روايات

رواية قطر الجواز الفصل الأول 1 بقلم رحاب القاضي

رواية قطر الجواز الفصل الأول 1 بقلم رحاب القاضي

رواية قطر الجواز البارت الأول

رواية قطر الجواز الجزء الأول

قطر الجواز
قطر الجواز

رواية قطر الجواز الحلقة الأولى

ايهاب بعصبيه _
انتي نسيتي نفسك ولا ايه انتي تحمدي ربنا اني اتجوزتك..
امنيه وهي بتبكي ـ
مقولتلكش تعالي اتجوزني انت اللي جيتلي..
ايهاب بسخريه ـ
مهو من قلة الستات ملقتش غيرك اتجوزها ي مطلقه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ نبدأ حكايتنا النهارده بالصلاه والسلام ع اشرف الخلق سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والسلام..
نتعرف ع بطلة روايتنا اللي اسمها امنيه وعندها 25 سنه كل هدفها فالحياه تتجوز وبس وخايفه قطر الجواز يفوتها وتبور..
_وفيوم كانت قاعده امنيه فاوضتها ودخلت مامتها وقالت…
الام _
امنيه انتي ي بت عندي ليكي خبر حلو..
امنيه _
خير ي ماما ان شاء الله…
الام بفرحه كبيره _
فتحي ابن خالتك عايز يتجوزك..
ادايقت امنيه وقالت _
اي فتحي هوو انا خلاص راحت عليا عشان يتقدملي واحد زي فتحي اللي اخلاقه بايظه..
الام _
اهو احسن من مفيش ويمكن بعد الجواز حاله يتعدل…
امنيه بهدوء ـ
طيب قولتي لبابا ولا لسه..
الام ـ
لا لسه جوز خالتك هيقابله كمان شويه ع القهوه وهيقوله..
امنيه بقلق _
يارب يوافق بقي وتتم المره دي،اهو الاسم اتجوز وخلاص..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بالليل كان قاعد ابو امنيه ومامتها وبيتكلمو..
الام بحزن ـ
لي بس كده ي سي اشرف ماله فتحي بس؟…
زعق اشرف فيها _
هو انتي اللي بتسألي؟ ابن اختك اخلاقه مش كويسه، اتجننت انا عشان ارميله بنتي يعمل فيها مابداله بسبب القرف اللي بياخده ولاحس دماغه…
الام بضيق _
تلاقيه بياخدهم تفاريح ي سي اشرف، وبعدين هنقعد البنت جنبنا لحد امتي بس، ده البنات اللي فسنها واصغر منها اتجوزو وبقي معاهم عيل وواتنين..
اشرف بهدوء _
اطمني ي سهام الاسطي وحيد اللي كان شغال فالموقف زمان جالي الشغل وطلب مني ايد امنيه لابنه امجد..
لوت سهام بوقها وقالت ـ
امجد بس ده جاهل محصلش حتي ع الابتدائيه..
اشرف بسخريه _
وهي هتعمل اي بعلامه الواد كويس وكسيب…
قامت سهام وقالت _
طيب ي اخويا اللي تشوفه اهي بنتك عندك اسألها..
اشرف _
ي سهام اصبري يجي بس الواد وامه وبعدين هبقي اسألها..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_عدت الايام وجه امجد وامه عشان يشوفو امنيه…
اشرف بفرحه كبيره _
نورتونا والله ي امجد انت والحجه..
امجد بهدوء ـ
بنورك ي استاذ اشرف والله..
ام امجد ـ
منور باهله ي استاذ اشرف، اومال فين عروستنا؟..
ام امنيه _
هروح اندهلها تسلم عليكم ي ام امجد..
_دخلت ام امنيه وجابت امنيه وجات، سلمت عليهم وهي مكسوفه..
حضنتها ام امجد وقالت _
بسم الله مشاء الله زي القمر ي حبيبتي…
امنيه بهدوء ـ
ربنا يخليكي ي طنط…
_قعدت امنيه جنب مامتها واول مشافت امجد قلبها اتقبض رغم ان سنه صغير الا ان شكله يبان كبير حتي يبان اكبر من باباها..
ام امجد بهدوء ـ
اهو امجد قدامك ي امنيه ي بنتي ولو في قبول يبقي ربنا يتمم بخير..
ام امنيه ـ
بسم الله مشاء الله عليه راجل محترم ربنا يفرحك بيه ي حبيبتي..
اتكلم امجد المره دي وقال _
ان شاء الله ي استاذ اشرف لو كان في قبول هبقالك ابنك مش جوز بنتك..
اشرف _
ده العشم برضو ي امجد..
_مشي امجد ومامته بعد شويه وامنيه كانت مدايقه من شكل امجد، هي نفسها برضو تتجوز واحد شكله حلو زي مكل البنات بتتمني..
اشرف _
هااا ي امنيه اي رئيك فأمجد؟..
امنيه بتوتر _
هو كويس وامه باين عليها طيبه بس هو شكله مش اووي،وكمان مش متعلم..
الام بهدوء _
بس اي لو مش عاجبك خلاص نفضها سيره من الاول واحنا لسه ع البر..
اشرف _
براحتكم القرار ليكم، بس انا بقولكم الواد كويس وامه ست طيبه يعني مش هيجيلك احسن منه..
خافت امنيه لترفضه وميجيهاش حد كويس او متتجوزش، فقالتلهم..
امنيه ـ
انا موافقه ي بابا..
الام _
اللي تشوفيه ي حبيبتي، ولو ع شكله معلش ده راجل وميعبوش غير جيبه..
اشرف _
والواد بصراحه كسيب شغال فمطعم فالصبح واخر النهار شغال اوبر ع عربية ابوه..
امنيه _
ع خير ي بابا ان شاء الله…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بعد كام يوم المفروض كان امجد يجي يتفق مع اشرف ع التفاصيل، وجهزت امنيه وكانت فرحانه انها خلاص هتتخطب بس امجد مجاش وجه باباه لوحده..
الام _
مالك بس ي امنيه؟..
امنيه بحزن ـ
يعني هو ده ينفع ي ماما ميجيش يتفق مع بابا ع التفاصيل ويجي ابوه هو مين اللي هيتجوزني..
الام _
وفيها اي بس ي بنتي الراجل بيكبر ابوه، وبعدين مهو جه شافك وعجبتيه..
امنيه _
طيب هما اتفقو ع اي؟..
الام _
اتفقو ع الاسبوع الجاي امجد وامه وابوه واخواته البنات هيجو وهنقرا الفاتحه..
فرحت امنيه وقالت _
بجد ي ماما يعني خلاص انا هتخطب وهلبس دبله..
الام _
ايوه ي حبيبتي، بس مش هنجيب الدهب دلوقتي قبل الفرح..
زعلت امنيه وسالت مامتها _
لي طيب هما يعني خايفين يجبوه دلوقتي..
الام _
الله واعلم ظروف الناس عامله ازاي..
_سكتت امنيه واتنازلت عن حاجات كتير فخطوبتها وكان كل همها انها تتخطب وتتجوز بس، وفعلا اتخطبت لـ امجد..
وفيوم كانت امنيه وامجد خارجين مع بعض…
امجد _
انا مش عارف لازمته اي الفرح منوفر مصاريفه احسن..
ادايقت امنيه وقولتله _
ازاي بس ي امجد دي اول مره افرح فيها ونفسي فرحي يبقي كبير..
امجد بخبث _
طيب مانا عشان اعمل فرح كبير مش هقدر اجيب الدهب اللي اتفقنا عليه..
امنيه بسرعه _
مش مهم الدهب كفايه نجيب دبلتين بس المهم الفرح..
فرح امجد وقالها _
كده تمام ي حبيبتي، انا مبسوط بيكي انك مش بتضغطي عليا وبتكلفيني..
اتبسطت امنيه من كلامه وبعد شويه روحت وقالت لمامتها ع الخبر ده..
الام بعصبيه _
ازاي تقوليلو مش عايزه دهب، هي في عروسه ي بنتي تتجوز من غير دهب..
امنيه _
ي ماما انا المهم عندي الفرح وبعدين عشان منكلفش امجد..
ام امنيه _
وميعملش لي الاتنبن مش قد الجواز مكنش جه وطلبك..
اشرف بهدوء _
خلاص ي ام امنيه بقي بنتك بتقف جنب خطيبها، جدعه ي بنتي بنت اصول بجد..
_وكان فاضل شهر ع الفرح وكان امجد عند امنيه فالبيت..
امنيه بحزن ـ
يعني اي ي امجد هنأجل الفرح؟..
امجد وهو بيمثل الحزن _
لا طبعا انا عندي حل..
امنيه بدموع _
حل اي بس وانت بتقول ان مقدم الشقه ضاع منك هنتجوز فين بس؟…
امجد _
في بيت ابويا ي امنيه…
امنيه _
ازاي يعني هنتجوز في بيت اهلك وهما هيقعدو فين؟..
امجد _
معانا برضو، ابويا وامي هيقعدو فاوضتي وانا هاخد اوضتهم الكبيره وفيها حمام يعني كانها شقه صغيره..
امنيه بحزن _
ازاي بس ي امجد طيب وجهازي هحطه فين الاوضه دي مش هتشيله..
قرب منها ومسك ايدها وقال _
ي حبيبتي مؤقتاً مش هنقعد ع طول عندهم وجهازك نشيله فكراتين فالاوضه اللي ع السطوح لحد مربنا يفرجها عليا واجيب شقه ونبقي نفرشها…
امنيه بقلق ـ
بس اا..
زعق امجد فيها وقال بعصبيه _
يووه ي امنيه انا بحاول الاقي حل عشان نتجوز وانتي بتعقديها لو ي بنت الناس مش عايزه تتجوزي قولي وكل واحد يروح لحاله..
خافت امنيه لخطوبتها تتفسخ ووقتها محدش هيجيلها وهتبور..
فقالتله بسرعه ودموعها نزلت ع وشها _
خلاص ي امجد اللي تشوفه صح اعمله..
ـ وبعد شويه مشي امجد ومامتها كانت متعصبه منها جدا…
امنيه بدموع _
عشان خاطري ي ماما توافقي..
الام _
اوافق ع اي هو انتي بايره ولا فيكي عيب عشان اجوزك فاوضه في بيت عيله…
بكت امنيه وردت عليها ـ
ي ماما لو امجد سابني هبور وهقعد جنبك كل صحابي اتجوزو وخلفو الا انا..
الام بحزن ـ
انتي اللي مكبره نفسك ع الفاضي ي بنتي لسه العمر قدامك سيبيه وهيجيلك باذن الله احسن منه..
امنيه ـ
كان جه الاول قبل ميجيلي امجد انا مش هضيعه من ايدي واقعد مستنيه النصيب تاني ي ماما..
الام ـ
براحتك ي امنيه بس افتكري اني نصحتك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_عدت الايام وقبل الفرح بكام يوم، كلم امجد امنيه وقالها..
امجد وهو بيمثل الحزن _
معلش ي امنيه ي حبيبتي مش هنقدر نعمل الفرح…
خافت امنيه وسالته _
لي بس ي امجد حصل اي؟..
امجد بخبث وكدب _
واحد قريبنا فالشرقيه رااح وغلط نعمل فرح..
امنيه بحزن _
البقاء لله ي حبيبي..
امجد _
وحياتك الباقيه..
امنيه بقلق _
طيب خلاص ناجل الفرح..
زعق امجد فيها _
يووه ي امنيه تاني ناجل الفرح، انتي بتتلككي صح؟..
ادايقت امنيه وردت عليه ـ
انا ي امجد بتلكك، ابدا والله انا بس عايزه افرح ويتعملي فرح..
امجد بضيق _
طيب وانا ااعملك اي حظك كده، وبعدين قرايبنا كلهم بيقوليلي اسيبك عشان وشك وحش علينا وانا مش راضي..
خافت امنيه ليسيبها فعلا، وقالتله بسرعه..
امنيه _
خلااص ي امجد اللي تشوفه اعمله..
امجد _
متزعليش بس انتي وانا ربنا يقدرني واخلي ايامك كلها فرح..
امنيه بحزن _
ربنا يخليك ليا، طيب مدام مش هنعمل الفرح منجيب الدهب..
اتوتر امجد وقالها _
مينفعش ي امنيه ااا الدهب بقي غالي اليومين دول وانا مش عايز نتجوز وابقي مديون بره بحاجه..
امنيه بحزن _
خلاص ي امجد. اللي تشوفه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_عدت الايام واتجوزت امنيه امجد وراحت قعدت معاه في بيت اهله، والنهارده كان تاني يوم جوازهم واهل امنيه راحو يباركولهم..
الام وهي بتحضن امنيه _
مبروك ي حبيبتي ربنا يسعدك يارب..
امنيه _
الله يبارك فيكي ي ماما..
دخلت ام امجد وقالت _
اي ي ام امنيه هتقعدي فالاوضه كده لي تعالو نقعد. كلنا بره..
ام امنيه بهدوء _
من عنيا ي حبيبتي بس اطمن ع امنيه واتكلم معاها شويه ونيجي ع طول..
لوت ام امجد بوقها وقالت _
اللي يريحك يختي..
وبعد مخرجت قربت ام امنيه منها وسألتها _
مالك ي امنيه في حاجه حصلت ولا اي؟..
ادايقت امنيه وقالتلها _
بصراحه ي ماما حصلت حاجه مدايقاني جدا..
ام امنيه بقلق _
في اي اتكلمي..
امنيه بحزن ـ
بالليل حسيت بحركه ورا الباب وكان امجد نام فـ فتحت الباب اشوف مين لقيت بنت اخت امجد واقفه بتتنصت علينا..
ضربت ام امنيه ع صدرها وقالت _
يادي العيبه بقي عيله صغيره تعمل كده وفين امها تربيها..
نزلت دموع امنيه وردت ع مامتها _
مانا لما سالتها بتعمل اي هنا قالتلي جدتي اللي بعتتني..
ام امنيه بعصبيه ـ
اهو ده اللي كنت خايفه منه، بس اقول اختيارك واتحملي..
امنيه _
امجد قالي مزعلش ومسك البنت وزعلها وقالي كله شهر او شهرين وهنروح شقتنا…
ام امنيه _
ادينا قاعدين اما نشوف..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_يعد كام يوم نزل امجد شغله، وكانت امنيه قاعده فاوضتها وحماتها نادتلها..
ام امجد بصوت عالي_
انتي ي بت ي امنيه انتي ي طرشه..
طلعت بسرعه ورديت عليها _
نعم ي حماتي؟…
ام امجد _
روحي اعمليلي شاي وهاتي علبة الدخان من عندك..
استغربت امنيه وسألتها _
هو حضرتك ي عمتي بتاخدي دخان؟…
زعقت فيها ام عماد وقالتلها _
وانتي مالك لتكوني هتحسبيني او باخد تمنه من جيبك..
خافت منها امنيه وقالت _
لا ابداً، دقيقه واحده وهجيبلك الشاي..
_عملت امنيه الشاي واديته ليها ولقيت امجد جه وقعدت معاهم تتفرج ع التلفزيون، وبعد شويه دخلت صباح اخت امجد اللي متجوزه وقالت..
صباح _
ي امنيه انا وقاعده ع السطوح لمحت فالاوضه جوه طقم الاطباق ده وبصراحه ي حبيبتي انا جوزي عازم صحابه عندي بكره ومعنديش حاجات حلوه زي اللي انتي جيباها فـ ممكن استلفه منك واجيبهولك تاني..
قبل مترد امنيه، رد امجد وقال ـ
ميغلاش عليكي ي صبوحه خديه وانا ابقي اجيب لامنيه واحد غيره..
صباح بفرحه ـ
ربنا يحليك ليا ي حبيبي ياارب
اتدايقت امنيه ازاي يدي اخته حاجتها حتي من غير ميستأذن منها وهي اصلا لسه مستخدمتش حاجه فجهازها ولا فرحت بيها..
ام امجد بعصبيه _
مالك قلبتي خلقتك علينا لي، قومي شوفيلك حاجه اعمليها متقعديش قدامي ساكته كده..
امجد. بزعيق ـ
مبالراحه ع البنت ي امي هي مش خدامه عندك..
اتغاظت ام امجد وقالت _
يالهوي لحقت تركبك وتدلدل رجليها، حسره عليا لا متهنيه بجواز ولا بعيال..
فالوقت ده دخل ابو امجد وهو متعصب..
وزعق فيهم وقال _
في اي صوتكم جايب اخر الشارع لي؟..
وقفت مراته وقالتله وهي بتمثل انها بتبكي_
ابنك ي خويا بيزعقلي عشان مراته، كل ده عشان قولتلها تقوم تجهزلنا لقمه ناكلها..
امجد بخوف ـ
ي بابا مقصدش و…
نزل باباه بايده ع وشه وزعق فيه _
اخص عليك وع ربايتك، انت يوم مهتعمل راجل ي عيل انت هتعمل ع امك، طيب اي رئيك ان انت ومراتك من النهارده هتشيلو شيلتكم ومحدش فيكم هياخد حاجه من البيت وملكمش غير الاوضه بتاعتكم..
زعقت ام امجد وهي بتبكي وقالت لامنيه _
عجبك كده من اول اسبوع ليكي خربتي البيت..
نزل امجد وباس ايد ابوه وقال وهو بيبكي زي العيل الصغير _
حقك عليا ي حج والله مقصد…
زعق ابو امجد فامنيه وقالها _
وانتي ي بت انتي واقفه عندك لي، روحي اعملي زي محماتك قالتلك غوري يلاا..
_دخلت امنيه المطبخ وبدات تجهزلهم الاكل وهي بتبكي من اللي حصل وشكل جوزها وهو بيبكي مدايقها جدا..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قطر الجواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *