روايات

رواية حب رغم الفوارق الاجتماعية الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

حب رغم الفوارق الاجتماعية الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

حب رغم الفوارق الاجتماعية البارت الرابع

حب رغم الفوارق الاجتماعية الجزء الرابع

حب رغم الفوارق الاجتماعية كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم زهرة عصام
حب رغم الفوارق الاجتماعية كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم زهرة عصام

حب رغم الفوارق الاجتماعية الحلقة الرابعة

صخر بقترح كمان ترقبوا كل تلفونات المسؤولين في الداخلية من أصغر عامل لحد الوزير نفسه مع انها صعبة شوية
عماد يخربيتك صعبه اي دا انت لو ناوي على خراب بيتنا مش هتقول كدا قال نراقب كل اللي في الداخلية قال
صخر باستغراب و فيها اي والله لو مكانك لراقب أبويا نفسه مش كل المسؤولين
عماد بصدمة انت بتتكلم جد يا صخر انت عاوزنا فعلا نراقب والدك
صخر مش مسؤول زي المسؤولين يبقي يتراقب زيه .. يظهر يا حضرة اللواء انك نسيت إن أول تدريب لينا المشاعر و العواطف خارج شغلنا يعني لو ابوك مجرم واجبك انك تقدمه بايدك للعدالة
عماد بفخر لا راجل يا صخر هنطر نمشي احنا دلوقتي بقي و هنبقي دايما على إتصال
صخر تمام يا سيادة اللواء شرفتوني
مصطفى الشرف لينا يا صخر يلا هنستاذن احنا بقي
انصرفوا و اتجه مصطفى إلي غرفته ليستريح قليلا قبل الذهاب الى الجامعة غداً
…..

 

 

 

دلف الي الغرفة وجدها متسطحه على الفراش موليه ظهرها إلي الباب ..الظلام يعم المكان .. ذهب اليها و طبطب على كتفها قائلاً عارف انك صاحية و زمانك زعلانه أو معني اصح مقهوره مني .. انا جاي اعتذراك يا أسماء سامحيني عشان خاطري
لم يتلقي اي رد منها و لكنه استمع الى شهقاتها تعلو تدريجياً .. لم يستطع التحميل أكثر فعدلها مسرعاً واحتضنها بشدة كانها طفلته المدلله .. اخذ يرتب على كتفها و يعتذر مراراً و تكراراً ..
ياسين انا آسف اقسم بالله حقك علي قلبي متزعليش مني و بطلي عياط انتي مش عارفه دموعك دي بتعمل فيا اي يا اسماء .. علشان خاطري بطلي بكي .. طب اشتميني اعمل كل اللي إنتي حباه فيا بس بطلي .. انا بجد بتعذب لما بشوفك بتبكي .. و ببقي هاين عليا انتحر لما اكلمك و مترديش عليا
نظرت إليه بدموع تعرف مجراها جيدا قائلة سبني لوحدي بعد اذنك يا ياسين ..
ياسين لا مش هسيبك انتي مكانك مش هنا علي سرير ابنك انتي مكانك في حضني يا حبيبتي عمرك ما تبعدي عنه ابدا انتي فاهمة.. حتي لو زعلانين من بعض برضوا متبعديش عن حضني
اسماء مخلاص يا ياسمين بقيت حمل عليك و معتنش مستحملني .. ثم نظرت إليه و مسحت دموعها بغضب و قالت بسخرية مش انا بقيت مهمله يا جدع اه والله دا حتى زوجي قرة عيني بيشكر في كدا أوي و معجب بيا أوي و مش مفرج اولادنا علينا خلاص و الاحلي بقي من دا كله أنه نسي عيد جوازنا .. روح يا ياسين لو سمحت سبني لوحدي و انا بكرة الصبح هريحك مني خالص مرضى كدا يبشا
آلمته بحديثها هذا .. و لكن لحظة ماذا تقصد بجملتها الأخيرة .. هل ستتركه و تذهب .. هل سيخسرها لمجرد اهمال منه هو وليس هي .. عند هذه النقطة و لم يعد يحتمل قام بإغلاق الغرفة بالمفتاح ثم اتجه اليها و نظر الي عينيها و لكنها صدمت عندما وجدته يبكي مثل الطفل المذنب تألم قلبها بشدة على منظره هذه و بلحظة كانت محتضنه إياه و ترتب على كتفه
اسماء بلهفة ياسين حبيبي انت بتبكي لي .. اوعي يكون بسببي و الله اعيط انا كمان معاك دلوقتي .. انت دموعك غاليه أوي يا ياسين اوعي تنزل علي حاجة حتي لو كانت انا .. ياسين حبيبي بصلي انت بتبكي لي
ياسين عمري ما اتكسفت اني اخبي ضعفي منك يا اسماء .. انتي اول واحده بجري لحضنها و أظهرلها ضعفي لانك روحي تخيلي روحي هتسبني و تمشي
اسماء مين غبي قال إني هسيبك هو انت بتحلل على مزاجك لا يا حبيبي قاعدة علي قلبك و متبته انا بس كنت زعلانة منك شوية فكنت هاجي اعملك فضيحه في شغلك بس
نظر إليها بصدمة و لكنه ابتسم بنفس الوقت فحبيبته رجعت كسابق عصرها .. فقال بدهشة فضيحه اي اللي كنتي هتعمليها يا اسماء
اسماء بتوجس كنت هاجي اصوت و اقول ليهم في مكتبك انك معيشني انا و عيالك في قهر و مانع عننا الاكل و الشرب و البخل اللي فيك دا مش راضي يسيبك و ..
قاطعها بسخرية هو لسه فيه و … تعالي يا حبيبتي نشوف الموضوع دا في اوضيتنا و سيبي الاوضة بتاع الواد ليه
اسماء بتوجس لا أنا لسه ثم صرخت بفزع حينما حملها بين زراعية و خرج بها الي الخارج .. نظرت حولها وجدت المكان مزين بطريقة ازهلتها و الكعك بمنتصف الطاولة و هدايا كتيره .. نظرت إلي ياسين بدموع و قالت كل دا عشاني انا
ياسين و انا عندي مين اغلي منك يا حبيبتي بس .. انتي مش عارفه مكانتك وألا اي ثم نظر إليها و قال
أحببتك منذ أول لقاء .. فملكتي الفؤاد واقسمت حينها أن تصبحي ملك لذالك القلب الذي ذاب و خر صريعاً أمام عينيك .. أحبك غاليتي
احتضنته بشدة و قالت و انا بعشق امك يا ياسين يا ابن ام ياسين
سجده قابل يا معلم بيقولها شعر و هي بتقوله اي .. الست دي فصيلة أوي انا داخله اتخمد عندي جامعة الصبح .. أهي اهي كنت لسه هقول هييييح
اسماء بغيظ بس يا بتاعت سمييييييح ادخلي نامي يختي لحسن تتاخري علي سمييييييح

 

 

 

سجده وادي جزات انك تقول لامك علي كل حاجة اهي اهي انا حقي ضايع في البيت دا
نظرت اسماء إليهم و قالت و انتوا مش ناوين تناموا انتوا كمان
هبه انا قتيله التورته دي النهاردة مش هدخل الاوضة غير و انا واكله منها
عمر بابتسامة ساذجة نفس الشي ايتها المرأة فهيا بينا لنلتهم تلك الحلو
قضوا اليوم بسعادة ثم ذهب كل منهم ليغض في نوم عميق
……
مر الليل و جاء نهار جديد على أبطالنا
استيقظت بثبات و هدوء مقرره أن تتجاهله مثلما فعل هو فهي انتظرته بعد أن طلب منها ذالك و لكن يبدوا أنه نسي الأمر .. فذادت غضب علي غضبها
نظرت حولها جيداً فامسكت دفتر محضراتها و ظلت تتفقده قليلا ثم ارتدت ملابسها و أدت فرضها .. ألقت التحية على والديها و انطلقت الي الجامعة
استيقظ على منبه هادفهه .. فقام بكسل توضا و ادي فرضه ثم ارتدي ثياب جعلته أكثر جاذبية و انطلق إلى الجامعة فاليوم لديه المحاضرة الأولي … نظر إلي ساعته و خمن أنها ذهبت فقرر الحديث مع والدها حين عوته لامر هام
…..
اسماء يا بنتي قومي بقي الله يخربيت نومك التقيل دا
سجده بنوم أيوة يا ماما قومت اهو قومت اهو ثم عاودت النوم مره اخري
اسماء كدا طب والله لوريكي ثم صاحت بصوت عالي اتفضل يا دكتور سميح أيوة سجدة نايمة و ..
لم تحكمل حديثها حتي فزت سجده من نومها مخصوصة تهتف بكلمات غير مرتبطة … دكتور سمييح .. الطين السكشن .. اتاخرت .. هطرد
لم تستطع أن تكبح ضحكاتها فارتفعت على منظر ابنتها ثم قالت بسخرية ما انتي بتخافي اهو قومي يختي قومي و اخلصي كدا خليكي تروحي الجامعة بتاعتك
سجده بتعملي فيا مقلب يا ماما ثم أكملت بغيظ ماشي .. هي الساعة كام بقي
اسماء سبعة
سجده نهار منيل هتاخر و سميح هيطردني من المحاضرة علينا اول محاضره اهي اهي
……
البيدج الاصليه عالم زهرة Zahra’s World
…..
تعد اشيائها للمغادرة و كالعادة بحراسة مشددة الأمر الذي جعل شجن تكره منصب والدها فالجميع يتهرب من مصادقتها كونها بنت وزير الداخلية تمتلك الكثير من النفوذ و لكن لم تمتلك اصدقاء قط .. ذهبت الي جامعتها بسيارتها المخصصة بسائق لها
دلفت الي مكتبه الجامعه لتستعير كتاب آخر فوجدته يجلس كالعادة باتظارها .. نظرت إليه بطرف عينها و لكنها لم تعلق ..
كان بيجاد يجلس بانتظارها فقط يريد أن ينظر إليها ليشبع عينيه منها .. فعلي الرغم من الفوارق الاجتماعية بينهم احبها و بشدة
احببتك صغيرتي رغم تلك المسافات بيننا .. و لكني اقسم لك بالله أحاول جاهداً أن ازيحها .. فعلي الرغم من صعوبتها و لكن سأحاول فقط من أجل عيونك
قرر أن يتخذ خطوة و يتحدث إليها و الآن
…….
البيدج الاصليه عالم زهرة Zahra’s World
…….
يلا يا فيروز هتتاخروا على المدرسة
فيروز انا خلصت خلاص شوفي بقي ياسمين هي اللي معطلانا
ياسمين والله بقي انا دلوقتي اللي معطلاكم يا ست فيروز
فيروز اها انتي
ياسمين بغيظ طب يلا قدامي يختي نمشي بدل ما نتاخر و نتعاقب
فيروز ماشي
مني خدوا بالكم من بعض يا ولاد و ..
قاطعتها فيروز قائلة حاضر حاضر و الله حفظناها التعليمات دي
…..

 

 

 

دلف الي المحاضرة و القي نظره سريعه عليها وجدها تنظر له بتحدي و ثبات .. غمزتها حبيية في جانبها قائلة ما تفكي التكشيرة دي علي الصبح كان عملك اي الكريم كراميل دا
اروي بحده حبيبة متقوليش عليه كدا .. و بعدين دا عمل كتير اوي
حبيبة متقوليش عليه كدا احييه بتغيري يا بطة
أروي بس بقي هنطرد شوفي بيبصلنا ازاي
صخر انتوا الاتنين قوموا ثم أشار إلى حبيبة و أروي
حبيبة نعم يا دكتور
صخر بتتكلموا في أي
حبيية بتلقائية أضحكتهم جميعا في احزانا يا دكتور اصلك مش عارف الدنيا جاية علي البنيه دي ازاي
صخر بسخرية و المحاضرة مكان الكلام في الأحزاب يا آنسة
حبيية لا اسكوز مي بقي يا دكتور حضرتك لسه مش بدأت المحاضرة يعني احنا كدا في السليم ثم أكملت بخبث ثم إن المدرج كله كان بيتكلم اشمعنا ركزت معانا احنا بالذات يعني
صخر بتوتر خفي مزاجي و اتفضلوا اقعدوا خلينا نكمل المحاضرة و لو سمعت كلام تاني هخرجم بره و هتشيلوا المادة مفهوم
ردوا بصوت منخفض مفهوم يا دكتور ثم جلسوا مكانهم
اروي زوتها أوي يا صخر بس ماشي انا و انت و الزمن طويل و الشاطر اللي يكمل للآخر .. مش انت عاوزها ميري يبقي بييس يا مان بقي و البادي اظلم
…….
كانت تجلس على مقعدها وحيدة فهي لم تكون صداقات بعد جلست بجانبها فتاه بملامح هادئة و قالت ازيك
ردت عليها بتوتر الحمد لله انتي مين
ابتسمت بلطافة و قالت انا اسمي مها شفتك قاعدة لوحدك قولت اجي اونسك انتي اسمك اي
هنا إسمي هنا
مها تشرفت بيكي يا هنا ثم مدت يدها إليها قائلة أصحاب
صافحتها هنا قائلة بابتسامة هادئة أصحاب
……
كانت تركض بين الممرات تسارع للوصول إلى المدرج فقد تأخرت خمس دقائق عن موعدها … وصلت إلى المدرج اخيرا و طرقت الباب ثم استأذن بالدخول
سجده ممكن ادخل يا دكتور
نظر لها سميح و قال لا و اتفضلي علشان زمايلك
سجده بس يا دكتور اااا
قاطعها سميح قائلاً بحدة من غير تبرير اتفضلي
اجتمعت الدموع بعيونها ثم استدارت مغادرة
……
انتهي من المحاضرة.. كانوا على وشك الخروج و لكن استوقفهم قائلا أروي استني عاوزك
أخذت نفس ثم استدارت له و قد اسودت عينيها من الغضب

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حب رغم الفوارق الاجتماعية)

اترك رد

error: Content is protected !!