روايات

رواية موج الرعد الفصل الثاني عشر 12 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الفصل الثاني عشر 12 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد البارت الثاني عشر

رواية موج الرعد الجزء الثاني عشر

موج الرعد

رواية موج الرعد الحلقة الثانية عشر

»احيانا تأتي موجه تسحب ارواحنا للقاع لكن السؤال هنا هل سنصعد على القمه مرا اخرى ام سنموت بالقاع«
عند رعد…
هيثم…رعد انا لازم اتكلم معاك ضروري
رعد على الهاتف…طيب تعالى على الشركة
اغلق وبعد قليل اتى له هيثم…
رعد…خير عاوزني في ايه
هيثم…بعت رجاله تبعي المانيا لمكان سوزان ولكن ملقوهاش
رعد…وبعدين
هيثم…سألو وقالو انها ممكن تكون نزلت مصر واكيد هتروح لموج سوزان ممكن تأذيها روح البيت بسرعه شوف موج
رعد وهو ينهض مسرعاً…انا ماشي
هيثم…طمني يارعد وخد بالك من موج
تركه رعد ورحل مسرعاً…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج…
سوزان…ايوه ياقلب ماما ادخل يا مدحت
غادة نظرت لها بعدم فهم وهي تبتعد عنهم..

 

موج…مدحت بيعمل ايه معاكي
دلف مدحت الى المنزل وهو ينظر الى موج بشر…
سوزان…هاتها
موج وهي تبتعد…عاوزه مني ايه سيبني
وضع مدحت قماشه على فمها وهي ظلت تحاول ان يتركها ولكنها فقدت الوعي…
سوزان…حطها في العربية لحد ما اشوف البت الي كانت هنا فين
مدحت مسرعا…لا يلا بسرعه رعد زمانه جاي
سوزان…طيب يلا امشي
رحلوا وسوزان تبحث بأعينها على غادة…
غادة بدموع…اسفه ياموج لازم كنت ابعد عشان اروح ابلغ عنهم
رحلت مسرعه لتبلغ عن خطف موج…
جاء رعد ودلف للفيلا للبحث عن موج…
رعد بصوت عالً…موووووج انتي فيييين
بحث عليها بالفيلا اكملها لم يجدها…
رعد بقلق شديد…انتي فين ياحبيبتي
»اعتذر حبيبي لقد جعلت قلبك يبكي قهراً لعدم وجودي«
خرج من الفيلا وذهب للأمن…مين الي جه انهاردة
واحد من الامن…صديقة الهانم موج وكمان ست كبيره كدا وقالت انها عاوزه الهانم وصديقة الهانم خرجت بعدها بسرعه
رعد فتح هاتفه واحضر له صورة سوزان وقال له…دي الي جت
الامن…ايوه هيا
رعد بغضب…الله يلعنكم حسابكم معايا على اهمالكم دا
اسرع بالصعود الى السيارة وتكلم مع هيثم ويمان…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

عند غادة…
غادة…انا عاوزه اقدم بلاغ
العسكري…شوية وهدخلك لمكرم بيه
بعد ١٠دقايق دلفت غادة الى الضابط…
مكرم…اتفضلي العسكري قالي انك عاوزه تقدمي بلاغ
غادة…ابلغ عن سوزان الفؤاد
دلف رعد للمكتب بغضب وهو يقول…مكرم انا زوجتي اتخطفت
مكرم وهو ينهض…اهدى يا رعد وفهمني
رعد نظر للواقفه وقال…غادة بتعملي ايه هنا
غادة بقلق…عاوزه اقدم بلاغ عن سوزان
رعد بسرعه…انتي تعرفيها شوفتي الى حصل
مكرم…اقعدوا فهموني
غادة…سوزان الفؤاد جت خطفت موج ومعاها واحد اسمه مدحت
رعد بغضب…يابن الكـ،،،، مراتي لازم ترجع
مكرم…طبعا بس يا انسة انتي مشوفتيش حاجه تانيه تدلنا عليهم
غادة…انا اتخبيت عشان اقدر اجي ابلغ عنها
رعد بتذكر…غادة موج كان معاها فونها
غادة…مش عارفة
مكرم…في حاجه في بالك
رعد فتح هاتفه واحضر برنامج التتبع وحدد موقع موج…انا عرفت مكانها على طريق اسكندرية الصحراوي
مكرم بسرعه…طيب يلا هجيب القوات واجي وراك
غادة…رعد هاجي معاك
خرجوا مسرعين قابلهم يمان وهيثم وذهبوا معهم…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

في منزل دارين…
جالسه بغرفتها على سجادة الصلاة تبكي بحرقة وهي تدعي وتقول…يارب احميها وسامحني يارب على كل خطأ عملتوا اللهم كما اخرجت يونس من بطن الحوت ف اغفر لي اللهم كمان اخرجت يوسف من البئر ف اغفر لي اللهم كما انقذت ابراهيم من النار ف اغفر لي اللهم كما شفيت ايوب من مرضه ف اغفر لي كل ذنباً يارب
دلفت اماني للغرفة وهي تضمها…احسن حاجه عملتيها
دارين بدموع…ادعي ربنا يسامحني
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج…
سوزان…صحيها
مدحت حاول ايفاقتها..
موج…انا فين
سوزان…عندي
موج بغضب…انتي عملتي فيا ايه
سوزان بخبث…ولا اي حاجه ياعمري
موج….انتي ام انتي وانت عم عاوزين مني ايه
مدحت…نعرفك حقيقتك
سوزان…تيك توك ونوديكي لماما
موج بأستغراب…ماما!!
ضحكوا وقال مدحت وسوزان…ايوه ياحبيبتي

 

نظرت لهم بخوف وجاء في بالها هاتفها..
موج لنفسها…فوني فين كان في جيبي رعد اكيد هيوصلي عن طريقوا لو هو هنا
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد…
وقفوا بمكان الى حد ما مهجور به بيوتاً تحت الانشاء
هبط من السيارة وتتبع الهاتف حتى وقف امام سيارة…
مكرم…اكيد في البيت دا
هيثم…ادخلوا بالراحه يمكن تكون بتقولها حاجه نعرف نمسكها عليها
يمان…هنقف هنا انا وعمي هيثم عشان لو حد هرب
دلف القوات ببطئ ومعهم رعد ومكرم وغادة…
استمعوا لسوزان وهي تقول…هحكيلك الحقيقه كلها بئا عشان بعدها هتنتقلي لرحمة ربك
موج برعب…انا بنتك ازاي تعملي فيا كدا
سوزان بضحك…استني بس دا انتي هتتصدمي من الي جاي انتي تعرفي ان ابوكي فاكرك ميته اه والله فاكرك ميته ما هو اصل هقولك الحكاية من الاول انا وابوكي بعد ما اتزوجنا بسنه روحت لدكتور وقالي اني مبخلفش ف ابوكي زي اي راجل عاوز

 

عيال ف اتجوز عليا في السر وخلف بنت انا بئا عرفت من اول ما اتجوز بس كنت مكبره انا المهم اني عايشه مرتاحه المهم عدا سنه ونص وعرفني وعادي بردو وبدأت اشوف انه كل الفلوس الي بتيجي باخد منها جزء صغير والباقي لمراته وبنته قولت لاا كدا يبئا نبدا اللعب وارجع تاني استخدم دماغي المهم قررت اني ايهه بئا ادلع عليه واقولوا انا نفسي في عيل منك انا هروح اتعالج وفعلا روحت لكن مثلت اني بتعالج قعدت ٦شهور المفروض يعني ان دي مدة العلاج وهو عشان مكنش فاضي ف مكنش بيجي معايا لو روحت لأي دكتور وبعدها اتفقت مع واحده محتاجه يعيني وفقيره قولتلها همضي هيثم على ورقه عرفي من غير ما ياخد باله وهديلوا حبوب هلوسه واقعد انا معاه على اني الي هكون معاه وبعدين ادخلك انتي الاوضة مكاني وفعلا حصل وبعدها خرجتها بسرعه ونمت انا مكانها وبعدها بأسبوع جيت وقولتلوا اني حامل وبدأت في اني اجيب بطن صناعيه والبنت خافتها عن الانظار وبعد ٩شهور خلفت وجيتي انتي كان هو ساعتها بئا في الامارات منا نسيت اقولك انه فتح فرع لشركته هناك وخد مراته وبنته لما عرف اني المفروض ولدت نزل بسرعه وشافك وحبك اوي..
موج بصدمه…يعني انا بنت حرااام
سوزان…اهدي بس ياعمري ابوكي معترف بيكي متقلقيش سبيني اكمل وبعدين اتصدمي المهم بعد ما البنت ولدتك بعت واحد من رجالتي ادوها حقنه هوا في المستشفى وشيك خلصت عليها عشان ميبقاش عليا اي دليل المهم الامور فضلت

 

كويسه لحد ما مراته بدأت تضايق وانه ازاي على طول معايا و لت النسوان دا تمر الايام ويبئا عندك ١٣سنه وانا صراحه اتخنقت من كلام مراته الكتير وهو بدأ يعمل معايا مشاكل كتير وبصراحه انتي كنتي السبب الكبير في اني استحوذ على فلوسه لأنه كان بيحبك اوي اكتر من بنته التانيه المهم بدأ يعمل مشاكل كتير وجه سافر الامارات هو اصلا كان نقل شركته وكل حاجه تخصه في الامارات وكان بينزل كل فترة كام اسبوع واخر مرا كان بيقولي انه عاوز ياخدك معاه الامارات ونطلق قولتله سبني افكر مشي ورجع الامارات وانا اتفقت مع مدحت ماهو كان بيكرهوا اوي مقاطعين بعض عشان احسن منه واتفقت اني اقول انك اتخطفتي وانه ياخدك ويغير هو و وهيبه المحافظه واقول ان لقينا جثتك هو جه طبعا ودفن جثه جبناها على انها انتي اصلي قولت طلاما مش هنول فلوس منك ف مش هخلي يتهنى بيكي واسيبوا يبكي عليكي العمر كله
موج بأنهيار…كل دا انتي عملتي دا انتي شيطاااان
سوزان…استني اكملك بقيت الحكاية زوجك لي قصة معايا بردو للأسف من ٢٧سنه انا وابو رعد وام رعد وهيثم من قرية واحده وكنت هتزوج هاشم والد رعد بسبب ابوه لكن هو كان بيحب عائشه ام رعد ف مرضيش يتزوجني واتجوز عائشه كرهتهم وحلفت انتقم منهم اتزوجت هيثم لأنه كان بيحبني وكان معاه فلوس في الوقت دا المهم عدت السنين وهيثم دخل صفقة وكان المنافس لي هاشم ف روحت لعائشه
فلاش باك…
عائشه…خير يا سوزان عاوزه ايه

 

سوزان..مش هعوز منك حاجه انتي كدا كدا خدتي مني اغلى حاجه عليا
عائشه بضحك…راجعه بعد العمر دا تقولي.الكلام دا عاوزه زوجي ولا ايه
سوزان بسخريه…مبقاش يفرق معايا الي يفرق معايا الصفقة
عائشه…صفقة ايه دي
سوزان…الي داخلها هاشم خلي يطلع منها هيثم الي يكسبها
عائشه…لايمكن واصلا من امتى بيفرق معاكي هيثم
سوزان بخبث…ما انتي عارفة ان الي يفرق معايا فلوسه
عائشه بقوة…وانا مش هخلي هاشم ينسحب
سوزان بغضب…انتي الي اختارتي
باااك…
سوزان…وهيثم خسر وخسر فلوس كتير ف اضايقت اوي بعت رجالتي بوظوا فرامل عربية هاشم وهما خارجين العربية اتقلبت بيهم وماتوا ودا كان انتقامي منهم
رعد وغضب الدنيا بداخله كان يريد ان يدلف لكن منعه مكرم…
موج بصدمه وانهيار…انا مش عارفة اقولك ايه
مدحت…بالمره كره رعد ليا بسبب اني كنت بشتغل مع دياب وبعدها روحتلوا مثلت اني سبت دياب وهو صدق ووافق عشان عمتو وخدت الصفقة منه واديتها لدياب وهو الي كسبها ورعد خسر كتير اوي ودياب طلع ندل وقالوا عليا وكان ناوي ينتقم مني لكن لولا يمان وعمتو اترجوه ميعملش ليا حاجه ف سكت
موج وهي تصرخ…انتو ايهههه شياااااطين منكم لله دمرتونا كلناااااا محدش سلم من اذاكم
سوزان بضحك…ضعيفة ياموج عارفة لو كنتي شبهي مكنتش هتأخر في اني اخليكي معايا بس عارفة مين الي شبهي دارين مع انها مش مني لكن عرفت تستغل رعد كويس بس بردو موصلتش ليا ولا لذكائي انا اعمل اي حاجه يا حبيبي عشان الفلوس المهم انجح
مدحت…ودلوقتي عرفتي حقيقتنا كلها ف لازم تموتي
موج برعب…انتو هتعملوا ايه
سوزان…هوديكي لأمك ياحبيبتي
موج بدموع ووجع…هي مش امي الام الي تبيع بنتها مقابل فلوس متبقاش ام اقتلوني انا مش عاوزه الحياه دي
تفجأوا بأنكسار الباب ودخول القوات…
مكرم بغضب…اقبضوا عليهممم
رعد بغضب جحيمي…نفسي اقتلك بنفسي
سوزان بضحك…رعد ابن هاشم وهيثم وغادة منورين والله
هيثم وهو يصفعها بقوة…دخلت شيطان على حياتي بأيدي
وذهب لمدحت وهو ورعد وظلو يضربوا فيه…طول عمرك اناني ومرييييض
مكرم…خلاص يا هيثم بيه كفايا يارعد
سوزان اسرعت بمسك السكين ووضعها على رقبة موج…لو حد قرب مني روحها هتطلع انتو عارفين اني اقدر اعملها
نظرت موج الى رعد وهي تقول…اللحقني يارعد
»هل يعقل ان يكون احداً بكل هذا الشر«

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية موج الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *