روايات

رواية أحلامي بلون السعادة الفصل الثالث 3 بقلم منه محمد

رواية أحلامي بلون السعادة الفصل الثالث 3 بقلم منه محمد

رواية أحلامي بلون السعادة البارت الثالث

رواية أحلامي بلون السعادة الجزء الثالث

أحلامي بلون السعادة
أحلامي بلون السعادة

رواية أحلامي بلون السعادة الحلقة الثالثة

نزلت من علي السلم سمعت مالك وريم بيتكلمو قالت السلام وقعدت بهدوء جنب ريم
فرحه : ماما اومال فين عماد
ريم: عنده درس والله الثانويه مبهدله
مالك: ربنا معاه ياما شوفنا لازم يتعب عشان يلاقي وكأنه افتكر اه فرحه اعملي حسابك هتروحي مع امك النهارده عشان تباركو لبنت خالتك روان علي نجحها
ريم : اوك عاملين حسابنا
مالك: قبلت صقر النهارده واكد لي تحضرو وخصوصا فرحه
فرحه بتملل: بابا انا مش بحب اروح هناك وحضرتك عارف
ريم: امتي يدوب الحجر الي في راسك اذا كنت انا نسيت يافرحه انت كمان لازم تنسي حبيبتي
فرحه بغصه: ماما صعب انسي عملو فيك ايه زمان
مالك: انسي يا فرحه وامك بالنسبه لها خلاص بقي ماضي وانتهي
فرحه بحده: بابا انا مش بحبهم وخصوصا عصمت دي زي القط بسبع ارواح
مالك: لاحول ولا قوه الابالله
ريم حطت ايدها علي كتفها واتنهدت: يابنتي انسي النسيان نعمه من عنده وده كان زمان ودلوقت انا كبرت والحمد لله ربنا عوضني بابوك

 

 

مالك:وعوضني بيك يا ريم وغمزها
فرحه:دمعت
مالك شاف دموعها على خدودها قرب منها ومسح دموعها وطبع قبله على جبينها وطلب منهم يحضروا الغدا ودخل المكتب يخلص شويه حاجات
فرحه: ايوه ياعم الحب كله انت
ريم : تعرفي لو عماد موجود كان خلاه دماغ مصفي
فرحه: طب هيرجع امتي
ريم: مشعارفه واتفضلي قومي وبطلي رغي وتعالي نحضر السفره لان صباح تعبانه واخدت اجازه
فرحه لوت بوزها وراحت معاها المطبخ ورفعت صحن واحد
ريم رفعت حاجب : خدي معاك ده كمان
فرحه بتهرب : لا يا ماما تقيل
ريم بقهر : يمين بالله اخوك عماد بيساعدني احسن منك
فرحه بدون مبالاة : ليه خرجتيه من البيت طلاما بيساعدك
ريم بنرفزه : تعرفي الكلام معاك ضياع وطلعت من المطبخ وهي ضغطها مرتفع من فرحه
بصت فرحه علي امها ورجعت الصحن على الرخامه وبسرعه جريت على غرفتها ترغي مع تولين رجعت ريم للمطبخ وشافت الصحن مكانه هزت راسها بيأس
………………………………………

 

 

في بيت الشافعي
الدور اللي فوق بالتحديد غرفة دينا
حيث البنات متجمعين ” و فرحه ودينا وشيماء و تولين ”
فرحه وهي ترمي نفسها على السرير : مللل
دينا : الكلمه دي دايما على لسانك
ضحكت فرحه لانها فعلا معلقه على كلمة ملل
تولين : فرحه كلمتي dady
فرحه ضربة جبهتها : يوووه نسيت خلاص اكلمه بعد شوي ” وصرخت بأعلى صوتها ” ساعه بتلبسي بالحمام
شيماء بصوت عالى وهي بالحمام : اسكتي انا ماينفعش اتكلم وانا في الحمام يووووه اتكلمت
ضحكوا البنات عليها
تولين : why انتي لابسه كدا ليه مبهدل رايحه فين
فرحه بصت لنفسها وانتبهت انها لابسه اي كلام غير عادتها: ابدا اصل بسلامتك رايحه مع ريم بيت سليمان شديد
تولين:why
فرحه : اصلي ناويت اعمل فيلم اكشن بدل الزهق اللي عندكم هنا
تولين : اششششششششششش تعرفي انتي على قولة mam ماوراكيش غير المصايب
شيماء وهي طالعه من الحمام : وانا أشهد على هذي المقوله
فرحه رمت عليها المخده وقالت بسخريه : وانا اشهد علي نفسي بذات نفسي
…………………………

 

 

في بيت شديد
دخلت عند الحريم وراه امها سلمت على الموجودين
وعلى نجوي وبناتها وسها وبناتها بس سلمت من طراطيف صوابعها
والكل لاحظ الحركه بس ما حدش اتكلم
قعدت جنب البنات وبصت علي امها وكانت مندمجه مع الحريم
بعدها بصت لندي وابتسامت لها ابتسامه صافيه
الكل متشيك الي لاخر والي يشوف البنات يقول خلاص العريس علي الباب وجاي يكتب وكانت فرحه رغم كدا احلاهم
عصمت الفرحه باينه في عيونها : عامله ايه يا فرحه
فرحه: الحمد لله بخير
وريم سلمت على بنت روان وسلمي وروان وباركتلها على نجاح بنتها
قاطعتهم الجده بابتسامة محبه وهي شايفه احفادها وخصوصا فرحه : فرحه ناويه تنامي الليله معانا يا بنتي
فرحه بنفسها انام بالصحراء والبرد ولا انام عندكم
وقبل ما ترد
سبقتها ريم وردت خافت فرحه تلغبط بكلامها : لا اصلها عندها مذاكره
هزت الجده راسها وبصت لفرحه : خلاص براحتها البيت بيتها
ندي لريم :ليه اتاخرتو ده كله ؟
فرحه : تعرفي فرحه بقي اخرتني في لبسها
كانو يتكلموا ويضحكو وفجاه دخل ابن صقر رشاد
رشاد اكبر اخواته طيب وخلوق ووسيم وكل البنات هتموت علي نظره منه بس هو قلبه مفيش فيه غير فرحه وبس
من صغره متيم بفرحه وميت عليها ودخل وفجاه شاف فرحه.. وقف شويه متفاجاء بوجودها : فرحه هنا واخيراَ
والكل لاحظ نظراته
نوره اخته : الناس يسلمو الاول يا رشاد

 

 

ليلي امه : فين وصلت يارشاد
هند اخته بصوت هامس: هه هه هه اكيد عيونه على حبيبته فرحه وكانت هند تضرب فرحه بنظرات كلها غيره
وفرحه اتكسفت واحمرت ونزلت راسها .
رشاد اضايق ودعي علي هند في سره
رشاد: السلام عليكم ازيك يا انسه فرحه
فرحه : الحمد لله بخير ازيك انت يا رشاد .
ريم : بس فرحه واحنا روحنا فين
ضحكو كلهم على رشاد لانه ما كان شايف الا فرحه
ورشاد اتلبخ واتلغبط لان كل هدفه يتامل فرحه وبس
وقالها وهو بيشوفها من فوقها لحد تحت .
رشاد: ماشاء الله عليك طالعه النهارده زي الملاك .
فرحه احمرت خدودها : عيونك الاحلى بس بلاش تبالغ
رشاد : وربنا مش ببالغك لو العيان شاف جمالك يصحا
نوره : كدا نودي فرحه مستشفى المجانين عشان كلهم يصحوا ويبقو عاقلين
وهنا الكل انفجر يضحك
بس رشاد كان تفكيره كله في فرحه.

 

 

ريم قامت: يالله عن اذنكم مروحين الوقت اتاخر
ليلي :لسه بدري ما شبعناش منكم
ريم بزيف: الود ودنا نقعد بس فرحه وراها مذاكره
عصمت: عماد مجاش ليه
ريم: معلش عنده دروس والثانويه لبخاه
عصمت: ربنا معاه حبيبي كل يومين بيعدي عليا
ريم : اكيد القعده معاكم ماينمل منها يا جده
كلهم وقفو وراحو يسلمو علي ريم وفرحه ويطلعو وبعد ما وصلت فرحه قرب رشاد
وهي منزله راسها : مع السلامه يارشاد
رشاد وعيونه على فرحه : مع السلامه ياقمر اووووه قصدي يا بنت عمي
…………………………
عند عماد
استمر عماد فى حضور الدرس بانتظام ومى وولاء مستغربين لانه ولا يوم يغيب ولا حصه ولا يغلط مره ودايما الاول في الأمتحانات ولا بيطيق مي وفي نفس الوقت مركز معاها وبيتكلم عنها واصدقائه لاحظو عليه
مى: ايه الواد ده ده دحاح ده عمره ما غاب ولا غلط وعلى طول الاول فى الامتحانات
ولاء : بطلى أر على الراجل دا انتى ايه
سعيد: ايه يا عم عماد انت بقيت مهم ولا ايه
عماد بلا مبالاه: ليه يعنى
سعيد : البنات دول عمالين يتكلموا عليك من الصبح بيقولو انك دحاح وعمرك ما غلطت
عماد: يا عم افتكرلنا حاجة حلوة بيقولو ايه هههههه دحاح والله العيال دول اغبيه
سعيد : ليه
عماد: فاكرنى دحاح وموس وانا لاده ولا ده والله عادى انا بس بحب التاريخ شويه عشان كده بزاكره اول باول انما مانت عارفنى فى بقيت المواد بخ.
_________

 

 

كانت بتفكر في رشاد ابن صقر ونظراته وكلماته الساحره .
صوت عالي يخرق الهدوء : يممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم مممممممممممممممممممممممممممه
فزوا كلهم من صرختها
دينا وهي تحط ايدها على قلبها : يمه مالك
تولين بخوف وعيونها طايره من الفجعه : what is wrong with you
شيماء وهي تقول بتلعثم من الفجعه :مـ مـالك
ضحكت فرحه على اشكالهم
دينا صرخت : ربنا ياخدك يالـ ****
تولين فتحت عيونها على وسعهم هي شيماء من السبه القويه اللي قالتها
تولين : ايه الكلام ده
فرحه ضحكت : دينا عيب عليك تقولي الكلام ده قدامهم لسه اطفال
دينا وهي تهجم على فرحه : اطفال ها بتفكريني بسكت لك على الصرخه اللي صرختيها قطعتي خلفنا ربنا ياخدك
ضحكت فرحه وهي تصد ضرب دينا
دينا بصت ل تولين بأسى : دول وهما الكبار اللي مفروض يكونوا قدوتنا
تولين ضحكت وهي تطبطب على كتف دينا بحزن : الله يعوض علينا
ضحكت دينا وقعدت
تولين بصت لفرحه وشيماء ويضحكو على بعض : هيييييييييي خلاص stop
بعدت شيماء عن فرحه
فرحه عدلت بلوزتها وهي تقول بضحكه :بنات عندي خطه جنان وفيها اكشن وحماس ها ايه رايكم
الكل: لااااااا

 

 

____________________
عند رشاد
ده احلى يوم عنده وفرحان لانه شاف حبيبته فرحه لان من وهو صغير بيحبها ..
وراح عند امه باخر الليل
ودق الباب على غرفه امه
رشاد : ماما افتحي الباب
ليلي: مستغربه : رشاد مالك فيه حاجه اخواتك كويسين ..؟
رشاد : انا بخير بابا هنا
ليلي: لا عنده عمليه والساعه 2 ونص
رشاد: هي الساعه 2 ونص وفيها ايه يعني المهم يا امي عاوز اقولك حاجه مهمه
ليلي وهي مستغربه من رشاد وتبصلو بنظرات غريبه
ليلي : قول اللي عندك يا رشاد فيه ايه ؟
رشاد: امي انتي عارفه اني بحب فرحه بنت عمي مالك من صغري وجه الوقت تخطبوهالي قبل ما حد ياخدها مني والله اموت فيها يا امي عارفه يعني ايه اموت
ليلي: بعيد الشر عليك من الموت يارشاد متخافش فرحه هتكون ليك
رشاد: عاوزك انتي وبابا تكلمي اهلها اوك
ليلي : خلاص حبيبي اعتبره حصل انت روح نام دلوقت
_______!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحلامي بلون السعادة)

اترك رد

error: Content is protected !!