Uncategorized

رواية لأني أحبك يا ليلى الفصل الثالث 3 والأخير بقلم دهب مبروك

  رواية لأني أحبك يا ليلى الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك

رواية لأني أحبك يا ليلى الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك

رواية لأني أحبك يا ليلى الفصل الثالث 3 والأخير بقلم دهب مبروك

_ليلي… انا مش فقده الذاكره انا بمثل يمروان…!!
مروان يبصلها بصدمه وقرب منها جامد ومسكها من ايديها…  انتي غبيه ولا مجنونه 
_ليلي…  انا بحبك انت يمروان زي ما انت بتحبني بالضبط كداا وبلاش بقاا التمثليه 
_مروان… ساب ايديها بس مش هينفع 
_ليلي… عارف ان الكانسر اللي عندك نادر بس انا موافقه اتجوزك وانت كداا…  اكيد هنلاقي حاجه هندور هنسافر براا اي حاجه بس متبعدنيش عندك كدااا…  الممرضه سمعت وقالتلي كان فـ شاب خايف عليا لدرجه انوا بيعيط وسمعت بالصدفه عن الكانسر اللي عندك وقالتلي كل حاجه قبل ماتيجي بخمس دقايق 
_مروان…  فتح الباب وجي يخرج 
_ليلي…  انت كداا هتتعب وهتتعبني معاك 
_مروان…  ليلي انا عملت كداا لاني بحبك يليلي وانا اها بحبك بس مستحيل اتجوزك يليلي
_ليلي…  في عريس متقدملي..  هوافق لو متجوزتنيش يمروان 
مروان…  قفل الباب ومشي ودموعه فـ عيونه 
_ليلي…  انت ليه كداا ليه اناني كداا انا زمبي ايه انا عيزاك وانت كده..   انا هكون معاك والله وفتح الباب وخرجت وفضلت تدور علي مروان 
_مروان… خارج من باب المستشفي فلقي حد بيمسك ايدوه 
_ليلي…  انا معاك ومش هعبد وبتشاور علي قلبها ده رافض الكل ومش عايز غيرك هظلم اي مخلوق علي وجه الارض لو بقت معاه 
_مروان…  ابتسم لها وخدها ومشي وقفه علي البحر…  
_مروان…  نفسك في ايه يليلي 
_ليلي…  نتجوز يمروان نتجوز 
_مروان..  بس انا كداا هبقاا اناني اوووي 
_ليلي… هتبقاا اناني لو متجوزتنيش مش بعد كل ده عايز تبعد عني.. 
_مروان..  بصلها ورجع بص للبحر تاني وفي نفسه اتجوزها بس هي موافقه يبقاا اي المانع يمروان 
مروان…  تعالي نروح لزيزو علشان نتجوز 
_ليلي..  يلا بينا ومسكت ايدوه وكانت بتجري وهو بيجري معها وبيضحكوا 
_______________♡’ 
_مروان وليلي خبطوا وزياد فتح ودخلوا… 
_مروان…  عمي انا جاي اقولك اننا هنعمل الفرح بعد اسبوع وياريت توافق 
_زياد…  الراي راي ليلي. 
_ليلي…  موافقه طبعاً يزيزو 
مروان كلم سما وحكلها كل حاجه…  ونهي كل حاجه معاه اللي كانت هتبقاا تمثيل…
_________________♡’ 
_يوم جديد…”
_ليلي… تصحي من نومها وتمسك فونها وترن علي مروان 
_ليلي…  صباح الخير 
_مروان…  صباح الورد والجمال يقلبي 
_ليلي..  انت كويس اخبارك 
_مروان..  تمام الحمدالله وانتي 
_ليلي… بخير طول ما انت بخير 
وفضلوا يهزروا سوااا ويضحكوا 
_ليلي…. قاعده وعيونها بتدمع فكره ان مروان يموت…  مض سايبها فـ حالها ودايما فـ بالها 
وتقوم تفطر مع زيزو…  
_ليلي…  زيزو يقمر انت 
_زياد..  بقولك ايه اللي حصل ومروان هه مروان مالوه عايز افهم 
_ليلي..  كنا نتخنقين فاتصالحنا ومش عايزين نكيع وقت فقلنا نتجوز ونسرع الموضوع شويه وانت عارف يزيزو اننا بنحب بعض ازاي فـ سنه كفايا علي خطوبتنا يبابا 
_زياد… ماشي يبنتي ربنا يهدي سركم 
_ليلي فـ نفسها…انا اسفه يبابا انا لوقلتلك الحقيقه انت مش هتوافق علشان انا بنتك الوحيده وانا عارفه تفكيرك وكلت 
_______________♡’ 
_مروان…  بيبص لصوره بابه ومامتوه المتوفين لانه هو اصلا وحيد 
_ويتكلم..  بحبكم اوووي..   عارفيه انا شويه وجيلكم هتوحشوني لحد ما اجيلكم…  انت هتحوز بعد ٦ ايام..  كنت اتمني تكونوا معايا فـ يوم زي ده 
_وبيبص لصور ليلي اللي ماليه اوضته وبابتسامه… بحبك اووووي يليلي…  
ويقوم يلبس وينزل علي شغلوه
_________________♡’
نسرع الاحداث شويه ونيجي ليوم الفرح…  “
فـ القاعه….
_يدخل العروسين..  وكابلز هايل بجد شكلهم هايل بجد 
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكمافي خير”
_مروان.. قرب من ليلي وحضنها جامد.. جامد اوووي ولف بيها وهي بتضحك وفرحانه اوووي 
_مروان….بحبك يليلتي 
_ليلي…. وانا بحبك يقلبي ليلتي 
ويبدأوه يرقصوا سلوو علي اغنيه “بحبك”  
_ليلي ..  بتدندن فـ الميكرفون  “بحبك قد نور الشمش وقد مضيها دفا.. بحبك فالكلام والهمس يحاله عشق مختلفه معاك الجنه انا فيها خلاص طولت النجوم عادي..  فكل كلمه اغنيها هقول اسمك بصوت هادي 
وختي خلصت من الاغنيه و…
_مروان…  بحبك قد حب الناس وقد البحر وخياتك وبعشق صوتك الحساس وبعشق كل حكاياتك..بحبك  قد كل الحب وقد ما عمري هيكفي يرزق وجه فصوره قلب حنان جميل وبيدفي بحبك قد كان يمكان فكل حاجه عجبتنا بحبك قد كل زمان وقد الجاي فحيتنا
ومع انتهاء الاغنيه… 
_مروان…  يحضن ليلي ويلف بيها جامد والكل يسقف جامد…  
وبعد ساعات الفرح خلص…. 
وعداا يومين علي الفرح…  
_____________♡’ 
_يوم جديد…”
_ليلي..  مروان..  يمرواااان يلا اصحاااااا 
مروان..  يفتح عيونه صباح الخير ويشدها وتبقاا فحضنوه 
_ليلي..  يمروان عيييب كدات 
_مروان…  يضحك بصوت عالي ويبوسها طب وكداا محترم ويسبها. 
_ليلي.   علفكره انت سافل ومنحط ومنحرف كنان وتطلع تجري براا
_مروان..   يارب طول من عمري علشانها هي وبس… يارب 
ويطلع علشان الفطار…  
_ليلي…  مروان 
_مروان..  نعم يليلي 
_ليلي…  هو ممكن نجيب الاشاعات ونروح لدكتور 
_مروان…ليلي مفيش داعي انا عارف اللي هيحصل ممكن منفتحش الموضوع ده وننسي
_ليلي…  ماشي يمروان…  حاضر 
_مروان بصلها بحزن… وقام من علي الأكل 
_ليلي.. برضوا قامت من علي الاكل وابتدت تلم الاطباق ودموعها نازله بصمت 
_مروان… بصلها وقرب منها وخدها فحضنوه.  … اسف لو كنت انا السبب فدموعك ديه بس بلاش تفكريني بالموضوع وبمرضي لاني انا محكوم  علي بالموت فبلاش 
_ليلي… حضنتوه جامد وبعد الشر عنك يحبيبي 
_______________♡’
بعد ٣شهور… “
_ليلي…. عارف يمروان انا بحبك اوووي اووووي _مروان…وانتي عارفه انك كل ما املك انت حياتي النفس اللي بتنفسوه 
_ليلي..سندت دماغها علي كتفوه وابتسمت… عايزه اقولك علي خبر حلوو 
_مروان… قولي 
_ليلي… انا…انا حامل يمروان 
_مروان… بجد..  بعني هبقاا اب… هبقاا اب بجد وحضنها… انت هتبقي احلي ام في الدونيا 
_مروان…قعد بهدوء… تفتكري هعيش لحد ما اربيهم…هيكون يتيم البيبي.. هيكون محروم من واجبات الاب تجهوه 
_ليلي بزعيق وعياط… متقولش كداا انت هتربيهم وهنحوزهم كمان… مسمعكش تقول كداا تاني.. انا مقدرش اعيش من غيرك يمروان 
_مروان.. خلاص اهدي اهدي وبلاش دموعك ديه…دموعك بتقتلني يليلي 
___________________♡’ 
مروان حالتوه ساءت اكتر وبقاايجيلوا صداع دايما وتقريبا يومه قرب 
_ليلي….بجد يدكتوره انا حامل فتؤام 
_الدكتوره..اها الصونار والاشعات بتقول كداا وولد وبنت كمان 
_ليلي… شكراا يدكتوره وخرجت جري لمروان 
_ليلي… انا حامل فتؤام يمروان ولد وبنت 
_مروان بتعب وبابتسامه… انا فرحان اوووي يليلي… بصي يستي هنسني ملك ومالك ها علشان لو مت متنسيش 
_ليلي بحزن… يلا بينا يمروان ومسكته ايدوه ومشيوا 
_مروان…. اسف وف نفسه انا ايامي بقت معدوده اوووي شكلي مش هنربيهم سواا انا بعيط بليل من الوجع فالحمام من وراكي علشان بموت لما اشوف دموعك 
_ليلي…متقولش كداا تاتي… بلاش 
___________________♡’ 
_ليلي… مروان اي رايك بقاا كلها شهرين وهولد بصي كداا اي رايك في الطقم ده لمالك وده لملك هو انت ليه مش بترد يمروان..  وحشين خالص بلاش منهم.. ننزل نشتري بكراا سوااا 
_مروان بصوت مش طالع…ل ي.. ل..ي.بح.ببك
_ليلي بدموع… مروان وقرب منه وفضلت تهز فيه مروان…  يمرواااااااااااااان… انت ليه مشيت.. بتهزر صح… طب انا بحبك.. مالك وملك مين هيدلعوا..ده البنت بتطلع دلوعه بابها… كداا عي هتزعل ترضي انها تزعل يمروان 
مروااااان ودموعها زي الشلال
 ليلي.. جقربت منوه لانوه كان نايم علي السرير وسندت دماغه علي جسموه وحضنتوه وفضلت تعيط وتحضن في اكتر واكتر 
___________________♡’ 
_مالك…..  ياها يماما يعني ديه كل قصتك مع بابا 
_ملك…  ربنا يرحموه ويرزقني بحب زي كداا 
_ليلي… مروان لسه  جوايا لسه بتنفسه حبوه مش بيقل بيزيد عايشه علي ذكرياتوه عمري ما فكرت اتجوز من بعدوه..  زكرايتنا سواا حلوه اووي مخفوره جوايا 
مالك وملك….  يولااا يجامد 
_ليلي بصتلوهم وضحكت  وفـ نفسها… ولادك كبروا يمروان وبقاا عندهم ٢٠ سنه مالك وملك زي مكنت حابب تسميهم بيحبوك اوووي يمروان وانا كمان بحبك اوووي… فاكر جمله لاني بحبك يليلي… انا بقاا بحبك اوووي يمروان
فكيف تكف الروح عن الروح والروح في الروح تقيم.. ????”
تمت????”

اترك رد