روايات

رواية الملكة والامبراطور الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أسماء عبدالوهاب

رواية الملكة والامبراطور الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أسماء عبدالوهاب

رواية الملكة والامبراطور البارت الثاني والعشرون

رواية الملكة والامبراطور الجزء الثاني والعشرون

رواية الملكة والامبراطور الحلقة الثانية والعشرون

صفت السيارات امام قصر الجارحى نزلت عشق والينا كانت الينا تشعر بالفرح والخوف والارتباك وكأنها لأول مرة سترى ابنائها مسكت عشق يدها وكأنها تطمأنها على ان كل شئ سيكون بخير دخلت عشق القصر ومعها الينا طلبت عشق من الخادمة ان تخبر مراد بقدومهما معا وافقت الخادمة وذهبت لتخبر مراد عن قدوم عشق ومن معها جلست عشق فى المكتب الخاص بمراد واخبرت الخادمة بماقالته لها عشق نزل مراد حتى يرى عشق فهو قد افتقدها كثيرا فى تلك الأونة الاخيرة فهى عشقه الخاص به وحده دخل مراد المكتب وتجمد مكانه من مارأى تحجرت الدموع فى عينيه وتقلصت ملامحه وشكله يوحى بأنه يريد الفتك بمن امامه ضم قبضة يده وظل ينظر الى الينا ولكن ضربات قلبه كانت سريعة جدا وكأنه يشعر بأن من امامه هى والدته الحبيبة ولكن ظل يحدث نفسه ان والدته الحبية قدماتت منذ زمن وان من امامه هى تلك النسخة الشيطان التى تشبه والدته نظرت عشق الى منظره
عشق بهدوء: مراد اقعد علشان نتكلم
مراد بغل: نتكلم فى ايه ياعشق وايه اللى جاب البتاعة دى هنا
تألمت الينا كثيرا من حديثه عنها وظنت انه يظنها سلينا مسحت دموعها حتى لايراها احد ولكن هيهات فمراد قدرأى تلك الدمعات ولكن كيف تكون والدته على قيد الحياة ظل يهدئ نفسه حتى لا يتعب
عشق: اقعد يامراد لوسمحت نظرت الى الينا : وانتى كمان اقعدى
مراد ببرود: وادى قعدة خير ياعشق
قطع حديثهم طرق الخادمة على الباب لتخبرهم بقدوم مصطفى الجارحى
مراد وهو يلتفت الى عشق: انتى اللى قولتيلوا يجى
عشق بهدوء : ايوة اتصلت بيه وقلتله يجى
دخل مراد غرفة المكتب وتجمد مكانه من الصدمة وهو يرى ملاكه الينا على قيد الحياة كيف ذلك يالله نظرت له الينا لفترة وهم ينظرون الى اعين بعضهما والدموع متحجرة بداخلهم وضربات قلبهم تذداد والحديث الذى يدور هو حديث العيون وما اروع من حديث العيون كل واحد منهما بداخله عشق وهيام يكفى العالم بأجمعه قطع شرودهم عشق ومراد وهم ينظرون لهم فرحت عشق بتلك النظرة وعلمت ان كل واحد منهما علم ان الاخر نصفه الذى ضاع منه
مصطفى بخوف وفرحة: انتى عايشة بس ازاى انتى االينا ارجوكى فهمينى
مراد بصدمة وفرحة: امى ماما انتى امى صح بس بس ازاى ماما ارجوكى قوليلى حاجة متقعديش كده ساكته
عشق: اهدوا ياجماعة لازم تهدوا انا هشرحلكم كل حاجة
جلست عشق ومعها الجميع وقصت لهم كل شئ عن خطف سلينا لإلينا وعن كيف جلبت لإلينا الشاشة حتى ترى اغتصاب جورى وكيف انها قبضت على سلينا وعلمت انها هى الكينج الاصلى وكيف انها قامت بإنقاذ الينا هى ويزيد وعن حبسها لإلينافى تلك الغرفة كل تلك الاعوام
كل مصطفى ومراد يسمعون حديث عشق وكانت تتبدل ملامحهم الى الغضب الحزن واخيرا الى الفرح
عشق بتنهيدة: دى كل حاجة حصلت معاها انا حكيتها ليكم
قام مصطفى من مقعده وجلس تحت قدمين الينا وقام بإمساك يدها وظل يقبلها ويعتذر لها وهو يبكى وهى تبكى قامت الينا بمسح دموع مصطفى وضمته لها وظلوا على هذا الحال وهم يبكون اشتياقا لبعضهم وحزنا على فراق بعضهم لبعض كل تلك الاعوام
كانت عشق تبكى هى الاخرى ومعها مراد
تركت الينا مصطفى وذهبت الى فلذة كبدها مراد فهو طفلها الاول ظلت تنظر له ويدها تمسك بوجه وكأنها تحفر معالمه بداخلها كانت دموع مراد تتسابق على وجه
الينا ببكاء: سامحنى يامراد سامحنى على كل حاجة وحشه حصلتلك بسببى بس والله مش بيدى غصب عنى على عينى كل اللى حصلك يانور عينى بس انا كنت ضعيفة وهى قدرت تستغلنى وتعمل فيا كده وتحرمنى منك ومن اختك سامحنى يانور عينى
مراد ببكاء: مسامحك يا امى والله مسامحك الحمد لله انك عايشة ده عندى بالدنيا ضمينى يا امى خلينى احس بحنانك اللى اتحرمت منه انا اتحرمت من حنان الام والاب خلينى احس بحبك الكبير اللى فى قلبك ليا
ظل مراد يقبل يدها ودموعهم تتسابق ضمت الينا مراد الى صدرها وكأنها تريد ادخاله بداخل ضلوعهاوهم يبكون وهو يشعر معها بكل الحنان الذى حرم منه
عشق بمرح وهى تمسح دموعهم: ما خلاص بقى الواد زى الشحط اهو ومفيهوش حاجة وسليم معافى والحمد لله لازم بقى تسألى على الغلبانة اللى فوق دى
مراد وهو يسمح دموعه: عشق معاها حق جورى هتفرح قوى بوجودك وخصوصا انها متعرفش ان بابا عايش
عشق : هى عاملة ايه دلوقتى يامراد
مراد: كويسة بس خايف يحصلها حاجة اللى حصلها مكانش سهل عليها برضو
عشق : معاك حق وان شاء الله هى هتكون كويسة
مراد: يارب ياعشق
عشق: ايه رأيكم اطلعلها انا ومرادفوق ونمهدلها وانتوا تيجوا ورانا
مصطفى: انتوا شايفين كده خلاص تمام
مراد : عشق معاها حق يالابينا
عشق: يالا
دخل مرادوعشق الى غرفة جورى وكانت جورى نائمة
مراد بهدوء وحنان: جورى جورى جوجو اصحى ياحبيبتى
جورى بنوم : ايوة يا ابيه
مراد بحنان: فتحى عنيكى ياجوجو
جورى بإستيقاظ: انا اهو صحيت يا ابيه
مراد بإبتسامة: احلى جورى دى والا ايه عاملة ايه دلوقتى
جورى بحزن: انا كويسة الحمدلله
مراد بجدية: فى موضوع عاوز اتكلم معاكى فيه
جورى بإنتباه: خير يا ابيه موضوع ايه
نظر مراد الى عشق وكأنه يريدها ان تحثه على الكلام فهمت عشق مغزى نظرات مراد لها وطمأنته انها ستساعده شكرها مراد بعينه على فهمها له
عشق بهدوء وحب: جورى ازيك
جورى بإستغراب: انتى مين
عشق: انا عشق الجوهرى
جورى بإبتسامة: اهلا ياعشق تعرفى ان ابيه مراد كلمنى عنك كتير
عشق وهى تحثها على الكلام: وكان بيقول ايه عنى بقى
جورى ببراءة وعفوية: كان بيقول انك جميلة وحلوة وزكيه وكان بيقول انك صعبة وانك بتتصرفى زى الرجالة علشان بتمسكى مسدسات بس انا كنت بقوله انك شاطرة علشان بضربى الناس الوحشة الشريرة اللى بتإذى الناس
عشق: شكرا على كلامك الجميل اللى قولتيه عليا ياجوجو .جوجو ممكن اسألك سؤال
جورى ببراءة: اسالى
عشق: لو باباكى ومامتك عايشين هتعملى ايه
جورى بحزن: ياريت يكونوا عايشين دول وحشونى قوى
عشق: برضو ماجوبتيش على سؤالى هتعملى ايه
جورى بعفوية: هحضنهم كتير قوى وهعتذرلهم على اى تصرف غلط عملته وانا صغيرة وهطلب منهم انهم ميسبونيش انا وابيه مراد مرة تانية وانى مش هزعلهم ابدا وهسمع كلامهم على طول وهقولهم انى كنت شاطرة فى المدرسة وانى بحب حسام قوى
عشق بدموع: بصى ياجورى شوفى مين جيه
نظرت جورى الى ماتشير اليه عشق وجدت مصطفى والينا وهم يبكون ظلت تنظر لهم تارة والى عشق ومراد تارة اخرى والدموع تتجمع بداخل عينيها
جورى ببكاء واهتزاز: قولوا انكم بتهزروا صح قولوا انى بحلم وان ده مش حقيقى
الينا ببكاء: لأ حقيقى ياعمرى كله ياوردة الجورى البريئة النقية اللى اتحرمت منها واتحرمت انى اشم ريحتها واملس على شعرها الناعم الجميل سامحينى ياحبيبتى سامحنى بس والله غصب عنى على عينى بعدك ياعمرى كله يافرحتى الحلوة الجميلة
جورى ببكاء: ماما حبيبتى انتى عايشة صح وانا مش بحلم وبابا كمان عايش انا مبسوطة قوى انك عايشة بابا تعالى فى حضنى انت كمان
مصطفى ببكاء: سامحينى ياجوجو سامحينى يا قلبى سامحينى يانن عينى من جوة كان لازم تعرفى انى موت لو كنتى عرفتى انى عايش كانوا هيقتلوكى انتى واخوكى خفت عليكم وقررت افهمهم انى موت علشان تفضلوا عايشين سامحينى
جورى ببكاء وفرحة: مسمحاكم كفاية انكم معاية ضمونى قوى عاوزة احس انى صاحية ومش بحلم عاوزة اشيل احساس اليتم من قلبى واحس انكم موجودين معايا عاوزة انام فى حضنكم انتوا الاتنين ممكن
الينا ومصطفى : طبعا ممكن يانور عيننا يالا تعالى وسطينا
تمدوا جميعهم على السرير مصطفى من طرف والينا من الطرف الاخر وهى اوسطهم تندس فى احضانهم
ناموا جميعهم فى احضان بعضهم واخيرا اكتملت وتجمعت تلك العائلة المحرومة من بعضهم بعد طول انتظار
خرج مراد وعشق من الغرفة وتركوهم نائمين وعلى وجوه الجميع الفرحة بإكتمال عائلتهم بعد تلك السنين من الحرمان
🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الملكة والامبراطور)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *