Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل السابع عشر 17 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل السابع عشر 17 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل السابع عشر 17 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل السابع عشر 17 بقلم هاجر محمد

في غرفة مالك صعد مالك بميمونه وأسعفها ببعض الادويه لكنها لا زالت تتألم
ضمها مالك :- دلوقتي هتبقي كويسه2
شددت ميمونه من احتضانه و:- ابني.. ا ابننا كان هيروح يامالك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مالك :- الحمد لله ياميمونه الحمد لله مش عايز أضايقك بس كمان مش قادر ما اعاتبكيش مش علشان ابننا اللي كان هيروح بس لا علشان وجعك قدامى دلوقتي وجعك قدامي ده بيقتلني أنا
ميمونه بدموع :- مالك أنا ب بس كنت.
قاطعها مالك وهو يضع يده على فمها و:- هششش ما فيش داعي للكلام أنا كمان غلطان وقفت اتفرج عليكي واضحك ما كنتش هسامح نفسي لو حصل لك أو حصل لابننا حاجه.
حركت ميمونه رأسها بنفي و:- ل لا أنا اللي غلطانه أنا اللي كنت عايزه اشفي غليلي منها وكنت بتلكك لها من ساعة ما دخلت البيت ودخلت حياتنا أصلا
نهض مالك بعصبيه و:- ليييه ليييه ياميمونه أنا قصرت معاكي في حاجه لاقيتي مني أي إهتمام ليها أو بيها مليون مره قولت لك إنتي اللي في قلبي وبس ولا أي بنت في العالم تقدر توصل لذره في قلبي اللي بقى ملكك كله
ميمونه :- ربط إسمها بإسمك في حد ذاته يامالك واجع قلبي وانت مش حاسس بيا وأنا شايفه واحده قدامي مشركاني فيك وانت مش مقتنع إنها شيطانه وإنها فعلاً واحده حقيره وعقلك مغيب علي حقيقتها بمنتهى الغباء
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أشار مالك بكفه في وجهها بصوت عال :- بسسس ياميمونه كفايا لحد كده. أنا عمري ما شوفت منها أي شيء يسيء ليها عن عمد كله بيحصل بغلط من الظروف اللي حوليها.
ميمونه بعصبيه و:- وإنت مش مصدق ان هي إللي بتخلق الظروف دي علشان توقعك إنت لييييه
مالك بحده :- علشان هي كانت بتحب واحد تاني ووصل حبها إنها تنتحر علشانه
ميمونه :- والواحد ده انت يادكتور مالك وما تقوليش إنك مش فاهم كل اللي كانت بتعمله من وإحنا أطفال إنت ذكي فوق الكفايا علشان تفهم اللي كانت بتعمله
تلعثم مالك وهو يتذكر حديث همسه يوم عقد قرانه على ميمونه و:- دكتور مالك أنا انتحرت علشان بحب واحد واللي بحبه خلاص راح مني وبقي لغيري
مالك في نفسه و:- معقول معقول يكون أنا اللي مقصود فعلاً وكل عمايلها دي مخططه ليها… لالا مستحيل همسه أعلى من انها تسوء سمعتها وسمعت أهلها لا مش معقول… نظر إلى ميمونه بهدوء وأمسك وجهها بيده و:- ممكن ننسى اللي حصل دلوقتي خالص وتوعديني إنك هتاخدي بالك من نفسك أكتر من كده
ازاحت ميمونه يده بعيدا عنها و:- لما إنت تبطل تدافع عنها الأول وتخرجها من حياتنا بقي أنا زهقت
مالك :- هيحصل والله هيحصل بس إصبري شويه صغيره بس
نظرت اليه ميمونه بطرف عينيها ولم تعلق فمسد علي وجنتها بابتسامه و:- شويه وراجعلك
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
خرج مالك من الغرفه واتجه إلى أسفل ناحية غرفة همسه طرق الباب عدة طرقات حتي خرجت له .. وبدون أن ينظر إليها :- تعالي عايزك في كلمتين..
ارتسم شبح ابتسامه علي ثغر همسه وتبعته إلى حيث يجلس
أشار مالك إليها بيديه و:- اقعدي
جلست همسه بترقب وهي تتباع نظرت مالك الغاضبه فتلاشت ابتسامتها وتبدلت بقلق و:- خير يامالك
صمت مالك لحظات وبعدها تكلم و:- إنتي طبعاً عارفه سبب وجودك هنا وعارفه الفرق بينك وبين ميمونه هنا ومش محتاجه اسمعك الكلام ده تاني
تشنجت ملامح همسه بغضب و:- عارفه كويس ومش محتاجه حضرتك تفكرني بس اعتقد مكانتي مش دونيه لدرجة إن ميمونه تضربني وحضرتك واقف تتفرج علينا وتضحك وما ادافعش عن نفسي صح ولا إيه
مالك :- أنا ما قولتش كده بالعكس إنتي هنا ضيفه واكرام الضيف واجب بس ياريت ترابقي تصرفاتك مع ميمونه أكتر من كده مش بالساهل علي أي واحده انها تقبل إن جوزها يتجوز عليها وهي لسه عروسه لو سمحتي ياهمسه أنا عنديش أغلى من ميمونه ولو اضطريت اختار يبقي اكيد هي فلو سمحتي للمره الأخيره ابعدي عن ميمونه وتلاشي أي صدام معاها
همسه بغضب :- حتي لو هي السبب زي المره دي كده برده أنا اللي هتحمل الذنب.. انت اكيد بتحب ميمونه وأنا ما فيش مقارنه اصلآ بس في الأول وفي الاخر أنا كمان مراتك حتى لو علي الورق وبس.. لكن ليا حقوق عليك حتي في حسن المعامله ولا إيه يادكتور انت حافظ القرآن وعندك علم كفايا بعلوم الفقه وعارف كده كويس ولا أنا غلطانه.. بعد إذنك وتركته ورحلت إلى غرفتها وأغلقت الباب بعنف وفتحت عينيها عل مصرعيهم بغل و:- لا بقي أنا كده استحملت اكتر من اللازم وهوريكي ياميمونه أنا هعمل فيكي إيه2
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في صباح اليوم التالي ارتدي مالك ملابسه واستعد للذهاب إلى المستشفى.. استيقظت ميمونه في أثناء خروجه و:- استني يامالك
التفت مالك إليها و:- صباح الخير
ميمونه بابتسامه :- صباح النور ياحبيبي
عاد مالك وجلس امامهاو:- عامله إيه دلوقتى.
نهضت ميمونه من علي الفراش و:- بقيت زي الفل ولازم اورح الجامعه كمان علشان اجيب الجدول.
نهض مالك خلفها و:- تروحي الجامعه بس إنتي تعبانه
ميمونه بنفي :- لا خالص أنا زي الفل وممكن أروح لآخر الدنيا كمان
اقترب مالك منها ولف يده حولها و:- بس انا حاسس انك لسه تعبانه ينفع تخليكي وأنا هجيبه ليكي وأنا راجع
استدارت ميمونه ورفعت يده حول رقبته و:- والله زي الفل وسجود معايا هناك ولو حصل حاجه هكلمك
مالك بحده خفيفه :- ميمونه إنتي مستهتره جدا بحملك ومش عارفه عواقب اهمالك ده إيه
ميمونه :- هو انت عايز تتخانق معايا وخلاص أنا قدامك اهو تمام وزي الفل
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أبعد مالك يدها عنه و:- هو لما ابقى خايف عليكي كده يبقي عايز اتخانق ماشي اعملي اللي يعجبك بس اللي حصل امبارح ده لو اتكرر تاني صدقيني ياميمونه ردت فعلي هتختلف علشان أنا بقي بحب الخناق.. وتركها وغادر
لحقت به ميمونه سريعاً و:- مالك استني اومال مين اللي هيوصلني
واصل مالك طريقه و:- هستناكي تحت اخلصي بسرعه علشان متأخر
تاففت ميمونه بضيق وعادة إلى الغرفه مره اخري….
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
عند بيت عثمان والد سجود
فتحت سجود الباب بسرعه علي دقات الجرس المتتاليه و:- حاضر حاضر أيوه مين
. وما إن فتحت الباب حتي تفاجأت بصهيب متكأ علي حافة الباب دفشته بخفه و:- بسسس إيه ماما نايمه
غمز لها صهيب واقترب منها مره اخري و:- قلبي عليكي ملهوف وعيني غيرك ما تشوف كنت حاسس ان إنتي اللي هتفتحي بيقولي عني الحجاب مكشوف1
سجود بسخريه :- إيه ده يااخواتي أحمد شوقي في زمانه الفاشل
صهيب :- مين أحمد شوقي ده اااااه شاعر النيل طب أنا اخوه شاعر الحب ياحب الحب
سجود يخجل :- صهيب بطل كلامك ده وامشي أنا رايحه الجامعه ومتأخر
صهيب :- وأنا جاي أعمل دلوقتي1
كتفت سجود ذراعيها و:- جاي تعمل إيه ياشاعر
صهيب :- جاي أوصلك الجامعه ياقلب الشاعر
سجود باعتراض :- لا طبعاً توصلني فين ما ينفعش زمايلي يقولوا عليه إيه
صهيب :- إنتي هبله أبت إنتي ولا إيه إنتي مراااااتي فاهمه يعني اييييه مراتي ده انا قتيل توصيلك للجامعه النهارده اخلصي بسرعه قال ناس قال
سجود برجاء :- صهيب علشان خاطري بلاش النهارده ب
قاطعها صهيب و:- اخلصي ياسجود علشان هوصلك يعني هوصلك.. همت سجود لتعترض مره اخري لكنه اوقفها بصوت مرتفع :- بسررررررعه
سجود بخوف :- ح ح حاضر هو أنا قولت غير كده اصبر هنا بقي
ضحك صهيب بعد دخولها و:- إيه ده الواحد لازم صوته يعلي علشان مراته تسمع الكلام.. ضبط لياقة قاميصه و:- حلوه مراته.. ياسلام مراتي مراتي مراااااتي2
_انت اتجننت ولا إيه ياصهيب
فزع صهيب علي صوت سجود خلفه و:- ا ا إنتي جيتي امتي… ابدا كنت بسجل رنه للموبايل بصوتي بس يلا علشان نمشي
سجود :- يلا نمشي……..1
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في بيت مالك
وقف مالك أمام سيارته بانتظار ميمونه شعر بيد علي كتفه فالتفت إليها و:- أخيراً جهزت… صمت حينما وجدها همسه فتراجع إلى الخلف و:- ه همسه.. عايزه حاجه
همسه :- لا أبدا بس كنت حابه اعتذر عن اللي حصل امبارح وكمان أعتذر لميمونه وأتمنى انكم ما تزعلوش مني2
مالك بابتسامه :- لا حصل خير واكيد ميمونه مش زعلانه منك هي اتعصبت شويه هرمونات حمل بقي وبتأثر عليها
لاحظت همسة خروج ميمونه فابتسمت واقترب من مالك وقبلته من وجنته و:- شكرا بجد متشكره أوي وياريت كمان ميمونه تسامحني1
فتح مالك عينيه علي مصرعيهم بصدمه وما إن هم أن يرد حتي وجد ميمونه تقف أمامهم بأعين حاحظه تطلق رصاصات قاتله علي الاثنين
همسه بتوتر مصطنع :- أ أ نا أس اسفه بس كنت بحاول اعتذر بطريقه… مش عارفه ازاي عملت كده بس ما أخدتش بالي ب بج بجد انا أسفه … بعد اذنكم
نظر مالك إلى ميمونه بقلق و:- ا ه م ميمونه والله
مسحت ميمونه عينيها من فوق النقاب و:- هتوصلني ولا أمشي لوحدي واسيبك تكملوا اعتذاركم
اقترب مالك منها وامسك كتفها و:- ميم
وقبل أن يكمل إسمها ابعدته ميمونه بغضب و:- هتوصلني ولا امشي لوحدي
ضغط مالك علي شفتيه ومسح علي شعره بغضب و:- استغفر الله العظيم يارب… اركبي ياميمونه1
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في الجامعه تجلس سجود مع ميمونه تحاول أن تهدئها وهي تبكي و:- طب اهدي ياميمونه جايز اتصرفت بعفويه ومش مقصوده
ميمونه بنفاذ صبر :- إنتي كمان هتعملى زي مالك كلكم مش شايفينها غير ملاك وهي هي شيطانه
سجود :- طب براحه بس علشان البيبي ما يتأثرش بعصبيتك دي
وقفت ميمونه وامسكت بحقيبتها و:- لا معاكي حق وأنا هعصب في نفسي ليه أنا أروح أجيبها من شعرها وارميها بره بيتي ومالك خلاص جاب أخره معايا ياانا وابنه يإما هي وهرولت ناحية الخارج.
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
لحقت بها سجود بسرعه و:- استني ياميمونه إنتي مجنونه مش بتفكري في الطفل اللي جواكي ده خالص
ميمونه عصبيه :- للللا مش هفكر تاني في حد أنا خلاص تعبت ومش قادره تاني وبعد اللي شوفته النهارده فاض بيا ولو وصلت إني أنزل الطفل ده هنزله هنزله ومش عايزاه
حاولت سجود تهدئتها ولكنها رفضت أن تسمع لها وتركتها ورحلت… أخرجت سجود هاتفها وطلبت صهيب وما إن رد عليها حتى هتفت بسرعه و:- الحقني ياصهيب بسرعه
نهض صهيب من مكانه بقلق و:- فيه إيه ياسجود إنتي كويسه
سجود :- م م ميمونه كلم مالك وخليه يلحقها بسرعه.
صهيب بقلق :- مالها ميمونه اتكلمي بسرعه إنتي هتنقطيني
ثردت له سجود كل ما حدث فاغلق معاها واتصل بمالك في الحال وأخبره
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
وصل مالك إلى البيت بسرعه ولحق بميمونه علي باب البيت فركض سريعاً وامسكها من رسغها فصرخت بخوف و:- هششش تعالي معايا
ميمونه :- مش عايزه آجي معاك في حته سيبني
قيدها مالك وحملها رغما عنها و:- ميمونه اعقلي وتعالي معايا بالزوق أحسن لك
*أخذها مالك إلى بيت حليمه في الحاره وما إن دخلت حتي تركها وهي انفجرة فيه كجرة الغاز و:- رجعتني هنا ما انت خلاص زهقت مني وما بقيتش عاوزني تاني و
أسكتها مالك بأن جذبها داخل أحضانه و:- عمري ما ازهق من روحي ودوا عقلي وسر سعادتي أبدا2
صمتت ميمونه واغلقت عينيها وضمته أيضا و:- طلقها يامالك طلقها علشان خاطري أنا مش قادره أتحمل وجودها اكتر من كده والله ما قادره
امسك مالك رأسها واسند جبينه علي جبينها و:- وأنا ما اقدرش اشوفك كده أبدا… هطلقها ياميمونه خلاص هطلقها
عشقت ميمونه. هاجر محمد.
قاطعهم رنين هاتف مالك وكان صهيب جذب ميمونه إلى صدره ورد عليه لكنه انتفض سريعاً وأبعدها و:- بتقول إيه مستشفي لييييه… طيب أنا جاي حالا مسافة الطريق وهكون عندك
ميمونه :- مين اللي في المستشفى يامالك……….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك رد

error: Content is protected !!