روايات

رواية عذاب الحب الفصل الحادي عشر 11 بقلم شيماء أشرف

رواية عذاب الحب الفصل الحادي عشر 11 بقلم شيماء أشرف

رواية عذاب الحب البارت الحادي عشر

رواية عذاب الحب الجزء الحادي عشر

عذاب الحب
عذاب الحب

رواية عذاب الحب الحلقة الحادية عشر

كان زياد يلعب مع حياة بالكرة بينما كان زياد يحدف الكرة لحياة اصطدمت بوجة احد الاشخاص بقوة ذهب لة زياد ليأخذ منة الكرة ولكن ذلك الرجل كان غاضب للغاية من تصرف زياد
زياد وهو يمد يدة لذلك الرجل /من فضلك يا عمو ممكن الكورة
فارس بعصبية/وانت اعمى مبتشوفش ازاى تحدف الكورة دى عليا كدة
زياد/انا مش اعمى انا كنت بلعب بالكورة وجت فيك بالغلط
فارس /انت كمان بترد عليا
رفع فارس يدة فى الهواء وكان على وشك صفع زياد ولكنة وجد من مسك بيدة ليمنعة من صفع زياد التفت فارس ليجد حياة ممسكة بيدة وعلى وجهها علامات الغضب
فارس/انتى مين وازاى تمسكى ايدى كدة
جرى زياد الى حياة وهو يبكى خوفا من فارس
حياة /انت اللى ازاى ترفع ايدك على طفل صغير وكنت عاوز تضربة
فارس/هو اللى حدفنى بالكرة وقل ادبة عليا
حياة/مش قلك مكنش يقصد وبعدين دة كان بيلعب والكرة جات فيك بالغلط الموضوع مش مستاهل عصبيتك دى
فارس بابتسامة /انا كنت متعصب لكن دلوقتى لأ بقولك اية ما تيجى تقعدى معايا شوية
نظرت حياة لفارس باحتقار واولتة ظهرها لتذهب مبتعدة عنة ولكنة امسك يدها ليمنعها من الرحيل
فارس وهو ممسك بيد حياة/استنى بس هوا…
قامت حياة بصفع فارس بقوة على وجهة امام الجميع
حياة وهى تشير باصبعها فى وجهة فارس/القلم يخليك تفكر قبل ما تمد ايدك على واحدة
فارس وهو يتحسس مكان الصفعة ويقول ببرود /واضح انك شرسة اوى

 

 

 

امسكت حياة بيد زياد وذهبت مبتعدة عن ذلك الوغد
كانت حياة فى طريقها لوالدة زياد ولكنها قابلت مالك فى طريقها اقترب
مالك/حياة انة كنت عاوزك النهاردة على ال….
صمت مالك بعد ان رأى علامات الغضب على وجهة حياة فلماذا تغضب وهى كانت سعيدة منذ قليل وهى تقضى وقتها مع زياد لم يستطع مالك ان يمنع نفسة من سؤالها عن سبب زعلها
مالك/مالك يا حياة شكلك مضايق لية
حياة باقتضاب /مفيش حاجة
زياد/لأ فى لما كنا عند البحر
حياة/زياد اسكت
انحنى مالك ليصبح فى نفس طول زياد ليقول/اية اللى حصل يا زياد
زياد/كنت بلعب بالكرة و…… وحكى زياد لمالك ما حدث وما فعلة فارس مع حياة
استقام مالك فى وقفتة ليقف امام حياة مباشرة ليقول بصوت رجولى صارم /اسمة اية الواد دة
حياة وهى تهز كتفيها/معرفش بس اهو خد جزائة
زياد/ايوة يا عمو دى ادتو حتة قلم
مالك/انتى ضربتى بالقلم
حياة/امال كنت اسيبة يحط ايدة عليا واسكت
مالك بابتسامة/لأ متسكتيش طلعتى جدعة اهو مش بس لسانك طويل دى ايدك كمان طلعت بتلسوع
حياة /نحن نختلف عن الاخرون ولكننا متميزون
ضحك مالك على جملة حياة وعلى ثقتها بنفسها وانها لا تستهين مع من يتخطى حدودة معها
حياة/انا هروح اودى زياد لمامتة عن اذنك
مالك /اتفضلى
………………………………………………………….
فى منزل حياة:.
قلقت سمر على زينب فقررت ان تتصل بها
سمر/ايوة يا زينب انتى فين
زينب/انا فى النادى
سمر/بتعملى اية
زينب/بتغدا مع شهد
سمر/طيب يا حبيبتى متتاخريش
زينب/حاضر يا ماما باى يا حبيبتى

 

 

 

شهد/خير يا زينب فى حاجة
زبنب هى تضع الموبايل امامها /لأ أبداً بس ماما كانت بتطمن عليا
مديحة/هى مامتك عاملة اية يا زينب
زينب/بخير يا طنط الحمدلله
مديحة/بقالى كتير مشفتهاش
زينب/اتفضلى عندنا فى وقت وشوفيها
مديحة بابتسامة/ان شاءالله قريب
…………………………………………………..
كانت يارا ومروان يجلسون مع اصدقائهم وكانت يارا مازالت منزعجة مما فعلتة زينب معها
كنزى/مالك يا يارا
يارا/هفرقع من الغيظ
كنزى/لية لية اللى حصل
يارا/واحدة زبالة متسواش هذقتنى قدام الناس
حازم/مين دى اللى تتجرا تعمل كدة
يارا وهى تشير بيدها/اسمها زينب دة حتى مروان يعرفها
كنزى/انت تعرف البنت قلة الادب دى يا مروان
مروان بحدة/هى مش قلة الادب كانت بدافع عن نفسها وبعدين يارا هى اللى ابتدت
يارا/انت معايا ولا معاها
مروان/انا مع الحق
حازم/متزعليش نفسك يا يارا
يارت وهى ترفع احدى حاجبيها فى تكبر/مين دى اصلا عشان تزعلنى
مروان لنفسة/يخربيت غرور اهلك
………………………………………………………….
فى شرم الشيخ:.
كانت حياة تستعد لمقابلة الوفد على العشاء فارتدت فستان نبيذى اللون يصل طولة الى اسفل ركبتيها بقليل تصل اكمامة الى الكوع وحذاء اسود اللون ذو كعب عالى نسبيا وتركت شعرها ينسدل وراء ظهرها
…………………………………………..
فى المطعم الموجود بالفندق:.
كان مالك يتحدث مع اسلام فى بعض امور العمل
مالك بجدية/عملت اية يا اسلام
اسلام/كلة اللى حضرتك امرت بى حصل

 

 

 

مالك/تمام
اسلام/بس حضرتك كان لزم ترتاح عشان الجرح دة
مالك/انا كويس الحمدلله
دخلت حياة المطعم وتقدمت بتجاة مالك واسلام
حياة بابتسامة/مساءالخير
اسلام /مساء النور يا انسة حياة ماشاء الله طالعة جميلة اوى
مالك بحدة/اسلام روح شوف اللى طلبتة منك
اسلام بابتسامة/بعد اذنكم
مالك لحياة/طبعاً عارفة هتعملى اية
حياة/اطمن كلة هيبقى تمام ان شاءالله
دخل روى ومنة معة المطعم
روى بابتسامة وهو يصافح مالك /Good evening,mr malik
مساء الخير مستر مالك
مالك/Good evening mr Roy
جلس روى ومن معة بينما قام اسلام بسحب الكرسى لحياة لتجلس علية بينما اغتاظ مالك من تصرفات اسلام مع حياة اقترب مالك من حياة وجلس بجانبها
روى لحياة/How are you Heyt
كيف حالك حياة
حياة بابتسامة/Thank God mr Roy
الحمدلله مستر روى
مالك/We speak at work remained
نتكلم فى الشغل بقى
روى/Of course mr malik
بالطبع مستر مالك تفضل
مالك/you know the praject, it is important how it will be,and we will
tell you the de tails of the project
المشروع دة مهم جدا واحنا هنوريك دلوقتى تفاصيل المشروع
حياة وهى تعطى الملف لروى/Dee praject details and my designs
ودة تفاصيل المشروع والتصاميم الخاصة بى
بدان حياة فى شرح المشروع بالتفصيل لروى ومن معة
وافقق روى ومن معة على ذلك المشروع وايضا بالطريقة التى سردت بها حياة لهم تفاصيل المشروع
روى/mr malik, where are the contracts to spend
اين العقود مستر مالك

 

 

 

اعطت حياة العقود لروى وقام روى ومالك بالامضاء على العقود
حياة بابتسامة/Congratulations,for now we have dinner
مبروك ودلوقتى بقى نتعشاء سوا
طلبت حياة من الجرسونات تقديم الطعام وكانت المفاجأة كان الطعام عبارة عن حمام محشى وملوخية وبامية بالاضافة الى بعض المأكولات المصرية والحلويات المصرية الشهيرة غضب مالك من هذا الطعام لانة طلب منهم تحضير طعام فرنسى ولكنة حدث العكس تماماً
مالك بحدة لمدير المطعم/اية الاكل دة فين اللى انا قلت علية
مدير المطعم/يا فندم احنا مجهزين العشا اللى حضرتك قلت علية لكن الانسة حياة قالت نلغى ونحضر الاكل دة
حياة بابتسامة/Go ahead,thechloe group with hour hearts and lips
اتفضلوا يا جماعة كلوا بالهنا والشفا
مسك مالك معصم حياة بقوة ونهض وهو يقول /Excuseme
جذب مالك حياة وخرج من المطعم وكانت حياة تتألم من مسكة مالك لها بهذة الطريقة
حياة متألمة/سيب ايدى
مالك بعصبية/انتى ازاى تنزلى الاكل دة انا كنت قيلهم يقدملهم اكل فرنسى هما متعودين ياكلوا لما يجوا مصر
حياة/دول من فرنسا ياعنى زهقانين من الاكل الفرنسى والاجنبى والجو دة فبما انهم فى مصر لزم ياكلوا الاكل المصرى ويعيشوا الجو المصرى
مالك بسخرية/الجو المصرى ماكنا عزمناهم فى اى معبد فرعونى ولبسنا اللبس الفرعونى
حياة/ياريت كان ينفع كنا ودانهم لاقصر
مالك بنرفزة ونبرة عالية/حياة اللى يشتغل عندى يسمع كلامى والاميشتغلش عندى فاهمة
حياة/لأ مش فاهمة
ذهبت حياة متجهة الى غرفتها وتركت مالك يقف وهو كالعادة غاضب فهى بالرغم من غلطها من وجهة نظرة لم تعتذر وانما تشاجرت معة عاد مالك الى المطعم ولكنة وجد الجميع يأكل هذا الطعام المصرى ومستمتعين بة جدا على عكس ما كان متوقع
روى بابتسامة/The food is very beautiful everyone is happy here,Thanks
ان الطعام جميل جداً والجميع سعيد شكرا لك
مالك/Pardon
العفو
روى وهو ينظر حولة/Where is mrs Hayat
اين السيدة حياة
مالك/She has aheadache,talat,and you resta little
عندها صداع طلعت ترتاح شويه
روى/you have great help,Becare ful not to lose it you will never find it
انت تملك مساعدة رائعة احترس ان لا تخسرها فلن تجد مثلها أبداً
مالك/Sure mr roy
اكيد مستر روى

 

 

 

انتهى الجميع من تناول الطعام وذهبوا الى غرفهم ولكن مالك ظل يتمشى فى حديقة الفندق علم مالك انة تسرع فى ردة فعلة مع حياة فقرر ان يعتذر لها ذهب مالك الى غرفة حياة كور مالك قبضة يدة وكان على وشك طرق الباب ولكنة توقف
مالك لنفسة/اكيد نامت اليوم كان متعب عليها بكرة اعتذرلها واهى تكون هديت شوية
………………………………………………………….
فى اليوم التالى:. فى شركة سيف عبد الرحمن:.
دخل سليم وهو ممسك بيدة الملف المدون بة كل شىء يخص حياة
سليم/سيف بية الملف دة فى كل حاجه تخص مساعدة مالك عز الدين
سيف بجدية/فى اية الملف دة
سليم/فى كل حاجه عنها اسمها حياة فؤاد المصرى متخرجة من كلية الهندسة الاولى على دفعتها ابوها ميت واشتغلت عن مالك بتوصية من ابوة لانة كان صاحب ابوها واشتغلت عشان تقدر تصرف على اختها وامها
سيف/دة معناة انها محتاجة فلوس دة غير ان مالك بيعملها وحش وهزقها قدام الناس انا عاوز اقابل البنت دى بس الأول خلى حد يحط عينة عليها
سليم/حاضر
……………………………………………………….
خرج.مالك من غرفتة ولكنة لا يعرف هل يعتذر لحياة على ما حدث ام ينتظر ردة فعلها اولا فهو عادة يخطىء معها ولكن غرورة يمنعة من الاعتراف بغلطة
كانت حياة تقف امام البحر شاردة بة عاقدها ساعديها امام صدرها تاركة شعرها ينسدل دون قيود تعبث بة الهواء وجدها مالك على تلك الحالة فاقترب منها بخطوات ثابتة ليقول بهدوء:.
مالك/حياة
التفت لة حياة لتقول بجدية/صباح الخير يا مالك بية
مالك/بالنسبة للى حصل امبارح فانا ك….
حياة مقاطعة/ اطمن يا بشمهندس انا خلاص سيبت الشغل عند حضرتك واول ما ترجع مصر هتكون استقلتى على مكتبك طبعاً انت كان نفسك فى دة من اول يوم شوفتنى فى بس النهارده اخر يوم شغل ليا هكمل شغلى على اكمل وجهة ودة مش عشانك عشان عمو عز اللى اعتبرنى زى بنتو واخد بالة منى بعد ما بابا مات عن اذنك
التتفت حياة لتذهب بعيداً عن مالك ولكنة مسكها من يدها وجذبها نحوة حتى تلاشت المسافة بينهما
مالك بنرفزة/انتى نازلة رغى رغى مش مديا حد فرصة يتكلم غيرك
حياة بلهجة امرة/سيب ايدى
مالك/مش هسيبها غير لما تسمعينى
حياة/بقولك س….
مالك/قلتلك اسكتى انتى مش هتسيبى الشغل
حياة/وانا مش تحت امرك وقت ما تقولى امشى امشى وقت ما يجيلك مزاجك تقولى متمشيش
مالك/حياة انا عمرى ما طلبت من حد يفضل عندى فى الشغل انتى اول واحدة قولها كدة خليكى متمشيش
رأت حياة الصدق فى كلام مالك للمرة الاولى يطلب منها شىء ويتكلم معها بلطف فهو عادة يامرها
مالك/ها قولتى اية
حياة/مش همشى بس من هنا ورايح تعاملنى كويس ومتتعصبش عليا عمال على بطال
مالك بابتسامة/حاضر
حياة نفسها /ياسلام لو تفضل هادى كدة على طول
………………………………………………………..

 

 

 

فى فيلا عز الدين:.
كانت جانا وشهد يجلسان معا فى بهو الفيلا يتحدثان معا
جانا/شهد اية البروجرام الخاص بعيد ميلادك
شهد/دة لسة اخر الاسبوع
جانا/دة يدوب نلحق نجهزلو من دلوقتى
شهد/اية اللى انتى عاوزا يا جانا
جانا/تفتكرى مالك هيكون جية من شرم الشيخ عشان يحضر عيدميلادك
ضحكت شهد على جملة جانا
شهد /هههههههه
جانا باستغراب/انتى بتضحكى على اية
شهد/اصل سواء مالك جية او مجاش مش هيحضر
جانا وهى عاقدة حاجبيها/لية ياعنى
شهد/هو مالك كدة مبيحبش جو الحفالات لحفلة عيد ميلادى ولا غيرو
جانا/من امتى انا قبل ما سافر كان كل يوم فى حفلة شكل وسهران فى حتة شكل
شهد/الكلام دة قبل ما تسافرى وفضل كدة لحد ما سافرتى بحبة لكن هو دلوقتى بقى مركز فى شغلة وبس لحد ما بقى اكبر رجل اعمال فى مصر كلها
جانا/طاب اية رايك انو هيحضر السنادى
شهد/بيتهيقلك
جانا/بكرة تشوفى
شهد مازحة/بكرة الساعة كام
امسكت جانا بالمخدة التى بجانبها وضربت بها شهد وهى تقول/تصدقى انك تافهة
شهد وهى تبتعد جانا/ بس خلاص
جانا/ انتى رايحة فين
شهد/رايحة النادى عاوزة حاجة اجبهالك انا جاية
جانا/لا ثانكس
………………………………………………………..

 

 

 

فى شرم الشيخ:.
كانت هناك حفلة مقيمة على الشاطىء وحضرها الجميع حياة ومالك وروى ومن معة بدأ الموسيقى تهدأ ورقص الجميع معا فاقترب روى من حياة وطلب منها ان ترقص معة
روى بابتسامة وهو يمد يدة لحياة/هل تسمحى لى
حياة /اسفة مستر روى مش هينفع
روى/ارجوكى حياة
أومآت حياة برأسها علامة الموافقة وذهبت لترقص مع روى اما مالك فكان غاضب من موافقة حياة فهى لا تعلم ناوية جيدا فكانت كالبلهاء ووافقت اقترب مالك منهما وتحدث بلهجة امرة وهو يشير لحياة /مستر روى بعد اذنك
ترك روى حياة وهو يقول بإبتسامة /تفضل مستر مالك
التفت مالك لحياة وضع يدة على خصرها وباليد الاخرى وامسك يدها وجذبها نحوة ونظرى فى عينيها مباشرة كانت حياة تشعر بالخجل الشديد من ملامسة مالك لها وكانت تبتعد عنة ولكنة احكم قبضة يده عليها ومنعها من الذهاب
مالك/عاوزة تمشى لية خايفة منى
حياة/وانا هخاف من اية
مالك/اصلك لما كنتى بترقصى ما روى مكنش وشك احمر كدة
حياة/روى دة راجل قد ابويا
مالك/هو فعلا قد ابوكى لكن روى مش سهل دة بيحب الستات جدا ومكنش بيبصلك علي انك زى بنتة انا فهمة كويس دى مش اول مرة نشتغل مع بعض
حياة/المهم انا بعتبرة اية مش هو
انتهت الموسيقى وابتعد مالك عن حياة وذهبوا الى روى ومن معة ثانية وبدأو يتحدثون معا كان مالك وحياة ينظران لبعض لا يعرف مالك لماذا يشعر بسعادة عند اقترابة من حياة وكان بعينيها سحر يشدة نحوها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عذاب الحب)

اترك رد

error: Content is protected !!