Uncategorized

رواية انتقام مايا الحلقة السابعة 7 بقلم منى رضا

 رواية انتقام مايا الحلقة السابعة 7 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة السابعة 7 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة السابعة 7 بقلم منى رضا 

مايا لسه هتخرج من الباب لقت شخص بيمسك ايدها بتبص لقت ليليان 

ليليان: اذيك يمايا بنت القاتله مستغربش انك حاولتي تقتليني لان القتل موروث من دمك انتي وامك الوسخ 

مايا: حاولت تهدي ولكن للاسف غضبها كان اقوي منها انتي شكلك متعلمتيش من يالي فات صدقيني المرادي مفيش حد هينقذك من ايدي 

ليليان: هتبقي انتي وامك قاتله امك اللعينه قتلت صحبتها بس عشان الفلوس ايه الوسخه دي 

مايا: قالت بصوت عالي ليليان امي عمرها مكانت قاتله عمرها ول هتبقا وان مش مجبره اني ابرر لاوساخ شكلك كده 

حمزه: وكان بيدور علي مايا لقها مع ليليان

حمزه: مايا عوزك وقام شدها وخدها عند البلكونه 

مايا: ايه مين سمحلك تمسك ايدي كده  وتمشيني علي كيفك 

حمزه: انتي باء بنت كميليا اسودري يالي قتلت امي 

مايا: امك انتا تبق ابن مريم محمد اسودري 

حمزه: بظبط ان بكون ابن  يالي امك قتلتها بدم بارد بقالي 11سنه بدور عليكي واخيرا لقيتك 

مايا: علي ملمحها الصدمه امي مش قاتله امي مقتلتش امك امك حمتني انا ماتت عشان ممتش انا 

حمزه: ليكي عين تكذبي هيا مش امك يالي مسكت السلاح وصوبتو نحو قلبها ها ومش هيا يالي رمتها من فوق الجبل ها 

مايا: بتعيد ذكريات الحادث بدء جسمها يترعش وترجع لورا وتقول لاءلاء مش مش امي لاء دا ابوك ابوك هوا يالي ضربها وبعد كده رمها عشان يداري علي جريمتو 

حمزه: انتي ازاي تتجرائي وتلبسي التهمه في ابويه ها ولقت قلم نازل علي وشها دان هخليكي تشوفيني في كوبيسك وتخافي من ظلك 

مايا: محدش اتجرأ يرفع ايدو عليها حتا ابوها مقدرش امي مش قاتله امك ماتت عشان كانت بتحاول تتدافع عني لما ابوكك كان عاوز يقتلني عشان يخدو كل فلوس امك وامي امك كانت بمسابه امي التانيه وكانت روح امي ازاي تفكر ولو للحظه ان امي قتلتها ازاي هتقتل روحها ازاي امك ماتت عشان تحميني ا

حمزه: انتي كذابه كذابه امك قاتله قاتله 

مايا: من غضبها وحزنها الشديد كسرت ازاز البلكونه كلو  وقالت بصوت مهزوز امي مقتلتش حد ابوك هوا القاتل هوا ويوسف الدين ده كلو عشان الفلوس تعرف ايه عن الحادثه ها تعرف ايه عني ان عايشه وميته في نفس الوقت يالي رموني مع امك من فوق الجبل ايوه رموني قلولك ايه ها قلولك ايه 

حمزه: انتي كدابه اديني دليل 

مايا: طب لو قلتلق اني مركبه شرايح في جسمي واني مريضه واني شفت امك وامي وهما بيتعذبو قدامي انتا غبي غبي مش هقدر أأذيك لان امك قبل متموت وصتني عليك لانها كانت عارفه انك هتطلع شبه ابوك  انتا وسخ شكلهم 

حمزه: مشيت مايا وسبتو مزهول من يالي سمعو لكن ابوه قالو انها مكنتش موجوده هناك امها كانت مخبيها بص علي الازاز المكسور ولقه في دم في كل مكان عرف انها جرحت ايدها راح يشوفها فين 

يوسف: حمزه مايا فين 

حمزه:معرفش روح دور عليها 

يوسف:قلتلها ايه 

حمزه:عرفتها حقيقه امها القاتله 

يوسف:بصدمه انت عرفت منين مين يالي قلق كده 

حمزه:بستغراب ليه مش هيه دي الحقيقه 

يوسف: القي مايا وحسابكو معايه بعدين 

حمزه:اكيد في حاجه غلط 

مايا:ركبت العربيه باقصي سرعه مكنتش عارفه تشوف من الظلام يالي في عنيها كانت مصدومه بعد  ما اتصل بيها سيف وقلها.ان ولدتها ماتت ماتت يوم الحادث  يعني ابوها كان بيستغلها ده كلو    

وافتكرت مشهد امها وخلتها وهما بيرموهم من فوق الجبل 

فجأ وبدون مقدمات مايا مدريتش ال وهيا في المستشفي

بصت لقت في ناس كتير حوليها لبسين ابيض غمضت عينها تاني 

يوسف:راح للاستقبال  في واحده جايه بحادث صصحراوي هيا فين 

السكرتيره:هيا في العمليات حاليا يفندم 

يوسف!وضعها ايه 

السكرتيره:ولله يفندم حلتها حرجه جدا ادعولها 

يوسف: للحظه حس بقلبوه بيوجعه للحظه حس ان يالي بتموت جوه دي بنتو رغم يالي عملو في امها وفيها لكن اول مره يجيلو الشعور ده 

فجأدخلت امرا في السبعينات من عمرها شعرها ابييض عينيها ملونه بشرتها البيضه 

بص سيف: مدام اسودري 

رزان: ايه يالي حصل ل مايا ييوسف ها عارفه انك وسخ ومبيهمكش غير الفلوس لكن ذنبها ايه الطفله دي ها ذنبها ايه  

تخرج مايا وليه حساب تاني معاك هتتدفع انتا وهوا الثمن غالي 

بصت لحمزه وقالت:انتا تبقا ابن مريم صح شبها اوي بس يالي عملتو مع مايه هتتحاسب عليه مفكرني معرفش حاجه ول ايه ان عارفه كل يالي كان بيحصل معها كل حاجه  

حمزه:ونتي تبقي مين عشان تحسبيني يالي عملتوه اني فكرتها باصلها بس مش اكتر 

رزان:بغضب انتا تعرف ايه عن مايا وامها ها المسكينه عايشه في ظلام كبير امها ماتت  عاشت طول عمرها وحيده ولا حست باب ولا بام تعرف ايه عن اصلها وبنسبه لامها هيا مقتلتش امك  لانها توفيت يوم ماماتت امك بظبط 

حمزه: ذنبي ايه انا اتحرم من امي بسببها ها ذنبي ايه اعيش في جوف الانتقام 

رزان: انتو الاتنين كنتو ضحيت  الانتقام 

الدكتور خرج: وقال انتو ازاي تخلوها تسوق عربيه بشكل ده ان نبهتها كذا مره انها متركبش عربيات احتمال انها تنشل كليا  بذات انها متعرضه لحدثه قبل كده  وانها مريضه بمرض السرطان  ممكن تموت في اي لحظه 

يوسف ومحمد وحمزه:بصدمه جامده 

رزان:اسمع يالي تحتاجو كلو اعملوهولها فاهم 

الدكتور:هحاول 

رزان:ذنبها ايه يحصلها كل ده ذنبها ايه حرام عليكو حرام معندكوش ضمير انتو معدومين الضمير بره من هنا بره 

خرجو قعدو بره 

حمزه: يعني كان كلامها صح معقول ابويه يقتل امي ليه ليه 

في العمليات مايا بتفتكر يالي حصل 

‘ 

~~~~~~~~~

فلاش باك 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 كميليا:مايا اهربي من هنا مش هيسسبوكي اهربي هيقتلوكي يمايا 

مايا:لاء يماما متسبنيش عشان خطري مش هسيبك 

كميليا:مريم مايا امانه في رقبتك خوديها ومشي 

مريم متخفيش افديها بروحي يكميليا  هنخرج كلنا من هنا 

مريم لسه هتقوم لقت رجاله كتير حوليهم مسكين اسلحه 

محمد:انتومفكرين بعد ممسكتو دليل يوديني حبل المشنقه هسبكو تبقو غلطانين قوي  انتو هتموتو هنا وهتندفنو هنا 

كميليا:انتا وسخ وهتفضل طول عمرك وسخ اتفو 

محمد:انهال عليها هوا ورجلتو ضورب لحد مكان جسمها كلو دم  

مايا:هتموتوها يكلاب هتموتوها سبوها ماماااا مامااا 

ادور جاي عليكي 

لسه هيمسك مايا قامت مريم ضربا وقلتلو معندكش ضمير ده لسه طفله 

قام ماسك المسدس وضربها علي رجليها  وفي دراعتها 

مايا:لاء يعمو لاء ونبي متقتلهاش خدني ان هيا لاء 

مريم: لاء يمايا اههربي وانقذي ابني حمزه منو يمايا 

مايا:لاء لاء مش هقدر اعيش من غيركو مش هقدر 

ولسه هيضرب مايه خادت الطلقه مريم 

مايا:خالتييي خلتي مريم قومي قومي متسبنيش يخلتي ماما اصحي يماما خالتي انتا كلب حيوان هقتلق هقتلق 

محمد:مش ههنيكي يقطه  

 الحق يبشا البوليص في طريق هنا 

محمد:انتا بتقول ايه  

طب اتخلصو منهم بسرعه قامو وخدين مريم  ورمينها من علي الجبل 

مايا:لااااااااء خلتي مايا لقت نفسها مرميه من علي الجبل ورا خلتها ماماااااا مامااا 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

مايا:بدئت ضربات قلبها تزيد والجهاز بيصفر انتبها الجميع 

الممرضه:دكتور دكتور  الحق المريضه بتموت 

دخل الدكتور  :قاعد يعملها انعاش بس مفبش نتيجه 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أدمنت عشق للكاتبة هدى عبدالصافي.

اترك رد

error: Content is protected !!