Uncategorized

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الأولى 1 بقلم سما محمد

 رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الأولى 1 بقلم سما محمد

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الأولى 1 بقلم سما محمد

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الأولى 1 بقلم سما محمد

في فرنسا الجميله بلد الاضواء 
تحديدا في باريس عصمه الموضه وعند برج ايفل ايفل اشهر معالمها 
في احد الشوارع تقريبا في منتصف الليل 
تجري فتاه اقل ما يقال عنها فاتنه 
ويجري ورائها ثلاثه شباب  لتصتدم بصدر احدهم وهي تجري رفعت وجهها إليه وفجأها  قالت انت اجري
الشاب انتي في زهول ايه 
البنت بقولك اجري
وقف بكل هيبه وهدوء  وامسك ذراعها حتي
لاتجري وخبئها خلف ظهره 
فتشبست هي به ودارت وجهها في 
ظهر ه وتنظر جانب وجهها خلف ظهره 
قائلا بهمس  وهي تلهس أنا ضربتهم بس
هما  شكلهم سكرنين  ومش حاسين بحاجه 
ليقف امامهم وهم ينظرون إليه بشر 
الحوار مترجم 
الشباب  لتتركها لنا وابحث لنفسك
عن اخري نحن وجدنهااولا
الشاب لان اتركها لاني اعلم مدي قذارتكم 
الشباب اذا  تعلي معنا وتمتع بها انت أيضا 
الشاب لان اتركها واذهبو قبل أن اتصل بالشرطه 
الشباب اتصل هي اصلا ارهبيه  وسوف تقف الشرطه 
بجانبنا لاننا ابناء فرنسي  وهي ابنت الارهابين 
فا لتاتي معنا  او تتركها لنا 
الشاب وبحركات مدروسه وسريعه كان قد ضربهم جميعا 
وسقطو بين يديه واحد تلو الآخر 
الفتاه  تعالي نمشي  معاهم حق أحنا مصرين   
وهم فرنسين  واكيد الشرطه مش هتصدقني 
الشاب ونظر للفتاه  وجد أمامه ملاك يقف علي هيئه فتاه
فهي ذات ملامح شرقيه وشعر احمر كستنائ طويل وعيون زرقاء  واسعه ورموش كثيفه تحددهم  وملامح بريئه 
ونظر لي ثيابها وجدها ترتدي  توب اسود يبرز مفتنها  وجزاء ظاهر من مقدمه صدرها  ترتدي عليه بلوزه بيضاء  متقطع منها الازاراروجيب وردي ضيق من الخصر ينزل باتساع 
الشاب  ففهم انهم من فعلو ذالك و قطعو لها ثيابها خلع  جكيته واعطه لها  اومسك يدها  وقال اجري 
وجرات هي أيضا معه الي ان وصلو إلي برج ايفل وركبا المصعد ووصلو الي قمه البرج 
بدر وهو ياخذ نفسه انتي جيتي هنا ازاي ومع مين وتحدث بنبره فيها بعض الغيره واحساس التملك مسيطر عليه 
بحر  أنا كنت جايه مع مامي وبابي   هنا 
واستاذنت بابي وخرجت وبعت معايه الحرس وانا بصراحه هربت منهم علشان  مريضيوش يخلوني اشوف البرج 
بدر  بلهفه ومعها خوف ظاهر علي وجهه وفين حجابك  والكلاب دول عملو معاكي حاجه انطقي  
بحر  لا ماحدش  عرف يجي جنبي أنا ضربتهم اصلا بس بصراحة  الكتره تغلب الشجاعة  وهما اخدو حجابي وقطعو البلوزه 
بتعاتي حتي شوف 
بدر اشوف ايه انتي مجنونه اقفلي الجكت ده 
بحر وكادت ان تبكي حاضر
بدر انتي هتعطي ليه دلوقتي
بحر  علشان انا بصراحة لسه خايفه 
بدر وبدون وعي منه وجد نفسه يحتضنها
ويقول اهدي أنا معاكي وجنبك ماتخافيش 
وهتصل علي باباكي يجي ياخدك 
بحر واحتضنته وظلت تستنشق عطره وكأنها 
كانت تنتظر هذاه الضمه منذ زمن  سمعت ماقاله ابتعدت سريعا  وقالت لأ لأ  أنا هروح لوحدي بابي لو عرف اكيد هيزعل مني ومامي  كمان  
بدر زمان الحرس بلغو ابوكي اصلا  انك هربتي منهم  واكيد بيدورو عليكي  وباريس صغيره كلها 21 شارع بس  
بحر خلاص اتصل علي بابي خاليه يجي هو والينور 
بدر هو فيه حد بينادي امه باسمها 
بحر اه لانها بتزعل لما بقولها مامي 
بدر وضحك  انتي جايه معاهم ليه المره دي 
بحر بصراحه كل مره بيبقي عندي دراسه بيسبوني المره دي  أنا في اجازه
بدر وليه ما روحتيش حفله توقيع عقد الشركه بين شركتكم وشركتنا 
بحر بصراحه كل الحفلات دي بتبقي ممله وفيها كميه  نفاق وحقد محصلتش بتبقي تقيله على قلبي كده مش يبقي مستحمله كميه الكدب والمجملات المزيفه  الي فيها 
بدر واضحك عليها وعلي تشبيهها الصريح لي الحفلات من هذا النوع لانها فعلا محقه فهو أيضا هرب من الحفل لنفس السبب 
بحر أنا بقالي كتير ما شوفتكش بتضحك
بدر  سرح في نفسه انا نفسي نسيت اخر   مره ضحكت فيها لا اناكدب اخر مره ضحكت فيها يوم ما شوفتك قبل ما اسافر وابتسم لها 
بحر مالك رحت فين  سرحت في ايه 
بدر ابد مافيش  انتي اخبار دراستك ايه واخبر الغه الفرنسي معاكي ايه 
بحر زاي ما  هي  مافيش جديد 
بدر مع ان المفروض تتكلمي زاي والدتك
بحر لا هي اصلا هي غلبت معايه  اهم حاجه عندها بابي  وانا   هي بتحبني وتبحاول تخاليني اتكلم زايها بس انا الي عقلي صغير 
بدر باباكي وصل يلا تعالي علشان
انا عايز اتكلم مع ابوكي شوايه 
بحر  حاضر وفجأة ندهت علي  بدر 
التفت بدر إلي بحر نعم 
بحر هو انا هشوفك تاني 
بدر و ابتسم وقال  ان شاء الله
هتشوفيني بس باباكي يوافق 
بحر ايه مش فاهمه 
بدر روحي انتي بس وان شاء الله هتبقي تعرفي قاصدي ايه من  محمد بيه والدك 
استنو استنو  لسه ما عرفتكوش بنفسي 
اسمي الينور  محمد عدنان السيوفي 
عندي  انا  عندي  18سنه 
متستغربوش الاسم اصلي نصي مصري ونص فرنسي بابي مصري ومامي الينور الكبيره فرنسية  اسمها الينور ادورد بياترس  كانت ماسيحيه وبعدين اسلمت لما حبت بابي واتجوزو في باريس  هما كمان قصه حبهم جميله برضو  اكيد هقولكم عليها 
بابي قرر علشان الخلبطه يناديني بحر 
لاني اتولدت علي البحر  وفعلا انا بحب الإسم ده جدا جدا  كفايه ان بابي حبيبي قلبي هو الي اختاره  اما مامي بتتكلم عربي مكسر كانت  بتقولي بهر  كنت انا وبابي نفطس على نفسنا من الضحك  كانو هما كل  حياتي 
الشخص الي قبلته ده  يبقي 
بدر  المالكي البدر محمد عزام  راجل أعمال اكبرمني بي3 سنين  عنده دلوقتي 21 سنه 
حبيبي من زمان من ايام ماكنا سوا في مدرسه 
واحده مدرستنا كانت مدرسه انتر ناشيونال  فيها من الحضانة لحد الثانوية العامة 
علشان كده كنت بشوف بدر مع أنه  
أكبر مني  لا مش كده وبس  والدي ووالد بدر كانو شركا في شركات كتير  احبهم ليا شركه العطور لان كان عندي هوايه تركيب العطور 
اه صحيح  انا وهو هنحكلكم حكايتنا سوا 
لان احنا حبنا مكانش سهل ابد ولا عارفين نتقدم فيه علاقتي ببدر  علاقه كده غريبه  بس منقدرش نستغني عن بعض 
بس احنا بعدنا فتره طويله جدا  كل واحدفينا حاول ينسي  التاني بس القدر جمعنا تاني  وللقدر راى اخر 
بقيت الشخصيات هتعرفوها وانا بحكي ليكم 
حكايتي انا وبدر  وصراع القلب ..
يتبع..
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سجينة زوجها للكاتب أحمد سمير حسن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *