روايات

رواية جبروت الصعايده الفصل الأول 1 بقلم أمل ناصر

رواية جبروت الصعايده الفصل الأول 1 بقلم أمل ناصر

رواية جبروت الصعايده البارت الأول

رواية جبروت الصعايده الجزء الأول

جبروت الصعايده

رواية جبروت الصعايده الحلقة الأولى

هما الان فى غرفتهم مع زوجته التى لم يراه حته لان
‏لانها تغطى وجهها بطرحه الفستان البسيط خصتها
‏احمد يقترب منها ويجلس بجانبها يرفع لها الغطاء عن وجهها ليتفجاء بتلك الملاك التى أمامه ما هذا الجمال وما هذا الطفله البريئه يتأمل ملامح وجهها بعنايه وكأنه يتحفظها جيدا وتنهد برتياح لأن تلك الملاك أصبحت زوجته وتحداث
‏احمد كيفك يا حوور
‏حور أنا زينه وهي تنظر إلى الأرض وهي تفرك فى يدها بتوتر شديد وخوف أيضا يظهر جيدا على وجهها
‏احمد متخفيش يا حور ممكن اتحدد معاكى شويه
‏حور طبعا أنا سمعاك اها
‏احمد. عارفه يا حور أنا مشفتكيش من وانتى عيايله صغيره
‏حور عارفه ا احمد
‏احمد بس ما شاء الله انتى كيف فلجت الجمر
‏حور توردت وجنتيها بعمق وهي على نفس الحاله تفرك فى يدها بتوتر شديد
‏احمد خلاص انتى بجيتى مراتى يا حور متخفيش
‏هتكسرى يدك من الفرك فيها ههههههههههه
‏ولاول مره ترفع حور عينايها فى هذا الوسيم تتأمل ملامح وجه الجميل جيدا
‏احمد تجرأ عندما نظرت له واقترب منها أنشأ واحد جعلها
‏تشهق من الخده وكان قلبها أوشك على التوقف من قرب هذا الوسيم منها
‏حور انت بتعمل ايه يا احمد
‏احمد بضحكته المهلكه والله أنا لسه معملت حاجه
‏واكمل بجدايه بصى يا حور أنا عارف انك خايفه منى
‏وانك كمان متوتره دلوقتي علشان الحياة الجديدة إلى انتى دخالتى عليها دى بس انتى عارفه أننا فى الصعيد
‏ولو مدخلتش عليكى دلوك مش بعيد يجتلونى. فإنه عايزك متخفيش منى واصل
‏حور بلعت ريقها بصعوبه وبدأ صوت أنفسها تتعالى
‏احمد اقترب منها وريدا وريدا لحته التصق بها
‏واقترب بأنفه من وجنتيها سار يلمس به كافت وجهها
‏جعله ترتعش بين يديه من فعلته هذا
‏امسك يدها التى ترتعش بين يديه ووضعها على فمه بدأ يقبله بعمق
‏وفى لحظه كان التقط شفتيه يقبله بنهم يقبله قبله عميقه شغوفه متمكنه لاقصه درجه
‏جعلت حور فقدة الوعى بين يديه
‏احمد نظر له بزهول بعيون متسعه وفى لحظه كان حملها بين يديه وانزلها برفق على السرير
نسيبه يطلب الاسعاف لمرهفة الاحساس �
الجزء الاول والمقدمة
الجزء الاول من جبروت الصعيده
بسم الله الرحمن الرحيم نبدا حكايتنا بصلاه وسلام على رسول الخلق وخاتم النبيين والصديقين والصالحين
وهنا في محافظة قنا تسكن اسره مكونه من والدين وبنت واب وام نتعرف على الابطال بقا
المقدمة
هذا انا ولد النجعاوي التي اغير قدر عائلتي وعائلة صديق عمرى التى يقولون عنى بعض الناس انى صارم قوى الطباع ليسه لديه قلب يقولون عنى انى اقوى الناس
ولاكنى أنا لست اقوه الناس أنا فقد
أكثرهم ذكاء وهذا الذكاء التى يميزني عن الآخرين لانى لا
استسلم ابدا لعدات أبى واجدادى التى يريدون أن اقتل
صديق عمرى ولاكنى بذكائى سوف انقذ صديقى. من
حقد أبى وتلك العادات والتقاليد البذيئة
وسوف أقع فى عشق شقيقته من اول نظره لانى لا أراها
من لم كأنت طفله صغيره
وهكذا أنا ساتزوج من شقيقة صديقى وهوه أيضا سيتزوج من شقيقتى ولاكن سيكون زواج للمساواة
دعون نره ماذا سيفعل بنا القدر
وكيف أنا ساكشف الحقائق التي غافلين الكل عنها. عن موت اخى وصديقى
سليم محمد النجعاوى يبلغ من العمر ٢٩عاما خريج كلية الهندسة سليم لديه عيون بنى جذابه للغايه لديه ملامح وجهه روجوليه تجعله فى قمت الوسامة لديه لحيه سودا تذيد من وسماته أكثر ولاكنه شخص قوى وجرئ يرهبه الكثير من الناس ويحبه أيضا الكثيرا من الناس أنه شهم وراجل بمعنه الكلمة لديه قلب من حجر أنه غيور إلى حد الجنون على أهل منزاله شخص جبروت ولاكنه لا يريد أن يعيش حياة الصعيده التى ملطخه بدم والتار ولكن سنشاهد ماذا سيفعل القدر فى سليم
الاخ الثانى مراد النجعاوي يبلغ من العمر 23 عاما فى كلية هندسة أن مراد لديه قلب طيب شهم راجل بمعنه الكلمه ولاكنه يسمع كلام والديه بدون منقشه حته ويمكن هذا يكون سبب ضياعه مثل شقيقه يوسف التى كان يبلغ من العمر ٢٧عامل. ومات بسبب التار ولكنه مراد لديه قدر عالى من الوسامة أنه حقا وسيم
حور هيا تبلغ من العمر ١٨عام وكانت اخر دراسة ليها الاعداديه وهيا بنت فى قمت الادب والاخلاق
‏ ‏عائلته من خوفهم عليها حبسنها فى البيت مش بتخرج غير وحد من اخواتها الشباب معاها ليس لديها اى أصحاب دائما تشعر بلوحده ولاكنها لديها ملامح وجهه بريئه وجميله جدا

‏الاب وهوه محمد حسن النجعاوى يبلغ من العمر ٥٠عام
‏شخص قوى صارم الطباع كلامه سيف على رقبت اى حد
‏الجميع يرهبوه أنه حقا قاسي القلب ليس لديه مشاعر ابدا
‏عنيد ولاكن سنشاهد ماذا سيفعل محمد فى اولاده

الام هناء وهيا تبلغ من العمر 45عام لديه شخصيه ضعيفه للغايه بجانب زوجها ولاكن اولادها يحترموها
بقوه أنها تعشق صغيرها تخاف عليهم الى حد الجنون ولاكن سوف نشاهد ماذا يخبى القدر لهم
وهنتعرف على باقى الابطال أثناء قرات النوفيلا
يستيقظ بطلنا على صوت صريخ والدته يقوم مسرعا
ينزل إلى والدته
سليم فى ايه يا امه على الصبح أكده بتصرخى ليه
هناء تعاله يا والدى شوف ابوك عايز يعمل ايه تانى
وهيا تبكى بحرقه
سليم أهدى بس يا امه وفهمينى فى ايه
هناء ابوك عايزك تاخد بتار اخوك يوسف يا والدى
سليم بتنهيد وجذب والدته داخل حضنه طيب وايه الجديد يام سليم محنا على طول أكده
هناء وانا مش مستغنيه عنك يا والدى كفايه عليه النار الى فى جلبى من بعد موت اخوك أنا مبشفش النوم يا ولدى
سليم أهدى يا امه حته لو أنا موت فعلا هيبجا نصيبى
هنأء انت عايز تحرج جلبى عليك يا ولدى وامسكت وجهه بين يديها ليه يا جلب امك اكده ده انا مليش غيرك انت وخوك مراد
بتعمله فيه اكده ليه بس
سليم أهدى يا ست الكل هوه فين ابوى
محمد بصرامة أنا هنا يا والدى خير فى ايه
سليم جلت لامى ايه يا ابوى
محمد جلت الى كان لزم يتجال من سنه فاتت يا والدى
حج اخوك يوسف لزم يرجع دلوك أن الاون بجا
بقالنا سنه جعدين وسكتين علشان والد ألهلالى كان هربان
بس انا عرفت أنه هنا فى البلد النهارده
انت يا سليم لزم تاخد حج اخوك يوسف يا والدى لزم تقتل احمد ولاد الهلالي وتريح جلبى على اخوك
صدمه ايوه صدمه احتلت سليم ولاكن هوه لا يريد أن يقتل بس ماذا يفعل هل يترك حق أخوه رسم الجمود على وجهه وأكمل بصرامه حاضر يا ابوى النهارده بأمر الله هاخد حج يوسف اخوى
لتصرخ هناء باعله صوتها وبانفاس متقطعه وهيا تركع تحت قدم زوجها لا لا احب على يدك يا محمد كفايه بقا أنا مش حمل خسارت حد تانى من والادى
محمد كفايه صريخ يا وليه خلاص جومى انتى المفروض تتحزمى وترقصى حج والدك حيجيالك النهارده
محمد بصوت مرتفع جدا يا حور
حور نعم يا ابوى امرك
محمد خدى امك من جدامى بدل مكسر عظمها النهارده
حور حاضر يا ابوى امرك جومى يامه معايه احب على يدك وامسكت يد والدتها بقوه وذهبت بها الى غرفتها
حور فى ايه يا امه ايه الى حصل
هناء ابوكى عايز سليم اخوكى يقتل احمد الهلالي وياخد تار اخوكى
حور يا حبيبي يا اخوى كلنا عارفين يامه أن سليم اخوى
ملوش فى السكة دى بس بردو عارفين أنه ميجدرش يكسر كلمت ابوى واصل
هناء يعنى اقرأ الفاتحة على روح والدى سليم هوه التانى
مهو. التار دوار يا بنيتى واخوكى هيجتل اليوم
بكره هيكون هوه المجتول هوه أو اخوكى مراد
حور وهيا تبكى طب واحنا بادينا ايه بس يامه
هنعمل ايه احنا مانتى عارفه ابوى لو الدنيا كلها رجعت فى رايها ابوى استحاله يعملها وانتى عارفه اكتر منى
هناء عارفه يا بنيتى واخوكى صعبان عليه جوى خايف يرفض يخسار ابوه
معان أبوه قاسي وجاحد ومعندوش جلب يا حبيبتى
حور ربنا يستر يامه بقا
سليم جلس على المقعد وهوه داخله حزن كبير
محمد مالك يا والدى تايه اكده ليه
سليم لا يا ابوى مفيش حاجه أنا زين اهو
محمد اوعه يا سليم تجول انك خايف تاخد تار اخوك
سليم مانته عارف يا ابو سليم أن الخوف ملوش مكان في جلبى
محمد زين يا والدى
مراد السلام عليكم
محمد وعليكم السلام يا والدى
مرادوهوه يقابل يد ابيه كيفك يا ابوى
محمد الحمد لله يا والدى انت كيفك
مراد أنا زين يا ابوى بس أنته مالكم أكده واقترب من شقيقه
ومال على راسه قابل جبهته بعمق كيفك يا سليم
سليم أنا زين يا جلب اخوك وهوه يربط على كتفه بحنان
مراد بس انا مش مطمن وين امى وحور
سليم فى الاوضه فوق يا حبيبي وهوه ينظر له بعيون تفيض وجعا
مراد مالك يا اخوى انت مش عجبنى واصل
سليم أنا زين والله يا جلب اخوك وجذب شقيه داخل حضنه وكأنه يودعه أو كأنه يحضنه للمره الاخيره
ولاكن عذرا يا سليم أنا سوف اغير قدرك بيدى ايها الشاب الوسيم القاسى ولاكنى سوف اعقابك أشد العقاب ولاكن سوف يكون عقاب العشق الحلال
مراد والله يا بوى فى حاجه وانت مش عايز تخبرنى
محمد فيه أن اخوك سليم هياخد تار اخوك يوسف النهارده من احمد الهلالى
مراد صدمه احتلت كيانه احتلت قلبه أيضا لأنه لا يريد خساره شقيقه الثانى مره اخرى
ولكن ماذا يفعل ماذا يقول لا يعترض على قرار ابيه عذرا ليس لديه القوه لذالك
سليم متخافش يا اخوى عمر الشجى بجى
مراد نظر له بحب وفى لحظه كان ركض داخل حضنه بكل قوته
سليم بس يا واد هتبكى زى النسوان وله ايه
فى راجل بيبكى ومسح له سليم دموعه بأطراف أصابع يده وقابل جبهته بعمق وتحدث بأمر
روح شوف امك واختك يا مراد امك اتوحشتك بجالك يومين بره البيت
مراد حاضر يا اخوى وذهب مراد إلى والدته وشقيقته
محمد جاهز يا والدى
سليم جاهز يا ابوى
محمد ماشي يا والدي. ارتاح شويه وأنا هجهز كل حاجة
سليم ماشي يا ابوى
///////////////////////////////
فى نفس القرية فى قنا
تسكن اسره مكونه من اخ واخت واب قاسي جاحد
احمد الهلالي يبلغ من العمر ٢٩عام خريع كلية التربية الرياضية هوه يتميز بقدر عالى من الوسامة والأخلاق
لديه ملامح وجهه روجاليه تذيد من وسماته أكثر ولديه أيضا شخصيه قويه جدا يعشق عائلته بشده وكلام والده سيف على رقبته
فيروز هيا شقيقه احمد تبلغ من العمر ٢٠عام طالبه فى كلية هندسة هيا فتاه فى قمت الأخلاق والجمال
لديه ملامح وجهه تجعله اميره لديه عيون عسلى غامق جذابه لون بشرتها خمرى لديه شفتين مزموتين
أنها حقا جميله تعشق والدها وشقيقه بشده لأنها ليس لديه غيرهم بعد وفات والدتها وشقيقه الاكبر منها
فهد كان يبلغ من العمر ٢٧عاما وهنعرف حكايه فهد ويوسف مع قرات النوفيلا
الاب وهوه محسن الهلالى يبلغ من العمر 50 عام شخص قوى جاحد ليس لديه قلب ابدأ يرهبه الكثير من الناس لديه سلطات كثير تجعله يقوم ببعض الأشياء دون التفكير فيها
محسن حمدل على سلامتك يا والدى اتوحشتك جوى يا احمد طمنى كيفك يا والدى
احمد أنا زين يا ابوى انت كيفك وفيروز وين آمال
محسن يا فيروز تعالى اخوكى جه
وبسرعه البرق كانت ركضت فيروز داخل حضن شقيقه
احمد كيفك يا حبة جلبى
فيروز أنا زينه يا اخوى انت كيفك طمنى عنك
احمد أنا زين يا حبة جلبى طمنينى كيفها دراستك بالجامعة
فيروز الحمد لله يا حبيبي بس اتوحشتك جوى يا احمد
احمد وهوه يقابل جبهته بعمق والله يا حبيبت جلب اخوكى وانا كمان اتوحشتك بس اعمل ايه بقا حكم الجوى وانتى عارفه بعدى عنك سببه ايه
محسن مش هتبعد عنا تانى يا والدى كفايه بعاد لحد أكده
احمد كيف بس يا ابوى
أنا متأكد أن اولاد النجعاوى عرفه انى دلوق هنأ
واكيد بيخطتوه يجتلونى كيف دلوك
محسن محدش يعرف يمس شعره منك يا والدى طول مانه عايش
احمد كيف بس يا ابوى. مانته عارف التار إلى بينه وبينهم
محسن متخفش يا والدى
احمد مانته عارف يا ابوى انى مبخافش حته لو موت أنا مش زعلان على الأقل اكده التار هيكون خلص
لان ولاد النجعاوى مش هياخدو تارهم من حارمه سعتها
فيروز بعد الشر عنك يا حبة جلبى أن شاء الله مفيش حاجه هتحصل

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جبروت الصعايده)

اترك رد

error: Content is protected !!