روايات

رواية اسيرات الأسد والصقر الفصل الثاني 2 بقلم إنجي صلاح

رواية اسيرات الأسد والصقر الفصل الثاني 2 بقلم إنجي صلاح

رواية اسيرات الأسد والصقر البارت الثاني

رواية اسيرات الأسد والصقر الجزء الثاني

اسيرات الأسد والصقر
اسيرات الأسد والصقر

رواية اسيرات الأسد والصقر الحلقة الثانية

في الشارع …
كان واقف الصقر أمامها بعينين تلمع بالجحيم فلم يتجرأ أحد من قبل مهما أن كان الي إهانته ليتحدث ببرود قاتل \انتي مازلتي مصره انك بتكلميني أنا .
حياه بغيظ شديد وغرور /ايوه طبعا بكلمك انت هو فيه غيرك هنا قدامي وبعدين مش تفتح مش المفروض تستنا شويه ليكون فيه عربيه جايه قدامك ايه فاكر نفسك ماشي في شارع اهلك .
جحطت عيناها بصدمه فهذه ستوقع قتيله الان لا محاله ••••.
في سياره الصقر…
كان قاعد احمد بيلطم علي خديه بحسره وغيظ .
/أحيه احيه ي خسارتك ي اختي هتموتي في عز شبابك .
ليسرع بخوف شديد وهو يقف بينهم .
/خلاص خلاص ي انسه محصلش حاجه اتفضلي انتي حصل خير .
حياه بثقه وغرور /لا مش هعديها لازم يجي معايا حالا علي القسم أنا الظابط حياه اسماعيل قائد فريق الشياطين ي عني هخليه يتحاسب علي كل الي عمله.
الصقر بغموض وسخريه /انتي بقا قائده فريق الشياطين هو الجواب باين من عنوانه سبني اروح معاها ي احمد أنا بصراحه عايز اتربا .
احمد وهو يقبل يده برجاء /ابوس ايدك ابوس ايدك سيبها في حالها اكيد ليها أهل هيزعلواعليها .
فجاه سمعوا صوت حياه وهي بتتكلم في التليفون بعصبية.
/ايوه ي روح بتقويلي ايه اجتماع في الاداره بعد ساعه ايه الصقر وصل وعندنا اجتماع معاه هو والاسد ومين الي حدد الميعاد هما بمزاجهم كده طب احنا بقا مش هنروح الي متأخر ولعملمك هثبتلكم أنهم اي كلام ونفخ علي الفاضي تمام اقفلي كده انا جيالكم .
قفلت وبصاتلهم بغرور /اتبسط ربنا رحمك مني كنت هبهدلك بس مضطره امشي سلام .
مشت بص احمد ل صقر بترقب شديد فجاه صرخ صقر في وشه .
/ولا كلمه فاهم ولا لا قسما بالله لولا انها بنت واحنا في الشارع كنت دفنتها مكانها بس مشاء الله بغبائها عرفت عنها كل حاجه و يولها مني اركب .
ركبوا ومشواء علي بنت اسد .
*****************
في شقه الشياطين .
كانت رايحه صبا وجايه بصراخ وخوف .
/لالالا لحد كده لا انتوا شفتوا عمل ايه ده خلص عليهم كلهم مخلاش حد أنا باقيه علي حياتي ي اختي أنا لسه صغيره .
عزه بغيظ شديد/ي بت انتي هبله دول مجرمين أعداء انتي بتتكلمي ازي .
روح بغيظ شديد/اديكي قولتي أعداء واحنا بالنسبه الهم دلوقتي أعداء ولا انتي فاكره أن الصقر والاسد هيخدونا بالاحضان دول هيدبرولنا مائه مصيبه علشان يبعدونا عن المهمه.
حياه بغيظ شديد/ماهو خفكم ده الي جايبنا وراء بقولكم ايه يلا علشان نروح الاجتماع احنا لازم نثبت ليهم أننا قد المسؤوليه وان احنا زينا زيهم بالظبط يلا بينا .
صبا بقلق بالغ/ربنا يستر احنا طبعا كل واحده هتروح بيتها نجهز حاجاتنا ونبلغ اهلنا .
روح بجديه /تمام يلا بينا .
*******************.
في بيت اسد .
كان نازل سليم علشان يروح الجامعه فجاه سمع صوت جرس الباب راح يفتح بص باستغراب لصاحب القبعه .
/مين حضرتك .
الصقر وهو يرفع القبعه بابتسامه ساحره/ايه ي سليم معقول نسيت الصقر .
سليم بدموع وفرحه لا توصف وهو يحتضنه باشتياق/صقرر معقول ي صقر وحشتني اوووووي أوووي .
صقر وهو يشدد من احتضانه بحب وحنان /وانت اكتر ي حبيبي عامل ايه.
سليم بابتسامه ساحره/الحمد لله ي حبيبي فين احمد وحشني اوي .
صقر بابتسامه/مستنيك بره علشان الجامعه روحله .
سليم بسعاده وفرح/تمام ي حبيبي الأسد نايم طبعا انت مش غريب ي صقر ده بيتك سلام.
مشي سليم ودخل صقر وهو بيبص علي كل ركن فيه بابتسامه واشتياق ليتذكر كل ركن ومواقفه مع الاسد ضحكهم خصامهم الذي كان لايطيل اكتر من دقائق لينظر الي الساعه ليعلم أنه حان وقت قيامه ليسير الي المطبخ ليفعل قهوتهم المفضله .
******************
علي الدرج .
كان نازل اسد اتفاجاه بصوت يأتي من المطبخ فهو يعلم أن سليم الان سيكون في الامتحان ليسحب سلاحه وشد اجزائه ليقترب بهمس ليضع سلاحه بقوه ليتحدث الصقر وهو يصب القهوه .
/اهدا ده انا ي ابن المجنونه .
توقفت الحياه من حوله وهو يحاول أن يصدق ما يحدث هل بالفعل هو معاه أمامه يحدثه الان هل بالفعل تلك حقيقه ليفيق من شروده علي ضمه الصقر له باشتياق وعيونهم بتقول كلام كتير فهم كالعمله الواحده يتشباهان في كل شي.
اسد بفرحه مخلوطه بالدموع /مش قادر اصدق ي صقر هونت عليك ي صقر تبعد عني ست سنين بحالهم .
صقر بوجع ومراره/غصبن عني ي اسد انت عارف الي شوفته وجع معلم ولسه معلم لحد دلوقتي فيا.
اسد بابتسامه /طب اقعد بس واشرب قهوتك أنا مش عايز اسمع حاجه عن الي فات المهم انك معايا .
صقر بتوعد وحده /سامح الفيومي هو الي هيوصلني لأختي ويشفي غليلي ي اسد .
اسد بحزن شديد عليه وهو يمسك يده بحنان /أن شاء الله هنوصلها ي صقر اكيد .
صقر بابتسامه باهته /يارب ي صاحبي قولي بقا ايه حكايه فرقه الشياطين دول .
اسد بغيظ شديد/اربع بنات فاكرين نفسهم الفور كاتس ومصممين الا يشتاغلوا معانا بس ورحمه ابويا لطفشهم بنفسي.
صقر بحده وغيظ/لا وكله كوم والقائده بتاعتهم دي حسابها معايا أنا عسير .
اسد باستغراب شديد /انت شوفتها ولا ايه.
صقر بغضب جحيمي/ايوه في الشارع خبط في عربياتها وطولت لسانها خمسه متر بس وحياتك عندي مهعديها .
اسد بضحكه عاليه /هههههه ايه ده ي صقر هي علمت عليك ولا ايه.
صقر بحده /علمت علي مين ي اخويا ده انا هعلم علي الي خلفوها .
اسد بابتسامه /أنا بهزر معاك ي صقر قولي صحيح الواد احمد فين وحشني اوي وخالتي .
صقر بابتسامه/احمد راح مع سليم الجامعه وخالتك انت عارف لازم تشوف البيت بنفسها وحشها اوي هتعدي علينا بليل .
اسد بابتسامه/الحمد لله اننا هنرجع كلنا نعيش مع بعضنا تاني ي صقر .
صقر بابتسامه/طب مش يالا علي الاداره علشان الاجتماع .
اسد بغرور وثقه/الاجتماع هيكون هنا ي حبيبي انت جاي من السفر تعبان وانا مش هروح لشوايه النسواين الفاضين دول هما تكسر رقابتهم ويجلولنا لحد عندنا هنا .
صقر بابتسامه يأس منه /اه ي جبروتك .
اسد بابتسامه خبيثه /طبعا ي كبير .
*******************
في بيت حياه .
دخلت بترقب هي وعزه فهم ولاد خاله .
عزه بهمس وخوف /ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم .
حياه بقلق /يارررب .
ابراهيم والد حياه بحده /اهلا ي هوانم ممكن اعرف التأخير ده بس أنا الي استاهل اني سيبكم تعملوه الي علي كيفكم مش كده .
حياه بقلق /ي بابا احنا ظباط مش المفروض تخاف علينا كده احنا بمائه راجل.
عزه بقلق بالغ/اطمن ي جوز خالتي والله .
ابراهيم بحده /لا ي اختي انتي وهي النظام ده مش هينفع وانتي ي ست حياه هتفضي امتي أن شاء الله علشان نشوف العريس الي متقدمللك .
حياه بضيق شديد/بابا من فضلك أنا قولت رأي في الموضوع ده ورفضته .
ابراهيم وهو يمسكها بغضب شديد/لا ي روح امك وانا مش فاتحالكم سبيل هصرف عليكم كده منين ولا هتفضلوا كده في ارابيزي ده الواد متريش أنا قولت الي عندي يومين بالظبط وتجهزي نفسك فاهمه ي بت جاتك داهيه انتي وبنت خالتك في ساعه واحده .
ليسرعوا بوجع ومراره لياخدوا شنطتهم ويسرعوا خارج الشقه .
***************.
في بيت صبا وروح ..
كانت بتحضر شنطتها بعد ماسلمت الي والدها ووالدتها دخلها سيد اخوها بحده .
/رايحه فين ي بت انتي وهي .
صبا بغيظ شديد/بقولك ايه أنا قولت لابويا وانت ملكش دعوه بينا .
سيد بحده /ي عني ايه ي بت ماليش دعوه بيكم امال ليا دموع بمين الله يسامحه جدكم هو الي مقويكم علي الفجر ده .
روح بغيظ شديد/فجر دي كلمه تقولها لإخواتك البنات ي عم الشيخ هو ده الدين الي عمال تكلم فيه ليل ونهار .
صبا بغيظ شديد/يلا ي روح هنتاخر علي البنات .
سيد بتوعد وحده/ماشي علشان جدي هنا بس الفتره بس بعد كده هكسر عضمكم .
******************.
في فيلا اسد ….
كانوا قاعدين في الصالون بغيظ شديد.
حياه بغيظ شديد/شايفين قله الزوق أنا كنت عارفه أن ده الي هيحصل هما قاصدين .
روح بغيظ شديد/عندك حق ي حياه .
دخلوا الأسد والصقر بهيبتهم المعهوده وقفوا بكل ثقه وقفوا الفتيات بانجذاب لو سامتهم الطاغيه لتخحط عين حياه الذي تذكرته بالفعل فهو من تشاجرت معه في الصباح لتعلم انها وقعت في فخ صعب .
روح بإعجاب وهمس /مين دول هما دول قتالين القتله معقول .
صبا بهمس شديد/لا دول خليط ما بين احمدعز وتوم كروز يلهووي ي أما .
روح بابتسامه بلهاء وهمس /مزز مزز ي عني.
حياه بغيظ شديد/هو دقته انتي وهي فوقوا كده .
صبا باعجاب شديد /لا وكتاب الله مهطلع من القضيه دي الا وانا مشعلقه واحده فيهم كفايه تعنيس بقا لحد كده ده احنا خللنا .
ليجلسوا جميعا ليتحدثوا الأسد والصقر بغرور وثقه .
الأسد بابتسامه ماكره /اهلا وسهلا بيكم انتوا خلاص .
الصقر بابتسامه خبيثه/بقيتوا اسرة في مملكه الأسد والصقر 🔥🔥🔥

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اسيرات الأسد والصقر)

اترك رد

error: Content is protected !!