روايات

رواية رحيق القاسمي الفصل الثالث 3 بقلم الينور

رواية رحيق القاسمي الفصل الثالث 3 بقلم الينور

رواية رحيق القاسمي البارت الثالث

رواية رحيق القاسمي الجزء الثالث

رواية رحيق القاسمي الحلقة الثالثة

هبط الخبر عليه مثل الصاعقه ليقول بصوت مرتجف : غ غيبوبه
كريم وهو يتنهد: لازم نلاقي اهلها علشان يخذوا ابنهم علي الاقل
قاسم وهو يحرك رأسه ومازال في صدمته
: وانا اجبهم منين دول رباااااه اللطف بعبدك
نظر عليه كريم لتنفلت منه ضحكات متتاليه وهو يسعل بقوه ويقول قاصدا اشعال نار ذلك البركان الخامد
: مش قلتلك ياشيخ حازم بلااااش شغلانه المدرس دي اهو زمان في مدرس بيدعي والباقي واقف وراه بيقول آمييين
وما كاد ينهي كلامه حتي…. جاء صوت صراخ من حولهم….. عم المكان
ليمسكه قاسم من ياقه قميصه

 

 

 

: ولاااااااااا انت لو قلت الااسم ده تاني مش هرحمممممممك
ليتوقف فجأه وهو يشعر ان هناك شئ لامس رأسه. من الخلف ……..
ابتلع قاسم ريقه… نظر علي كريم وهو يرفع عينه ببطأ متسائلا بنظراته
هل هذا حقااااا
كريم وقف متصنم قدماه ترتعش ويفتح فمه علي وسع.. ليرفع يداه الي اعلي
بإستسلام ليقول بتلعسم
: ووووالله ما عملت حاجه
بينما صرخ الرجل وهو يقول بصوت خشن
: مين فيكم القاسمي؟؟؟
ليشاور قاسم علي كريم في نفس الآن الذي اشار الاخر عليه……..
كريم بصراخ: ولااااا انت هتنسي اصلك ولا ايه

 

 

 

قاسم بغضب: صحبه واطيه.. وبعدين انا الشيخ حازم مش قاسم ولا اعرفه
صك كريم علي اسنانه بغيظ: دلوقتي بقيت حازم
وما كاد ينهي حديثه حتي جائت الممرضه
وهي تصرخ: الحقنا يادكتور..
لتقف وهي تصرخ بفزع من منظر ذلك الرجل المصوب السلا، ح علي رأس قاسم
قاسم بغضب: افضل انت قول الاسم ده لغايه مانلاقي القيامه قامت دلوقت
ليصرخ الرجل بغضب: ماتخلص انت وهو مين فيكم القاسمي
كريم اشار بيده 🤌🏻: ياباشا روق بس ماله الولد الشقي ده مزعلك ليه
رفع القاسمي حاجبه… في حين دلف
وهو يقول بصوت مرتفع
: ياصحبه ضااااااااله انتوا فين

 

 

 

كريم وقاسم في نفس الان: اهو القاسمي جه …. الحقه قبل مايهرب
ليترك الرجل الذي كان طول بعرض شئ شبيه بالهضاب كده😂
دفع قاسم بقوه ليسقط ارضا.. في حين هرول اتجاه ذلك الصوت.. وهو يقول بجد
: لقيته يافندم
قاسم وهو يمسح علي كتفه: ليييه مسكتني كنت هضربه عيل سم.. ج
كريم نظر عليه وهو يضحك: ياأخي خفت ليمو. ت في ايدك وتودي نفسك في داهيه علشان برص زي ده
لينظروا لبعض مطولا ثم يصرخوا بفزع
: مجاهد.
هرولوا للخارج بفزع…. ليجدوا المشهد كالتالي…. ذلك الرجل يرفع مجاهد من ياقه قميصه لأعلي. بينما مجاهد يحرك قدماه في الهواء وهو يصرخ: نزلني يبتاع انت عايز مني اييييييه؟؟

 

 

 

كريم وقاسم ظلوا يضحكوا عليه بقوه
في حين نظر عليهم مجاهد متسائلا مين مرود اسود هناااا خليه يجي يأخذ اللبوه بتاعته…..
ضحك كريم عاليا وهو يقول بجد: مجاهد ياحبيبي انت مش ظابط شوف شغلك
لينزله الراجل وهو يقول مكررا: ابن عمران بييه فيييييين؟
وهو يمسكه من تيشرته من الخلف وينيمه علي بطنه في الهواء ويحركه للامام وللخلف وكأنه يحمل كيس جوافه
مجاهد بصراخ بقوه ٠:احنا اخذنا اللي زي كده نشتممممه ونجرررررري
ليصرخ الرجل بغضب: فييين ابن مهران بييييييييه..
صرخ مجاهد وهو يتطاير في الهواء
: حد يدور علي ابن اخته بسسررررعه هنمووووت كلنا …. عااااااا
وماكاد يهم هاربا.. حتي مسكه من الخلفه
مجاهد وهو يصطنع البكاء

 

 

 

: والله لو كنت اعرف انه الولد ده هيسيب البيت ويهرب كنت ضربته والله……
الرجل وهو يرفعه مره اخري: انطقققق فييييينن ابن عمرااااان بيييييه
مجاهد مصطنع البكاء: والله ياباشا انا لااعرف لاعمران ولاعيله عمران كلها فهخبي ابنه ليه بس
وماكاد يضربه في وجهه بالبوكس
صرخ مجاهد مستوقفه برفع ايد: لاااااااااا كله الا الضرب في الوش ده الضرب في الوش مافيهوش معلششش…..
نظر عليه الرجل مطولا وفي اقل من ثانيه
كان مجاهد يجرب فكره الطيران نتيجه
ذلك البوكس الذي لحق به…………….
في حين كان قاسم يتسلل هاربا…..
لاحظه كريم ليقول برفع حاجب
:انت بتهرب.!!

 

 

 

قاسم بغضب: هشششش ياغبي انا فهمت ده مين
كريم برفع حاجب: انت بتسرق اطفال من ورانا يقاسم
قاسم زفر بغضب: امشي ورايا وانت ساكت….
كريم بتسائل: ومجاهد!!!
زفر قاسم: امشي
وفي لحظه تسللوا وانطلقوا متجهين نحو
كبس ليبدأ قاسم في اطفاء كل المفاتيح
الكهربيه ف يعم الظلام في المستشفي بأكملها…..
ليصرخ في كريم بقوه: الحقنه معاك
كريم هز رأسه: هي الاشكال دي بتنام متهيقلي ازود جرعه المنوم شويه
قاسم بغضب: انت عايزنا نموته اخلص….
كريم ببعض التفكير: طيب والله فكره
واعادوا متسسللين ينظرون يمين ويسار

 

 

 

في حين فجأه ارتفع صوت ضرب ن. ار
ليصرخ كريم: مجاااااااااااهد
فجأه شعر بيد علي قفاه.. وصوت هامس
: نعم
كريم بخوف: عااااا شبححححححح
كريم يهرول ومجاهد خلفه
كريم صارخا: الحقونييييي
في حين مجاهد صارخا: يلا ده انا
ليأتي النور فجأه……..
قاسم بغضب نظر عليهم…. كان كريم ارضا
ومجاهد فوقه
مجاهد ببسمه صفراء: اكيد هتفهمنا صح

 

 

 

كريم وهو يدفع مجاهد بغضب: وسع هو ك. ان يوم بني لما شفتكم
قالها بغضب عادلا من وضع ملابسه…
ليري ذلك الهضب ملقي بجوار قدمه
ليصرخ وهو يرفع قدمه لأعلي: عاااااااااااا
ضحك قاسم ومجاهد عاليا………..
كريم وهو يغمز لقاسم: انت دخلت طب من ورانا ولا ايه
القاسمي بغيظ: لا ياخفيف بس متعود ادي حقن بسبب ماما
لينطق كريم ومجاهد في نفس الان: ربنا يشفيها
مجاهد بغضب: ايوه مين الكل. ب اللولي ده
قاسم تنهد بقوه: واضح ان اللي بعته جوز البنت الجوه دي وواضح كمان انه عايز يأخذ الو لد منها
مجاهد ضم حواجبه: بنت مين وولد مين وانتوا جايبني المستشفي ليه
كريم برفع حاجب: يااخي اول مره اصدق انك في هندسه
قاسم بجد: لازم نهرب البنت دي وابنها لمكان آمن لغايه ماتفوق ونفهم حكايتها
كريم بجد: فعلا
نطق مجاهد وهو يهز رأسه مستنكرا

 

 

 

: ايوه ايه اللي فعلا؟
كريم بجد: ايه رأيك نوديها بيت الجبل
مجاهد مصححا: قصدك كوخ الجبل
كريم وهو يشوح بيده: ياعم اهو مكان صعب الوصول وخلاص
قاسم بتنهيده: ايوه بس مين هيقعد معاها
كريم وهو يعدل من تلابيب ملابسه
: سبلي انا الطالعه دي
مجاهد وهو ينظر عليهم لا يفقه شئ قال بهز رأس متسائلا: ايوه بردك في ايه؟؟
ومين دي ياشيخ حاااازم
قاسم وهو يزفر بغضب: ما بلاش الاسم النحس د
وما كاد يكمل جملته…….
ليشعوروا فجأه بصهد من خلفهم

 

 

 

كريم برفع حاجب: ايه الحر ده؟!
قاسم مبتلعا ريقا: تحسهاا ضلمت كده فجأه
مجاهد سرعان مانام للخلف…..
كريم نظر عليه برفع حاجب: بتعمل ايه؟
مجاهد تحدث وهو يغمض عينه سريعا
: اعمل نفسك ميت اعمل نفسك ميت….
ليأتي صوت من خلفهم بقوه هز الحائط
: فييين ابن عمران بيييييييه؟؟؟؟
ليصرخوا ثلاثيتهم ويهموا مهرولين……
كريم بصراخ وهو يهرول: انت متأكد انك ادتله الحقننننه؟؟؟
قاسم وهو يهرول سريعا: انا مابعرفش اديييي حقققققققققن بس شفته وا.. قع
فقلط امكن ماتتتت ماتخيلتش انه بيأخذ القيلوله بتاااااااااعته.. عاااااياماااااااااااااا
وقف كريم بصدمه قائلا: ده انا هن.. خككككك…. يلااااااااااااااااا
ليتوقفوا ثلاثيتهم فجأه بؤبؤ سيخرج من مكانه وهم يروا…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رحيق القاسمي)

اترك رد

error: Content is protected !!