روايات

رواية طبيبة نفسية ولكن الفصل الثالث 3 بقلم ملك مختار

رواية طبيبة نفسية ولكن الفصل الثالث 3 بقلم ملك مختار

رواية طبيبة نفسية ولكن البارت الثالث

رواية طبيبة نفسية ولكن الجزء الثالث

رواية طبيبة نفسية ولكن الحلقة الثالثة

بصيتلها وانا بحاول اداري خوفي_قصدك ايه بـ تنتقمي منهم!؟
ردت بهدوء~متقلقيش انا بس عاوزه اثبت الحقيقه، علي الاقل علشان سيرتي وسط الناس، متبقاش زي ماقالو عليا، وعلشان يتعلمو ميغلطوش نفس الغلط مع اي بنت تانيه…
_هما قالو عليكِ ايه وسط الناس!؟
“بصت للارض بحزن فاتكلم هو بعصبيه وهو بيخبط الفازه وبيكسرها”
=بنت مش محترمه،كانت ماشيه معاه في الحر’ام ولما حملت كانت عاوزه تنزل الجنين لكن حصلها نز’يف وما’تت، ده اللي قالوه عليها، وده اللي اثبتوه في المحضر، مفكراهم هيعملو ايه يعني، هيقولو احنا اللي اغتص’بن…..
“وقف كلامه لما شهقاتها عليت وجري عليها لكنه مقدرش يمسكها،قعد جمبها وهو بيواسيها”
=انتي مينفعش تضعفي دلوقتي، احنا لازم نربيهم
~عارفه..بس كل اما افتكر الليله ده بحس اني عاوزه اق’تل نفسي مره كمان، بحس اني عاوزه اق’طع كل حتة لمسوها من جسمي
“بدءت في عياط هيستيري وبعدين اختفت فقعد هو علي الارض وحط راسه بين ايديه”
=انا السبب انا السبب
_انت ملكش ذنب في حاجه يا عمر
=لا انا ليا ذنب، ده ذنبي انا وربنا عا’قبني بيها…
“كنت هتكلم لحد ماتليفوني رن والساعه بقت 11 وربع، قمت رديت علي الفون وكانت جارتي بتطمن علشان مشافتش اني روحت وعرضت عليا تبعت ابنها ياخدني فـ رفضت”
_انت محتاج ترتاح شويه

 

 

 

 

 

ضحك بسخريه=ارتاح؟! راحتي هتبقي وهما واقفين علي حبا’ل المشنقه هما التلاته
“سيبته بعد ما اتاكدت ان المهدئ اللي ادتهوله اشتغل، روحت البيت وانا كل تفكيري في المريض ده وحالته، عمر مش هيتحسن غير لو كلهم دخلو ا’لسجن ولا حتي روح راندا هترتاح”
_طب ازاي هقدر اعرف هما مين؟! حتي الشرطه ممسكتش عليهم حاجه
“قمت اتعدلت علي السرير وانا بنفخ بعد ساعه تفكير”
_طب هعرفهم ازاي والشرطه رافضه تماماً انهم يفتحو القضيه تاني، بس انا لازم اساعدهم مينفعش اسيبهم كده، ده..ده..مريضي!!
“قمت اتوضيت وصليت القيام ودعيت كتير اني الاقي اي خيط اساعدهم بيه ونمت”
^صباح الخير يا دكتور
ابتسمتله_صباح النور يا دكتور خالد
^دكتور ايه بقا ده انا لسه متعين من اسبوع
_ومالو ده انت اكبر مني بسنتين يبني وبعدين مش كفايه كمان متعين في نفس مستشفتي!!
^واضح انك بتحبيني والا نوضح اكتر!!
“ضحكت علي كلامه وصلني بعربيته واتفقنا نتقابل ونمشي سوا”
“دخلت مكتبي وانا بحاول اخلص بسرعه علشان اروح لأشرقت”
سقفت بفرحه لما شافتني•دكتورتي
_حبيبه دكتورتك الصغننه، هاه العلاج عامل ايه يا دكتور هبه
+عال خالص والبطل بتاعنا هيخف قريب ان شاءالله
•بجد يدكتوره يعني مش هاخد العلاج بتاع الكيماوي ده تاني وشعري مش هيقع تاني خلاص!؟
“بصو لبعض بحزن فاتكلمت”

 

 

 

 

 

 

_قدامنا شويه صغيرين خالص ومناخدهوش تاني بس انا عاوزاكِ تبقي قويه وشجاعه
“ابتسمتلي وهي بتهز راسها، خرجت مع هبه وانا بحاول استفسر عن اي جديد فعرفت اللي كنت متوقعاه، حالتها بتسوء عن الاول وادتني ورقه”
+خدي يا ملك انا لاقيت الورقه ده في الرسومات بتاعتها
“الورقه كان فيها رسمه لبنت وولد ماسكين في ايد بعض ومكتوب عليها بخط طفله 10سنين، كانت كاتبه”
“ازيك يا ريان، انت عارف انك وحشتني وأنا هجيلك انا عارفه انهم بيقولو اني هبقي كويسه بس انا عارفه اني مش هعيش، عارفه اني هجيلك قريب وانا مش زعلانه اني همو’ت انا زعلانه علشان فيه حاجات عاوزه اعملها قبل ما امو’ت وكان نفسي نعملها سوا”
“كانت كاتبه في ضهر الورقه امنياتها، طفله في عمر الـ 10 سنين بتكتب امنيات كان نفسها تحققها قبل ماتمو’ت، بنت في سنها عارفه انها مش هتعيش ومش خايفه بل بالعكس ده بتقابل المو’ت بابتسامه علشان هتقابل صديقها!!”
“دخلت مكتبي بحاول اجمع شتات نفسي،انا اه طبيبه نفسيه وكان حلم عمري لـ سبب معين في حياتي سبب خلاني أقسم اني عمري ما هسيب حد يعاني تاني، خدت حاجتي ودخلت اوضه عمر”
_منمتش ليه؟! هو احنا هنقضيها مُهدأت
~حاولي تقنعيه انه ياكل ياملك هيمو’ت نفسه كده
ابتسمت باصرار_لا انت لازم تبقي كويس علشان احنا عندنا حاجات كتير اوي هنعملها
“بصولي باستغراب هما الاتنين وانا بصيت لبعيد وانا بفكر”
=قصدك ايه بحاجات كتير!؟
بصيتلها وانا ببتسم باصرار_قصدي اني هجيبلك حقك وهنتقم’لك منهم كلهم
وقفت~ناويه تعملي ايه؟!
ابتسمت وانا ببص لبعيد _كتير…ناويه اعمل كتير اوي.

يُتبع ..

اترك رد

error: Content is protected !!