روايات

رواية قدري الفصل الثاني 2 بقلم إيمان محمد جعفر

رواية قدري الفصل الثاني 2 بقلم إيمان محمد جعفر

رواية قدري البارت الثاني

رواية قدري الجزء الثاني

قدري
قدري

رواية قدري الحلقة الثانية

وفجأة الباب خبط
-روح شوف مين بيخبط وإياك أشوفك بتكلم فى الموضوع ده تانى ،وبعدين راحت أوضة أسيل بخبث وجابتها من شعرها وخبطت دماغها فى الحيطةوأسيل أغمى عليها وفقدت الوعى ولسه هتخرج من الأوضةوفجأة دخل واحد لابس أسود موجه نحيتها مسدس وبيتكلم بهدوء مرعب :اثبتى مكانك متتحركيش
ودخل الأوضة وأخد أسيل وخرج من الشقة وركب العربية وفى طريقه إلى المستشفى
فى المستشفى….
الشخص :أى يدكتور أخبار أسيل أى؟
الدكتور بشك:متقلقش هى كويسة الحمدلله الموضوع كله كام جرح فى وشها،المهم لازم نبلغ مين إللى عمل فيها كده
الشخص بتوتر:وقعت من على السلم محدش ضربها
الدكتور:تمام ساعة والمحلول يخلص وتقدر تمشى
فى أوضة أسيل فاقت
أسيل :أى ده أدم هو انت إللى خطفتنى

 

 

أدم :لا ده واحد صاحبى قولتله يطلع يجيبك وأنا هستناه،أنا هخدك تقعدى فى شقة اجرتها بعيد عن أمى،وهوديكى المدرسة والدروس ومحدش هيقدر يقربلك..
أسيل وافقت وبعد ساعة أدم أخدها ومشيوا
******
فى فيلا حسام الدمنهورى
الدكتور رن عليه
الدكتور بتوتر:ازيك يا حسام بيه أنا عايزك فى موضوع مهم جدًا أتمنى تشرفنى فى الصيدلية
حسام :موضوع أى عشان مش فاضى
الدكتور :مش هينفع على الفون أتمنى تشرفنى فى أقرب وقت
حسام:تمام نص ساعة وهكون عندك.
******
عند أسيل وأدم
أسيل:هو أنا مش هشوف ماما تانى مش هتضربنى تانى مرجعتنيش بيتنا ليه!!!
أدم:أنا اخدتك عشان ابعدك عنها عشان متضربكيش تانى ،وليه بعدين هتبقى تعرفى
أسيل:والمدرسة هنا بعيد أوى عن المدرسة إللى كنت فيها
أدم:هجيب ورقك وهنقلك من بكرة فى مدرسة تانية جنبنا،شوفى جبتلك رواية والكتاب إللى كنت عايزة
أسيل:بجد أنا مبسوطة أوى والله
أدم:أوضتك اهى الكتب وحاجتك كلها هتلقيها على المكتب،اكتبى وورينى كتابتك عايز أشوفك أشطر كاتبة فى الدنيا
أسيل:شكرًا ي أدم أحلى أخ فى الدنيا
******

 

 

حسام وصل الصيدلية ودخل للدكتور
حسام:أى يدكتور
الدكتور:أنا شوفت بنت يجى عندها١٠سنين كده أو١١سنة شبه بنت حضرتك وصورتها اهى
حسام باشتياق:بجد ده هى أنا متأكد دى نفس لون عيونها ونفس لون شعرها ونفس ضحكتها متغيرتش،هى فين قولى وأنا هجبلك أى حاجة عايزها
الدكتور بطمع:أنا سألت عليها قالولى أنها ساكنة فى العمارة دى على أول الشارع الدور التانى،عايز بقى ٧مليون جنيه دلوقتى
حسام :أنا هروح أجبها وأوعدك هجيبهملك وانت معاك رقمى هتواصل معاك.
الدكتور بجشع:لا أنا عايزهم دلوقتى أنت هتضحك عليه
حسام:خلاص تعالى معايا اجبها وبعدين اجبهملك
******
الدكتور أخد حسام وطلعوا ومامت ادم وأروى فتحتلهم،
حسام:فين بنتى “يقين” يا حجة
أم أدم بتوتر:يقين مين محدش هنا اسمه يقين
الدكتور:أسيل يحجة متعرفيهاش أنا سألت الشارع كله وقالولى انك غيرتى اسمها من يقين ل أسيل هى فين
أم أدم بخوف:أنا معرفش حد اسمه أسيل ولا يقين
ولسه حسام هيتكلم
دخلت أروى هتفت بفرح:هى أسيل فين يماما طفشت اخيرًا.

 

 

الدكتور:بتقولى اى هى راحت فين ودخل هو وحسام يدوروا عليها فى البيت كله وملقوش حد
حسام وهو موجه المسدس لأروى:أسيل فين قولى
أروى :والله ما اعرف حاجة انا دخلت أوضتها وملقتهاش
أم أدم بشماتة:فى واحد جه وضربنى على دماغى وخطف أسيل وكان لابس أسود ومنعرفوش.
حسام :انتى خطفتيها ليه وكانت عايشة معاكى ٨سنين دول
أم أدم بكذب:لا مخطفتهاش أنا شوفتها مرمية فى الشارع اخدتها ربتها وكبرتها أصل صعبت عليا وأروى بنتى كانت زى أختها وأكتر…
حسام :تمام شكرًا لو شوفتيها اتصلى على الرقم ده
*****
حسام والدكتور نزلوا
الدكتور :هتلقيها يا حسام بيه وأنا هدور عليها بنفسى
حسام بحزن:شكرًا يا دكتور أرجوك لو عرفت عنها حاجة قولى
وبعدين حسام وهو ماشي خبط فى أدم إللى كان جاى من المدرسة وجايب ورق أسيل إللى وقع على الأرض
حسام وهو بيلم الورق:أنا أسف جدًا مخدتش بالى
أى ده****

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قدري)

اترك رد

error: Content is protected !!