان يأخذ حقها بالغصب
والضرب والإهانة واخرته
التي جلبت لهم العار بالبلد
هددت عشق عليها وهي تنظر أمامها
هو ده خالد يا رنا أعظم راجل بالدنيا
ولو عشت عمري كله اوفيه
حقة والايام الجميلة التي عاشتها
معاه علي الرغم من أنها قليلة
مش هوفيها
رقية وهي تطبطب علي يد عشق
حملك كبير يا بنتي
وافقي علي وصية خالد واتجوزى
وسيم انا أن عشت النهاردة
مش هعيش لكي بكرا
والولاد انت وسطيهم وهو راجل وبيحبك وهيساندك
هدى أيضا… اسمعي كلامها يا عشق
إحنا كلنا عارفين
إنك بتحبي خالد وبتعشقي الترب
اللي كان بيمشي علية
بس يا بنتي احنا مش دايمين لك
محمد وهو داخل من الخارج بعدما اوصل المستشار وفريحة ووسيم….
عارف انكم قبل المستشار حامد
ما يجي كان كل الكلام أنت
وخداه بضحك وتريقة
فكرى وردى علية
عشان هو كلمنا كلنا واحنا كلنا
موافقين حتي ولادك
هو مستني مني الرد بكرة
وقال خايف يكون كلامك قبل فتح
الوصية ضحك ومش جاد بكلامك
لانك قلتي قبل كدا
بعد أربعين سالم وعدي سنه
عشق وهي تنهض وتأخذ طفلها بيدها
حاضر هرد عليك بكرة بعد ما أرجع
من المحافظة
تصبحوا علي خير
ودخلت عشق غرفتها وابدلت ملابسها
واخذت الصغير خالد باحضانها
والذي نام فور أن شعر بدفء حضن
أمه وهي ايضا نامت
وقامت صلت الفجر وخرجت الي
البلكونه المطل على البحر
وبيدها الاب توب خالد وقامت بفتحه
وتشغيل السي دي
خالد…… واحشتيني أوي أوي أوي
وهتوحشيني لحد ما أموت وبعد
ما أموت سامحيني
رميت عليكي حمل كبير وعارف
إنك قدها وانك بميت راجل
بس انا خايف مرجعش بلدي تاني
ونفسي ومني عيني اموت وانت
مراتي وعلي ذمتي
فاضل ساعة علي العملية وعندي
أمل تكوني بتاعتي انا
بحبك يا عشق قلبي مش بحبك بس
انا بعشقك من اول يوم
لقيت رواد شايلك ورايح يجيب
اللبن لأمي فاطمة
وانت كنتي سنتين واترميتي علية
يومها قلت لرواد فريدة
دي بتاعتي هاتها
واخدك وطلعت ع السطح في التكعيبة
فاكرة التكعيبة يا فريدة
شافت احلي أيام حياتنا
بعشقك يا قلب وروح خالد
وصيتك بنتي يا فريدة عاشت من غير
ام ياريت تبقي لها الام والاب
استودعتك الله الذي لا تضيع ودائعه
بكت عشق وعالم قلبها لفراق خالد
عشق….. وكلهم عاوزين اتجوز
بعدك يا قلبي
وانت كمان ربطني بوصيتك وانت
بطلع في الروح
آه آه آه آه يااااااارب ساعدني
وسيم انسان محترم وخلوق وما يترفدش اعمل اية
قامت ونامت بجوار طفلها وهي تتنهد
يا خالد رد علية عشان خاطرى
طب وحياتي زعلان مني لي
طيب اعمل اية قلبي مش مطاوعني
وحياتي عندك بص لي
كل هذا وهو لم يرد عليها ويبعد
وجه عنها وقام وتركها وهو يبعد
عشق خاااااااااالد خاااااااااالد
متسبنيش وقامت من نومها
بعدما بكي صغيرها وقامت علي
بكاءه خير اللهم اجعله خير
قامت واخذت شاور وتوضأت وارتدت
ملابسها وصلت الضحي ونزلت
جلست معهم علي الفطار
وزهنها شارد تفكر بحلمها
هدى…. مالك يا بنتي شارده في اية
عشق………………..
هدى….. فريدة فريدة
رواد ممسكا يدها ماما كلمي تيته
ام خالو الرخم
ضحكوا جميعا لمشاكسة رواد لمحمد
عشق…. عيب يارواد ده خالك
هدى…. مالك ا بنتي
عشق…… ولا حاجة بس حلمت حلم
غريب شوية
رقية….خير يا حبيبتي قولي وانا
افسروا لكي
روت لهم عشق الحلم ردت رقية
خالد زعلان عايزك تنفذي الوصية
عشق وهي شاردة… اي وصية
رقية ….. جوازك ووعدك له وروحة
بتطلع يابنتي
ابني روحة مش مرتاحة لأنك وعدتيه
ولحد دلوقتي مش نفذتي
قامت عشق وقالت الحمد لله
انا راحة المحافظة اخد الموافقة
علي عمل المطعم الجديد
وأما ارجع اعرفكم رئيي
خرجت وركبت السيارة مع مدكور
وظلت تفكر حتي وصلت
واخذت الموافقة على الورق
وبعدما رجعت وجدت محمد جالس
في مكتبها بالفندق
عشق….. يا مرحب بارك لي اخدت
الموافقة علي بنا المطعم الجديد
محمد….. فريدة قولتي اية
عشق….. في اية
محمد…… عشق الراجل عاوز الرد
دلوقتي قولتي اية في جوازك
من وسيم
عشق…… أنا

يتبع

لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا

لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!