روايات

رواية بداية جديدة الفصل السادس 6 بقلم إسراء ابراهيم

رواية بداية جديدة الفصل السادس 6 بقلم إسراء ابراهيم

رواية بداية جديدة البارت السادس

رواية بداية جديدة الجزء السادس

رواية بداية جديدة الحلقة السادسة

يوسف وهو بيقرب منها: طب ما تيجي تعوضيلي الليلة اللي انتي بوظتيها
ليلي وهي بتحاول تبعد عنه: يوسف ابعد انت مش في وعيك ابعد عني
يوسف وبيشدها لحد ما وقعت علي السرير وقرب منها وقطع الفستان بتاعتها
ليلي وهي بتضرب فيه: يوسف ابعد علشان خاطري ابعد
يوسف ولا كانه سامعها قرب وبيبوسها
بعد نص ساعه
ليلي كانت فقدت الوعي
ياسين في الوقت ده دخل: انت بتعمل اي انت اتجننت ومسكه ضربه بالقلم
جميلة وهي بتحاول تصحي ليلي: ليلي قومي يا ليلي يلا يا ياسين نروح علي المستشفي
ياسين وهو بيبص ليوسف: اقسم بالله لو حصلها حاجه لهتندم ندم عمرك
بعد ساعة

 

في المستشفي
ياسين: اي يا دكتور هي عاملة اي
الدكتور: هي اتعرضت لصدمه ومن الواضح ان تم التعدي عليها بطريقة عنيفة جدا
ياسين: شكرا يا دكتور
الدكتور: شكرا اي لازم تعملوا بلاغ
ياسين وطلع متين جنية: لا شكرا يا دكتور احنا مش عايزين نعمل
جميلة: يعني مش كفاية اللي اخوك عمله كمان عايز تضيع حقها
ياسين: امال اضيع اخويا
جميلة سابته ومشيت
بعد مرور ساعة
في اوضه ليلي في المستشفي
سارة وملك دخلوا لليلي
سارة وهي بتجري علي ليلي: انتي كويسة الحقير ده عمل فيكي حاجه
ليلي بتعيط ومش قادرة تتكلم
ملك: ليلي يا ردي علينا اكيد مش اللي في دماغي صح
ليلي لسه بتعيط
جميلة دخلت عليهم
جميلة: متضغطوش عليها يا بنات اللي حصلها مش سهل
سارة: ابن الوسخه عمل فيها اي
جميلة: اهدي يا سارة مش كده

 

ملك: جميلة انا عايزاكي بره في كلمتين
جميلة طلعت معاها
ملك: انا عايزة اطلب منك طلب ياريت انتي وياسين متجبوش سيرة لحد لغايه ما ليلي تهدي ةهي تقولهم بنفسها
قدام المستشفي
ياسين كان واقف
يوسف نزل من العربية وراحله
يوسف: هي ليلي عاملة اي دلوقتي
ياسين: انت ليك عين تسال بعد اللي عملته يا وس*خ
يوسف: والله يا ياسين ما كنت في وعي
ياسين: غور يا يوسف من وشي دلوقتي

 

عند احمد
احمد: اي يا عمر مجتش ليه معانا الحفلة النهاردة
عمر: ما انت عارفني لا بحب الحفلات ولا الجو ده
احمد: ده يوسف حتي كان جايب ليلي وطلعت مزة مش زي ما بتبقى ي في الجامعة صحيح انا نسيت اكلم يوسف ده كان مولعها النهاردة ودخل مع حور
عمر: دخل فين
احمد: ما تفهم بقا
عمر: انا اعرف ان يوسف بيشرب ووسخ اه بس مش للدرجادي
احمد: اي انت تعرف يوسف من قريب ده احنا نعرف بعض من ايام المدرسة
عمر: طب بطل رغي بقا علشان الاكل جه
عمر قام فتح الباب وكان يوسف
احمد: الاه ده انا لسه كنت هكلمك تيجي
عمر: اي ده يوسف مالك
احمد: اي ده في اي يلا
يوسف: انا عملت مصيبة
في المستشفي عند ليلي
ملك: ليلي انا كلمت طنط وقولتلها انك بايته عندي
ليلي: انا عايزة امشي من هنا حالا

 

سارة: بس انتي لازم تقعدي كام يوم في المستشفي
ليلي: وانا بقولك انا مش هقعد ولا ثانيه هنا انا عايزة امشي
سارة لسه هتتكلم ملك قاطعتها
ملك: خلاص يا ليلي اللي تحبيه
عند يوسف
بعد ما حكالهم
عمر: ينهار اسود ازاي يا يوسف تعمل كده في ليلي
احمد: ليلي يا يوسف
يوسف: يجماعة مكنتش في وعي
احمد: وانت هتعمل اي يا فالح دلوقتي
يوسف: مش عارف
عمر: وهو انتم كل اللي هاممكم هيعمل اي مش هاممكم المصيبة اللي حصلت والبنت اللي ضاعت سمعتها
يوسف: هماني يا عمر اكيد
عمر: لا والله هماك طب كويس خش نام جوا يا يوسف خش نام يحبيبي انت بتهلفط
بعد مرور يومين

 

في الشركة
كريم داخل علي جومانا المكتب
جومانا: عامل اي يا كريم
كريم: الحمدلله وانتي
جومانا: كويسة بس عايزة منك خدمة……
كريم:ماشي المشروع حلو اوي وانا هقول لبابا وان شاء الله نشتغل فيه انا وانتي
مروان وهو بيدخل: بقولك يا جومانا…. اي ده بيعمل اي ده هنا
كريم: اي ده مين ده يا جومانا
جومانا وراحت وقفت جمب مروان: اهدي يا مروان اه نسيت اعرفكم علي بعض ده مروان جوزي وده كريم
كريم: اي ده… اه اهلا ماشي يا جومانا ابقي كلميني بقا ومشي
مروان: تكلميه ده في كلام بينكم بقا
جومانا: اهدي انا كلمته علشان المشروع اللي هنعمله في الفيوم وهو هيساعدنا
مروان: وليه تكلميه من ورايا اصلا حتي لو هيساعدنا
جومانا وهي بتدلع عليه وبتهاوده: معلش يا مارو مش هتتكرر
مروان: اياكي تتكرر وسابها ومشي
بعد مرور تلت اسابيع
شيماء: رايحه فين
ليلي: نازلة مع صحابي
شيماء: مالك يا ليلي بقالك شهر متغيرة
ليلي: لا عادي مفيش يلا انا نازلة
شيماء: استني متتاخريش علشان انا عازمة ياسين ومروان علي العشاء

 

في المطعم
سارة: كلي يا ليلي مبتاكليش ليه
ليلي: نفسي غامه عليا
ملك: غامه عليكي ازاي يعني
ليلي: ملك مش وقت غباءك مش طايقة الاكل
سارة: ليلي انتي كويسة
ليلي بتريقة: اه طبعا هو انا اصلا حصلي حاجه
سارة: ممكن اقولك حاجه ومتتعصبيش
ليلي: قولي يا ست سارة
سارة: ليلي اعملي اختبار حمل
ليلي: لا طبعا اي الهبل ده مستحيل
ليلي بتعيط بصمت وهي بتفتكر اللي حصل
ملك: اهدي يا ليلي بس ده اللي لازم يحصل
ليلي بعياط: انا عايزة اروح

 

سارة: طب يلا بينا نوصلك
ليلي وقامت واخدت شنطتها: لا انا هروح لوحدي
سارة: طب ابقي كلمينا لما توصلي
بعد نص ساعه
في البيت
ليلي دخلت مسلمتش علي حد ودخلت اوضتها
زينه وهي مش طايقة نفسها: ازيكم
مروان مد ايده: ازيك يا زينه
زينه بصتله بقرف وقعدت مكانها
(ملحوظه زينة اخت جومانا وليلي الصغيرة وهي حاليا في تالتة ثانوي ومش بطيق لا عمها ولا عيلته)
بعد العشاء
في الجنينة
ياسين ومروان كانوا بيتكلموا
ياسين: اي يبني مالك شكلك مضايق
مروان: مفيش جومانا بقالها فترة بتزن في حوار الخلفه
ياسين: الصراحه مكنش ينفع انك تخبي عليها ان انت مبتخلفش هي كان من حقها تعرف
زينه ورا باب الجنينه بصدمه: مبيخلفش
مروان: يعم من حقها وكل حاجه بس انا اكتشفت في ليلة فرحنا يا ياسين ازاي اكسر فرحتها
ياسين: لا يجدع تقوم حارمها من الخلفة السنين دي كلها من غير اي سبب مقنع

 

مروان: بصراحه يا ياسين انا كنت خايف تسيبني
ياسين: يبقي متعرفش جومانا
مروان بخنقه: خلاص يا ياسو قفل علي الموضوع ولا تعلي صوتك ولا اقولك اجيب جومانا تحكيلها احسن
ياسين بضحك: مسيرها تعرف بس ابقي استحمل رده فعلها يا مارو
في اوضه ليلي
زينه دخلت عليها وكانت منشكحه
ليلي: اطلعي بره
زينه: اي مالك مش طايقه حد ليه
ليلي: زينه قولتلك اطلعي بره
زينه: خلاص ده انا كان عندي خبر بمليون جنيه بس خسارة فيكي
ليلي: مش عايزة اعرفه واطلعي بره
زينه: انا غلطانه ومشيت

 

تاني يوم
في بيت جومانا
جومانا فتحت الباب: ازيك عاملة اي
زينه: جومانا انا عيزاكي في موضوع
جومانا باستغراب: طب ادخلي الاول
زينه: طب هو مروان هنا
جومانا: لا اخلصي ادخلي
زينه قعدت وحكتلها اللي سمعته امبارح وياسين ومروان بيتكلموا
جومانا: زينه انا عارفة انك مش بتطيقيهم بس مش للدرجادي
زينه: والله سمعتهم امبارح
جومانا بعياط: اكيد لا مروان مش هيعمل فيا كده اكيد فهمتي غلط ازاي ميقوليش
زينه: اهدي يا جومانا
جومانا: اهدي ازاي سبيني دلوقتي يا زينه
زينه: طيب يا روحي ابقي كلميني سلام
جومانا بهسترية عياط: ليه كده يا مروان ليه ليه انا عملتلك اي
جومانا وبتمسح دموعها: اهدي يا جومانا اهدي انتي مش ضعيفة لا لا
في بيت عمر
احمد: اي اللي حصل امبارح علي العشاء
يوسف: يا عم مروحتش هروح ليه انا

 

عمر: لا هو انت اصلا ليك عين تروح ترويها وشك ده انا لو مكانها اولع فيك لو لمحتك
يوسف: انا والله مضايق عليها وكنت عايز اكلمها بس…
عمر: مضايق وعايز تكلمها!! ده انت بجح يا جدع
احمد: بس بقا يا عمر اللي حصل حصل انما الغريبة بقا انها مقالتش لحد
عمر: ده انتم تفكيركم مريض هتقول اي ولمين هتفضح نفسها
احمد: فكك منه يا جو يلا ننزل
يوسف: يلا
عمر: ربنا يهديكم
في بيت مروان وجومانا
مروان دخل وجومانا كانت بتعيط
مروان: اي يا جومانا مالك اي اللي حصل
جومانا بعياط: انت ازاي تعمل فيا كده ازاي تخبي عيشتني اربع سنين في وهم
مروان: وهم اي في اي انا مش فاهم حاجه
جومانا بزعيق: مقولتليش ليه يا مروان انك مبتخلفش من الاول
مروان: جومانا افهميني
جومانا بزعيق: افهم اي انت كدبت عليا
ومشيت راحت الاوضه التانيه وقفلت علي نفسها وقعدت علي الارض تعيط
عند ليلي
كانت في الحمام وفي ايديها اختبار الحمل
ليلي بهستريه: ينهار ابيض ينهار ابيض….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بداية جديدة)

اترك رد