روايات

رواية نور الليل الفصل التاسع 9 بقلم مريم أشرف

رواية نور الليل الفصل التاسع 9 بقلم مريم أشرف

رواية نور الليل البارت التاسع

رواية نور الليل الجزء التاسع

نور الليل
نور الليل

رواية نور الليل الحلقة التاسعة

آسفه يا ابني أصلها واخده العصبيه دي من أبوها الله يرحمه..
مهيمن: الله يرحمه.
نرمين: اقعد يا ابني عشان أجيب العشا ونتعشى سوا..
رنا بهمس لمامتها: هو هيتعشى معانا كمان؟!!
نرمين: أمال ايه؟..عيب يجي لحد هنا ومياكلش حاجه من عندنا..
رنا بضيق: وهو احنا قلناله يجي أصلا؟!
نرمين: اسكتي ليسمعك!
رنا: ما يسمع أنا مالي!
نرمين حطت الأكل على السفره..
مهيمن: الله يا خالتي..أنا بحب الفراخ جدا تسلم ايدك..
نرمين بفرحه: بجد يا ابني..رنا كمان بتحبهم..
مهيمن بص لرنا بتحدي وقال: بجد؟!
رنا بصوت خفيف: بالراحه شويه على معدتك الأكل مش هيطير.
مهيمن بابتسامه: انتي خايفه على معدتي ولا على الأكل؟
رنا بعصبيه: كل وانت ساكت!
مهيمن ضحك..
بعد الأكل..حضرت نرمين الشاي..
مهيمن: بصراحه يا خالتي أنا جاي عشان..سكت شويه وبص على رنا بخوف وكمل: عشان أخطب ايد الآنسه رنا لو وافقتي طبعا..
رنا بغضب: نعم يا خويا؟!!..عشان تخطبني هو انا أعرفك أصلا؟!
نرمين: رنا!!..يشرفنا طبعا يا ابني..بس ممكن تكلمنا عن نفسك شويه..
قعدت رنا على مضض وهي بتبصله بحقد وكإنها عايزه تق*تله وتشرب من دم*ه..
مهيمن بابتسامه: مهيمن العلاوي..عندي 28 سنه..كنت ظابط بس الظروف بقى خلتني أسيب شغلي..فلما اتوفى بابا الله يرحمه سابلي شركته..بس أنا مبحبش شغل الشركات والكلام ده ومليش فيه..عشان كده بعتها لابن عمي ليل العلاوي وبمر عليه من وقت للثاني وبشتغل كمان مع عمي ..مسؤول شؤون الدكاتره والمرضى..فنفس المستشفى اللي بتتشتغل فيها الانسه رنا..
نرمين بإعجاب: ماشاء الله.. ماشي يا ابني احنا موافقين..بس برضه لازم تجيب أهلك ونتكلم في التفاصيل..
رنا بصدمه: موافقين ايه يا ماما؟..هو انتي خدتي رأيي لسا؟!
نرمين بهدوء: اسكتي يابت انتي ملكيش رأي في الحجات دي أنا اللي عارفه مصلحتك..
مهيمن: أيوه يا حبيب..احم..أقصد يا رنا..مفيش حد هيحبلك الخير غير أمك..اسمعي كلامها أحسنلك وأنا يا خالتي عند حسن ظنك..هكون نعم الزوج والأب والأخ لرنا ومش هينقصها حاجه أبدا..والأسبوع الجاي ان شاء الله هجيب أهلي وبالمره نعمل الخطوبه ايه رأيك؟
نرمين بسعاده لبنتها: ماشي يا ابني ربنا يتمملكم على خير..
رنا همست لمهيمن بضيق: ماشي يا مهيمن..حسابي معاك بعدين يا حبيبي!!
ضحك باستمتاع: الله يبارك فيكي..يلا عن إذنكو أنا همشي..
نرمين: الله معاك يا ابني تصبح على خير..
____________________________________________
نور بخفوت: دي..دي أول مره أشوفه بيضحك..ياا..ضحكته حلوه أوي..
ليل: ايه؟..مكنتش أعرف ان ضحكتي جذابه كده..
نور بخجل: انت..
ليل قاطعها: عارف اني وقح!
نور: افتح في حد بيخبط على الباب..
فتح ليل ولقى الخدامه..
جيهان برسميه: اتفضل العشا يا بيه..
هز راسه ومسك الصينيه ودخلها جوه..
ليل: يلا مش هتتعشي؟
نور: لأ أنا هنام..قالت كده واترمت على السرير بتمثل النوم..
ليل: براحتك..
نور في نفسها: الله يخرب بيتك ويحرجك زي ما حرجتني..وحرمتني من اللقمه..
ليل: سامعك على فكره..
نور: ها؟!..انا قلت حاجه أصلا؟
ليل بدأ ياكل ويتلذذ بالأكل..
نور بضيق: اووف..ابعد عني ياليل أنا مش ناقصه.
قام وغسل ايديه..بعدها قفل الأنوار ونام جمبها…
بعد دقايق بتقوم نور وبتتسلل ناحية الأكل..ليل كتم ضحكته بعد ما حس بيها وفتح النور ولقاها بتاكل..
ليل: بتعملي ايه يا حراميه؟!
نور اتضايقت من كلامه: أنا مش حراميه!!
ليل: أمال ايه اللي بتعمليه ده؟
نور: بعمل ايه يعني..باكل سلامة الشوف..
ليل: تصدقي عندك حق..قال كده ولبس نظارات القرايه وكمل: بس لسا شايفك حراميه أهو..
نور: انت منمتش ليه؟..ولا كنت عارف اني هعمل كده..
ليل: صح..عشان كده سبتلك شويه لو ملاحظه..اتغطى وكمل: لما تاكلي بقى طفي النور عشان عاوز أنام..تعبان أوي!
نور بعصبيه من بروده ووقاحته:حاضر!..
بعد شويه خلصت وراحت تنام فسمعت صوت شخيره..
نور: يارب صبرك..هو طلع بيشخر كمان؟؟
____________________________________________
( في صباح يوم جديد )
ليل وبيقرب من السفره: صباح الخير يا بابا..
نادر بصدمه: صباح النور يا ابني..
بص نادر على نور باستغراب من تغيير ابنه المفاجئ..دي أول مره يقوله بابا من سنين أوي..
ليل: مالكم بتبصوا لبعضكم ليه؟..في حاجه؟
نادر: الأحمر حلو عليك يا ابني..
ليل: بجد..دي نور اللي اختارتهولي وغمز لها..
ابتسمت وكملت فطار..
نادر بخفوت وبفرحه: الحمد لله..
بعد مده..
ليل: يلا يا نور اتأخرنا على الشغل.
نور: لأ مش هروح..
ليل رفع حواجبه: ليه بقى؟
نور حاولت تعصبه: عشان مش حابه..
ضحك نادر من شقاوتها..
ليل: انت بتضحك على ايه يا بابا لتكون انت اللي قلتلها..
نادر: لأ يا ابني أنا مقلتش حاجه..
ليل: نور!!..مش ده واجبك وانتي الدكتوره بتاعتي؟!
نور: قلتلك مش جايه!!
ليل: ماشي يا نور انتي اللي جبتيه لنفسك..
قرب منها وحملها على كتفه..
نادر بصدمه وضحك: نزلها يا ليل!!
نور عضت ذراعه: نزلني يا ليل..مش عاوزه أروح..
ليل: آه يا بنت العضاضه..حطها في العربيه فبدآت تعيط..
ليل بقلق: بتعيطي ليه؟
نور افتكرت اللي عمله معاها في الشركه: انت هتعاملني وحش زي المره اللي فاتت..الموظفين كلهم قعدوا بيضحكوا عليا وانت السبب في ده كله..
ليل: انتي السبب يا طفله..حد قالك تجيبيلي الزفت شوكولاطه وانتي عارفه اني بكرهها..
وصلوا الشركه ودخلوا مكتب ليل..
بعد شويه دخل نفس الشاب اللي خبطته نور بالكافيتيريا وحط أوراق على مكتب ليل..
وقال بابتسامه: مدام نور..فرصه جميله اني شفتك تاني..
نور بابتسامه: شكرا لحضرتك كلك زوق..
ليل ضرب المكتب بايده: حيلك حيلك انت وهي..أجبلكم قهوه؟!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نور الليل)

اترك رد

error: Content is protected !!