روايات

رواية كياني الفصل الثالث 3 بقلم مي محمد

رواية كياني الفصل الثالث 3 بقلم مي محمد

رواية كياني البارت الثالث

رواية كياني الجزء الثالث

رواية كياني الحلقة الثالثة

-جبريل:ضحك بصوتوا كلوا وبعد كدا بدأ يقرب وانا ارجع لورا_كنتِ بتقولي اي بقا؟
-مي:تنحتلوا… هو انا مش مطمنالك ليه؟
-جبريل:طب اي رأيك اطمنك_قالها وهو بيغمز.
-مي:انت سافل.
-جبريل:لا اله الا الله، انا قولت حاجه دلوقتي_كمل وهو بيضرب كف بكف لا لا يامي مكنتش اتخيل انك بتفكري…
-مي:قاطعتوا وانا بحط ايدي على شفايفوا علشان يسكت_انت هتقول اي؟ دا انت طلعت صايع جدًا.
-جبريل:شال ايدي وباسها_لا واعجبك اوي.
-مي:اتكلمت بتوتر_انا سيبالك المطبخ كلوا، اوف بقا.
-سمعتوا وهو بيضحك وبيقول_جبريل:اعملك انا الاكل ياست البنات، ادلعي براحتك أحنا عندنا كام ميوي.
-مي:ادلع في عينك.
-جبريل:طلعلي راسوا من المطبخ ولما اجيلك وتقلبي كتكوت مبلول.
-مي:والله مستفز.
-جبريل:بس بتحبني ايزي يابيبي.
-مي:هبدت الباب في وشه وانا ببرطم _حبك برص يابعيد.
-جبريل:عيب تقولي علي نفسك برص.
-مي:اتظبط.
-جبريل:طب ما تفتحي واظبطيني براحتك.
-مي:فضلت ساكته بفكر اربي ازاي، الواد طلع باد بوي!!
-جبريل بغيظ:انا مش بكلم امي!
-مي:الله يمسيها بالخير معرفتش تربي.
-في ثانيه لقيتوا فتح الباب بنسخه تانيه معاه_جبريل:انتِ مفكره هتفضلي تتكلمي كدا وهسيبك، وحياه الي معرفتش تربي دي ياوريكي وش اصيع خلق الله.
-مي بخوف:جبريل استهدي بالله.
-جبريل:معرفتش تربي ها؟
-مي:دا انت سيد الرجاله، مين يقدر يقول كدا؟
-جبريل:والله؟!
-مي:عيب عليك مش مصدقني؟
-جبريل:ازاي دا انا مصدقك ونص ياغاليه.
-مي: اتكلمت بجديه بالمناسبه احنا مينفعش نسيب سوسو كدا انا النهارده هتكلم معاها تطلع تعيش معانا وانت صمم معايا مش هينفع تقعد تحت لوحدها، احنا كدا كدا مجهزين اوضتها من كلوا.
-جبريل:فضل باصصلي شويه…. مي بالله عليكي سامحيني انا مش مستحمل زعلك وتصرفاتك دي بتوجعني اكتر، انتِ كل يوم بتثبتيلي اني وحش، وحش اوي ومستهلش حد زيك.
-مي:اقولوا اي دلوقتى اقولوا اني مبعرفش ازعل منوا، واني بربي بس علشان يعرف قيمتي، اقولوا اني مستهلش غيرو ومش شايفه ولا عايزه غيرو، اقولوا اني نفسي كل ثانيه احضنوا واطبطب علي قلبوا واجيب الصفره التانيه من شعرها، واعرفها ان جوزي خط أحمر، اختصرت كل دا بأني قولتلوا_بس انت سيد الرجاله ياجبريل، ورغم كل حاجه حصلت انا مش عايزه غيرك.
-جبريل:قرب مني بفرحه _يعني خلاص سامحتيني؟
-مي:انا قولت كدا؟
-جبريل:كلامك بيقول كدا.
-مي:كلامي بيقول شايفك ازاي، ومش معني اني مش عايزه غيرك اني ممكن استحمل اي حاجه، لا انا ادوس علي قلبي بالجزمه عادي واكمل لوحدي.
-جبريل:اتكلم بحنيه_ومين قال اني ممكن اخليكي في يوم تيجي علي نفسك او تستحملي.
-مي:اتكلمت بحب مبيظهرش غير لي_عارف حنيتك دي الي جيباني علي وشي.
-جبريل:حنين على الغريب مبالك بقا بحبيب عيوني.
-مي اتكلمت بتوتر:بقولك اي يلا ننزل لسوسو.
-جبريل بابتسامة:يلا ننزل لسوسو.
-نزلنا وفضلنا ساعتين نقنعها بس وصلنا انها هتقعد معانا وهتنزل تبيت تحت، لانها مبتعرفش تنام في سرير غير سريرها هي وعمو هلال الله يرحموا، وعلشان خايفه تدايقنا متعرفش انا بحبها ازاي.
_________________
مرت ٦شهور وانا وجبريل زي ما احنا وهو غالبًا قرب يشيط مني وفي يوم كنت طالعه من عند سوسو وفتحت الباب لقيتوا بيتكلم في البلكونه وهو ومتنرفز جدًا لدرجة انوا محسش بوجودي:
-جبريل:انتِ مفكره لما تبعتيلي صور لينا ايام ما كنت معاكي هتخليني ارجعلك لا فوقي ياماما انا الصور دي ولا تهزلي شعره.
-مي:شافني فا شورتلوا يفتح الاسبيكر ويسكت وفعلََا فتحوا.
-الصفرا:بس الهانم الي معاك لو شافت الصور دي هتسيبك وساعتها هتجيلي وتعرف قد اي انا بحبك.
مي:بتحبوا بتقول لجوزي انها بتحبوا؟
اخدت الفون من ايدوا _لا ما انا شوفت الصور ياعديمه الربايه واقسم بالله شوفي انا مبحلفش بس حلفت علشانك، عايزاكي تقربي من جوزي تاني ومش هقولك انا هعمل اي، انا هخليكي تتفرجي وساعتها هتبكي بدل الدموع دم، جوزي خط أحمر جربي تكلمي او يلمحك تاني والله ما هرحمك،وقفلت في خلقتها.
-جبريل:مي انا…
-مي:قاطعتوا _انت بتعمل اي وبتبرر لمين انا مراتك انت فاهم يعني اي مراتك، يعني هكدب عيوني وأصدقك انت، انا لو مش واثقه فيك مكنتش كملت معاك يوم كمان.
-كنت لسه همشي بس هو قاطع طريقي لما اخدني في حضنوا.
_جبريل:المره دي مش هتمشي المره دي مش هتاخر، بص لعيوني… انا بعشقك قولتهالك كتير وهقولهالك لحد اخر يوم في عمري لحد ما تصدقي وتسامحي.
-مي:بس انا مصدقه ومسامحه من زمان، هتبطل تقولهالي؟
-جبريل:بصلي بزهول_انتِ قولتي اي؟
-مي:قولت اني بحبك.
-مي:شهقت بخضه لما شالني _جبريل استهدي بالله.
-انتِ تسكتي خالص، ٦شهور مطلعه عيني ياقادره.

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كياني)

اترك رد

error: Content is protected !!