Uncategorized

رواية صغيرتي الفصل السادس 6 بقلم إيمان شلبي

 رواية صغيرتي الفصل السادس 6 بقلم إيمان شلبي

رواية صغيرتي الفصل السادس 6 بقلم إيمان شلبي

رواية صغيرتي الفصل السادس 6 بقلم إيمان شلبي

في صباح اليوم التالي استيقظت رهف لتجد نفسها مكبله بين احضان فهد انتفضت بقوه علي اثرها استيقظ فهد بقلق
فهد :اي في ايه 
رهف:ا انت ازاي حاضني كده انت استحلتها ولا اي 
فهد ببرود:واحد وحاضن مراته اي المشكله 
رهف بعصبيه:لا زي مانت عارف انه جواز مؤقت يااستاذ عشان تحميني من مين انا معرفش متقربش مني تاني يافهد وانا حظرتك انت فاااهم انهت جملتها لتجد فهد يسحبها من معصمها حتي التصقت في صدره الصلب لتشهق بفزع 
فهد بهمس:في حد يصحي من النوم  يزعق ويبقي قمر كده 
احمرت وجنتيها بشده لتحاول الابتعاد عنه ولكنه احكم قبضته علي خصرها :مردتيش 
رهف بخجل:ا انت قليل الادب ابعد 
فهد ببراءه:انا قولت اي عشان ابقي قليل الادب 
رهف:ف فهد لو سمحت ابعد 
فهد:هبعد بس مش قبل ما 
رهف بخوف:قبل اي 
اقترب منها فهد ليقبلها من وجنتيها برقه :اقولك صباح الخير ثم نهض من الفراش ليتوجه نحو المرخاض وترك تلك المسكينه التي تحولت وجنتيها الي اللون الاحمر 
وضعت رهف يديها علي قلبها الذي يدق بعنف:ه هو انا اي اللي بيحصلي لي قلبي بيدق كده لما ببقي معاه لتنفض تلك الافكار من رأسها وانتظرت فهد يخرج وبعد فتره خرج فهد لتنهض رهف وهي تضع رأسها ارضا خجلا منه لتصل اخيرا واغلقت الباب خلفها ثم استندت عليه وهي في حيره من امرها اما في الخارج كان فهد يبتسم بشده علي هذه الطفله حيث انها من قبله احمرت خجلا ليتذكر وجنتيها كيف احمرت بشده ليعلم في هذا الوقت انها لم تكن سوي طفله وتحتاج المعامله بلطف فقط ليقرر انه سيكسر قواعده الحاده والقاسيه معها فقط مع من ملكت قلبه صغيرته 
……………………………………………………………….
في الاسفل استيفظت همس مبكرا وقررت الجلوس في حديقه الفيله كانت تجلس بشرود لتستمع الي ابغض صوت بالنسبه لها 
همس انتي اي اللي مقعدك هنا 
التفت همس بغضب الي مصدر الصوت وفي اقل من ثانيه كانت تصفعه بقوه علي وجنتيه 
غضب زين بشده وبرزت عروقه ليجذبها من ذراعها بعنف:اي اللي انتي عملتيه ده 
همس بقوه:تستاهل تستاهل اكتر من قلم كمان بسبب عمايلك السودا بابا محجوز في المستشفي 
تركها زين بصدمه :اي انتي بتقولي اي 
همس ببكاء:اي زعلت اوي ياخويا مانت السبب ثم بدأت تضربه بقبضتها الصغيره علي صدره لتصرخ بهستريه:لو بابا جراله حاجه عمري ما هسامحك انت فاهم ثم قالت بدون وعي هكرررهك علي قد حبي ليك 
في الاعلي خرجت رهف من المرخاض وكاد ان يشاكسها فهد ليستمعوا الي صوت صراخ همس في الاسفل هرولوا سريعا الي اسفل ليجدوا زين 
فهد بصدمه:زين اي اللي جابك هنا 
عندما رأت رهف زين بدأت ترتعش بخوف وتمسكت بفهد لتضمه بقوه وتقول:ف فهد لا والنبي متخليش زين ياخدني ا انا مش عايزاه لا والنبي 
فهد وهو يضمها:بس يارهف اهدي اهدي متخافيش محدش يقدر ياخدك طول مانا موجود 
زين بحزن:متخافيش يارهف انا مش جاي هنا عشان اخدك 
فهد:اومال عايز اي
زين :فهد انا عايز اتكلم معاك شويه هستناك في الكافيه اللي جمب البيت ياريت متتأخرش ثم نظر للجميع بحزن وندم وغادر مسرعا 
ابعد فهد رهف برقه عنه ليقول :بس خلاص امسحي دموعك زين ميقدرش يقربلك 
هزت رهف رأسها بطاعه لتنظر الي شقيقتها وتجدها تبكي توجهت نحوها ثم جذبتها وضمتها بقوه لتبكي الاخري بحرقه اكبر
رهف:همس حبيبتي اهدي والنبي اهدي 
فهد:همس اهدي لي بتعيطي هو زين عملك حاجه ولي كنتي بتصرخي 
ابتعدت عن رهف لتركض الي غرفتها والدموع تسبقها 
فهد:رهف اطلعي شوفي اختك مالها وانا هروح اشوف زين عايز اي 
رهف:حاضر 
صعدت الي غرفه همس لتجدها تجلس وتضم ركبتيها الي صدرها 
رهف:ممكن تحكيلي مالك 
همس:هحكيلك لاني تعبانه اوي 
فتحت رهف ذراعيها لتمدها لهمس بمعني اقتربي اقتربت همس في احضان شقيقتها وبدأت في سرد كل ما حدث ولكنها لم تخبرها ان زين ينتقم من فهد 
انتهت من السرد لتقول رهف بصدمه:يعني الحقير اتجوزك وكان عايز ينتقم منك بسببي 
همس بتوتر:ر رهف انا كنت عايزه اقولك حاجه 
رهف:قولي ياقلبي 
همس :ف فهد بيحبك وزين كان عايز يتجوزك عشان ينتقم من فهد مش عشان بيحبك 
رهف بصدمه:………………………….
يتبع ….
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت قمراً للكاتبة مريم حسن

‫5 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!