روايات

رواية ملاك الاسر الفصل الأول 1 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الفصل الأول 1 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر البارت الأول

رواية ملاك الاسر الجزء الأول

ملاك الاسر
ملاك الاسر

رواية ملاك الاسر الحلقة الأولى

اسر27سنة اصغر رجل اعمال عصبي ومحدش يقدر يقف في وشه عينيه سوداء حادة لون بشرته حنطية
ادهم ابن عم اسر 25 سنة وسيم جدآ ولكنه مرح وهو شريك اسر في الشركه وايده اليمين
ندي 20سنة اخت اسر بنوتة جميلة جدآ وطيبة لون عينها عسلي بشرتها بين الابيض والخمري مرحة ومشاكسة جدآ
ملاك 19سنة فتاة لون عينيها بني بشرتها بيضاء هادية جدآ وبنوتة طيبة جدآ وبتعيط من اقل حاجة
اياد اخو ملاك وصاحب اسر 27 سنة ظابط عمليات خاصة
بيحب اختو جدآ وبيخاف عليها وسيم جدآ عيون رمادية طويل ورياضي
سحر والدة اسر طيبة القلب وحنونة جدآ بتحب ولادها
كريمة والدة ادهم حنونة جدآ وطيبة القلب بتحب ولادها جدآ ( والد ادهم متوافي)
احمد والد اسر57قاسي بعد الشيئ ولكنه حنون ويحب اولاده جدآ
في ابطال تاني هنعرفهم في احداث الرواية
________^-^________^-^____^-^_____
ملاك :اياد
اياد: نعم يا قلبي
ملاك: انت خارج دلوقتي
اياد: ايوآ عايزة حاجة اجبهالك وانا جاي
ملاك: بلاش تتأخر انا بخاف
اياد بهدؤ: حبيبي خايف من اي وبعدين الدادة موجودة معاكي
ملاك: بس
اياد: مش هتأخر يا لوكة
ملاك: تمام اياد خرج ملاك مسكت الفون
_____^-^______^-^______^-^_____
عند اسر في الشركة بزعيق
اسر :انت اهبل ازاي عايز تروح هناك انت كدا بتودي نفسك للموت
اياد: متخفش ان شاء الله خير
اسر: اياد فكر تاني دول مافيا واختك ملهاش غيرك لو جرالك حاجة هيحصلها اي
اياد بهدؤ: ما هو دا اللي جايبني هنا
اسر بعصبية: اياااااد انت مش هتروح فاااهم
اياد: مبقاش ينفع كل حاجة جهزت وهسافر بكرا اسر خلي بالك من ملاك هي ملهاش غيري من بعدي ما اهلي ماتو وانا كل دنيتها وانت عارف ان عمامي ممكن يأذوها لو بقت لوحدها ملاك امانة في رقبتك يا صحبي
لو جرالي حاجة
اسر بضيق وخوف عل صاحبه:حاضر يا اياد خلي بالك من نفسك انت اهم حاجة وارجعلنا بخير يا صحبي
اياد :ممكن طلب بقا عشان اسافر و انا مطمن عليها يا اسر
اسر بحزن :قول يا اياد
اياد : اتجوز ملاك لأني اخاف اسيبها لوحدها ولا جرالي حاجة حد من عمامي يا خدها في غيابي واكيد مش هيسبوها في حالها وانا عارف انك هتقدر تحميها
اسر : بس هي هتوافق وفرق السن
اياد : انا هقنعها
اسر بتنهيدة: حاضر يا اياد تمام يلا
اياد براحة : يلا
وخرجو سوا
___________^-^______^-^_____^-^___
عند ملاك كانت نايمة وهي قاعدة مستنية اياد
اياد رجع البيت :ملاك لوكة اصحي انا جيت
ملاك صحيت: اياد اتأخرت ليه
اياد: معلش يا قلبي كنت مع اسر
ملاك : اوك انا جعانة
اياد بمرح : وانا عامل حسابي جبت لي بنوتي البيتزا اللي بتحبها
ملاك:هيييه طب يلا ناكل بسرعة
وقعدو يا كلو سوا
اياد: لوكة
ملاك: نعم
اياد: انا بكرا مسافر
ملاك: هنروح فين
اياد: لا المرادي انا بس اللي هروح
ملاك سابت البيتزا : طب وانا
اياد: اسر صاحبي طلب ايدك وبكرا كتب كتابك
ملاك بعياط : كتب كتاب مين واسر مين انا بخاف منو اصلآ خدني معاك يا اياد
اياد : ملاك انا قولت اللي عند بكرا كتب كتابك
ملاك : لا يا اياد بالله عليك خدني معاك
اياد :مينفعش يا ملاكي صدقيني مينفعش انك تفضلي هنا لوحدك ومينفعش اخدك معايا ومينفعش انك تفضلي في بيت اسر من غير اي رابط او صفة
ملاك :برضو لا انا مش موافقة انا هاجي معاك
اياد بزعيق : وانا قولت اللي عندي يا ملاك ودخل اوضته اياد لنفسه : اسف يا قلبي انتي
______^-^_____^-^______^-^_______
عند اسر دخل وكان اهله كلهم قاعدين
اسر:مساء الخير
الكل :مساء النور
سحر: كويس انك جيت يلا العشا جاهز
اسر :اقعدي بس يا ماما عايز اقول حاجة
سحر بقلق: في اي
اسر بتنهيدة :انا هكتب كتابي بكرا
الكل بصدمه :هااا
اسر : هو اي اللي ها
احمد :هو اي اللي هكتب كتابي بكرا دي
اسر :يعني هتجوز بكرا فيها اي دي
سحر :اسر انت بتهزر صح
اسر ببرود :لا مش بهزر ودا اللي هيحصل بابا ادهم هتيجو معايا بكرا
مريم :مين دي ورد
اسر :ملاك اخت اياد صحبي
سحر :انت عارف ان جدك عايز يجوزك ورد بنت عمتك
اسر :انا هبقا اتصرف لما يعرف
احمد : انا مش هسأل عن السبب دلوقتي ولا هقف قدامك بس انت المسؤل عن النتيجة
اسر : طيب يلا انا طالع انام وطلع نام
كريمة: ربنا يستر من رد فعل عمي
سحر :احمد انت لازم تمنعو بأي طريقة
حمد : اسر مش صغير هو عارف بيعمل اي
__________”_________”_________
تاني يوم الصبح
اياد دخل يصحي ملاك
اياد: ملاكي اصحي يلا
ملاك صحيت: صباح الخير
اياد :صباح النور يلا عشان نفطر سوا
ملاك : حاضر
خرج اياد من اوضة ملاك وهي قامت دخلت تاخد دش وادت فرضها وبعد وقت ملاك خرجت اياد : يلا نفطر قعدو يفطرو وملاك متكلمتش
__________^-^______^-^____^-^_____
عند اسر صحي وجهز ونزل
سحر : صباح الخير
اسر :صباح الخير يا ست الكل انا خارج
سحر :مش لما تفطر
اسر : لا مش جعان فين بابا وادهم
سحر : خرجو من شوية بتسأل ليه
اسر : عشان نكتب الكتاب قبل ما اياد يسافر سحر : يعني انت مكنتش بتهزر
اسر: لا وبعدين انتي مش كنتي عايزة تفرحي بيا اديني هتجوز اهوو
سحر: اديك قولت عايزة افرح بيك واحضر فرحك واشوف احلى عريس مش كتب كتاب وخلاص قطع كلامها اسر
اسر :يا ست الكل اياد بس يرجع واكيد هنعمل فرح وكل اللي انتي تحبي تمام
سحر : بس يا اسر
اسر : بصي لما ارجع نتكلم يا قلبي باس دماغ مامتو وخرج ركب عربيته
_______^-^_______^-^________^-^____
عند ملاك قاعدين بيفطرو الباب خبط اياد
ملاك : اكيد الدادة
اياد :لا اسر الدادة مش هتيجي انا بلغتها اني مسافر هقوم افتح
ملاك : برضو مصمم بس انا مش مواافقة ودخلت اوضتها وهي بتعيط
اياد : صباح الخير ادخل
اسر مردش عليه ودخل وبعدين دخل احمد وادهم والمأذون واياد قفل الباب
المأذون قعد وجهز الورق وكتبو الكتاب واياد دخل الورق لي ملاك تمضي عليه واصبحت ملاك زوجة اسر المأذون مشي
احمد : ها
اسر :ها اي
احمد: الحقيقة اي انا امبارح مسألتش لأني عارف ان في حاجة انتو نش عايزين تعرفوها لحد
اياد : انا مسافر تبع شغل بكرا بس مش عارف هرجع ولا لا وخايف عل ملاك انها تقعد لوحدها وحد من عمامي يأذيها انت عارفهم وملاك متعرفش اني طالع مهمة هي بس عارفة اني مسافر شغل تبع الشركة وطبعآ انا عارف ان اسر هو اللي هيقدر يحميها في غيابي
احمد :طب ليه تطلع مهمة زي دي
اياد :النصيب بقا المهم ملاك خلي بالكو منها انا ماليش غيرها
احمد : في عنينا متقلقش تروح وترجع بسلامة
ادهم : بلاش يا اياد
اياد :مبقاش ينفع يلا اشوف وشكم عل خير
احمد :انا همشي انا وادهم وانت يا اسر هات ملاك وتعالى ورانا
اسر :طيب احمد وادهم مشيو
اياد : ملاااك
ملاك خرجت وكان باين انها معيطة : نعم
اياد :يلا عشان تمشي مع اسر
ملاك بعياط : بس انا مش عايزة امشي
اياد : ملاك انا قولت اي وبعدين انا هخلص الشغل وارجعلك بسرعة يا ملاكي و وعد مش هتأخر يا روحي
ملاك : حاضر بعد وقت خرجو التلاتة من البيت واياد حط شنطة ملاك في عربية اسر وشنطتو في عربيتو
اياد بحزن : هرجع قريب عشان نسافر سوا تمام يلا اركبي العربية ملاك ركبت وهي بتعيط لأن اول مرة اياد يبعد عنها من وقت ما اهلها ماتو
اسر حضنو : خلي بالك من نفسك
اياد: حاضر خلي بالك من ملاك دي روحي
اسر: في عنية يا صحبي اياد ركب عربيته واسر ركب عربيته اياد مشي بي العربية ومشي
وبعد وقت كان اسر وصل الفيلا ونزل هو ملاك
اسر: تعالي يلا دخلو سوا كانت مريم وسحر وكريمة قاعدين سوا والباقي في الشغل
سحر : تعالي يا حبيبتي نورتي
ملاك : شكرآ يا طنط
كريمة : تعالي اقعدي يا روحي مشاء الله زي الاقمر
ملاك :شكرآ قعدت واسر قعد جمبها
اسر : ملاك دي ماما ودي مرات عمي ودي مريم اختي ومجنونة العيلة
مريم : ديمآ ظلمني
سحر بمرح:فعلآ ديمآ ظالمة
كريمة واسر ضحكو وملاك ابتسمت
مريم: بقا كدا يا ماما
سحر: لا طبعآ
مريم راحت قعدت جمب ملاك
مريم : انتي عندك كام سنة
ملاك:19سنة
مريم :انا اكبر منك بي سنة هنتفق متقلقيش
اسر :تمام انا هروح الشركة اخلص شوية ورق وهاجي مش هتأخر
سحر: ماشي يا حبيبي معلش طلع شنطة ملاك اوضتك
اسر :حاضر وشال الشنطة وطلعها
مريم بمرح:اي رأيك تيجي تقعدي معايا فوق
ملاك : ماشي
مريم : يلا
ملاك : بعد اذنكم
سحر : البيت بيتك يا قلبي اتفضلي
طلعت ملاك و مريم : دي اوضتي ودي اوضتك انتي و اسر تعالي ودخلو اوضة مريم
واسر مشي راح الشركة وبعد ساعتين نزلو مريم وملاك تحت وقعدو مع سحر وكريمة ملاك وبعد وقت اسر وادهم واحمد رجعو من الشغل وكانت سحر كريمة مريم ملاك قاعدين
احمد : مساء الخير
الكل :مساء النور
احمد : منورة يا ملاك
ملاك : شكرآ لحضرتك
سحر : الغدا جاهز يلا قامو قعدو كلهم عل السفرة وبدأو اكل
احمد : تسلم ايدكو
مريم : بابا اي رأيك في السلطة
ادهم: انتي مبتعرفيش تعملي غيرها اساسآ
مريم: لا بعرف
ادهم: اي
مريم: اندومي ومكرونة وبانيه
سحر :ياريت ما قولتي
كلهم ضحكو
مريم بزعل : بابا
احمد : محدش يضحك عل اميرتي
فون اسر رن
اسر :الو
……….:
اسر بصدمة :ايييييي

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الاسر)

اترك رد

error: Content is protected !!